Advertentie

Joseph Kony, de ‘beroemde’ misdadiger..


x

Joseph Kony, de ‘beroemde’ misdadiger..

2012 WantToKnow.nl/.be – Guido Jonkers

x

Ongetwijfeld binnenkort om de pols van velen: het KONY 2012 armbandje.

Een misdadiger die bovenaan aan de UN-lijst van oorlogsmisdadigers staat en niet te pakken is. Een leger heeft van… kinderen..! Kinderen die zijn ontvoerd en met geweld worden gedrild en vooral getraumatiseerd, om nóg verder te drillen… Meisjes die massaal worden misbruikt en als slaven behandeld. En deze man, Joseph Kony, is niet te pakken.. Hij reist met zijn leger van zo’n 30.000 mannen/kinderen, door grensgebieden in de Afrikaanse jungle.

Wat is er dus belangrijk? Deze man bekender te maken, zodat hij gezocht MOET gaan worden. Politici die een niet te negeren druk op de schouders gelegd krijgen van de internationale gemeenschap..!!

Joseph Kony en deze actie zijn al dagen trending topic op Twitter: #stopkony. Een documentaire van een activist die de Oegandese rebellenleider in de boeien wil zien, grijpt razendsnel om zich heen. En er is natuurlijk ook kritiek op de werkwijze (zie hieronder).

De half uur durende documentaire van liefdadigheidsorganisatie Invisible Children, die je hieronder ook kunt bekijken, werd in het weekend van 4 Maart online gezet en is inmiddels (9 maart) al ruim 46.000.000 x gezien op YouTube en bijna 15.000.000 x op Vimeo. Mensen sturen de oproep – Kony moet dit jaar gepakt worden, zo luidt die kortweg – massaal door en beroemdheden doen mee. De actiekit die je kunt bestellen om mee te doen met de actie, is inmiddels compleet uitverkocht!

Hoe het begon
De maker van de film en initiator van de actie ‘KONY 2012’, Jason Russell, ontmoette een van de kindsoldaten die was ontsnapt uit het leger van Kony. Hij beloofde hem uiteindelijk er alles aan te doen om Joseph Kony te stoppen. Deze internetcampagne is daar het resultaat van. Jason Russell en zijn team willen Joseph Kony nu dus zó beroemd maken, dat het onvermijdelijk wordt dat hij uiteindelijk gepakt wordt.

Een nobel streven, maar er rijzen ook twijfels nu de woorden van de activisten zo snel een enorm publiek vinden. Nu is het een gewetenloze Afrikaanse oorlogsmisdadiger, maar, vraagt de schrijver van dit stuk zich af, wie is de volgende die binnen een dag het doelwit is van een gigantisch mediaoffensief, opgezet door een kleine organisatie die toevallig weet hoe het internet ingezet moet worden?

Kijk hier zelf deze film (engelstalig (wie weet een Ned. versie?)):x

x

Ondanks dat de voice-over in de film zegt dat de meeste mensen niet weten wie Joseph Kony (wiki) is, verscheen zijn naam al vaker in nieuwsberichten. Kony is een Oegandese rebellenleider die met zijn Lord’s Resistance Army (in het Nederlands: ‘Verzetsleger van de Heer’) duizenden kindsoldaten ronselde, mishandelde, aanzette tot moorden en gebruikte als seksslaven.

Maar er is ook kritiek op de actie.
Zoals de NRC het perfect verwoord:

“Een slechte oplossing voor een ingewikkeld probleem”..

Oprichter van de stichting ‘Invisible Children’ en de actie ‘KONY 2012’, Jason Russell

Website AllAfrica schrijft  dat #stopkony een campagne is die een misdadiger uit het verleden aanpakt. Ja, hij beging wel al deze gruweldaden, maar hij deed dat vooral toen de oorlog tussen 1999 en 2004 op zijn hevigst woedde. En ja, hij wordt vandaag de dag nog steeds gezocht door het Internationale Strafhof in Den Haag (ICC), maar het probleem is niet van 2012 en bovendien zijn soldaten al naar hem op zoek. “Deze campagne is slechts de zoveelste slechte oplossing voor een ingewikkeld probleem.”

En dan de inhoudelijke bezwaren tegen de film, bijvoorbeeld: wat hebben die met veel bombast gebrachte cijfers uit de inleiding voor relevantie? Hoe kunnen we respect opbrengen voor een oproep waarin een vijfjarig blank Amerikaans jongetje meer aan het woord is dan de kindersoldaatjes waar het om draait? En berusten de genoemde feiten wel op de waarheid?

De reactie van de makers liet niet lang op zich wachten, natuurlijk! Invisible Children reageerde afgelopen donderdag 9 maart, op alle kritiek. De organisatie probeert alles te weerleggen, onder meer met een grafiek van de financiën van de organisatie. “We proberen zo volledig, transparant en feitelijk als mogelijk te zijn”, schrijven ze. Volgens hen is de vorm van het mediaoffensief bewust gekozen: want ‘zien is geloven’, en daar handelen ze naar.

“Geloofwaardigheid is onze belangrijkste eigenschap, dus als je kritiek hebt, wees dan zo feitelijk mogelijk. Duik er diep in en dan gaan we het gesprek vanaf daar aan. Als je het ergens niet mee eens bent, geef dan een alternatief – we zullen er absoluut iets mee doen.”

Ons advies: Gebruik dus je eigen onderscheidingsvermogen en handel aldus!

* * *

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.