Hoe de petro-industrie ‘alternatieven’ vermoordt..!


x

Het is 1996 en General Motors presenteert haar eerste elektrisch auto. De EV1 (Electric Vehicle) was geboren..!

x

x

Hoe de petro-industrie ‘alternatieven’ vermoordt..!

© WantToKnow.nl – Guido Jonkers/augustus 2011

x

Natuurlijk heb jij ook weleens de gevolgen ondervonden van luchtverontreiniging, in de Randstad van ons land, of elders in de wereld, op vakantie of zakenreis. In het bijzonder in de grootstedelijke gebieden op Aarde is de lucht die we inademen zéér ongezond.  In sommige steden zoals Mexico Stad, Los Angeles, Santiago de Chili en Moskou, wordt er door radiozenders gewaarschuwd voor verontreinigde lucht, dat oudere mensen en kinderen zouden thuis moeten blijven. Maar ook sporters dienen in die gevallen acht te slaan op het verminderde zuurstofgehalte van de lucht. Maar het gaat vooral om mensen met astma, die rekening dienen te houden met een sterk verminderde zuurstofopname. De oorzaak…? 3x raden..

Wijzelf blijken de oorzaak van dit steeds groter wordende probleem. Want door de steeds groter wordende uitstoot van aardolie-verbrandingsrestanten, via de motoren van onze auto’s en vrachtauto’s, verminderen wij jaar ná jaar, het zuurstofgehalte in de atmosfeer. Maar om dit probleem op te lossen, een probleem dat -zoals gezegd- al is uitgegroeid tot een wereldwijde catastrofe, werd zo’n 25 jaar geleden al de oplossing gevonden. En vertel ons nou niet dat je er nog niet van gehoord had..?

Hoe simpel.. De EV1 laadde je simpel thuis op, door een aansluiting op je stopcontact.

1996

In dit jaar werd de eerste elektrische auto gepresenteerd, die van de lopende band rolde bij GM, General Motors, één van de grootste automobielconcerns ter wereld. De auto werd snel een succes en reed rond in de straten van Californië. Het was een snelle auto, die met 9 seconden optrok van 0 naar 100 km/h! Maar het was natuurlijk vooral een auto die STIL was en absoluut geen luchtverontreiniging veroorzaakte..!

Huurcontracten beëindigd en 'hop' naar de sloop met die EV1's..!

De auto veroorzaakte geen uitstoot van CO2, sterker nog: de auto had niet eens een uitlaat..! En wat natuurlijk absoluut een revolutie was: je hoefde niet meer langs de benzinepomp, maar kon gewoon je auto thuis opladen, door middel van een snoer, dat gekoppeld was aan het elektriciteitsnet. Maarrrr….!

10 Jaar later was deze auto volledig uit het straatbeeld verdwenen.. Hoe was dit mogelijk..? Wat daarbij van belang is om te weten, is dat deze auto’s niet konden worden gekocht in een showroom, of bij een autodealer.. Deze elektrische auto’s konden alleen worden gehuurd van eigenaar General Motors! En wat bleek toen ineens: deze auto’s konden NIET voor een TWEEDE termijn worden gehuurd..!!
Het was eigenlijk heel simpel, General Motors haalde de auto’s weer op bij de eigenaars, waarvan velen protesteerden.. En vervolgens.., werden deze auto’s vernietigd..! Rarara..?

De NISSAN Hypermini, zoals Passadena deze als ambtenarenauto inzette.

1997

Nissan presenteert op de autobeurs in Tokyo haar elektrische auto, de Hypermini. Opnieuw speelt Californië een hoofdrol bij de adoptie van déze elektrische auto. Het gemeentebestuur van de stad Passadena in Californië, verkiest deze auto namelijk als ambtsvoertuig voor haar gemeente-ambtenaren.
De redenen hiervoor waren eigenlijk heel simpel: deze auto was uiterst efficiënt, kon eenvoudig overal worden geparkeerd, zelfs op het trottoir in noodgevallen. En ook in het drukke verkeer bleek dit slimme elektrische autootje uiterst behendig. En last but not least geen vervuiling meer van overheidsauto’s in de stad.

Kortom een uiterst slimmer keuze van de gemeente Passadena..! Iedereen gelukkig toch? Maar ook hier gebeurde echter het ongelooflijke.. In 2006 liep het leasecontract tussen de gemeente Passadena en Nissan af, en wat denk je..? Aan de ene kant was er toen de gemeente Passadena, die graag een verlenging van de huurcontracten van deze autootjes wilde, maar aan de andere kant was het Nissan, dat vreemd genoeg weigerde de auto’s nog langer te verhuren. Waar hadden we dit meer gehoord? Nissan besloot simpelweg alle elektrische Hypermini-autootjes weer op te halen , om ze vervolgens te.. SLOPEN…!

2003

De electrische 4-wheel drive: de Toyota RAV4-EV

In dit jaar besloot Toyota om een elektrische auto in productie te nemen, die de naam ‘RAV4-EV’ (EV = Electric Vehicle) meekreeg. Deze elektrische 4-wheel-drive was een uiterst geavanceerd, technologisch apparaat, dat door mensen al vanaf de jaren 1997 werd gewaardeerd in de dieseluitvoering en in de elektrische testuitvoering.

De oplaadkosten voor een volle accu bedroegen in die tijd US$ 0,09 per Kw, hetgeen betekende dat je voor het bedrag van US$ 2,70 een volledig opgeladen accu had..! In 2005 liepen de lease-contracten van deze auto’s af, en je raadt het al.. Toyota was er als de kippen bij om alle auto’s die bij particulieren en bedrijven aanwezig waren, terug te halen. Want alle auto’s dienden te worden.. gesloopt.. !

Maar toen begonnen de Amerikaanse burgers zicht te organiseren.. ! In een poging deze auto’s van de sloop te redden, werd een vereniging opgericht, die de toepasselijke naam kreeg : ‘Don’t Crush !’ Deze club slaagde erin om ruim 3 maanden stevige druk uit te oefenen op Toyota. En wat niemand voor mogelijk hield, werd bewaarheid. Toyota stond het toe, dat mensen die een RAV4-EV hadden geleased en deze nu wilden kopen, dit nu mochten doen.. !

De RAV4-EV zonder hart.. De gepatenteerde accu's zijn niet meer verkrijgbaar..

Het addertje onder het gras..
Want deze stevige auto liep op een krachtige batterij, de NiMH-EV95 en de productie van deze batterij werd gestopt. Ondanks de vraag stopte de fabrikant met de productie. Het bleek dat het patent op deze accu in 2005 was opgekocht door een bedrijf dat was opgericht als joint venture van TEXACO en CHEVRON.. Deze club legde maar liefst US$ 30 miljoen neer voor deze fabriek, om vervolgens, hoe vreemd het ook mogen klinken, deze fabriek van de unieke elektrische accu’s, volledig te demonteren.

Jeffrey Luers
Het is bij deze hele ontwikkeling uiterst curieus, dat de ontwikkeling van de brandstofmotor in deze periode van 20 jaar, sterk werd ondersteund, terwijl die van de elektrische auto sterk negatief werd beïnvloed. In Juni 2001 werd de nachtmerrie van de 23-jarige Amerikaanse activist Jeffrey Luers bewaarheid, toen hij werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 22 jaar en 8 maanden, wegens het verbranden van 3 Hummers.
Deze benzineslurpende bakbeesten van auto’s, zijn vooral bekend door het gebruik ervan in het Amerikaanse leger. Met zijn actie om deze benzinemonsters te verbranden, wilde Jeffrey Luers aandacht vragen voor de dreigende vernietiging van de wouden in de VS, door de enorme uitstoot van brandstof-CO2.

Conclusie
De lobby van de olieproducerende monsterconglomeraten in de wereld, willen niet dat concurrentie het levenslicht ziet, in de vorm van elektrische auto’s en voertuigen.  En zo worden er in de naam van aardolie, wereldwijd oorlogen gevoerd en indirect mensen onnodig vermoord, voor een brandstof die volledig uit de tijd is, en daarbij ook nog eens een uiterst giftige bijdrage levert aan de milieuvervuiling.

Alternatieven voor de elektrische motoren
BMW heeft inmiddels een commerciële auto ontwikkeld, die volledig op waterstof loopt. En dit is inmiddels al 10 jaar geleden! En ook oud-gouverneur van Californië, Arnold Schwarzenegger, rijdt in een Hummer, die door waterstof wordt aangedreven!

Het proefmodel van de Genepax, loopt op water..!

Vorig jaar werd een auto gepresenteerd, die de naam ‘Genepax’ kreeg. Hierbij gaat het om een auto, die uniek in de wereld, volledig door waterdamp wordt aangedreven. Maar dat is nog niet alles, want deze waterdamp hoeft niet eens zuiver te zijn..! Het hoeft niet gefilterd. Gewoon regenwater uit de goot is prima, of water uit de sloot..!
Deze Genepax is in staat om met 1 liter water, 80 kilometer af te leggen. Hij rijdt dus op een tankje van 50 liter water maar liefst 4000 kilometer!!

Het simpele motortje van de Genepax, patent niet nodig!

Dan blijft dus als laatste vraag over, waarom auto’s gebaseerd op deze technologie niet al jaren in de showrooms te koop zijn.. Auto’s met aardolie-gebaseerde brandstof, zouden toch inmiddels allemaal alleen nog maar op de schroothoop te vinden moeten zijn..? Het rijden op auto’s die alleen op waterstof rijden, betekent dat de enige ‘afval’ van het verbrandingsproces, simpelweg ‘water’ is en heet..! De enige andere component die nodig is voor de verbranding van water, is lucht.. En ook dat is in grote hoeveelheden vrij verkrijgbaar, zoals jij ook weet..

En stel je eens voor, dat de vraag naar aardolie volledig in zou zakken, op basis van de vervangingsvraag naar… WATER voor auto- en vrachtwagenmotoren..!
En heb je ook al gehoord van het onderzoek dat een commissie van het Amerikaanse Congres heeft laten uitvoeren, naar de invloed van speculanten op de prijs van aardolie? Het bleek dat de prijs van aardolie ruwweg de helft zou bedragen van de huidige ‘marktprijs’, wanneer speculanten zicht niet met de vraag en het aanbod van aardolie zouden bemoeien..
En wist je dat onder deze spekulanten alle grote investeringsfondsen uit de USA en Europa te tellen zijn..!

Smog van de miljoenen auto's en vrachtwagens ligt als een verstikkende deken over Los Angeles.. Inmiddels meer dagelijkse realiteit dan uitzondering..! Het gaat niet om baat bij schone lucht, maar om baat bij een hoge olieprijs..!

Wie heeft er baat bij een hoge olieprijs?
Het zijn vooral de mega-olieconcerns, die door de macht van het geld, in staat zijn om de wetgevende machten in Europa en de VS te controleren! En dan te bedenken, dat wij hen in het zadel hebben geholpen, door het betalen van de krankzinnige brandstofprijzen!
Het zijn de families Bush, Rockefeller, Rothschild en ook de Engelse en Nederlandse Koninklijke families, die met hun enorme vermogens in staat zijn om de grote industrieën te controleren, industrieën die op hun beurt allemaal en vooral van aardolie afhankelijk zijn.

De mythe van bio-brandstof
Wist je dat door het vermengen van bio-brandstof met aardolie, zoals dat nu overal in de wereld geschiedt, ons JUIST afhankelijker maakt van aardolie, dan ooit tevoren? En het was deze jongens alleen maar te doen om onze afhankelijkheid van aardolie juist te verminderen..!
Wanneer de biobrandstof-industrie zich volledig overlevert aan de aardolie-industrie, telt vanzelfsprekend het recht van de sterkste. Ook hier weer.

Biobrandstof zal NOOIT in staat zijn om op ‘eigen benen’ te komen staan; altijd zal er de invloed zijn van de aardolie-industrie! En daarbij is inmiddels bewezen, dat de omwisseling van voedsel voor brandstof, volledig catastrofaal is voor de wereldvoedselproductie. Het is voor boeren immers veel aantrekkelijker om hun land te bebouwen met biobrandstof-gewassen, dan met prijsgevoelige voedselzaden!

De claim dat biobrandstof ‘dus’ beter is voor het milieu, is per definitie een fabeltje. Biobrandstof is gewoon niet genoeg voorradig, om te voorzien in de wereldwijde verslaving aan (aard)oliebrandstof. En ‘dus’ dient biobrandstof te worden bijgemengd met aardolie. Maar feitelijk gebeurt, terwijl we er met onze neuzen bovenop staan, precies het omgekeerde.. Snap je??!

Wat kun je doen om deze situatie te verbeteren?

  1. Als je deze informatie belangrijk vindt, stuur hem dan door aan je vrienden, collega’s en familie.
  2. Vraag de volgende keer serieus, als je een nieuwe auto koopt, keihard om een auto die op waterstof loopt, of een die elektrisch is aangedreven. Of, en doe dat desnoods alleen voor de show, vraag er een die op puur WATER loopt..!
  3. Binnen enkele maanden zal iedereen zich de vraag stellen, waarom de grote olieconcerns in staat mogen worden gesteld om hun aardoliemonopolies te bewaken, door het vermoorden van alternatieve energie-aangedreven voertuigen?
  4. Wil jij dat je kinderen en jijzelf schone lucht kunnen inademen, dan dien je bewust te handelen. Niet te wachten en te denken dat ‘jij er ‘toch’ niet toe doet’..! Je doet er wel degelijk toe. Onze wereld is vol van mensen die denken dat ‘ze er niet toe doen’.. Tot groot vermaak van hen die weten dat het precies andersom is.. De grote oliemaatschappijen, die hun producten zo duur mogelijk aan jou verkopen, en van de mega-miljarden winst ervan, invloeden kopen in processen die jou weer het leven zuur maken.. Letterlijk en figuurlijk..!

Advertentie

bert janssen 10 juni lezing

Advertentie

54 thoughts on “Hoe de petro-industrie ‘alternatieven’ vermoordt..!

  1. Een stapje verder (maar terug in de tijd, rond 1880 al bij Nikola Tesla) en we zijn natuurlijk beland bij Vrije Energie. Nu de elektrische auto introduceren is een beetje vergelijkbaar met windmolens subsidiëren met ons belastinggeld: we worden nog steeds voor de gek gehouden onder het mom van ‘duurzaamheid’, terwijl het al meer dan een eeuw ‘goedkoopzaamheid’ had kunnen zijn (net als in de geneeskunde overigens, van patiënten naar patenten…te effectief en te bijna gratis is blijkbaar niet voor iedereen wenselijk)!

  2. Tis natuurlijk wel makkelijk gezegd vraag naar zo een wagen. Maar het is ook een trukkje om die auto’s zo duur te maken dat ze buiten het budget vallen van de gewone burger en daardoor de vraag dan ook minder is. Ik wil wel vragen naar een electrische (hoewel ik vind dat deze ook niet het goed alternatief is) of ene die rijdt op water, maar als het budget zo hoog is…………..
    Dus op die manier blijven ze dat spelletje wel in de hand houden. Zo niet ……… ga dan maar lenen bij de banken. Worden die er weer maar eens rijker van.
    Van de regen in de drup….

  3. Gaan we het grote spel nu eindelijk eens begrijpen. Worden we wakker.
    We zullen zelf actie moeten gaan ondernemen en en het vertrouwen hebben dat we het zelf kunnen doen. Niet afwachten, niet afhankelijk zijn, niet alles geloven.
    Dit artikel geeft al goed aan waar we op moeten letten.
    En elektriciteit zoals Tesla dat ontdekte komt er aan. Idem water als brandstof.
    Helaas moeten we het nu zelf weer gaan herontdekken.
    Kijk eens bij http://www.niburu.nl bij nulpuntenergie of http://www.nulpuntenergie.net
    Ga zelf aan de slag en verdiep je in de mogelijkheden. Wacht niet af.
    Het kan allemaal anders. Mooier. Sneller. Eerlijker….

  4. Er zijn wel meer redenen te bedenken waardoor deze auto’s nog niet gangbaar zijn geworden.
    Bijvoorbeeld hoe dacht je voor iedere auto een stopcontact te vinden in onze volkswijken.
    Wat te doen als je met vakantie een 2000 km wil gaan rijden dat gaat niet tussentijds bijladen is nog een probleem.
    Behalve de lage stroomprijs zit je ook met het vervangen van je dure accu’s na een aantal keer laden.
    Het zou geweldig zijn als op de manier van Tesla stroom uit de lucht de accu ondertussen zou kunnen opladen.
    Zou dat ook nog werken als een hele straat de stroom uit de lucht gaat halen?.
    Mogelijk dat er tegenwerking is van onze olie verwerkende industrie als dit echt zou werken maar elektrische scooters hebben ook nog steeds nadelen en die zijn er toch ondanks alle tegenwerking.
    We hebben trouwens wel hybride voertuigen die aanzienlijk efficiënter met de brandstof omgaan.
    Het laatste woord is nog niet geschreven over deze materie

    1. @ Berma: goede argumenten en vragen, maar in je laatste zin zeg je: ” het laatste woord is nog niet geschreven over deze materie.”

      Het punt is alleen dat in het geval van ‘nulpuntenergie’, ‘ Energie uit het vacuum’ en de bijbehorende ‘ aether fysica’ we helemaal niet meer praten over materie.

      Daarnaast is het zo dat er berekeningen zijn gemaakt waarbij een ‘ kopje aether’ (De Ouwe Egberts sluit zich nu aab bij Shelle en Billiton) genoeg nulpuntenergie kan leveren voor om alle oceanen tot het kookpunt te brengen (als ‘global warming’ dit al niet doet voor ons) voor vele jaren. Dus een energievorm op basis van zelfgenereende overvloed…

    2. @Berma:
      Waar een wil is, is een weg.
      Het is nu gewoon een feit, dat de ontwikkeling van elektrische voertuigen wordt tegen gehouden door de multinationals in deze wereld.
      Hier is te weinig geld mee te verdienen, dus proberen ze het zo lang mogelijk tegen te houden.
      De elektrische scooters zijn er inderdaad ondanks alle tegenwerking, maar ook deze ontwikkeling kan veel sneller gaan als tot nu toe het geval is.

      Hybride voertuigen zijn een voorbeeld van hoe de gevestigde orde (zoals SHELL etc)een klein beetje toegeeft, maar toch de macht in handen houdt.

  5. Over Tesla gesproken….:

    Resurrecting Tesla’s Mystery Car

    Sunday | June 07, 2009

    At the bottom of this page are two diagrams sent to me by Andy Janson. They purport to be similar to the circuits that Nikola Tesla is said to have used in his fabled Pierce-Arrow electric car in the summer of 1931.
    As the story goes, he had the gasoline engine removed and replaced with a 80kW electric motor. He then installed a mysterious “black box” from which rods protruded. Wires connected the box to the motor, providing it with enough electric power to achieves speeds of over 90 mph.
    What was inside that box remains a mystery. It wasn’t large enough to house the batteries of the time or a generator. It is presumed that it contained some type of circuitry that was able to tap into and dramatically amplify the energy that Tesla believed is all around us.
    The circuitry below shows two antennas that are believed to correspond to Tesla’s two rods, one for energy input and the other for output. Between them are vacuum tubes and resistors that connect to the 80 hp AC induction motor, another Tesla invention. In essence, the earth is a huge battery that Tesla believed he could inductively (wirelessly) plug into with one antenna representing the positive electrode and the other the negative.
    Not being an electrical engineer, I asked our Tech Editor, Mike Brace for his analysis of the circuits. A former aerospace engineer, he noted there…
    … has been a proposal for years to put a tethered satellite in geo-synchronous orbit using a conductive tether line. As the tether ‘cuts’ through the earth’s magnetic field (due to the earth’s rotation) it would generate substantial electricity. But that is an awfully long antenna. I am not too sure how he proposes to generate that much electricity from such small amount of line. Maybe the occiliations have something to do with it…
    There is enough evidence to suggest that Tesla did [indeed] discover a way to generate enough electricity from a small box to drive a car around, but that secret was buried with him.
    I thought I’d post the circuits here in case other EV World readers might like to comment on it, and maybe even experiment a bit. Who knows, maybe someone someday will solve this intriguing puzzle.

    ________________________________________
    Originally published: June 07, 2009
    ________________________________________
    http://evworld.com/blogs/index.cfm?authorid=12&blogid=752&archive=1

  6. Over Tesla gesproken…:

    Resurrecting Tesla’s Mystery Car

    Sunday | June 07, 2009

    At the bottom of this page are two diagrams sent to me by Andy Janson. They purport to be similar to the circuits that Nikola Tesla is said to have used in his fabled Pierce-Arrow electric car in the summer of 1931.
    As the story goes, he had the gasoline engine removed and replaced with a 80kW electric motor. He then installed a mysterious “black box” from which rods protruded. Wires connected the box to the motor, providing it with enough electric power to achieves speeds of over 90 mph.
    What was inside that box remains a mystery. It wasn’t large enough to house the batteries of the time or a generator. It is presumed that it contained some type of circuitry that was able to tap into and dramatically amplify the energy that Tesla believed is all around us.
    The circuitry below shows two antennas that are believed to correspond to Tesla’s two rods, one for energy input and the other for output. Between them are vacuum tubes and resistors that connect to the 80 hp AC induction motor, another Tesla invention. In essence, the earth is a huge battery that Tesla believed he could inductively (wirelessly) plug into with one antenna representing the positive electrode and the other the negative.
    Not being an electrical engineer, I asked our Tech Editor, Mike Brace for his analysis of the circuits. A former aerospace engineer, he noted there…
    … has been a proposal for years to put a tethered satellite in geo-synchronous orbit using a conductive tether line. As the tether ‘cuts’ through the earth’s magnetic field (due to the earth’s rotation) it would generate substantial electricity. But that is an awfully long antenna. I am not too sure how he proposes to generate that much electricity from such small amount of line. Maybe the occiliations have something to do with it…
    There is enough evidence to suggest that Tesla did [indeed] discover a way to generate enough electricity from a small box to drive a car around, but that secret was buried with him.
    I thought I’d post the circuits here in case other EV World readers might like to comment on it, and maybe even experiment a bit. Who knows, maybe someone someday will solve this intriguing puzzle.

    Originally published: June 07, 2009
    http://evworld.com/blogs/index.cfm?authorid=12&blogid=752&archive=1

  7. Ik overweeg een hho generator in mijn auto te laten zetten. Ben me nog aan het orienteren maar in Beverwijk zit een bedrijfje dat kant en klare kits levert.
    Je auto wordt dan een hybride die deels op fossiele brandstof en deels op waterstofgas loopt. Apparaatje produceert, wanneer je motor loopt, 2 liter gas per minuut en wordt direkt in de luchtinlaat gezogen en verbrand samen met de benzine/lpg/diesel. Dus wordt niet opgeslagen eerst(veilig dus).
    Met benzine zou het 30% brandstof kunnen besparen.
    Het schijnt dat in de vs al 1 miljoen auto´s rondrijden met zo een apparaatje, al dan niet zelf gebouwd, en er worden spectaculaire resultaten mee gehaald.
    Als het er teveel worden is het natuurlijk wachten op een truc van shell, de eerste grote explosie veroorzaakt door zo een hho-generatortje.

  8. En kijk eens hoe de presentatoren van TopGear nu door Nissan worden aangeklaagd omdat ze met hun recente “special” over electrische auto’s simpelweg de kluit belazerd hebben!

    Datzelfde hebben ze een jaar of wat terug ook al gedaan met de eerste (huidige) electrische auto – de Tesla – gedaan, waarna Tesla aantoonde dat ze met een accuspanning van nog geen 20% de test gedaan hadden.

    Het lijkt er heel erg sterk op dat dit soort figuren de voorkeur geeft aan brullende en ronkende V8 en V12 motoren in plaats van stille en zuinige electrische motoren.

    Oh, en hun bankrekening zal ook wel gesponsord worden om dit zo te brengen!

    1. dank voor je bijdrage René. Ik had deze link klaarstaan om als alinea nog aan het artikel toe te voegen. Maar fijn dat je dit hier alsnog bekend maakt. Ben benieuwd wat voor een staartje dit verhaal krijgt.
      Ik had toch redelijk geloof in de onafhankelijkheid van deze jongens van TopGear. Maar kennelijk onderschatten we de lobby van de miljardenverdienende olie-industrie..!!
      Het is hetzelfde verhaal als bij Big Pharma. Waarvan ik altijd het woord ‘industrie’ met een hoofdletter schrijf: farmaceutische INDUSTRIE..!

  9. Natuurlijk hoop ik op nulpunt energie maar het komt maar niet van de grond.
    Ik vraag me af er is natuurlijk tegenwerking maar is die nu echt zo sterk dat mensen geen klein fabriekje kunnen opstarten waardoor er eventeel op Internet wat dingen verkocht kunnen worden.
    Iedere keer komen er weer nieuwe ontwerpen tot stand daar zit ik eigenlijk niet zo op te wachten.
    Gewoon een werkend model en op de markt gooien die handel, ik wil best wel geloven dat het werkt maar als het nog lang duurt ga ik wel twijfelen.
    Voorlopig blijf ik nog maar beleggen in shell.

  10. royaldutchshellplc.com/
    Royal Dutch Shell and the Nazi (updated with report of 4 day meeting between Deterding and Hitler)
    Jan 5th, 2009 by John Donovan.

    More than 60 years after the demise of Nazi Germany, people apparently remain fascinated by the evil deeds of Adolf Hitler and his equally evil henchmen.

    The new movie ‘Valkyrie‘ tells the story of the well-documented bomb plot against Hitler. Tom Cruise is in the lead role of Colonel Claus von Stauffenberg, the patriotic aristocrat who unsuccessfully attempted to carry out the assassination. An article published in The Sunday Times on 4 January 2009 reviews a related book release: Valkyrie, by Philipp von Boeselager.

    Another example of the current resurgent interest is the video clips on YouTube said to glorify Nazi troops. A Daily Telegraph article reports that the controversial clips have received “million of hits”.

    The same newspaper published an article on 3 January 2009 reporting the extraordinary news that ”the Fuehrer has been given centre stage by the next European City of Culture.” The article said that the Austrian city of Linz has decided to showcase the works of the architect of the Third Reich.

    What is less well known is the Royal Dutch Shell connection with Hitler and the Nazi. It is one of those episodes in Shell’s history, such as the recent multibillion-dollar reserves fraud, which the oil giant would prefer to forget.

    The unfortunate association stemmed from the actions of a colossal figure in the history of the Royal Dutch Shell Group, Sir Henri Deterding, the ruthless Dutchman described as “THE MOST POWERFUL MAN IN THE WORLD”, the title of a book written about the oil baron by Glyn Roberts. Deterding was the man responsible for founding the Royal Dutch Shell Group and was at the helm of the oil giant for 30 years. He was known as the “Napoleon of Oil”.

    A Time Magazine article about the lunch of the Glyn Roberts book said: “Roberts thinks his backing for Hitler and his admiration for Mussolini are based on his hatred of communism…”

    The association between Deterding and the Nazi was such that Hitler and Goering both sent wreaths to his funeral when Deterding died just before the outbreak of the 2nd World War. The Nazis propaganda machine exploited his funeral and also intended to exploit the circumstances of his death to gain control over the entire Royal Dutch Shell Group.

    A New York Times article reported that as earlier as 1929, the Nazi had begun to try and make friends in Britain and a firmer bond had been established with ”Sir Henri Deterding, the oil magnate, and his associates.”

    In 1933, Sir Henri was said to be ”currying favor with Adolf Hitler in the hope of winning oil contracts for Royal Dutch Shell.”

    He was openly described as being ”pro-Nazi” and “a Nazi supporter.“

    The New York Times published an article on 26 October 1934 under the headline:

    “REICH OIL MONOPOLY SOUGHT BY DETERDING”.

    The article with the sub-headline: “Hitler’s Terms for Control of Distribution Unsatisfactory to Royal Dutch and Shell” reported the content and outcome of a four day meeting between Hitler and his guest, Sir “Henry” Deterding, held at Berchtesgaden – Hitler’s mountain top retreat known as the Eagles Nest.

    “LONDON, Oct. 25.-It is reported confidentially from Berlin that the object of Sir Henry Deterding’s recent visit to Chancellor Hitler at Berchtesgaden, where he stayed for four days, was to discuss the conditions for granting a monopoly to the Royal Dutch and Shell Companies of petrol distribution in Germany for a long period of years. Chancellor Hitler’s terms were unsatisfactory and the negotiations have broken down temporarily. Three conditions advanced by the Germans were”

    First-The companies were to supply oil on credit for the first year.

    Second-The companies were to build a network of distributing stations along strategic motor roads, these buildings to be protected against air attacks.

    Third-The companies were to invest their money, frozen in Germany, locally.

    On 13 February 1939, Time Magazine published an article about the death of Sir Henri. It said that he “backed Hitler in Germany” and had “added a German residence to his English, Dutch and Swiss homes.”

    Printed below are extracts from three books, which included extensive coverage of the Royal Dutch Shell connection with Hitler and the Nazi.

    EXTRACTS FROM “THE SEVEN SISTERS” BY ANTHONY SAMPSON: PUBLISHED IN 1975

    His influence on the company was erratic and as one Shell veteran recalls: ‘Deterding’s interventions were like thunderstorms; suddenly flattening a field of wheat, while leaving other fields un-scathed.’ The stately managers of Shell began to have the worrying impression that their Director-General was going mad, and still worse, going pro-Nazi. His anti-Communism, spurred on by his Russian second wife, had already made him sympathetic to the Nazis. But in 1936, just after he had celebrated his seventieth birthday and his fortieth year with Shell, he married a third time, to a German girl, Charlotte Knaack, who had been his secretary. He was now convinced that the Nazis were the only solution to the Communist menace.

    He died six months before the outbreak of war: memorial services were held in all Shell offices in Germany and Hitler and Goering both sent wreaths to the funeral on his estate.

    EXTRACTS FROM “THE PRIZE” BY DANIEL YERGIN PUBLISHED IN 1992

    The outlook was grim and disheartening. Norway and Denmark were in German hands, France would surrender the following month, and Britain would stand alone, bearing the brunt of the war. No one was better suited than Churchill to lead his country through its “darkest hour.” No one better understood the critical role that oil would play, first in Britain’s very survival, and then in the prolonged conflict ahead.

    The government also had to cope with a different kind of problem-the future of the Royal Dutch/Shell Group. The current management of the Group was no less concerned and apprehensive. For there was a risk that the Group could pass under the Nazi sway. The heart of the problem was Henri Deterding, the grand master of the company. He had continued to dominate the Group through the 192os. “Sir Henri’s word is law,” observed a British official in 1927.

    “He can bind the Board of the Shell without their knowledge and consent.” But by the 1930s, Deterding’s grip on the company was slipping, and he was becoming an embarrassment to the management and a source of anxiety to the British government. His behavior was increasingly erratic, disruptive, megalomaniacal.

    In the mid-1930s, as he entered his seventies, Deterding had developed two infatuations. One was for his secretary, a young German woman. The other was for Adolf Hitler. The determined Dutchman-who had gravitated to Britain before World War I, had been courted by Admiral Fisher and Winston Churchill, and had become a firm and fervent ally during that war-was now, in his old age, entranced with the Nazis.

    On his own, Deterding initiated discussions in 1935 with the German government about Shell’s providing a year’s supply of oil-in effect, a military reserve-to Germany on credit. Rumors of these talks so greatly alarmed the Shell management in London that one of the senior directors, Andrew Agnew, asked the government to have the British embassy in Berlin investigate so that Agnew “could take suitable actions with his colleagues on the Board here in good time.”

    Finally, retiring from Shell at the end of 1936, Deterding acted on both of his new infatuations. He divorced his second wife, married his German secretary, and went to live on an estate in Germany.

    Deterding died in Germany in early 1939, six months before the war began. Strange and deeply disturbing rumors immediately reached London. Not only had the Nazis made much of his funeral, but they were also trying to take advantage of the circumstances of his death to gain control of the Royal Dutch/Shell Group. That, of course, would have been a disaster for Great Britain. The company had virtually been Britain’s quartermaster general for oil during World War 1. Should it now pass under Nazi domination, Britain’s entire system of petroleum supply would be undermined. But it was discovered that the key “preference” shares, which embodied control, could only be held by directors, and at his demise, Deterding’s shares had been swiftly distributed to the other directors. At best, the Germans could only get their hands on a tiny fraction of the common shares, which would do them no good at all, either before or after the outbreak of war.

    EXTRACTS FROM “A CENTURY OF OIL” BY STEPHEN HOWARTH PUBLISHED IN 1997

    The 1930s had proved a difficult and unpredictable decade for Shell Transport and Trading – the Depression, the successful move into chemicals, the increasing politicization of oil as governments of both extremes came to power. Yet even if none of that had occurred, it would still have been a climactic time, for on l7 November 1936 Sir Henri Deterding retired. He was then a few months over 70 years old. His forty years in the oil business included twenty-nine as an executive director of Shell Transport and Trading (in modern terminology, a Group Managing Director) and thirty-six as General Manager (that is, president) of Royal Dutch. He had been a decisive, governing influence in Shell Transport, and in almost complete charge of Royal Dutch, for more than half his life: he had become a dominant force throughout the world-wide industry, earning the respect of almost everyone who knew him, and often their affection too.

    Naturally, therefore, his departure engendered a considerable sense of loss; and yet it was not entirely unwelcome, for as he had grown older he had become rather an embarrassment to his colleagues.

    Given all his achievements, this is an unhappy story, and one which has caused lasting distress within Shell Transport and Royal Dutch; but it is as much a part of the history as the more glorious days, and enough time has passed for it to be seen in some perspective.

    Briefly, Deterding had become increasingly right-wing, bordering, some said, on the megalomaniac. His memoirs, published in 1934, were a masterpiece of vanity and egocentricity, reading as the self-portrait of an autocrat. For example, there was his talk with Mussolini – ‘a man who, regard him as you may, has shown a driving force almost unparalleled in running a country’. Deterding decided that this conversation:

    proved that there were several points on which we saw eye to eye. We both agreed that the coping-stone of Education is a sense of discipline and a respect for prestige, lacking which no youth can be considered to have been properly educated at all… To people unacquainted with the Italian character his manner in public may seem at times to be a trifle theatrical, but what chiefly interested me at our meeting was that he seemed so direct. One felt that, if faced with a difficulty, he would get out his sledge-hammer and strike straight at its root.

    So too would the ageing Sir Henri. When he wrote that, he was 68. Many people, as they grow older and see the world changing around them, become more conservative, with a hankering for ‘the good old days’ and a growing belief that things are not what they were. With Sir Henri the process was becoming somewhat marked. In the same text, he wrote this memorable sentence:

    If I were dictator of the world – and please, Mr. Printer, set this in larger type – I WOULD SHOOT ALL IDLERS AT SIGHT.

    But in a world where millions of working men and women were idle through no fault or desire of their own, Deterding’s colleagues (particularly in The Hague) were very sensitive to the public display of such sentiments, and still more so to his open admiration of what he perceived as the firm government which had recently been elected in Germany.

    Back in 19l4, just before the outbreak of the Great War, Britain’s Admiral Fisher had written to Winston Churchill: ‘I have just received a most patriotic letter from Deterding to say he means you shan’t want for oil or tankers in case of war – Good Old Deterding! How these Dutchmen do hate the Germans!’

    The new Lady Deterding was German. In a striking lack of imagination on Sir Henri’s part, she was also his former secretary; and because the Nazi regime was visibly restoring order to her country’s chaotic economy, she was very much in favour of it. So was Sir Henri, who saw the disciplined economic aspects of Nazism as the world’s most powerful weapon against Communism. The Nazis, eager even after his death to exploit the publicly-avowed support of this world-famous individual, virtually hijacked his funeral: Field Marshal Goering, chief of the German air force, sent a wreath; so did Hitler himself; and, even Germanizing his name, the functionary who represented them said as he laid the wreaths: ‘In the name and on the instructions of the Fuhrer, I greet thee, Heinrich Deterding, the great friend of the Germans.’

    To his former colleagues both in Shell Transport and Royal Dutch, these events were intensely painful and hard to come to terms with.

    Recalling his irrational and damaging price war in 1927 against buyers of Soviet oil, and his high-handed ‘colonial’ treatment of the left-wing Mexican government in 1934, some wondered privately if he might have been going mad. Probably he had not; rather, traits that he had always possessed – simplicity of outlook, clarity of goals, strength of character and forcefulness of speech – had become accentuated by old age. By then, their expression was crude and humiliating. In his youth and middle age, though, the same traits had been priceless business assets. Using them, he had rescued Shell Transport from virtually certain extinction, and had built its fortunes, together with those of Royal Dutch, to an level which simply would not have been credible when he began; so both as a friend and an inspiring leader, his passing was genuinely mourned.

    EXTRACTS END

    Deterding apparently felt very strongly on the subject of “idlers”. According to an article published on 18 February 1940, ”Sir Henri Deterding had told Hitler that Mexico had the laziest population in the world, and rich prizes for Germany to grasp.”

    Ironically, the driven ruthless man most responsible for the great enterprise which is Royal Dutch Shell Plc today, was also responsible for one of the darkest periods in its long history.

    Posted in: New York Times, Oil, Royal Dutch Shell Plc, Shell.
    Tagged: Adolf Hitler · John Donovan · Nazi · Royal Dutch Shell · Royal Dutch Shell Plc · Shell · Sir Henri Deterding

    1. Willie, volgens mij doen we iets niet goed, als de reacties langer (dreigen te) worden, dan het feitelijke artikel wat erboven staat..
      Suggestie: vertaal het hele verhaal, brei er een kop en een kont aan en stuur het naar met toe, plaatsen we het ook nog! Zoiets..??

    2. willie ?? ik dacht dat ik in nederland woonde maar uit jou schrijven blijkt hier niets van wij?? willen met z,n allen dat de TURK EN MAROKAAN .ONZE TAAL PREVEREN matar wat doe jij ??jij schrijft een stuk in het engels wat ik niet kan lezen schrijven en ook niet verstaan .DUS WILLIE GRAAG IN HET NEDERLANDS G V D
      sorry want to know moest dit even op deze mannier kwijt mijn excuus hiervoor

    3. @ Willie:
      Zelfs vertaalt in het Nederlands nog veeeel te lang en daardoor niet leesbaar.
      Dus Hitler en Shell hadden conectie met elkaar in de oorlog, zal wel, er zijn wel meer bedrijven waar in de oorlog een luchtje aan zat.
      Gelukkig leven we niet meer in die tijd.

    4. Idd we leven niet meer in die tijd maar het wordt nog elk jaar uitvoerig herdacht in allerlei vormen, van jong tot veteranen gedragscodes. Zelfs bij de Amerikanen gaat men nog een stap verder 4th of July – Independance Day (niet die alien film).

  11. Dit is wel heel erg. Gans het verhaal dat ik hier lees is fout. Elektriciteit is geen primaire energie. Het is een energie die eerst moet opgewekt worden door een of andere vorm van primaire energie. Er is nog niet eens een vorm gevonden om met een redelijk rendement elektriciteit op te slaan en te hergebruiken. Het feit dan oliemaatschappijen investeren in propere energie vormen bewijst dat de vlot bereikbare olie begint op te raken. Heel erg is dat. Ook als je bedenkt dat de energie die zonnepanelen of windmolens leveren onvoldoende is om op lange termijn een nieuw zonnepaneel of een windmolen te maken. Een landbouwtrekker die loopt op biobrandstof levert niet genoeg brandstof om genoeg energie op te wekken om zichzelf te reproduceren. We zijn dus genoodzaakt om naar een paarden terug te keren in de landbouw als de olie op is. Dit is uiterst belangrijk dat iedereen dit weet. Voorlopig is er totaal geen alternatief voor olie. Ik heb een wetenschappelijk diploma en bestudeer dit probleem al jaren!!!!!!!!!

    1. In 1 dag komt er zoveel zonne-energie naar de Aarde, dat onze hele planeet er een HEEL jaar op zou kunnen draaien. Vermits de apparatuur, maar vooral de overtuiging er is. Simpel as that! En idd is elektriciteit geen primaire energie, waar staat dat dat wel het geval is?

      Er IS een vorm waarin zonne-energie kan worden opgeslagen. Gewoon ouderwets, via opslag -> stoom -> turbine-elektriciteit. Verdiep u in de alternatieven wellicht, vóóraleer u de barricades bestormt.
      HIER en HIER wellicht een paar interessante leads..? En deze natuurlijk.

    2. @ oorzaak – gevolg

      Het valt wel mee, komt tijd komt raad. Shell is al bezig om op de noord of zuidpool naar olie te gaan zoeken, hebben hiervoor als enige een vergunning voor gekregen.
      Ze verwachten dat daar de grootste voorraad ter wereld moet zitten, alleen lastig om dit zonder vervuiling naar boven te krijgen.
      Verder zijn wetenschappers bezig door diep in de aardkorst te boren om aardwarmte te gaan gebruiken.
      Het is ook een geldkwestie, als de olie erg duur word komen er vanzelf meer alternatieven.

    3. @ Guido J
      Wat kantekeningen bij zonnecollectoren in de sahara, dit is wel eerder gedaan.
      Door stof werden de spiegels onbruikbaar ze moesten te vaak schoongemaakt worden en is het project stil gevallen.

    4. Als er al problemen zijn met energie -het hele heelal is energie, we komen erin om- dan zijn deze veroorzaakt door de indoctrinatie van ‘tekort’, ‘angst voor tekort’, enz.

      Stof op zonnepanelen is kul volgens mij. Alsof er geen oplossing gevonden zou kunnen worden voor dit ‘minor problem’..!

  12. Deel 2: Met welke energie is die elektrische auto gemaakt? Met welke energie zijn die grote mastodonten van windmolens gemaakt? Met welke energie en grondstoffen is een zonnepaneel gemaakt? Een trekpaard heeft ongeveer een vijfde van het oppervlak dat hij bewerkt nodig om zelf op te eten. Een landbouwtrekker op biobrandstof heeft ongeveer dezelfde verhouding aan grond nodig om zichzelf van brandstof te voorzien. Maar om de trekker te maken? Met welke energie doen we dat? Wel als de trekker al zijn gronden vol biobrandstof zaait dan nog geeft dan onvoldoende energie tijdens zijn ganse levensduur. Hij kan zich dus niet verder planten. Staal maken is een proces dan verschrikkelijk veel energie nodig heeft. Vinden jullie dat ook niet erg. Ik ben daar wanhopig van. Want die aardolie raakt op. En ik zie geen oplossing. Er is nog enkel steenkool als alternatief maar dan stikken we zeker in de luchtverontreiniging!

  13. Raar artikel! Nergens bronvermeldingen en klinkklare onzin. Immers, waar komt de stroom vandaan voor elektrische auto’s? Juist ja. Autootje op water!? Dat geloof je toch zelf niet. Linkje naar de bron en meer info alsjeblieft. Auto op waterstof is wel mogelijk maar de kanttekeningen worden hier zelfs nog groter. Waterstof wordt gemaakt mbv elektrolyse. Dat kost héél véél stroom. En om waterstof te verbranden is geen lucht (hoofdzakelijk stikstof) maar zuurstof nodig. Maar hierboven lees ik nu juist dat de zuurstof in de lucht alsmaar minder wordt ofzo… Ook weer geen bron.

    We zouden met z’n allen beter eens kunnen nadenken wat we werkelijk kunnen doen om ons minder afhankelijk te maken van de olieboeren dan hiervoor gevoelige mensen met rare artikeltjes op het verkeerde been te zetten!

    1. Wij geloven niet in autootjes op water, ze zijn er. Rare wetenschappelijk gekakel over verminderde zuurstof in de lucht. Als een ander mens uw taal niet spreekt, is hij daarmee foutief bezig kennelijk. Rare reactie dus..? Dat u vraagt om bronnen, terwijl de merken, soorten auto’s etc. erbij staan, is veelzeggend. TIP: ga naar Google, welbekend ws. Tik in ‘Genepax’ en verblijdt uzelve aan de 106.000 resultaten.
      En over die olieboeren, zoals u ze romantisch noemt.., zijn we het eens. De teneur van het artikel gáát niet over alternatieven voor olie. Het gaat erom dat de genoemde alternatieve voertuigen zijn vermoord door deze olieboertjes.. Lees het verhaal van het opkopen van het batterijpatent door TEXACO-Chevron, om daarna de fabriek de moord te laten stikken. Daar zou ik uw wetenschappelijk analyse graag over gehoord hebben..!
      Lees het artikel hier op de site over John D. Rockefeller, hoe deze 100 jaar geleden schone auto’s op alcohol de nek omdraaide..!! Wat zeg ik, een hele industrie omdraaide, via manipulatie en intriges. Nothing’s changed, really.

    2. Zeg Ruifvuller

      Als ik je pleidooi lees, vraag ik me af of jij wel een gegronde rede om vast te kunnen stellen dat er misschien een optie zou kunnen bestaan dat je auto’s op stikstof zou kunnen laten lopen de omgekeerde wereld zou je al haast kunnen zeggen.

      Een waar primeur waar BIG Money mee valt te verdienen, niet waar ?! ieder fifty-fifty.

      Ik zie eerder zulke Utopien als waarachtige innovatie technieken die bedacht worden, tja je platte mobieltje waar je de hele wereld mee kan bespelen, je eten uit de supermarkt is ook zo gewoon ala tafeltje dekje, je maandelijkse betalingen gaan vol automatisch van je bankrekening af. Tis dat je zelf je luie reet nog moet laten bewegen om zelf die krat bier uit de schuur te moeten halen wanneer je er trek in hebt.

      Is alles dan maar een virtueel verzonnen gedachte en ben jij niet die onbewuste profiteur die domweg mee in de massa op gaat ?! Ik vermoed van wel dat dat ook een optie is van onbewezen volmaaktheid waar geen labeltje of linkje aan te spijkeren valt.

      Als iets nu raar lijkt is het morgen waarheid dat het zo is, in de tijd van de eerste sereis van StarTrek werd je al opgewonden bij het idee om een mobieltje te hebben waar je iedereen van boven naar de planeet mee kon bellen en kon lummelen waar je naar toe gebeamed kon worden. Nu is dat plattestukje rare materials in je broekzak aanwezig en je speelt er zelfs nog Tetris op wat zelfs toen 40 jaar geleden Kirk nog niet eens voor elkaar kreeg.
      Beamen is al mogelijk via de lucht, zie maar downloaden van de gegevens en zie onlang het filmpje op wtk over 3D printers, de grond beginselen zijn er al, puur omdat men gewoon lol heeft te ontwikkelen en het probeer waar te maken, want morgen wil jij ook zo’n futuristisch ding hebben, die al veel meer kan dan waar je nu zonder bewijs link natte dromen over kan krijgen.

  14. weet je de auto rijders zijn hieraan zelf schuldig als zij ?? zouden overstappen naar een electriche auto kan de oliemaatschappij wel sluiten maar nee ze moeten en zullen u mede vermoorden met hun bezine en olie boten !

    1. Zolang er electrische auto’s worden gemaakt des er nog steeds behoefte bestaat voor mengsmerende onderdelen, het zelfde oude concept dat men dacht dat de koeien die tussen Amsterdam en Haarlem zure melk zouden produceren wanneer de Arend langs zou komen stomen met een hoge snelheid van 15 km/u, of dat de computer intrede deed en dat alle mensen opstraat zouden komen te staan omadt alles enkel door Computers gedaan zou worden. Er hebben juist meer mensen er een boterham aan kunnen verdienen.
      Alles heeft een keerzijde en een gulden middenweg.

  15. Zucht … het wordt niets met deze wereld. Het laatste stukje oerwoud zou nog omgezaagd worden als daar nog winst opgemaakt kan worden.Nee ik heb die hoop op een betere wereld die goed voor iedereen is al lang opgegeven. Helaas het zit er niet in.

  16. Deel 3: Elektriciteit opwekken en transporteren heeft een rendement van pakweg 85%.
    De beste batterijen hebben een rendement van maximaal 80%. Samen maakt dat ongeveer 65%. Je kunt dus veel beter met een gewone verbrandingsmotor rijden! Immers de batterij maken is een ramp en vernietigen is nog een grotere ramp voor het milieu. Motoren op water bestaan niet. Water heeft geen bruikbare energiewaarde. Waterstof opwekken is niet ter sprake omdat de beste tanks na 14 dagen reeds leeg lopen omwille van de enorme vluchtigheid van waterstof. En beste mensen hier is nu eens geen sprake van complottheorieën. Spijtig genoeg niet!

    1. Dat van dat leeglopen van de tanks is grote onzin. Ik heb zelf een tijdje gewerkt in de H2 business en dat probleem is jaren geleden al verholpen. (spleet extrusie in de afdichtingen)

  17. Ik heb vorig jaar in Dusseldorf rond mogen rijden in respectievelijk de Kia Sorento, Opel Antara en mee mogen rijden in de eerste NL H2 truck en stadsbus en het ging als een zonnetje. Al deze voertuigen werden aangedreven door electromotoren welke op hun beurt gevoed werden door een H2 brandstofcel (waterstof) Ik heb toen een kopie gekregen van een VPRO serie, De Waterstofrevolutie, en is uit 2005 en je gelooft je ogen niet als je ziet wat tóen al mogelijk was.

    Het excuus wat keer op keer gebruikt wordt is dat het zo gevaarlijk is en er wordt steevast gewezen naar het ongeluk met de Hindeburg Zeppelin waarvan een ieder inmiddels al lang een breed kan vaststellen via openbare rapporten dat die felle brand destijds werd veroorzaakt door de uiterst brandbare laklaag.

    Op IJsland rijden veel bestelwagens al sinds 2005 op waterstof/brandstofcellen.

    Voor de “groenen” onder ons, het idee is om met schone/duurzame energievormen als windmolens, zonnecellen of zoals op IJsland met Thermische energie, water te splitsen in zuurstof en waterstof. Vervolgens vangt men de waterstof op en comprimeert men het onder hoge druk. Door nu deze waterstof door een Fuelcell te laten stromen, vindt er een chemisch proces plaats waardoor de oorspronkelijk ingestopte elektriciteit weer teruggewonnen word en de rest als puur schoon water wordt uitgestoten.

    Ook zo vaak gehoord, het rendement is zo laag en je moet meer energie er in stoppen dan eruit komt.

    Welnu,

    Sommigen vragen zich af waarom er in windmolenparken er vaak zoveel stilstaan. Dat komt omdat er dan teveel energie word opgewekt en ze dit niet kunnen doorprikken naar het openbare net. Als je echter deze rest capaciteit inzet voor het splitsen van water dan ben je al een heel eind. GM had in 2005 al een prototype auto die energie uit de fuelcell kon teruggeven aan je woning omdat tijdens het rijden de restenergie weer werd aangewend voor het splitsen van water (in de kofferbak)

    Reden waarom het allemaal al lang kan, veilig en schoon maar nog niet gebeurt?

    De oliebaronnen hebben alle patenten op accu’s/batterijen en zien liever dat je straks inplugt op hún palen om hún accu’s op te laden tegen een prijs die zij bepalen want het geld moet tenslotte naar hen stromen en niet andersom…

  18. Het rendement van het hele waterstofgebeuren is miserabel en de waterstof opwekken met molens is anders wel een goed idee als de molens rendabel waren. En dat zijn ze niet.Bovendien loopt een waterstoftank spontaan leeg als je ze niet gebruikt. waterstofmoleculen zijn zo klein dat ze verdampen door metalen wanden. Dat probleem van de waterstof tank is men al lang aan het bestuderen en een oplossing is er niet! En beste mensen laat u niets wijsmaken. Windmolens draaien niet bij onvoldoende wind. Dus de gewone centrales moeten het dan opvangen. De zaak is ronduit hopeloos. In het beste geval is er geen verlies, maar meestal is het zelfs een milieuverontreiniging. Heel erg is dat. Het is gewoon een verkeerde mode! Meer niet, trap daar best niet in.

    1. Onderbouw je stelling eens met bewijs, onderzoek, linkjes…
      Neemt nog steeds niet weg dat ze op IJsland nog steeds vrolijk rondrijden op H2

      Je weet het zo goed tegen te spreken maar geen feiten… Kom maar op…

    2. Ik ben het helemaal eens Simba, negatief ge-OH vind ik het. Als die waterstof wegliep, dan had BMW geen waterstofauto in productie genomen..!! Als mensen in hun reactie gaan roepen: “Beste mensen, laat u niets wijsmaken”, lig ik stuiterend op de vloer van het lachen.. Mijn hemel..

      Als we onze nieuwe gast ‘oorzaak-gevolg’ (nomen est omen!) gaan volgen, lopen we als radeloze lemmingen van de rotsen af..! Gewoon maar even HIER weer lezen, rondom ontwikkelingen van de waterstofauto.
      Ik stop met reageren op dit negatieve geleuter, excuséz le mot. De zaak is idd ronduit hopeloos voor je O-G.. Ik wens je moed, kracht en heel veel liefde.

  19. Jammer dat de electrische auto wordt genoemd als niet vervuilend want natuurlijk vervuilt deze wel, maar niet ter plaatse tenzij wind-, water en zonne-energie wordt gebruikt voor de opwekking van die elektriciteit en de energie overdracht niet dmv vervuilende accu’s plaatsvindt. Nogal subtiele verschillen.
    Net als de auto op perslucht (www.mdi.lu) een geweldig consept is wat veel te langzaam van de grond komt, toch alleen een verplaatsing is van het vervuilings probleem zolang bv elektriciteit van kerncentrales komt…

    Ook mag hier de ontwikkeling van Andrea Rossi (http://peswiki.com/index.php/Directory:Andrea_A._Rossi_Cold_Fusion_Generator) niet in dit verhaal ontbreken want zodra we overstappen op zijn Nikkel-Waterstof energiebron en dit combineren met voertuigen op perslucht, zijn we op de goede weg.

    Tot slot ben ik nog steeds fan van het motto ; verbeter de wereld, begin bij je zelf. Ik probeer sinds jaren niet meer elektriciteit te verbruiken dan dat mijn zonnepanelen kunnen produceren en dat is helemaal niet makkelijk maar alleen al er mee bezig zijn is een goed begin, denk ik!

    1. Het artikel over de fusie-generator staat HIER uitgebreid op WantToKnow. De elektrische auto is NIET vervuilend, maar de kerncentrale-elektriciteit. Is dat niet een betere manier om dat te verwoorden, dan zoals jij het doet?
      Volgens jou is de elektrische auto vervuilend omdat de elektriciteit van vervuilende bron komt. Beetje uiterst kromme logica..?!
      Het is een kwestie van de techniek de VOLLE aandacht geven, zo zijn we ook op de maan gekomen. Betere accu’s, betere actiradius, etc. etc. Voor problemen in de ruimtevaart, werden er uitvindingen gedaan. Voila, zo span je het paard, een heel span zelfs, vóór de wagen.

    1. A car that runs on NOTHING BUT water. Wikipedia heeft voor ons geen referentie. Als de olie-industrie in staat is een hele industrie-tak te vermoorden, wat stelt een stukkie op Wikipedia dan voor..?! Misschien kom je hier verder mee.. HIER het filmpje over NOTHING BUT WATER.

    2. http://futureenergyconceptsinc.com/Home.html
      Zij hebben een concept dat verregaand gelijk is aan dat van Stanley Meyer.
      Ze laten ook een filmpje zien waarin een Dodge Truck uit 2004 volledig op waterstof rijdt.

      Wel degelijk een auto dus die op WATER(stof) rijdt zonder dit weer om te zetten in electriciteit.

    3. @GuidoJ: Ik heb toch nog vertrouwen in Wikipedia: het wordt door iedereen die internettoegang aangevuld en geupdated, vrijwilligers zorgen ervoor dat info nagekeken wordt en wordt bestempeld als geloofwaardig of niet.
      Dan zou ik evengoed kunne zeggen dat jouw youtube filmpje ook geen enkele waarde heeft want eender wie kan zomaar posten wat hij wil. Als ik het dan nog verder zou drijven zou ik kunnen zeggen dat het filmpje van Reuters is. Een van de grootste nieuwsagentschappen die duidelijk banden heeft met de olie-industrie. Is het daarom niet ongeldig?
      Ik hoop dat je ziet waar ik naartoe wil..

      Maar Wikipedia buiten beschouwing gelaten: Om water op zichzelf kan niet als brandstof gebruikt worden. Enkel door het te splitsen dmv elektrolyse kan waterstof verkregen worden dat gebruikt kan worden als brandstof. Als een bedrijf als Genepax het project al moet stopzetten door te hoge productiekosten dan betwijfel ik of een selfmade wetenschapper dit op zijn eentje kan. (De website -of in ieder geval de naam- Genepax wordt nu trouwens gebruikt om fraduleuze producten te verkopen die je auto zouden converteren naar een groene auto die op water rijdt.

      @René: Ik vind het filmpje niet op de site, heb je mss een directe link?

      Stanley Meyer is trouwens veroordeeld tot fraude en zijn patenten zijn online beschikbaar dus er is helemaal niets dat onderdrukt wordt ofzo.
      de patenten:
      http://www.google.com/patents?vid=5149407
      http://www.google.com/patents?vid=4936961
      http://www.google.com/patents?vid=4826581

      Voorlopig heb ik nog geen bewijs gezien dat een oplossing bestaat om water om te zetten in waterstof en zuurstof zonder dat een externe bron van energie nodig is. Dus lijkt het mij onmogelijk om voorlopig op puur water te rijden

      Begrijp me niet verkeerd, ik geloof gerust dat de olie-industrie deze technologieën probeert te onderdrukken, maar er zijn genoeg mensen die profiteren van de goede intenties van anderen om hun ‘revolutionaire’ producten te verkopen die ‘onderdrukt’ worden. Blijf op het juiste pad naar verlichting, laat je niet verleiden door mensen die hier misbruik van willen maken!

    4. Er zijn verschillende manieren om water te splitten in o2 en h2 met heel weinig input energie.
      Op joetoep zijn er altijd verschillende demonstraties te zien geweest.
      De simpelste manier is een plastic zak gevuld met water een klap stroom geven met behulp van een paar kabel elektroden en een gewone auto accu, daarna een aansteker er bij en al het water zal opbranden.
      Op school willen ze liever niet dat je dit weet.
      Dan krijg je alleen het slappe misleidende geOoooh Haaah over elektrolyse te horen en dat dit geen overunity winst zou opleveren.

  20. Om water in waterstof en zuurstof te ontleden is een hoeveelheid electrische energie nodig. Als je daarna de ontstane waterstof en zuurstof weer verbrand krijg je diezelfde energie weer terug MINUS de verliezen.
    Dus je kunt waterstof beschouwen als een soort Accu., een manier om energie op te slaan, niet meer en niet minder.
    En nog iets anders:
    Zolang de wereldbevolking blijft groeien met 200.000 mensen per dag is energiebesparing voor het milieu wel nuttig maar tegelijkertijd dweilen met de kraan open.

    1. Klopt als een bus maar als je rest energie gebruikt of windmolenparken die nu stilstaan omdat ze de hoeveelheid energie die ze opwekken niet op het bestaande “grid” kwijt kunnen gaat aanwenden om waterstof te genereren, is een beetje verlies niet erg toch? Of wat dacht je van waterkracht aanwenden om waterstof te maken… Op IJsland rijden ze al jaren schoon én goedkoop op waterstof welke is gesplitst uit water en opgewekt/gesplitst door waterkracht en geothermische bronnen.

      Ben zelf een tijdje actief geweest in de gasmarkt en heb een speciale gasdrukreduceerder laten ontwikkelen voor Hydrogen maar buitenspel gezet door de oliebaronnen die ook de patenten voor de batterijen en accu’s hebben. Vandaar dat elektrisch rijden zo gemarketeerd word. Het liefst natuurlijk wél uit het stopcontact en in hun accu’s…

Geef een reactie