// U leest...

Hoofdartikelen :

De kwantumsprong in ‘t menselijk handelen

In dit artikel spreekt Ervin Laszlo, visionair en wetenschapper, over de a.s. sprong die wij als mensheid gaan maken. Of ‘moeten’ gaan maken? Want of je het nu betiteld als ’2012′ of als kwantumsprong, de gedachte hierachter is dezelfde.

Een waardevolle kijk op ‘things to come’, omdat Laszlo vanuit zijn helicopterblik waarnemingen doet die jou en mij kunnen helpen ónze helicopterblik te vergroten. Onszelf bij de kraag te pakken en onszelf te bekrachtigen, in plaats van in de stress te schieten van de veranderingen die eraan komen. We hoeven ons helemaal niet te laten opjennen door de nieuwe tijd die eraan komt.

De opvattingen van Laszlo over de overpopulatie doet hij weliswaar nog steeds vanuit de huidige gedachte van schaarste en de achterhaalde idee dat de overbevolking de wereld de das omdoet. Maar ook deze wetenschapper zal door voortschrijdend inzicht worden ingehaald dat het juist onze ongebreidelde consumptiedrang is, en dan vooral die van de rijke landen, die de wereld onder grote stress zetten..

Desalniettemin is Laszlo’s visie een rustpunt om te lezen. Veel plezier ermee in deze regenachtige dagen!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De zoektocht naar een kwantumsprong in het menselijk handelen

Door Ervin Laszlo*

© Vertaling Jan Smith – WantToKnow.nl 2009

WAT is de vraag?

Als Shakespeare in onze huidige tijd zou hebben geleefd, had hij ontegenzeggelijk met nog meer overtuiging de vraag gesteld: “zijn of niet zijn, dat is de vraag”, hoewel hij zich ditmaal niet zou richten tot een individueel menselijk brein, maar tot de levende Aarde. Kunnen we op deze planeet nog wel doorgaan met ‘zijn’, of zullen we, net als de dinosauriërs, uitsterven?

We naderen een belangrijk keerpunt; een wereldomvattend omslagpunt. Onze overleving staat op het spel.

Visionair Ervin Laszlo

Visionair Ervin Laszlo

We zijn bezig met de vernietiging van onze planeet. De opbrengst van essentiële biologische en fysieke hulpbronnen heeft haar hoogste punt reeds bereikt. Bossen, vissoorten en koraalriffen zijn aangetast en verdwijnen, akkergronden verarmen als gevolg van overproductie en het gebruik van chemicaliën; diversiteit wordt vernietigd door genetische manipulatie.
Drinkwaterreserves slinken – meer dan de helft van de wereldbevolking heeft te maken met drinkwatertekorten. Klimaatveranderingen dreigen grote delen van het aardoppervlak ongeschikt te maken voor voedselproductie en bewoning.

We zijn bezig de structuur van onze samenleving te vernietigen. Er is sprake van groeiende onveiligheid in zowel de rijke als arme landen en van toenemende bereidheid om zich te wenden tot terrorisme en oorlog. Islamitisch fundamentalisme verspreidt zich over het gehele Midden-Oosten, in Amerika neemt het religieus fanatisme hand over hand toe, in Europa zijn neonazi’s en andere extremistische bewegingen in opkomst.

De kloof tussen rijk en machtig en arm en gemarginaliseerd wordt met de dag groter. Tachtig procent van het wereld nationaal product is in handen van één miljard mensen, terwijl de overblijvende twintig procent moet worden gedeeld door de resterende 5,5 miljard zielen. Een op de drie mensen in de grote steden woont in sloppenwijken, achterbuurten en getto’s; meer dan negenhonderd miljoen mensen leven op vuilnisbelten.

Als we op deze manier doorgaan, zullen veranderende weerpatronen droogten en orkanen veroorzaken, mat als gevolg dat oogsten vernietigd zullen worden en het waterpeil op veel plaatsen zal stijgen. Honger en frustratie zullen voeding geven aan terrorisme en oorlogen ontketenen. De broze balans van onze wereldomvattende afhankelijkheid zal onherstelbaar worden verstoord. Tijdens de daaruit voortvloeiende ineenstorting zal geen land, geen bevolking, worden gespaard.

“Zijn of niet zijn”, is inderdaad de vraag. Als we op deze planeet willen ‘zijn’, moeten we veranderen. Zullen we veranderen — en zal dat op tijd gebeuren?

WAAROM we moéten veranderen!

Als we op tijd willen veranderen, moeten we de aard van onze huidige toestand in ogenschouw nemen; zullen we moeten kijken naar de wortels van haar onhoudbaarheid. De term “onhoudbaarheid” is gedurende de afgelopen vijftien jaar in zwang geraakt, maar de idee is niet nieuw.

Reeds aan het eind van de achttiende eeuw publiceerde Thomas Malthus zijn beroemde traktaat over voedsel en bevolking. Hij stelde ten eerste vast dat voedsel noodzakelijk is voor het voortbestaan van de mensheid, en ten tweede dat mensen, zoals altijd,  zullen blijven doorgaan met voortplanting.
“De kracht van bevolking”, schreef Malthus, “is oneindig veel groter dan de kracht in de aarde om te voorzien in het levensonderhoud van de mens.” Onvermijdelijk zal er een tijd aanbreken waarin de bevolkingsaanwas de voedselproductie zal overtreffen. Er zullen meer mensen op aarde rondlopen dan waarvoor de planeet in hun dagelijkse behoeften kan voorzien.

De ‘Malthusiaanse catastrofe’ is een vereenvoudigde versie van het omslagpunt dat we nu tegemoet gaan. Vandaag de dag staat niet alleen de voedselproductie ter discussie, maar de gehele basis voor het leven op de planeet. En de kritische tendens is niet de bevolkingsaanwas – de vraag hoeveel mensen er op aarde rondlopen – maar eerder de hoeveelheid die ieder van ons consumeert en wat hij of zij doet met het milieu.

In de zestig jaar na de Tweede Wereldoorlog hebben we met elkaar meer van de fysieke en biologische wereldvoorraden opgebruikt dan gedurende de gehele menselijke geschiedenis. We produceren meer afval dan de natuur kan opnemen en we onttrekken meer hulpbronnen en voorraden dan de natuur kan regenereren.

Het is een eenvoudige rekensom om onze eigen ecologische voetafdruk op de Aarde te meten en deze te vergelijken met de rest van de wereld.

Het is een eenvoudige rekensom om onze eigen ecologische voetafdruk op de Aarde te meten en deze te vergelijken met de rest van de wereld.

Dit is onhoudbaar, dit is niet duurzaam. Met betrekking tot voedsel weten we bijvoorbeeld welke hoeveelheid duurzaam is: dat is de opbrengst van 4,2 hectare land per persoon. Maar de gemiddelde ‘ecologische voetafdruk’ is tegenwoordig al 7 hectaren (en zou nog veel meer bedragen als de armste landen niet een zeer kleine voetafdruk zouden hebben). Voedsel is slechts een van de basisbehoeften die wij nodig hebben om in leven te blijven en te ontwikkelen en we plegen roofbouw op de meeste van ze en putten ze uit.

Wat zal er gebeuren wanneer de grenzen van de beschikbare hulpbronnen worden bereikt? Als bacteriën in een laboratorium al het beschikbare voedsel hebben opgegeten, sterven ze uit. Wanneer muizen de grenzen van hun voedselvoorraden hebben bereikt, worden ze onvruchtbaar. Lemmingen plegen in een dergelijke situatie massaal zelfmoord.

Maar wanneer een soort met een hoog bewustzijnsniveau als de mens de grenzen van zijn voorraden bereikt, hoeven uitsterven, onvruchtbaarheid of zelfmoord geen optie te zijn. De mens is in staat het bewustzijn te veranderen.  Door het veranderen van het bewustzijn kan die soort op een andere manier tegen de wereld en het leven aankijken en andere waarden en eigenschappen aannemen. Zij kan leren om duurzaam te leven.

HOE we zouden kunnen veranderen

Gandhi zei eens: “wees de verandering die je zo graag in de wereld ziet.” In de hedendaagse maatschappij betekent dit zoveel als: verander je bewustzijn opdat anderen het hunne veranderen. Hoe kan je dat doen? Laat  allereerst het oude bewustzijn los en de normen en overtuigingen die er de basis van vormen. 

Vraag jezelf af of je gelooft dat

  • iedereen afgescheiden is en terecht zijn of haar eigenbelang nastreeft;
  • het leven een strijd om het bestaan is en dat alleen de sterksten – lees de rijksten en machtigsten – zullen overleven;
  • in die meedogenloze strijd om wie de sterkste is, het doel alle middelen heiligt;
  • hoe meer geld je bezit, hoe beter het je vergaat (en je waarschijnlijk ook gelukkiger zult zijn);
  • mensen trouw verplicht zijn aan slechts één natie en/of één bedrijf – en de rest alleen maar bestaat uit vreemdelingen en concurrenten;
  • wanneer we vrede willen, we bereid moeten zijn ten strijde te trekken;
  • technologie en effiëntie altijd het enige antwoord vormen op alle vraagstukken;  
  • de Aarde tot in de eeuwigheid een onuitputtelijke bron van onze levensbehoeften is en een oneindige afvoerput voor ons afval;
  • het milieu kan worden gemaakt, zoals een huis of een weg om aan onze behoeften te kunnen blijven voldoen.

Als je er dergelijke denkbeelden op nahoudt, ben je zelf een deel van het probleem. Hoe kunnen we echter onderdeel worden van de oplossing? Hiervoor dien je een stap verder te gaan: neem een nieuwe manier van denken aan. Zoals Einstein ooit zei: “je kunt een probleem niet oplossen door dezelfde denkwijze te hanteren waaruit het voortkwam.”

Als je er deze denkbeelden op nahoudt, ben je zelf een deel van het probleem.

Maar de vraag is: ”Hoe kun je onderdeel worden van de oplossing?”

Hiervoor dien je een stap verder te gaan: neem een nieuwe manier van denken aan! Hoe kan je dat doen?

Laat  allereerst het oude bewustzijn los en de normen en overtuigingen die er de basis van vormen!!

Nieuw denken is niet een of andere utopie of een ongekend iets; het is reeds bezig op te komen aan de creatieve randen van de maatschappij. In een aantal ‘alternatieve culturen’ denken en doen mensen alles al op een positievere manier. Zij delen twee fundamentele overtuigingen. Een ervan behelst het feit dat de oude uitdrukking dat we allemaal één zijn, niet slechts fictie is, maar onderdeel is van de werkelijkheid. William James had gelijk toen hij zei: ‘wij zijn allemaal eilandjes in de zee, aan de oppervlakte los van elkaar, maar daaronder stevig onderling verbonden.”

De tweede overtuiging heeft te maken met de menselijke verantwoordelijkheid. Als we al één zijn met elkaar en met de natuur, ontslaat dat ons niet van de verantwoordelijkheden ten opzichte van onszelf, onze familie, ons land en ons bedrijf; zij behelzen de hele menselijke samenleving en de biosfeer. Ze nakomen heeft niets met liefdadigheid te maken. Als we deel uitmaken van de mensheid, en de mensheid is onderdeel van het leven op deze planeet, doen we anderen precies hetzelfde aan als we onszelf en de natuur aandoen.

Als we al één zijn met elkaar en met de natuur, ontslaat dat ons niet van de verantwoordelijkheden ten opzichte van onszelf, onze familie, ons land en ons bedrijf; zij behelzen de hele menselijke samenleving en de biosfeer.

Als we al één zijn met elkaar en met de natuur, ontslaat dat ons niet van de verantwoordelijkheden ten opzichte van onszelf, onze familie, ons land en ons bedrijf; zij behelzen de hele menselijke samenleving en de biosfeer.

Wanneer we onze verouderde overtuigingen afleggen en een nieuwe manier van denken omarmen, veranderen we daarmee ons bewustzijn en onszelf. In deze kritieke en instabiele tijden kan een dergelijke verandering de ‘vlinder’ zijn die een storm ontketent. Dat kan ver strekkende gevolgen hebben en uiteindelijk onze wereld veranderen.

ALS we zouden veranderen

Als je zou uitroepen “dat is onze laatste strohalm!” geef je uitdrukking aan een fundamenteel, doch algemeen onbekend principe. Dit is ‘non-lineariteit’. Als je een kameel met een vracht opzadelt en daarna nog een en daar boven op nog een, zal het dier zich aanpassen en de last dragen – totdat de vracht de grens bereikt van wat het beest kan dragen. Daarna zal zelfs het gewicht van slechts een grassprietje meer de rug van het onfortuinlijke dier breken. Een stapsgewijs, ‘lineair’ opgebouwd proces, wordt daarmee plotseling ‘non-lineair’.

Dat is ook wat er in de natuur gebeurt. Een levende soort kan vele veranderingen in zijn omgeving aan — tot op zekere hoogte. Als al die veranderingen blijven toenemen, wordt op een bepaald moment een kritiek punt bereikt en zal de soort uitsterven. Tenzij de soort natuurlijk muteert. In relatief eenvoudige systemen leiden kritieke punten tot ineenstorting. In complexere systemen gedragen dergelijke kritieke momenten zich als kantelpunt: ze vallen naar de ene of de nadere kant. Ze leiden niet noodzakelijkerwijs tot ineenstorting, ze kunnen ook leiden tot een doorbraak.

De val van de Berlijnse muur was het gevolg van 'het ene grassprietje'...

De val van de Berlijnse muur was het gevolg van 'het ene grassprietje'...

In 1989 kreeg een groep Oost-Duitsers toestemming om door het IJzeren Gordijn naar het vrije Oostenrijk te reizen. Dit was een kleine, maar kritische schok die de ruggengraat van het systeem brak – het was het laatste ‘grassprietje’. Binnen enkele weken braken veel communistisch gedomineerde staten met de Sovjet-Unie, en  minder dan een jaar later hield die wereldmacht op te bestaan.

De Sovjet-Russische communistische partij, de machtigste politieke partij ter wereld, verloor niet alleen haar macht, maar werd zelfs buiten de wet gesteld. De landen die voorheen de Sovjet-Unie vormden, verdwenen niet: na een periode van chaos en bijna-ineenstorting slaagden zij erin zich te ontwikkelen tot meer openlijke samenlevingen.  

In de laatste duizend jaren bereikten vele samenlevingen, complete beschavingen, kritieke kantelmomenten. Eens bloeiende culturen verdwenen: de Babyloniërs, de Sumeriërs, de Maya’s en de beschaving van Paaseiland zijn daar voorbeelden van. Maar andere gingen de uitdaging aan: zij transformeerden en overleefden. De geschiedenis leert ons dat die transformaties vaak zeer diepgaand waren.

Volkeren in het Stenen Tijdperk leefden in een mythologische wereld: ze communiceerden met bomen en dieren en met de geesten van hun voorvaderen. Mensen zagen zich als onderdeel van een mysterieuze, maar betekenisvolle, levende kosmos. Tienduizend jaar geleden ging die wereld over in de theocratische culturen van het oude Egypte, Babylonië, China en India.
Hier dicteerden de onveranderlijke wetten van de Hemelgoden het menselijk bestaan. Zoals Hermes Trismegistos verklaarde: “zo boven, zo beneden”. Toen, zo’n tweeënhalf duizend jaar terug, kwam er aan de noordelijke kusten van de Middellandse Zee een nieuwe cultuur op, een cultuur die zichzelf begon te regeren op basis van het menselijke verstand, in plaats van overgeleverd geloof. Dit was de cultuur van het klassieke Griekenland.

Was Newton wel die kille wetenschapper, of trachtte hij alchemistisch, de wereld van materie en Spirit te verenigen?

Was Newton wel die kille wetenschapper, of trachtte hij alchemistisch, de wereld van materie en Spirit te verenigen?

De dageraad van de moderne tijd bracht de Westerse beschaving weer een andere culturele omwenteling. De nieuwe cultuur combineerde elementen van hun voorgangers, maar werd bovenal gevormd door het geloof in de kracht van de rede die de oude Grieken hadden uitgevonden.

Gesteund door de theorieën en waarnemingen van Galilei, Newton en Copernicus, ontwikkelde zich een materialistische en mechanistische kijk op de wereld. Die schiep de mogelijkheid voor Newton’s ‘klassieke fysica’ samen te vloeien met het aloude traditionele handwerk. Dit resulteerde in een lange keten van revolutionaire technologieën.

Tegenwoordig echter, in onze eeuw van wereldomvattende informatie, communicatie, onderlinge afhankelijkheid en aftakeling van het milieu, voldoet die mechanisch-materialistische kijk op de wereld niet langer. Die benadering van de wereld is diep doorgedrongen tot in de wetenschappen, maar de technologieën die eruit voortkomen en het gedrag dat erdoor wordt aangewakkerd zijn nog steeds in ons midden. Vele ervan vormen een belasting voor het milieu, putten het uit en hebben te veel en te vaak een verkeerde invloed op mensen. Zij produceren meer warmte dan licht – meer neveneffecten dan voordelen.

De beschaving die de moderne wereld domineert, is niet langer duurzaam: als hij al niet ineenstort, dan moet hij toch zeker transformeren. De queeste naar een kwantumsprong in het menselijk handelen is de zoektocht  naar de schepping van een beschaving die zes en een half miljard mensen in staat stelt waardig en eendrachtig met elkaar en de natuur samen te leven.

Een dergelijke wereldomvattende verschuiving is mogelijk..!

We hebben de inzichten, de technologieën en de noodzakelijke menselijke en financiële middelen. Het ontbreekt ons echter aan wilskracht en visie. Om al die aspecten te verenigen, moeten we ons bewustzijn veranderen. Met een meer up-to-date bewustzijn kunnen we onze normen en waarden veranderen, onze prioriteiten anders stellen – onszelf veranderen en uiteindelijk de wereld veranderen.

Zo’n verschuiving is hard nodig en de tijd dringt. De stromingen en processen die de huidige wereld in de richting van het kritieke kantelpunt duwen, versnellen onophoudelijk. De atmosfeer warmt op, diversiteit verdwijnt, de kloof tussen rijk en arm wordt steeds groter, geweld en onrust nemen toe en veel van voor ons voortbestaan vitale voorraden zijn al over hun hoogtepunt heen. Voorspellingen van het tijdstip waarop het kantelpunt zal worden bereikt zijn inmiddels bijgesteld van ‘ergens aan het einde van deze eeuw’, tot ‘halverwege deze eeuw’, tot ‘waarschijnlijk toch al binnen tien of twintig jaar’.

De queeste naar een kwantumsprong in het menselijk handelen is de zoektocht  naar de schepping van een beschaving die zes en een half miljard mensen in staat stelt waardig en eendrachtig met elkaar en de natuur samen te leven.

Het is zeer wel mogelijk dat het kantelpunt zich al aandient aan het eind van het jaar 2012, het in zoveel profetieën genoemde omslagpunt in het menselijk rentmeesterschap van deze planeet. In ieder geval zal het zich voordoen tijdens het leven van de meesten onder ons.

Wanneer het ook komt, we zullen nu iets moeten ondernemen om er zeker van te zijn dat het niet zal uitdraaien op een aanloop naar totale ineenstorting, maar juist een doorbraak zal zijn naar een vreedzamere en duurzamere wereld.

* Ervin Laszlo, oprichter van de Club van Boedapest en aangesteld voorzitter van ‘GlobalShift University (www.globalshiftu.org)’, auteur van meer dan 400 papers en artikelen en meer dan tachtig boeken waarvan het meest recent zijn: “Kosmische Visie, wetenschap en het Akashaveld” (2007) en “Kwantumsprong in het Wereldbrein“ (2008), en medeoprichter en president van de raad van toezicht van de WorldShift Foundation.

Posted: 01/20/2008 | Written: 01/17/2008

De originele tekst staat HIER

  1. Arjan
    12:19 5 december 2009

    Jammer!

  2. marcel
    23:50 4 december 2009

    Zo zie je “its all in the eyes of the beholder”

  3. marcel
    23:46 4 december 2009

    Prachtig he de nieuwe kleren van de keizer in een nieuw jasje de heren en damens wetenschappers wilde niet voor elkaar weten dat ze der geen hol van begrepen .Maar het klonk allemaal zo gewichtig ,het leek zo echt en het was allemaal zo wetenschappelijk onderbouwd.Wacht eens dat doet me ergens aan denken …….Ab klink osterhaus…..mexicaanse …. eh nee varkensgr…… nee wacht de nieuwe griep .Weet je wat we noemen het de nieuwe griep en dan verzinnen we er een vaccin voor ……kassa lachen man .Sorry gait weer een illusie armer tis net oars. liefdevolle groet marcel

  4. Gait
    23:19 4 december 2009

    @ jerry
    helemaal met je eens mooi stukje slaat voor 200 % op de verhalen op deze site van john en johan !! prima zoekwerk !!
    dank hier voor !

    “Wie het psychiatrische vocabulaire beheerst, kan eindeloos doorgaan met het debiteren van onzin en daarmee gestudeerde lieden inpakken.”

  5. marcel
    23:16 4 december 2009

    @ jerry geweldig stuk echt een goudmijn lol .Maar tegelijkertijd een bewijs vanonvermogen voor de psychiatrie en aanverwante wetenschappen hahaha.Lange tijd niet zo gelachen thnx

  6. Jerry
    22:37 4 december 2009
  7. jan
    22:25 4 december 2009

    Ik ga dansen.

  8. Gait
    21:53 4 december 2009

    @ jerry
    schelden is niet nodig toch ?

  9. Jerry
    21:49 4 december 2009

    @Gait

    Je hebt een cognitief geïnduceerde distortie in de stereotypische formatie van je oordeelsvorming volgens postbode Gert Postel.

  10. ea
    21:44 4 december 2009

    Beste mensen, Let’s paint the world rainbow.

    As i sit, here, facing the darkest of the darkest upon this planet, You know what let’s breath and create a world that works for everyone.

    In the time that we sit and chat about white/black, welkom or not, there is so much love around us and withing us.

    This world of planet Gaya or Earth has given us All, that we could possibly imagine and what do we all do with it, we chat about “personal” like or like not’s.

    This world really needs all of us to celebrate love.

    How would this moment be, if those of us who are awaken, have been toghter, united as one and doing juist, simpelest thing of it all, Shine the love that we are into the oceans, the skys, the earth itself and love ourself as we love the other.

    I feel so sad about reading the Gait and walking on the streets seeing all the madness, knowing that the dolphins and walves are have been going through lot’s of electronic harrashments done by the military. That some people of the world have hardly eaten today and look at us, what do we do in this world. We act and react to some strange writings from someone that non of us have ever meet, gait.

    I feel joufull and blessed that there is a new vibration upon this planet and let’s integrate, the new incoming energies and put it to the right use, that of love and light. Some like the Gait will get into it or not, but those who are awaken have better things to do. In a way it is really a moment to shine the light as much as you can, specially to reduce the dark deeds of some individuals upon this planet. There is so much suffering and useleness that all that i can do, is trully awaken and know how much our love is needed! Needed for this wonderful world of planet Earth. Earth is our home!

    What else can i say? love rules me and all else is juist illussion!

  11. marcel
    18:43 4 december 2009

    @guido zie je zitten we toch niet zo ver van elkaar af met de reacties op onze grote vriend

  12. Guido
    18:39 4 december 2009

    Opnieuw een zwart/wit reactie. Niets anders verwacht. Dag Gait, ga lekker verder met je intrigantje spelen, achterdochtig vermoeden etc. Je bent méér dan welkom zelfs, des te minder dat je het snapt, hoe welkomer je bent!!

  13. Gait
    18:24 4 december 2009

    @ Guido
    weer die onderdrukte woede van je ,

    het leven is meer dat zwart wit guido , dat weet je toch wel. er is ook nog een heleboel grijs.
    inderdaad Guido niet oordelen dat scheelt al een hoop , maar daarom mag je nog wel een mening hebben zeker als die mening op feiten is gebaseerd.
    Jezus gooide de geldwisselaars uit het Huis van Zijn Vader. dat wil dus zeggen dat Jezus beslist geen watje was en dus een mening had, en daar naar handelde.
    die zelfde Jezus die zij “hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.”
    tja Guido, en dat je problemen hebt met mijn ego snap ik eigenlijk niet ik onderbouw mijn stukjes met wetenschappelijke feiten , dus geen feiten die door mij zijn bewezen, maar wetenschappelijk bewezen feiten. niks meer niks minder, de reden hier voor is om de mensen die deze anti vaccinatie site bezoeken ook een ander “regulier” beeld van de werkelijk heid te tonen een beeld dat wetenschappelijk onderbouwd is.

    persoonlijk denk ik dat je je eigen ego probleem op mij projecteert , dat kan ik zo niet met 100 % zekerheid zeggen , het is maar een vermoeden.

    het zelfde als je “je bent welkom verhaal ” als je een site bezoeker wilt corrigeren en duidelijk wilt maken dat jou ideeën de gelden de norm zijn.

    bijzonder Guido, bijzonder

  14. Guido
    17:46 4 december 2009

    Daar gaat ie weer: Gait is dé vrouw-man die goed en fout kan onderscheiden. En als we van ‘Hem’ iets op deze wereld hebbeen geleerd, dan is het ‘niet-oordelen’..!!
    Maar ik ben zó blij voor je, dat jij nóg verder bent Gait, want jij wéét wat goed én fout is…
    Niks pot verwijt de ketel, splinter en balk. Gewoon: dát is goed en dan is dát ‘dus’ fout, want dan is dat de consequentie. Blijf reizen Gait, en gebruik je logica eens om je gevoel te helpen groeien, ipv je ego.

  15. Gait
    17:41 4 december 2009

    @ Jerry
    ik vind het al heel knap dat je Hem een probleem vind. het erkennen van zijn bestaan, is al een stap in de goede richting.

  16. Jerry
    17:01 4 december 2009

    God is not a solution, but a problem: http://www.youtube.com/watch?v=hhjOnYbKJJw

  17. Gait
    16:07 4 december 2009

    @ GalliLéon @ jan

    en jullie weten het zo goed te verwoorden en toch lopen jullie achter schrift geleerden en farizeeërs aan, zo als consemulder rover oldenkamp .

    ziende blind en horende doof.

  18. jan
    12:23 4 december 2009

    Openbaring vers 21:4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen, en de dood zal niet meer bestaan; geen rouw, geen geween, geen smart zal er zijn, want al het oude is voorbij.

  19. GalliLéon
    11:48 4 december 2009

    JAJA Gait,

    Zie je nu wat filippus gebeurde? de waarheid manifesteerde zich voor zijn ogen en zelfs toen nog zag en begreep hij niet direct omdat hij nog blind was en jezus de ziende,daarom zei hij ook onderstaand op de berg, de bekende bergrede.

    Gelukkig zijn zij die nederig zijn, want het Koninkrijk van de hemelen is voor hen bestemd. Gelukkig zijn zij die verdriet hebben, want zij zullen getroost worden. Gelukkig zijn de zachtmoedigen, want de aarde is voor hen. Gelukkig zijn de mensen die ernaar hunkeren dat Gods wil wordt uitgevoerd, want zij zullen volkomen tevreden worden gesteld. Gelukkig zijn de mensen met een liefdevol en helpend hart, want zij zullen zelf liefde ontmoeten en hulp ontvangen. Gelukkig zijn de mensen die eerlijk en oprecht zijn, want zij zullen God zien. Gelukkig zijn de mensen die vrede brengen, want zij zullen zonen van God worden genoemd. Gelukkig zijn de mensen die vervolgd worden omdat zij Gods wil doen, want het Koninkrijk van de hemelen is voor hen. Gelukkig bent u als u beledigingen, vervolgingen, leugens en laster te verdragen krijgt omdat u bij Mij hoort.
    Wees er blij om en jubel het uit! Want in de hemel ligt een geweldige beloning voor u klaar. Vroeger zijn de profeten immers ook zo vervolgd. U bent het zout dat de wereld leefbaar moet houden. Maar als u uw invloed verliest, wat moet er dan van de wereld worden? Weet u waar u dan nog goed voor bent? Om weggegooid en vertrapt te worden. U bent het licht van de wereld; een hoog gelegen stad die straalt in de nacht, kan iedereen zien. Men steekt immers geen lamp aan om er vervolgens een emmer overheen te zetten? Die lamp moet toch op een kandelaar staan en licht geven voor iedereen in huis? Laat daarom ook uw licht voor alle mensen schijnen. Als zij dan de goede dingen zien die u doet, zullen zij uw hemelse Vader eren

  20. Gait
    11:21 4 december 2009

    @ Lianne
    zwaarden zijn niet nodig om in de hemel te komen.

    Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door Mij. Als jullie Mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien. Daarop zei Filippus: Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet. Jezus zei: Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien?? (Johannes 14:6-9)

  21. Lianne
    07:08 4 december 2009

    Scotty je hebt het helemaal begrepen! vele lichtjes maken één groot licht!

  22. jan
    23:30 3 december 2009

    @Scotty heb je zoveel lichtjes nodig wat zal Kopenhagen hier van vinden?

  23. Scotty
    23:14 3 december 2009

    @ Jerry

    Ben jij soms ook celibrair? met een pij aan en een vissekopsmuts, dan kom je vast en zeker in de hemel…

  24. Scotty
    23:10 3 december 2009

    Hier ben ik Lianne,

    Was net bezig om 50.000 lampjes in me kerstboom te plaatsen, hoop dat het een beetje lichtelijke sfeer dit jaar geeft, anders valt ie niet zo op dit jaar in duisternis…

  25. Lianne
    22:07 3 december 2009

    uuhhhhh……. een echte lichtman doet het mét hoofdpijn!!! hahahahahahahahaha

  26. Jerry
    22:03 3 december 2009

    @Lianne

    Nu? Want ik heb een beetje hoofdpijn.. ^^ =)

    Groetjes

  27. jan
    21:54 3 december 2009

    @Jerry,
    Nee

  28. Jerry
    21:46 3 december 2009

    @Jan

    Mensen? Zijn dat individuen zonder sex-leven, want personen die regelmatig gemeenschap met zichzelf hebben laat Petrus er ook niet in?

    Parate viam Domini (Bereidt de weg des Heren)

  29. Lianne
    21:44 3 december 2009

    Nou hebben we nog wel wat manschappen nodig met hun lichtzwaarden, anders komt er helemaal geen één mens in de hemel!!

  30. Lianne
    21:40 3 december 2009

    @ hee Jerry
    alles okee!, met jou ook?
    nou ik denk dat onze goor zo gek nog niet is.De waarheid is hard,maar rechtvaardig. Wij moeten helaas door schade en schande ons licht weer herkennen en erkennen. en ik schrijf helaas, omdat ik ervan overtuigd ben dat er tijden waren dat het kwaad niet de overhand had en wij als mensen in harmonie met elkaar geleefd hebben.
    Omdat het Licht op aarde nu weer toeneemt, neemt ook het kwaad toe, en ja kies je voor de rode of de blauwe pil……Ik Ben bang dat er mensen zijn die geen ziel meer hebben.
    Door ons licht en onze liefde te laten stralen overwinnen we het kwaad zowel hier op aarde als in de lagere astrale wereld(en). Dus Jerry zullen we even shine-en!
    groetjes terug!

  31. jan
    21:10 3 december 2009

    @Jerry.
    Pedofielen komen zeker wel in de hemel volgens het vaticaan ,zitten er genoeg bij de kerk.
    P.s hetero’s komen ook niet in de hemel . Alleen Mensen.

  32. Jerry
    21:04 3 december 2009
  33. Jerry
    20:56 3 december 2009

    @Lianne

    Hoi Lianne, alles koek en ei? Tsja…. die Gordon hé…. maakt je af en toe toch blij dat je de waarheid nog ontkennen kan! =)

    Groetjes

  34. Jerry
    20:50 3 december 2009

    @Galliléon

    Met werkelijke indentiteit bedoel ik het grote tijdloze multi-dimensionale licht der lichten in ieder lid van de co-creator gilde. (al dan niet gedoof)
    Met respect, maar ik vind je zienswijze een tikje te orthodox.

  35. marcel
    20:38 3 december 2009

    there is no way towards love,love is the way!

  36. jan
    20:22 3 december 2009

    @Ineke en anderen
    Mooi gezegd laten we met ze allen die hier voor kiezen de intentie van liefde uitspreken en straal hem door naar al wat is, ook Ab Klink

  37. Ineke
    20:16 3 december 2009

    @jan

    Ik wilde eigenlijk zeggen, liefde laten stromen is lastig omdat gedachten met enige regelmaat in de weg lopen.
    Maar terwijl ik dat aan het typen was bedacht ik me ineens dat de intentie liefde te laten stromen genoeg is om het op gang te brengen.
    *doet een rondedansje*

    Ik kies liefde :)

  38. jan
    20:04 3 december 2009

    De berichten in de media zullen steeds gekker duisterder worden zie het als een zegen .
    Het is om ons wakker te schudden duizenden jaren van overheersing komt aan het licht.
    De finale zal me een spektakel worden een grote oogst. Welke keuze maak je angst of
    liefde .Het zal steeds sneller gaan de media gaat met zijn berichten het ego totaal overspoelen ze programmeren je vibratie als aangeschoten wild wordt je nog verder opgejaagd . Kom thuis nu voel de liefde denk er niet over voel .Hier is jouw bijdrage aan de wereld laat die liefde stromen het is het beste wat je nu kunt doen De strijd in de buiten wereld is niet jouw strijd het is Godsplan Het is jouw plan om thuis te komen bij je Ware Zelf voel maar de vreugde en dankbaarheid wees blij je bent veilig de grote verontrusting is voorbij je bent vrede. Waar kies je voor angst of liefde.We leven in een zegen volle tijd.

  39. HyperAlert
    20:03 3 december 2009

    Hoi welcome back from L’Afrique Orange Johan Oldenkamp!

    Niet alleen de mensen worden grootschalig massaal ‘preventief’ bespoten tegen ziektes.

    De uiterst dunne lijn tussen inspiratie / innovatie en massa manipulatie;

    Een paar dagen terug heb ik een ‘conspiracy’ stukje op het net gelezen over kleinschalige landbouw als bedreiging voor zittende beheersende machten. Niet alleen in het Sovjet tijdperk maar ook hier in het Westen is het bezit van een eigen stukje landbouwgrond kennelijk een onverdraaglijke daad van onafhankelijkheid. Op televisie was gister te zien dat de appel markt in Nederland volledig verziekt is door schaalvergroting en het inkoopbeleid van de supermarkten. De natuur getrouwe vraag en aanbod afslagmeter waar nog kort geleden honderden onafhankelijke kleinere kwekers hun producten kwijt konden tegen redelijke prijzen is ingeruild voor een oligarchische heerschappij van een handjevol groot inkopers die alles en iedereen kunnen afpersen tot ver onder de productieprijs.

    ‘Innovatie’ (afhankelijke maken) van Westerse landbouwer:

    “In their quest for wealth, the Rothschilds did not overlook either the small farmer or the stockpiling and wholesaling of grain. They developed a “farm loan” system which has been the curse of the farmers for more than a century. R.F. Pettigrew noted in the British Guardian, “This system of banking (causing the ultimate ruin of all those who cultivate the soil) was the invention of Lord Overstone, with the assistance of the Rothschilds, bankers of Europe.”"

    http://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/world_order/WorldCh01-1.htm

    ‘Innovatie’ (afhankelijk maken) van kleinschalige Russische Kulak landbouwer:

    “The Bolshevik Revolution was totally organized and financed by Illuminati bankers (Schiff, Rockefeller, Warburg etc.) and the German government, which they controlled. Anthony Sutton found that 95% per cent of Soviet technology came from the US or their allies. He said the Communists couldn’t have lasted “one day” without Western aid. While pretending to be engaged in a “Cold War,” the West actually provided billions in direct military and economic aid to the Soviets. How else have a war? A quarter million tractors were needed for the “collectivization” of the Kulak farmers land. With financing from Kuhn Loeb, 80 US companies participated in building three huge tractor factories. These were also used for building tanks.”

    http://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/signscorpion/signscorpion.htm

    “Oranges originated in Southeast Asia. The fruit of Citrus sinensis is called sweet orange to distinguish it from Citrus aurantium, the bitter orange. The name is thought to ultimately derive from the Sanskrit for the orange tree, with its final form developing after passing through numerous intermediate languages. In a number of languages, it is known as a “Chinese apple” (e.g. Dutch Sinaasappel, “China’s apple”).”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Orange_%28fruit%29

  40. Lianne
    19:54 3 december 2009

    waar blijven jullie??

  41. Lianne
    19:54 3 december 2009

    volgens mij ben ik alleen op dit feestje???

  42. Lianne
    19:46 3 december 2009

    okee, nog een keerrrrrrr……
    http://www.youtube.com/watch?v=te1w81E8L5A

  43. Lianne
    19:19 3 december 2009

    @Hyper en Johan
    opvallend dat ik “evolueer” in kon vullen!!!!!
    groetjes Lianne

  44. Lianne
    19:17 3 december 2009

    scotty ja duuuuhhhhh! Gait Federatie!

  45. Johan Oldenkamp
    19:01 3 december 2009

    Beste HyperAlert,

    Eerlijk gezegd had ik het gevoel alsof we gefaald hadden, aangezien er zoveel prikjes zijn ingespoten. Nu ik de kreten op deze GriepgevoelsMeter heb bestudeerd denk ik dat we met elkaar er toch in zijn geslaagd velen kritisch te laten kijken naar de eenzijdige berichtgeving hierover in de gecontroleerde media. Vooral een analyse per doelgroep maakt voor mij veel duidelijk.

    De griep is blijkbaar een gewoon mild griepje. Maar is het prikje even onschuldig?

  46. HyperAlert
    18:47 3 december 2009

    Quantum Sprong in Informatie Communicatie Technologie?!

    In 15 seconden ervaringswijsheid van 1000 mensen tegelijk raadplegen?

    Toevallig kwam ik net de ‘GriepsgevoelsMeter’ tegen van het nrc web journaal.
    Ongeveer 3300 mensen hebben hier door middel van een paar steekwoorden hun ervaringsgevoel samengevat.
    Het grote Display laat at random op hoog tempo alle indrukken de revu passeren.
    Er kan ook nog gefilterd worden op een aantal criteria zoals leeftijd en of je wel of niet de griep al achter de rug hebt.
    Persoonlijk heb ik het gevoel in 15 seconden bij gepraat te zijn door duizend mensen tegelijk.
    Is dit een Nieuwe vorm van communicatie?!
    Ik ben nogal een ‘beelddenker’ en heb de indruk dat je op dit display als beelddenker heel snel veel info kan opnemen.
    Misschien dat het wel aan de psychologie van de lezer ligt wat je er in ziet.
    Of ben ik de enige die leest dat bijna iedereen het gevoel heeft beduveld te worden door de reguliere hoofdstroom media?

    GriepgevoelsMeter
    http://www.nrc.nl/achtergrond/article2404916.ece

  47. jan
    18:42 3 december 2009

    Wordt wakker doe je drie ogen open en vraag het licht van de bron het licht daar, in je.
    Vraag erom met een liefdevol hart naar al wat is. Vergeef jezelf vergeef anderen.

  48. Scotty
    18:24 3 december 2009

    Let’s beam UP: marcel, paul, lianne, guido, GalliLéon, jerry and jan’

    ITS TIME TO PROSPARE TO OUR FINAL DESTINY ! IN ODINARY LOVE AND LIGHT STRENGHT.

    Signed GF

  49. Lianne
    17:55 3 december 2009

    @GalliLéon
    heb vertrouwen het komt goed………er zullen mensen niet meekunnen,maar zij zijn er dan ook nog niet aan toe,daar zul je je aan moeten overgeven.straal je licht en je liefde! Er komt een moment dat……

  50. jan
    17:48 3 december 2009

    Houd moed de weg is niet eenvoudig als je door krijgt hoe we gemangeld worden.
    Houd vol je bent al zover gekomen in de kalender Weet ego je gaat stuk lopen het kan niet anders DE wereld wordt in rap tempo afgebroken bewust worden wij in de vermeende chaos gestort dit wordt gedaan om de weg vrij te maken voor 1 wereldleider die ons komt redden let maar op .De wereldleider wordt door ufo’s begeleidt oei wat zijn deze goden groot ze lijken lief.
    Komen zij ons ook helpen? Oh wat zijn we in wanhoop, opgejaagd geen enkel perspectief meer voor de toekomst rijp om geoogst te worden maar door wie die hele krachtige wereldleider met zijn goden in die prachtige ufo’s NEE ego jij gaat jezelf redden keer naar binnen open je hart voor de Goddelijke Mens ga staan in je kracht geef hem niet weg aan iets buiten jou, ze hebben ons al duizenden jaren belazerd en zullen het nu weer doen.Keer naar binnen de Goddelijke Mens weet precies hoe het in deze laatste dagen moet handelen dit is onze grote rijkdom die wij in ons dragen.De wereldleider die op gaat staan met zijn goden hebben een hele belangrijke en goede taak bij ons ontwaken. Heb vertrouwen in je ware Zelf laat je verrassen voor het grote wonder dat jii bent.

    Aanvulling het is voor mens heel belangrijk om zijn geschiedenis weer te herinneren want ergens in de geschiedenis is er iets gebeurt waardoor wij zo afgedreven zijn van onze Ware Bron

    Oei wat groot

    De nephiliim? zie link
    http://www.theorionconspiracy.com/html/giants.html#

    Leuke documentaire op discovery
    http://video.google.com/videosearch?q=giants+myth+and+mystery&www_google_domain=www.google.com&emb=0&aq=1&oq=giants+my#q=giants+myth+and+mystery&www_google_domain=www.google.com&emb=0&aq=1&oq=giants+my&qvid=giants+myth+and+mystery&vid=-2813147212043078106
    Nog enkele links waar je meer informatie op kan vinden p.s Smithsonian is een enorm instituut met vele musea in Amerika zij schijnen er heel erg bij betrokken zijn Wat ik merkwaardig vind is dat je er in de main stream media eigenlijk niets over hoort zal een reden voor zijn.
    http://www.anomalies-unlimited.com/Races.html
    Scroll even op de link van burlingtonnews naar pagina 2 op de linkerkolom kun je afbeeldingen aan klikken.
    http://www.burlingtonnews.net/smithsonian.html
    http://www.bibleufo.com/humanphenom6.htm
    http://www.freerepublic.com/focus/f-news/720497/posts

  51. GalliLéon
    17:36 3 december 2009

    @Jerry,

    liefde=waarheid en volgens mij is die echt niet de liefelijkheid zelve…

    werkelijke identiteit? wat bedoel je nou? zij die durven toe te geven dat ze niets weten en gaan zoeken. Of zij die dondersgoed weten maar gewoon doen…of is dat niet mogelijk volgens jouw? mensen die zich hebben verbonden aan religie en de grootste daden van satan uitvoeren….HMMM NEE sorry ik ga ver mee en ben zeer openminded en ja er zullen er ook een aantal zielen tussenzitten die besef hebben van hun daden en hun verdere leven slijten met het weten dat wat zij hebben aangericht veel leed heeft gedaan. er zijn er zat die keer op keer op keer hetzelfde uitvoeren omdat zij blijkbaar genoegdoening treffen aan duivelse daden… ja en dan heb je een beetje problemen met je identificatie van je werkelijke persoon? echt niet dan ben je een vertegenwoordiging van kwaad en negatieviteit die de mens geen enkel belang meebbrengt en dus hoe eerder die energie niet meer fysiek aanwezig is des te snellen het licht zich kan manifesteren.

  52. GalliLéon
    17:20 3 december 2009

    true jan…so true…

    maar de volmaakte imperfectie van deze 3e dimensie bied wel een mogelijkheid en een vrije wil tot keuze! ONGEACHT de ervaring die een 3e dimensie dualiteit met zich meebrengt!
    En als we dan de sleutel in handen heb om te zien en te ervaren wat de verschillen zijn tussen de waanzin en de zuivere liefde, we hebben de sleutel om dualiteit te overstijgen, we hebben de sleutel om welzijn te leven ipv enkel na te streven, en het is er op veel te veel locaties op aarde toch nog steeds niet… NIET omdat mensen niet kunnen doen of niet willen doen of niet begrijpen. maar meerendeel NIET weten hoe te doen en daarom niet durven! als de meerderheid namelijk zou weten wie er allemaal enkel voor het collectief manifesteren en op welke wijze, vallen zij die enkel een individuele of een elitaire agenda nastreven zo door de mand want zij resoneren niet met de gelijkgestemde frequentie van zuivere intenties en manifestaties…

    mvdg gallileon

  53. Jerry
    16:39 3 december 2009

    @Galliléon

    Nou nee, norm zal het ook niet snel worden, maar hebben zulke personen liefde nodig volgens jouw, of een pil en een trap na, of allebei…? Ik bedoel, denk je dat het mogelijk is bewust te zijn van je werkelijke indentiteit en tegelijkertijd dergelijke daden te plegen? Dus eigenlijk bewust deze dingen te doen? Ik persoonlijk denk van niet.

  54. jan
    15:52 3 december 2009

    Vanuit ons perspectief is het moeilijk te aanvaarden maar alles heeft een functie.
    Niets in de natuur is er voor niets Alles wat zich openbaart mag zich openbaren.
    Er is geen grassprietje dat beweegt zonder dat de Bron dat wilt .Onvoorwaardelijke Liefde
    is de sleutel .Deze sleutel is ons perspectief ,om de in onze ogen waanzin die zich mag afspelen op aarde te verdragen. Vergeet niet we leven in deze derde dimensie met ons afgescheiden ego deze dimensie is volmaakt onvolmaakt

  55. GalliLéon
    15:07 3 december 2009

    WOW Jerry,

    Mooi geformuleerde conclusie!

    Als ik even de “formule” zou vertalen zoals je schetst;

    de afschijding tussen de afkeer tegen pedofilie en necrofilie is er door ontkenning van het bestaan of de aanwezigheid er van, van mijn kant(in dit geval).

    Ik zelf heb in dit leven gelukkig met geen van beide een ervaring en houdt dat graag zo! Of dit in mijn evoltie ooit wel de revu heeft gepasseer weet ik niet, maar dan zou ik er waarschijnlijk anders op reageren(in visueel en emotioneel opzicht, wat vaker gebeurt bij mensen die een kherkenning hebben van een gebeurtenis uit een vorig leven))

    Ik weet WEL van het bestaan er van en het leed wat het met zich mee brengt, door informatie en media wat er over tot beschikking is en tot mijn is gekomen en waarover ik een conclusie heb getrokken.

    MIJN idee en conclusie is totale verwerping van dit zoals god de satan verwerpt.

    van alles wat wij als mensheid aan dualiteiten hebben ervaren heb je in beide polen een maximaal extreme. DUS een maximale negatieve manifestatie van een dualiteit en een maximale positeve manifestatie van de dualiteit.

    Mag duidelijk zijn onder welke noemer ik het besprokene schaar! een der maximaal negatieve manifestaties van fysieke liefde.

    N0U zijn er voor een mens vele facetten van dualiteiten voor handen om het inzicht te verwerven, watnodig is om een completering of verlichting van eenzelfde aard te realiseren ZONDER het maximale van een dualiteit te doorleven!

    Het kan zijn dat mensen voor bepaalde situaties een “helder weten” hebben om in die situatie te beslissen, en altijd maar de juiste keuze te maken! Of juist het ontlopen van een onnodige dualiteit door weten wat de aangenomen consequentie is van het ervaren van die dualiteit!

    Ik WEET dat de verschrikkingen waarover wij nu spreken GEEN toevoeging zijn in de ontwikkeling van de mens en deze enkel zijn toe te dragen aan mensen die zelf ten prooi zijn gevallen aan het ultieme kwaad, dit zelf zijn geworden en dit tentoonspreiden aan de meest onschuldigen.

    IK hoef daarvoor nooit in die schoenen te staan ik weet door mij enkel een aantal vragen te stellen zoals; welk doel dient deze dualiteit voor de mens? wat is deze manifestatie voor een “gebruik” voor het welzijn van enkel het collectief, of enkel die van het individue? of enkel voor individuelen die voor het collectief zijn, of enkel de individuelen die hier voor zichzelf zijn? of enkel die individuelen die hier zijn om belangen van een ander te dienen? Of voor hen die het belang van hogere doelen dienen?

    Ik denk juist doordat ik de aanwezigheid van deze gruweldaden erken, het mij de ruimte geeft om er een inzicht over te krijgen! en mijn continue afkeer er tegen juist als een bevestiging kan zien dat dit thuishoort bij hele zieke en verweggezakte zielen hoort en niet bij de norm.

  56. Jerry
    13:53 3 december 2009

    Niet dan?

  57. Jerry
    13:52 3 december 2009

    @Galliléon

    Om het deels met jou woorden te zeggen, de verloren zielen die zich verlagen tot dat soort daden bevinden zich in een toestand van totale ontkenning nagenoeg ontdaan van elk mogelijk referentiepunt m.b.t hun werkelijke indentiteit.
    Dat is een neerwaardse afscheiding creërende spiraal die je overal om je heen tegenkomt.
    Wat die afscheiding tussen jouw en die necro in stand houdt is ontkenning, ook van jou kant.
    Zelfs als je denkt zeker te weten dat je in je evolutie nooit in zijn schoenen hebt gestaan.

  58. GalliLéon
    12:26 3 december 2009

    @Jerry

    ja dat is er net zo eentje als: de reden van aanwezigheid van ilussie is om de waarheid te kunnen bekrachtigen….

    Ik vind het vaak een moeilijk vraagstuk wanneer er ethische waarden om de hoek komen kijken!

    In mijn ogen zijn kinderen de toekomst en de toekomst is heilig, zo ook kinderen. Zij dienen in alle vrijheid en vrije wil in hun opgroei door de voorgaande generatie de handvaten aangereikt te krijgen om zo zichzelf te leren kennen en zich de mogelijkheid kunnen bieden om de potentie en talenten per individue tot volledige wasdom te brengen.

    De verloren zielen die zich verlagen tot dat soort daden kunnen dus geestelijk niet functioneren, of wijken af of zijn bezeten van kwaad(hoe je dat ook verder zelf wil invullen..) waardoor zij fysieke daden begaan en een leven van één zuiver mens dat aan het begin staat van zijn/haar leven volledig verzieken en uit de volledige baan trekken die dat mensje uit vrije wil zou hebben gevolgd! Die onmensen hebben vaak meerdere slachtoffers! WIJ dienen te zorgen dat slachtoffers altijd melding kunen en durven te maken zodat wij kunnen zorgdragen dat deze lage energieen verdwijnen van deze aarde en er uiteindelijk meer zielen zijn die enkel vanuit een gezonde geest en spirit denken en leven!

    Ja Jerry ik ben het met je eens dat er tussen oorzaak en gevolg net zoveel stappen kunnen zitten als van AtoZ, maar IEDER mens die werkelijk van een goede en zuivere aard is zal de daden waarvan hij/zij zelf slachtoffer is geweest nooit voortzetten op een ander!

    Osho heeft mooi werk verricht hier, lao tse is eenzelfde leraar des mensen, zijn werken trekken mij persoonlijk meer door de eenvoud en het tijdspad waarin hij zijn weten beschreef! Mooi van osho is natuurlijk dat je zijn stemgeluid kan horen door zijn recentere leefperiode op aarde!

  59. Jerry
    12:03 3 december 2009

    @Galliléon

    B kan een gevolg zijn van A, maar ook van een derde verschijnsel C. Volgens mij is er nog te weinig over bekend om een definitie uit te trekken. Zei Osho niet eens “de mens komt op Aarde om kennis te maken met de opperste staat van ontkenning”? En van die toestand is een necro het aanschouwelijk voorbeeld. Dat zou veel verklaren.
    Ik weet trouwens niet zeker meer of het Osho was.

  60. Leo
    02:00 3 december 2009

    Veel mensen consumeren zoveel geraffineerde suikers (en eventueel alcohol), waardoor men als het ware aan het
    SLAAPWANDELEN is.

    Dus STOP consumeren van geraffineerde suikers en alcohol, dan WORDT men WAKKER !!!

    Het kostte mij wel 2 maanden om af te kicken van alleen de geraffineerde suikers, alcohol nam ik allang niet meer.

    Zie o.a. http://www.avoratio.nl/Voeding/Voedsel/Suiker

    Leo.
    http://www.avoratio.nl

  61. GalliLéon
    16:09 2 december 2009

    ok guidò, en Necrofielie dan? Ook van ouder op kind overgegaan…Gaat lastig he daar een necrofiel een lijkenneuker is! ja om te transformeren dient ment haar bewustzijn boven de dualiteit te stijgen! maar de negatieve ego gebonden mens in haar meest negatieve/kwade vorm als pedo-/ of necrofiel, is met al mijn liefde voor MENS niet noodzakelijk om HIER te zijn in de aardse transformatieprocessen! Zij dienen te zijn bij gelijkgestemden in een hele lage vibratie/frequentie/dimensie! Zij kunnen niet eens bestaan en begrijpen! Ja, Zij die leed overdragen door het eigen leed wat zij hebben ondergaan maakt hen nog geen slachtoffer van de daden die zij zelf verrichten! ZIJ wisten als slachtoffer dat wat hen overkwam NIET kan! Er zijn HEEEEEEL veel voorbeelden van mensen die eenzelfde verschrikking hebben doorgemaakt die op hun beurt een enorme bijdragen leveren aan een positieve verwerking van dat leed bij zichzelf en anderen ipv dit een naaste aan te doen! hoe ging dat spreekwoord ook alweer, wat u niet wilt dat u geschiedt doet u dat dan ook de ander niet… doet u dat wel dan bent u net zo als die of datgene wat u zo heeft verracht!

  62. Guido
    15:13 2 december 2009

    Ja jongens, bravo.. ahum.. En zo blijven we lekker ronddraaien in dualiteit. Hoe denk je dat je dit BUITEN JEZELF oplost..? Maakt niet uit, komt wel..

  63. GalliLéon
    14:24 2 december 2009

    En ik kan niet wachten tot die verziekte zielen uit hun lijden verlost worden….Serieus ik weet niet door wat je bent bezeten, maar iemand die deze gruweldaden tegen de meest onschuldige onder ons mensen, namelijk kinderen kan aandoen en zo kan pijnigen en zo veel leed toe kan brengen, is voor mij de een van de weinige maar gerechtvaardigde redenen om WEL voor een doodstraf te zijn!

  64. jan
    14:19 2 december 2009

    @ea
    Goed gezegd

  65. ea
    14:00 2 december 2009

    @guido
    Pedofilie is anunaki destortion field. De zoveeste afwijking van de anunaki. Het klinkt misschien als ver van mijn bed show, de destorded field of the anunaki, maar onder anderen in het programma van de Oligvie kwam dat weer eens naar voren, hoeveel mensen mee te maken hebben.
    Brr, hele kerken zitten mee vol en de regering is ook al pedofielen, VVD Damiak affaire en recent franse regering die het openlijk heeft toegegeven. Het is werkelijk schrikbarend om te kijken naar al die gekken in de religiouse en politiek leiding.

    Ik kan niet wachten tot die lui weg zijn! (R)Evolutie!

  66. Guido
    11:52 2 december 2009

    @ea: ‘een zieke geest’. Pedofilie en incest zijn vaak doorgegeven van ouder op kind. Het is taak om deze cirkel te doorbreken. Het verhaal niet als geisolleerd ‘iets’ te zien! Het heeft dus naar mijn idee niet zoveel met ‘durven’ te maken; het heeft te maken met aan-kunnen! Waarom zoek je dominantie..?? Omdat je jezelf groter wilt maken dan je je voelt!

  67. ea
    11:17 2 december 2009

    @Jan Pedofielie is een teken van zieke geest.
    Angst voor echt liefde en gelijkwaardige partnership.
    Pedofielie is bestemd voor mensen die eigenlijk dominantie zoeken en geen liefde aan durven.

  68. jan
    01:58 2 december 2009

    Maar vergeet niet de Bhagwan de sexuele spirituele naar ook pedofiele neigingen is dubbel want is dat de Liefde.

  69. jan
    01:38 2 december 2009

    Zing vecht huil bid lach werk bewonder

  70. jan
    01:28 2 december 2009

    Het goede nieuws is einde aan het phatetische. waarheid is wat wat waar is. de signalen worden steeds helderder dat het niet buiten ons is maar in ons.Ik verlang hier naar, grip
    is is een niet onderschatte rol daarin .Nieuwe vibraties wat al oeroud is herinner je het zit in mij en ons

  71. jan
    00:57 2 december 2009

    Hep je vanavond niet de lelijke vibraties gehoord phatetische klanken die ode brengen.
    Kunstenaarrrs die Ramses nadoen.
    Waar is het werkelijke nieuws en staan wij niet op of blijven wij ons vermaken er zijn nieuwe vibraties beschikbaar voor wie kijkt buiten dit toneel.

  72. jan
    00:43 2 december 2009

    Phatos phatetisch opgezwollen werkelijkheid is doodgegaan ode aan Ramses Shaffy de Goden van Egypte Joden en Griekenland en de tijd tikt nog even door.Waar blijft het werkelijke nieuws.

  73. Paul
    00:36 2 december 2009

    Een welriekende mooie bloem ten midden van alle eenvoud, jan.

  74. jan
    00:27 2 december 2009

    in de modder groeit de lotus

  75. Lianne
    22:48 1 december 2009

    @ Jan the second
    hahhhahahhaa whatever,we gaan samen gewoon even shine-en,hahhhahhhahhahahah

  76. jan
    22:43 1 december 2009

    @Lianne
    Ik ben niet de Jan van het orgel
    Groet Jan 2

  77. Lianne
    22:27 1 december 2009
  78. Lianne
    22:27 1 december 2009

    @Jan
    Het verhaal van het orgel begreep ik,en ik dacht daar komt het vervolg,we hebben er even op moeten wachten……maar….. het was het wachten waard Jan!
    dussss………http://www.youtube.com/watch?v=te1w81E8L5A

    groetjes Lianne

  79. jan
    20:32 1 december 2009

    Wat we moeten doen is herinneren wie wij zijn en wat wij nu in deze tijd komen doen.
    We leven in de laatste dagen van een tijd dat het ego met zijn afgescheiden bewustzijn van de eenheid tot inzicht kan komen.Naar mijn idee hebben we hier allemaal mee te maken.
    Nu zijn er ook duisteren die willen verhinderen dat wij weer in onze kracht komen want dan zijn ze ons kwijt en ze hebben onze energie nodig.

    De duisteren werken heel hard en zijn heel slim ze zitten op alle belangrijke posities in de wereld.D technologie is ook helemaal gereed denk maar aan operation paperclip h.a.a.r.p vliegen druk rond over de aarde om hun chemtrails te spuiten the grid project lucid cern waar ze iets vanuit een andere dimensie hier willen brengen.Banksystemen die in elkaar moeten storten, water vergiftigen, vaccinaties, voedsel vergiftigen De derde wo die eraan komt wat een sterren oorlog is, overal angst wanhoop verlangen naar een redder buitenaardse goden in hun ufo’s die rondvliegen.

    De gevallen wachters die weer terugkeren in hun ufo’s aan het einde der tijden ze komen kijken hoe het is met hun kinderen de ego”s. Als ego behoor je aan hun je bent hun speeltje zij hebben lang geleden aan je dna geknutseld zodat zij jou konden programmeren en jij vergat wie je werkelijk bent.En nu als ego totaal vastgelopen geen toekomstvisie en nu zijn die vreemde hele grote goden ook nog terug gekeerd er is een wereldleider opgestaan hij gaat ons helpen.Zie je hoe hard die duisteren aan het werk zijn en alles verloopt volgens Godsplan dit moet gebeuren in deze tijd de duisteren hebben als taak om in de derde dimensie zoveel mogelijk negativiteit te verzamelen

    Dit gaat hen goed af daar mogen wij respect voor hebben Maar de mens zijn taak is om zoveel mogelijk licht te verzamelen wij zijn niet het ego afhankelijk van goden om hem heen .Het wonderlijke is het ego totaal stukgelopen geeft zich over aan de goden buiten
    Of het ego komt tot inkeer en keert zich tot god in hem daar is de Goddelijke mens volmaakt nooit weggeweest vol in zijn kracht weet precies hoe het zijn koers moet varen in dit universum dus zeker ook hoe hij nu op aarde moet handelen hij wandelt met God.

  80. GalliLéon
    16:15 30 november 2009

    :-) master splinteR, DAT DAN WEER WEL ;-)

  81. Paul
    16:11 30 november 2009

    @ GalliLéon

    Wist niet dat splinter je echte naam was…. geweldig stukje citaat overigens.

    Beter 1 bull in de wei dan 10 in je zak!

  82. Lianne
    15:47 30 november 2009

    live life to the max,or the max will follow you!

  83. GalliLéon
    15:41 30 november 2009

    be the change you want to see in the world

    is een universele, door een ieder zo veel mogelijk herhalen…..

    een voor allen, allen voor een…alleen voor de musketiers ofzo, de rest moet uitvoeren maar er niet mee verbonden voelen?

    haal de balk uit je oog voordat je een splinter bij mij kan weghalen paul( zonder nickname want dat is niet zo “cool” in the real world you know.. )

    little bit of sarcasm makes the mirror glimp…

  84. Paul
    13:48 30 november 2009

    Beste mensen waneer citeren jullie eens uit jullie eigen bevinden en niet naar al die links van anderen, een eigen ontwikkelde zegwijze die wereldwijd verspreid kan worden heeft meer inhoud dat altijd diezelfde one-liners te moeten gebruiken van die voor gaande categorie personages.

    “Geloven is Twijfelen aan het zeker Weten!” is van mij en nu jullie weer…

  85. Willing
    10:26 30 november 2009

    @ H v Buuren….Volgens mij heb je dan ook niet veel van hem gelezen. Hij geeft in zijn boeken genoeg adviezen die iedereen toe kan passen in zijn/haar leven. Moet er dan ook maar net zin in hebben om dat stapje extra te zetten!
    @ Theo… het is The club of Budapest.X

    Be the change you wish to see in the world.

  86. H v Buuren
    09:04 30 november 2009

    dit is voor mij weer zo’n vaag Laszlo-artikel: een stel al bekende dingen op een rijtje zetten, woordensaus eroverheen, maar wat echt-nieuwe oplossingen of adviezen aandragen die je gewoon in je leven van alledag kunt toepassen, ho maar…….

  87. Anna
    08:41 30 november 2009

    Elke verandering begint bij jezelf.Laten we gewoon beginnen.

  88. Theo
    15:46 29 november 2009

    Laszlo……club van Rome…….creeren van problemen om zelf oplossingen te brengen die weer sturen naar het volbrengen van een nieuwe wereldorde.
    Lees eens “de komst van de stransitie” van Robin de Ruiter.
    Veel zal herkenbaar zijn/worden

  89. marcel
    15:22 29 november 2009

    @ ger ik denk dat je wel zeker op de goed weg bent ger en ja als mensen niet snappen waar je het over hebt dan ligt dat toch echt aan de mensen zelf denk ik dan

  90. ger
    15:00 29 november 2009

    Tuurlijk arjan,

    In jouw beleving van mijn kant een nietszeggende reactie.

    In jouw beleving kan ik dit niet verklaren.

    In jouw beleving van mijn kant een zielig excuses.

    In jouw beleving vreemd dat ik dingen bewustzijnsverandering noem.

    In jouw beleving heb ik het niet helemaal begrepen.

    In jouw beleving een harde/directe benadering.

    In jouw beleving een “soft” antwoord van mijn kant.

    Ik ben mij er WEL bewust van dat ieder mens zijn/ haar eigen belevingswereldje heeft. Ook alle succes toegewenst bij het zoeken naar de juiste antwoorden die passen in je eigen belevingswereld……….peace

  91. arjan
    13:53 29 november 2009

    @gait
    Heb het al eens eerder gezegd.. en mens mag best kritisch zijn. Dus ga zo door!

  92. arjan
    13:52 29 november 2009

    @ger
    Je geeft in eerste instantie een nietzeggende reactie en vervolgens kun jij dit niet verklaren. Jammer. En dan maar een zielig excuus geven, dat jij ‘dwangvragen’ niet beantwoord.

    Helemaal vreemd is, dat jij dit bewustzijnsverandering noemt. Als dit voor jou al bewustzijnsverandering is.. volgens mij heb jij het dan niet helemaal begrepen. Maar goed. Ik zie dit meer als een ‘harde/directe’ benadering van mij en een ‘soft’ antwoord van jou.

    Succes met de bewustzijnsverandering.

  93. ger
    13:35 29 november 2009

    @arjan | november 29, 2009, 11:50

    “Verklaar je nader!!”….zo citeer ik je dwangvraag met uitroepteken eventjes.

    Mijn bewustzijnsverandering is dat ik zomaar geen bevelen meer uitvoer.Als ikzelf een antwoord of uitleg van iemand zou willen vraag ik dat vriendelijk zonder gelijk te oordelen.Het mooie is dat een vriendelijke, vredelievende en onbevooroordeelde benadering en vraagstelling zonder dwang meestal een bevredigend antwoord geeft.

    Ik kan me voorstellen dat dit antwoord je niet bevredigd.Bij deze dus gelijk het bewijs.

  94. arjan
    11:50 29 november 2009

    @ger november 28, 2009, 15:59
    Verklaar je nader!
    Weet jij meer over bewustzijnsveranderingen die gaande zijn? Heb jij zelf iets meegemaakt? Bewijzen?
    Mocht je hier geen antwoord op weten, dan is jouw reactie niets zeggend!

  95. B.
    11:39 29 november 2009

    @John Consemulder
    Super John, ik ga zeker luisteren. Ik heb zelf bij Eric Pearl seminars gevolgd. Een zeer inspirerende man met bovenal veel humor. Ik ben beieuwd naar het interview.

    @Gait
    Ook een aanrader voor jou, luisteren. Maar dan echt luisteren en weet wanneer je ego weer aan het woord is ;)

  96. Drs. John Consemulder
    11:09 29 november 2009

    http://www.argusoogradio.org/ (zie zondagavond special)

    Vanavond van 8-10, o.a. met Ervin Laszlo, William Tiller, Raymond Moody en interviews die ik afnam met Lynne McTaggart, Rupert Sheldrake, Eric Pearl, , Doug de Vito en Roy Martina.

    Dus als je de informatie in dit artikel interessant vindt, een bijzondere uitzending!

  97. Lianne
    10:56 29 november 2009

    @Gait
    Ik heb het niet over vaccineren Gait,daar ben ik allang mee klaar! Ascencioten????

  98. Gait
    10:37 29 november 2009

    @ lianne

    ik laat iedereen in hun waarde wil men niet vaccineren prima dan niet vaccineren eigen keus toch ?
    wil men niet behandeld worden door een arts ? prima ook goed
    wil men geen medicatie tegen wat dan ook prima het hoeft niet in nl kun je van alles weigeren en dat is een groot recht !!

    maar ik heb moeite met mensen die ten onrechte verklaren dat de reguliere zorg 1 grote leugen is , die zeggen dat vaccins schadelijk zijn , terwijl dat niet zo is de aandoening is altijd schadelijker dan het vaccin !! dat is 1 van de eisen

    ik heb moeite met mensen die regulier veroordelen met onzin stellingen en hokes pokes verhalen want dat kan de gezondheid van mensen ernstig schaden is is dus per definitie misdadig !!

    en als men dan zo nodig gelijk wil hebben ga dan een rechtzaak aan tegen bv klink (stichting stralingsarm had verloren omdat hun claim grote ONZIN was en is ) of de farmacie of de arts die na beste kunnen zijn patiënten helpt maar ga niet lopen janken dat je verliest !! want dat is de grap met de complotters als ze winnen heeft de rechter gelijk als ze verliezen is de rechter corrupt dus feitelijk kunnen ze nooit verliezen.

    en als een homeopathisch middel zou werken dan word het gelijk opgenomen in de reguliere zorg. maar een homeopathisch middel kan per definitie niet werken om dat het uit gaat van het geugen effect van water net zo lang schudden en verdunnen tot dat er geen feitelijk werkzame stof meer in het water zit , en dan werkt het eventueel alleen nog als placebo, maar meer ook niet

    een regulier middel werkt en dat is dubbel blind getest en dus wetenschappelijk aangetoond.

    de homeopathische middelen niet iedereen kan zich homeopaat noemen het is geen beschermde titel.

  99. Jan
    10:31 29 november 2009

    De kwantumsprong in ‘t menselijk handelen.

    Dit ter ondersteuning van de titel van dit artikel
    http://www.ted.com/talks/cameron_carpenter_improvs_on_the_organ.html

    En tussen “_”, Ik zie of hoor helemaal niets in Nederland van de TED.com organisatie.
    Het is als of Nederland nog achterloopt in de ontwikkeling van het….enfin, u begrijpt wel wat ik bedoel. ;^))

  100. Lianne
    10:30 29 november 2009

    @Jan
    gewoon beginnen met uitleggen Jan!

  101. Lianne
    10:21 29 november 2009

    @Gait
    maar Gait waarom kunnen regulier en homeopaat geen compromis sluiten dan? het gaat toch om de mens die genezen/geholpen moet worden? waarom die strijd? en jij gaat mee in de strijd,wat je goed recht is maar met de strijd is helemaal niemand gebaat. Ik denk dat jij een oprecht mens bent en het vanuit je hart goed bedoeld,maar jij hebt één kant gekozen,ik denk dat het verstandig is om steeds te blijven voelen of je op dat moment aan de juiste kant zit en met een open vizier blijven waarnemen.
    Fijn dat je gelukkig bent,velen zijn dit niet,zij zijn op zoek,op zoek naar de waarheid, laat hen in hun waarde!

  102. Jan
    10:14 29 november 2009

    @Jerry | november 28, 2009, 14:16
    Helemaal mee eens. Wat goed gesproken Jerry. Tja…die datum ergens in december 2012.
    Heeeee lang was dit een “threshold” totdat tot voor kort de media ineens komt met een verklaring dat “WE” ons weer 2 eeuwen hebben vergist. Nu is het plots 2 eeuwen later.
    HHhmmmmm, bedenkelijk. Bewust-in-wording. Is dat een natuur wet der evolutie die we moeten volgen of worden we door de mensheid economie bewerkt? Tja, hoe moet ik dat uitleggen?

  103. Gait
    10:01 29 november 2009

    @ pietje

    ik ben een zeer vrolijk mens jij vult nu iets voor mij in wat er niet is ik heb een schat van een vrouw en 2 lieve kinderen ik heb een fijne familie, en een vrienden groep waar ik ook snachts terecht kan als er wat is, dat wil niet zeggen dat ik geen verliezen heb gehad.

    het werk wat ik doe geeft mij veel voldoening ik heb met mensen gewerkt uit alle lagen van de bevolking dus van jan met de pet tot meneer de directeur en ik kan geen verschil zien tussen de lagen, want uit eindelijk komt het allemaal op het zelfde neer, ik heb met mensen gewerkt die wanen hebben of hallucineren, dement of schizofreen en ook met een bipolaire stoornis, ik heb mensen gezien die regulier behandeld worden en ook mensen die alternatief behandelt worden,

    het duidelijkste voorbeeld vond ik nog een bewoner die al in een vergevorderd stadium van dementie was , haar familie beschuldigde ons er van dat haar achter uitgang kwam door de reguliere medicatie (dipiperon bv) en had contact opgenomen met een homeopaat die hun verhaal bevestgde , maar gelukkig had de homeopaat de oplossing een soort van onslakkkings kuur zou mw van dementie genezen, in overleg met de familie is de reguliere medicatie gestopt en is mw begonnen met ontslakken helaas heeft het niet geholpen op de homeopaat na dan die heeft er dik aan verdient .

    wat wil ik hier mee zeggen ? de reguliere medicatie heeft zijn sporen verdiend en is bewezen, de homeopathie niet dat blijft tot nu toe een hokes pokes verhaal.

    bij reguliere artsen kun je gerust met een behandeling stoppen je hoeft alleen maar een formulier te onderteken dat je dat tegen het advies van de arts hebt gedaan, geen gebek geen gescheld niks van dat alles.

    bij de homeopaat word regulier zwaar veroordeeld bv de verhalen van de biochemisch leugen.

    als een water middeltje ergens voor zou helpen zou het meteen toegevoegd worden in de reguliere zorg als het de toelatingseisen door staat , veel stoffen die in de reguliere zorg gebruikt worden komen uit de natuur !! wees daar bewust van en ze worden gebruikt om dat het bewezen helpt bv Digoxine, is Digoxine dan een homeopathis middel ? nee dat niet want het is niet verdunt tot een niet te vinden hoeveelheid maar de stof die werkt is echt aanwezig.

    en ja ik ben gelukkig en dat een niet te beschrijven iets dat niet zomaar in kaders is vast te leggen
    ik word gelukkig van de tekening die ik krijg van mijn kinderen, ik word gelukkig van een bewoner die me herkent al ik 3 weken weg ben geweest , enz enz enz

  104. Maus
    01:32 29 november 2009

    @gait :)

  105. selene
    22:39 28 november 2009

    het is volgens mij ook helemaal niet de bedoeling dat we onszelf gaan veranderen. dat is ook bijna onmogelijk. je kunt maar moeilijk een gummetje pakken en alles weggummen dat niet meer goed aan je zou zijn.
    ik denk eerder dat we de wereld op een andere manier moeten leren bekijken , zelfs op zo veel mogelijk manieren. zodat je een duidelijker beeld krijgt van alles. nu zijn we meestal
    nogal beperkt door allerlei invloeden die al meespelen vanaf onze geboorte.
    ik merk zelf dat doordat ik anders kijk en denk over dingen ik als vanzelf mee verander.
    als het ware meedrijf met hetgeen ik ervaar.
    door bijvoorbeeld echt naar de natuur te kijken zie je de seizoenen en begin je ze ook te voelen.
    kijk naar de vogels en je komt veel verrassingen tegen. ze zijn nog veel socialer dan je maar had kunnen dromen. of ze veranderen mee, kan ook nog.
    het valt me gelijk op als de zon door de wolken breekt en groet de zon automatisch.
    ik merk dan ook meteen dat ik sta te glimlachen.
    dat was 10 jaar geleden nog niet zo maar nu dus wel en ik hoef daar mijn best niet eens voor te doen. de maan trekt me ook altijd , zit ik ‘s avonds in de auto te stressen zie ik opeens de maan alsof hij zegt, RELAX ik ben er ook nog.
    jezelf veranderen gaat volgens mij gewoon niet. ja, wel gewoontes veranderen, dat wel. dat is dan vaak al moeilijk genoeg, en dan gedraag je je misschien anders maar je blijft wie je bent. nu blijf ik misschien ok wie ik ben maar toch niet helemaal. het is zelfs zo dat ik het gevoel heb dat ik weer de oude ik leer kennen uit mijn kindertijd. toen keek ik ook heel anders naar de wereld dan later. door de jaren heen is alles veranderd en nu verander ik het weer een beetje terug.

  106. Paul
    22:01 28 november 2009

    Helemaal het er mee eens Riet…

    No more comments !

  107. riet
    21:22 28 november 2009

    @ Jerry

    Dat vind ik ook . Blijven doorvragen. Het gaat niet om het doel maar om de weg.
    Mooi vind ik van het artikel dat het laat zien wat het oude bewustzijn is dat je los zou moeten laten. Ik ben het daar helemaal mee eens, maar je moet daarvoor een avonturier zijn. Het leven is zoveel spannender als je het wilt onderzoeken, als je niet klakkeloos meer alles geloofd wat
    men je wijs wilt maken. Ik kom uit de tijd van de provo’s en de hippies en die mentaliteit heb ik nog steeds. Nu noemen we het idealisten, dromers. Maar hoe kun je vernieuwend zijn als je geen dromer bent, geen visie hebt.
    Ik heb de rebellie nog volop in mij en dat zal ik zo lang mogelijk blijven, een rebel, moeilijk omdat ik het mezelf en anderen niet makkelijk maak. Het enige dat is veranderd is dat ik nu zoek naar nieuwe wegen om vorm te geven.
    Ik heb geleerd dat alleen in opstand komen niet voldoende is en zoek nog naar de juiste vorm voor mij. Maar het zal veranderen en wat de uitkomst betreft ben ik positief.

  108. riet
    21:09 28 november 2009

    ach weet je, ieder zijn eigen zoektocht. We verdwalen om de weg weer terug te vinden. Maar dat is moeilijk als je niet weet dat je de weg kwijt bent.
    En zeker als je niet weet waar je thuis is.
    Volgens mij verlangen we allemaal naar de baarmoeder terug, toen alles nog donker en veilig was en je je kon laten drijven en dragen. Wat daarvoor is kan ik met mijn denken niet bevatten, dus daar valt niets over te zeggen.
    Goed, je kunt allerlei verhalen verzinnen, want dat kan het denken heel goed. Maar hoe het echt zit? Who knows?
    Wat ik zeker weet is wat er nu gaande is in de maatschappij en dat wordt heel goed weergegeven in bovenstaand artikel.
    Wakker worden en om je heen kijken en dan wordt het gevaarlijk. Kruipen we terug of verzamelen we alle moed bijeen en blijven we kijken, ondanks de angst.
    Wat kan ik voor de maatschappij betekenen op dit moment.
    That’s the question.

  109. pietje
    20:05 28 november 2009

    Gait zoek hulp !!
    Want eens ben ik ook zo negatief geweest maar dat kan je veranderen door te denken aan mensen en dingen die wel positief zijn.
    Hoe meer positieviteit er is hoe beter het gaat worden !
    Laat het varen die negativiteit het dient nergens voor ! Het leven kan heel goed zijn maar je moet erin geloven en met jou negativiteit kan het nooit goed komen onthou dat goed , het helpt niet echt helemaal niet !

    groetjes
    Pietje

  110. Jerry
    18:55 28 november 2009

    @Riet

    Ik ervaar beginnen met vragen waarom als een belangrijk punt in je bewustwording, ik kan me er iets bij voorstellen dat niet iedereen dat doet. Ik persoonlijk denk dat alles al op zijn plaats zit en bewustwording maakt je langzaam gewaar van een steeds iets grotere belevingswereld. En hoe je dan iets nieuws gaat plaatsen is in grote mate afhankelijk van hoe het in de eerste confrontatie wordt gepresenteert. En ik schat zo in dat dat proces nog wel een tijdje doorgaat. Weinig mensen denken bij het eten van een krop sla aan het geniale proces wat het heeft gevormt, het lijkt me heel natuurlijk om te willen weten waar de hoogste bergen en de blauwste zeeën zijn en waar bestaat wat ik niet weet omdat ik niet zeker weet dat het bestaat, de mens wordt afgeknepen in haar jonge rebellie, en dat is waarschijnlijk een feit.
    Elke situatie kent een groter plaatje of een andere hoek van waaruit je het kan bekijken volgens veel filosofen en dat herkend bijna iedereen inmiddels wel.
    Dus ik blijf lekker vragen waarom.

  111. Paul
    18:46 28 november 2009

    Kan natuurlijk ook aanvullen van wil me zelf weer eens zijn, ben al breed en wel door velen anderen al flink op een zijspoor gezet, dan zit je geweldig verzadigd in het wel zijn van die anderen, terug gaan naar je eigen retoriek van wie je daadwerkelijk bent zou de beste verandering moeten zijn.
    Iedereen wil altijd dat de ander veranderd, maar de verandering zit toch in je eigen spiegelbeeld verankerd, het is dus terug gaan naar je oorspronkelijke vorm, vandaar uit kan je de veranderingen van het systeem, de aarde en de mensen erop beter bevatten.

  112. Jerry
    18:01 28 november 2009

    @Paul

    In Plato’s allegorie heb je die personen die de confrontatie wel zijn aangegaan dan later terug de grot in gaan(Jezus en Boeddha enz..)om de holbewoners te wijzen op de illusie maar worden “opgewacht” door half verlichtenden die dat niet zien zitten. Dat is eigenlijk wel grappig als je bedenkt dat die personen ook een groot verlicht moment hebben ervaren van inzicht. En dan, O shit dit heeft wel forse complicaties en gelijk vliegen ze weer de grot in, fantastisch uitgebeeld door een stonede Keiffer Sutherland in Young Guns. Als je lekker op dreef bent komt er vast een moment dat alles om je heen gaat werken op je lachspieren.

  113. riet
    17:37 28 november 2009

    @ Paul
    We moeten veranderen maar waarin? We zijn goden wordt beweert maar wat doen we dan hier als mens.
    Veranderen in wie je zou moeten zijn. Wie ben je dan? Daar wordt veel aan verdient. Bewustzijn verhogen? Hoe doe je dat? Hebben wij daar enige invloed op? Wakker worden? Wordt je uit jezelf wakker of heb je daar iemand voor nodig.
    Kunnen we nog gewoon menselijk leven, zonder verhalen, zonder hemel en hel, zonder al die ideeën.
    Ik zet overal mijn vraagtekens bij. Ik heb het gevoel dat dat het beste is en kijk dan eens om me heen. Er gaat een wereld voor je open. Zoals Byron Katie zegt. Ik hou van wat is. Met al dat denken en werken aan jezelf kom je niet aan leven toe. Als je dit allemaal overboord gooit, al dat werken, al dat moeten veranderen, al dat jezelf kunnen zijn
    blijft er dan nog iets over?
    Hoe ouder ik wordt, hoe minder ik weet, hoe meer vragen ik heb. Ik voel dat de wereld me nog uitdaagd tot onderzoek
    wanneer dat over is is het voorbij.
    Dit zijn allemaal woorden en terwijl ik het schrijf weet ik
    dat ik hierbij ook weer mijn vraagtekens kan zetten.
    Dus……..tja…….wat nu…….? tismewat. (hahaha)
    We doen wat we doen. Moeten we nu wel of niet vragen waarom?
    That’s the question, of niet?

  114. Ineke
    17:36 28 november 2009

    Als je zelf verandert, dan verandert iedereen in je directe omgeving automatisch mee. Tenminste dat is mijn ervaring.

  115. marcel
    17:12 28 november 2009

    @ gait wordt jij nou nooit eens moe van je negatieve geneuzel?en je vrouw en je kinderen .Ben je nou al zo ver doorgeschoten dat je je alleen nog maar kan afreageren hier?man zoek een hobby !!!!! en probeer voor de verandering eens een positieve comment te plaatsen

  116. Paul
    16:54 28 november 2009

    En als je nou zelf al veranderd bent en de rest om je heen nog niet! wat dan ?

    Dan zit je met een heel groot probleem waar eigenlijk nog niemand over heeft nagedacht, we moeten tenslotte allemaal veranderen ten kosten wat het kost, alleen waneer ben je dusdanig veranderd in wie je zou moeten zijn!?
    Nog leuker is als je dan hetgeen in jezelf hebt veranderd en de rest staat stil om je heen dan ben je toch dat individu die klaar is om onderworpen te worden door de massa.
    Hoe vaak gebeurd dit nu al niet? gezien door het feit dat het er al is sinds de mens eigenlijk al bestaat blijkt dat een helicopter blik niet echter voldoende is om deze ‘Ervin Laszlo’, visionair en wetenschappelijk voorbij te stevenen, integendeel met een beetje eigen visioneel inzicht kom je er ook.
    Waneer mag je eens je zelf blijven zonder al dat verander ???

  117. Jerry
    16:24 28 november 2009

    @Lianne

    Als ieder mens hetzelfde vertrekpunt heeft, dus theoretisch/filosofisch vroeg of laat geconfronteerd wordt met de werkelijkheid dan kan je gemakkelijk de oorzaak gevolg relatie omdraaien en zeggen, wat maakt dat de een bewustwording anders beleeft dan de ander, maar zo simpel ligt het niet “helaas”. Ik denk dat het leven zich zo moeilijk laat maken als je wilt. Ik zou je ook niet durven zeggen dat iets ergens vanaf hangt in de zin van iemand die iets voor je moet opknappen, bewustworden is een privé aangelegenheid op de eerste plaats volgens mij. Wat ik mezelf begon te realiseren is de acrobatiek die wordt gebruikt om het gene wat er dik bovenop ligt om te toveren in iets absurts, we moeten allemaal naar de plee bijvoorbeeld maar dat mag je van sommige mensen niet weten.
    En als je het goed om je heen kijkt ondek je dat we nooit de “hemel” hebben verlaten maar dat je dat is verteld en door jouw is overgenomen.
    “Culture is nót your friend” (Terence McKenna) en dat ben ik in veel opzichten met de man eens want het bezit vaak geen open eind, en dus vrijheid van expressie.
    Ik denk dat we eerst onszelf moeten bevrijden en meer een gezamelijk doel moeten vinden om het collectief te laten werken.

  118. Gait
    16:08 28 november 2009

    en dan verzinnen ze een nieuwe datum .

  119. Gait
    16:08 28 november 2009

    @ arjan

    dan kijken de acentioten net zo beteuterd als anton teuben toen de ufo niet kwam.

  120. ger
    15:59 28 november 2009

    @arjan november 28, 2009, 15:21

    Dan mag jij zelf die verandering zijn,zonder het van anderen te laten afhangen of dat het voor je gedaan wordt

  121. arjan
    15:21 28 november 2009

    En als het allemaal nonsens is.. er geen bewustzijnsverhoging gaande is, buitenaardsen de aarde niet bezoeken (of zelfs niet bestaan) en er medio 2012 geen veranderingen plaatsvinden… en dan??? Wat dan?

  122. Lianne
    14:30 28 november 2009

    @Jerry
    Ja Jerry en wat nu dan? Ik denk dat je helemaal gelijk hebt
    maar dan heb ik dus dezelfde vragen als jij? Het kan toch niet alleen maar afhangen van de hogere bewusten,mijn gevoel(frustratie) is dat ik iedereen het feestje gun.Help! hoe gaan we dit doen?

  123. Jerry
    14:24 28 november 2009

    Dus wat ik eigenlijk zeggen wil is dat er vast niks zo onvoorspelbaar is als een mens die bezig is bewust te worden.

    Groetjes =)

  124. Jerry
    14:16 28 november 2009

    @Lianne

    Plato’s allegorie van de grot zegt het eigenlijk al ook al laat die vergelijking bij mij soms meer vragen dan antwoorden achter. Sommige mensen kunnen het licht(bewust worden) niet verdragen en vluchten weer terug de grot in en zetten daar de hakken stevig in het zand. Hun angst om het bekende te verliezen(verslaving) is schijnbaar groter dan hun interesse in de werkelijkheid dus doen ze er veel aan de andere holbewoners notie van die werkelijkheid te onthouden. Geen reden voor een feestje maar wel herkenbaar denk ik.

  125. Lianne
    13:18 28 november 2009

    als de mensheid(een kritieke hoeveelheid) evolueert op de spirituele ladder kan de ladder in zijn geheel weer een trede hoger op de ladder waar de ladder opstaat en dan kan de ladder waar deze ladder weer opstaat ook stijgen……….zoiets misschien?

Plaats uw reactie hier

Wilt u een Persoonlijke Avatar afbeelding bij uw reacties? Ga dan naar www.gravatar.com.