Pranayama: het voordeel van simpel diep ademhalen.


Onze moderne manier van leven trekt legt steeds vaker een stevige claim op mensen, die hierdoor steeds regelmatiger met depressieve gevoelens blijven zitten en moeilijk overweg kunnen met deze gehaaste levensstijl. De symptomen zijn natuurlijk allerminst goed, maar het is wel dé manier van ons lichaam om ons te vertellen om het rustig aan te doen en een paar keer diep adem te halen. Dat dit dan ook letterlijk de bedoeling is, schijnen we ons nog té weinig te realiseren.

by Sheryl Walters, citizen journalist / © 2009 vertaling Guido Jonkers – WantToKnow.nl

Veel mensen denken dat ademhalen een ‘moetje’ is en dat je het niet fout kunt doen. Maar er zijn juist wél veel manieren om het fout te doen en de meesten van ons doen het zelfs dagelijks verkeerd!

Pranayama bestaat uit yoga-ademhalings-oefeningen, waarbij onze ademhaling dus centraal staat, die in feite bedoeld zijn om mensen die gaan mediteren voor te bereiden op deze meditatie en hen te helpen op hun spirituele reis. Pranayama leert ons dat we vooral BEWUST moeten ademen en dat we de volledige capaciteit van onze longen zouden moeten gebruiken. Heel simpel komt het er dus op neer dat Pranayama ons leert om te ademen..

Het middenrif/diafragma helpt onze longen zich van onderaf te vullen.
Het middenrif/diafragma helpt onze longen zich van onderaf te vullen.

De allereerste oefeningen die beginners bij Yoga leren worden de 3-delige ademhaling of ‘Dirga Pranayama’ genoemd. In de oude tradities dacht men dat deze het beste uitgevoerd kon worden door dit liggend te doen. Op deze wijze kun je namelijk de ademhaling helemaal volgen door je lichaam, maar het is daarbij niet persé nodig om de effecten van de oefening te voelen.

Deze oefening wordt zo genoemd, omdat hij inderdaad in 3 delen plaatsvindt, waarbij in de eerste fase de bodem van de longen wordt gevuld, vervolgens het midden en uiteindelijjk pas het bovenste deel. Dit betekent dat de volledige capaciteit van onze longen wordt gebruikt, in plaats van de 20% (!) slechts, waar de meesten van ons op leven.

Het is wel heel bijzonder dat we op deze natuurlijke wijze ademen wanneer we nog jong zijn; we ademen dan diep en gebruiken onze hele longcapaciteit. Maar op het moment dat de stress in onze levens komt, door bijvoorbeeld werk of anderszins, door financiële verplichtingen, dan krijgt onze ademhaling de neiging oppervlakkig en jachtig te worden.

En dat betekent weer dat onze longen niet voldoende zuurstof opnemen en dus ook niet in staat zijn het OPTIMALE te doen voor ons lijf. Er zijn veel gezondheidsproblemen die eigenlijk terug te herleiden zijn tot een onevenwichtige ademhaling, van hartklachten tot slaapproblemen, ze zijn allemaal terug te voeren op -wat je zou kunnen noemen- sterfte door ernstig zuurstofgebrek.

We weten allemaal dat we zuurstof nodig hebben om normaal en goed te functioneren. Onze hersenen en onze spieren leven ervan en zorgen ervoor dat we -bij voldoende zuurstof- onszelf alert en krachtig voelen. Ons lymfesysteem zorgt ervoor dat giftige stoffen uit ons lichaam worden afgevoerd, wordt zelfs helemaal gevoed door de beweging van diepe ademing!  

Het middenrif

Het middenrif speelt een essentiële rol bij de diepe ademhaling. Het wordt weleens het tweede hart genoemd en eigenlijk zegt dit al genoeg. Het tweede hart in ons lijf wordt geactiveerd door.., juist door de diepe ademhaling!

Het is niet zo verwonderlijk wanneer we het middenrif het tweede hart noemen.
Dit plaatje maakt duidelijk dat het niet zo verwonderlijk is, waarom we het middenrif vaak het tweede hart noemen.

Hoe dit gebeurt is eigenlijk heel basaal, heel simpel. Door diep te ademen, zorg je ervoor dat het middenrif mee gaat doen met de ademhaling, anders dan dat je alleen maar oppervlakkig ademhaalt en slechts het bovenste deel van je borstkas gebruikt om je longen te vullen. Het middenrif is een soort gespierd vlies dat onze borstkas scheidt van onze darmen. Wanneer je dus inademt, duw je als het ware dit vlies tegen je organen en ingewanden aan. Door deze ademhaling toe te passen vind dus als het ware een zachte massage plaats en bovendien zorgt dit ervoor dat er grote hoeveelheden zuurstofrijk bloed vanuit het hart het lichaam in kunnen. Hierdoor neem je een enorme spanning weg van het hart!

Het middenrif werkt dus als een krachtige spier in het lichaam en het werkt als een perfecte, krachtige pomp, die de interne organen, zoals de lever, de milt, de ingewanden, het lymfesysteem en grote bloedvaten even licht samen duwt en ze weer doet ontspannen bij uitademing.

Juist doordat het zo’n groot vlies is, dat je hele lichaam doorkruist, is het zo krachtig. Hoewel het langzamer werkt dan het hart, dat eigenlijk altijd sneller klopt dan je ademhaling gaat, zorgt dit middenrif door zijn grotere oppervlak er toch voor dat het hart wordt geholpen, bij de diepe-ademhaling, om het lichaam te voorzien van verse zuurstof. Het hart hoeft dus niet meer zo hard te werken.

De laatste jaren komt Pranayama steeds meer in de belangstelling te staan als een natuurlijk manier om ons lichaam te voeden.
De laatste jaren komt Pranayama steeds meer in de belangstelling te staan als een natuurlijk manier om ons lichaam te voeden.

Wanneer doktoren vertellen over de verschijnselen die zij aantreffen bij mensen met een hartafwijking, dan hoor je verhalen over het hart waarbij het eruit ziet alsof het van binnenuit naar buiten is verbrand. En toevallig past dit perfect in de beschrijving die Chinese geneeskunst over hartafwijkingen geeft: hartafwijkingen zijn een ziekte die het gevolg is van té veel hart-vuur, of Yang Chi.

De harten van mensen werken tegenwoordig zo heftig, dat deze té veel vuur-energie afgeven en bijna letterlijk voortijdig opgebrand zijn, of inklappen onder de spanningen. Door het toepassen van diepe ademhalingstechnieken help je dus bloed op een andere wijze door het systeem te gaan, dan alleen maar via het hart en help je dus het hart te ontlasten van het vuur waaraan het haar handen al vol heeft. Bovendien breken we met deze diepe ademhaling dit vuur ook weer af, zodat je 2 vliegen in één klap slaat.

Maar wees wel voorzichtig als je voor het eerst met diepe-ademhaling gaat beginnen, omdat de meeste mensen chronisch via hun borstademhaling werken. Speciaal ouderen, mensen die veel zitten en mensen met overgewicht kunnen soms een bepaalde grip voelen of onprettige gewaarwording, wanneer in dit gebied de spieren beginnen te werken, die al die tijd buiten werking zijn geweest. Met enige dagelijkse oefening zou dit weg moeten gaan en zul je in staat zijn om steeds lager en lager te ademhalen zonder deze mogelijke, onprettige gevoelens.

Door de tijd heen is je lichaam zelfs weer in staat om van je buikademhaling weer een tweede natuur te maken! Onze lichamen zijn eigenlijk zo gemaakt dat we via buikademhaling onze zuurstof binnenhalen. Maar door alleen met je borst te ademen, snijdt je zo’n 2/3 van de zuurstoftoevoer af en ook de energie die je lichaam nodig heeft om goed te functioneren.

In feite komt het erop neer, dat we onszelf langzaam maar zeker af doen sterven via de borstademhaling.

Wanneer je nog nooit dit soort oefeningen hebt gedaan, begin dan met deze buikademhalingsoefeningen door per dag 5 tot 10 van deze ademhalingen bewust te doen voer dit op na een paar dagen tot minimaal 30 of meer. En eigenlijk zou je dit buiten in de natuur moeten doen, waar je je longen kunt vullen met frisse lucht. Maar natuurlijk, als je in een drukke stad woont, waar veel verkeer is, kun je het beste dan binnen aan de slag hiermee. Zeker als je veel kamerplanten hebt en/of luchtverversers. (maar geen luchtverfrissers..!!)

Pranayama is een eeuwenoude Yoga-oefening, die je heel veel andere aspecten nog kan leren over ademhalen. Maar het geweldige van deze simpele 3-stap-Yoga-oefening van diepe ademing, is dat je het bijna overal en heel simpel kunt uitvoeren. Het helpt bovendien om je geest te kalmeren en helder te blijven in bijna elke situatie. Bovendien kan het je in een euforische staat brengen, wanneer je het regelmatig uitvoert; het diep-ademhalingssysteem stelt ons lichaam in staat zich teweer te stellen tegen spanning en hedendaagse stress. Het zorgt ervoor dat je hartslag daalt én dat je bloeddruk op niveau blijft, terwijl ook nog eens de spierspanning wordt verminderd.

Dus de volgende keer als het leven je op dreigt te slokken, stop met wat je aan het doen bent en doe een pasje terug. Begin met je focus naar je ademhaling te brengen en adem diep door en probeer de volle capaciteit van je longen te gebruiken. Je zult verbaasd staan van de resultaten van deze simpele oefening!!

Zoek rustig eens op het internet voor meer informatie over Pranayama. Het is het waard. Jij bent het waard! HIER wikipedia.

Advertentie

9 thoughts on “Pranayama: het voordeel van simpel diep ademhalen.

  1. Helemaal fout wat hier geleerd wordt op deze yoga. Diepe ademhaling heeft me juist erg ziek gemaakt. Het is onzin dat we door diepe ademhaling meer zuurstof opnemen. Het effect is juist dat de CO2 in ons bloed daalt. En daar wordt je erg ziek van. Buteyko heeft gelijk. Terugdringen van de ademhaling tot een natuurlijke en rustige ademhaling heeft een genezend effect.
    Ik heb het in de praktijk ervaren.
    Groeten. Paul

  2. Goed artikel maar het heeft een grote fout.
    Het middenrif wordt niet naar beneden geduwt als je diep ademhaalt, het middenrif spant actief aan, gaat van koepel vorm naar een meer horizontale platte orientatie en creert op die manier meer ruimte in de borstkas. Dit zorgt voor lagere druk en dus stroomt lucht je longen binnen om de druk te normalizeren.
    Her werkt hetzelfde als een blaasbalg

  3. net als ik in slaap val word ik wakker met een gevoel op mijn borst naar mijn keel. het voelt als een soort kramp.
    in het ergste geval kan dit de hele nacht duren, inslaap vallen wakker worden.
    wat zou dit kunnen zijn?
    de huisarts kan er niets mee

  4. Pas in de efteling geweest in het piratenschip. Ik had kriebels in de buik als het schip naar voren ging en als ik terug ging niet. Toen pranayoga ademhaling toegepast. Inademen als het schip met jou erin naar achter gaat en uitademen als het schip naar voren gaat. Je begint op het hoogste punt. En?? Geheel geen last van buikpijn of kriebels in de buik. Ik kon genieten van het mooie uitzicht. Hoezo bewust ademen is belangrijk….Heel belangrijk voor je gezondheid en algeheel welbevinden. Lichamelijk en psychisch

  5. Ik heb er nooit van gehoord. Nu dus wel. Dank je. Uit de site maak ik op dat deze methde voornamelijk wordt toegepast met mensen die voortdurend te veel ademhalen (astma, hyperventialtie etc) en deze overcompensatie aan ademen weer reguleren door een meer oppervlakkige, subtielere ademhaling aan te leren.

    Wie wil er gelijk hebben? Ik niet. Niets is zwart wit voor mij. Alles is maatwerk en het blijft altijd eigen verantwoordelijkheid nemen wat voor jou het meest toepasbaar is in het moment.

    Zelf doe ik af en toe ook Bikram Yoga. Daar wordt in de les begonnen met hele diepe ademhaling en de les beeindigd met oppervlakkige snelle uitstoot van de lucht. Waarbij de snelle korte uitstoot zorgt voor een snellere afvoer van toxische stoffen in je lijf.

  6. Wie heeft ooit gehoord van Buteyko-therapie? Dit is een methode die precies het tegenovergestelde beweert. Hoe kan een tegengestelde methode zoveel positief effect hebben? Wie heeft gelijk?

  7. Prima aanrader.
    Vanavond ga ik samen met mijn dochter aan de avondvierdaagse beginnen. Gewoon wandelen schijnt ook heel goed te zijn voor je lymfesysteem om goed te kunnen functioneren. Twee vliegen in een klap. Wat zeg ik drie vliegen in een klap. Wandelen, ademhalen, buiten zijn, gezellig samen zijn met elkaar. Wat zeg ik vier vliegen in een klap. Tjonge, jonge het kan niet op van daag. Topdag!

Geef een reactie