WantToKnow - Zo kan het ook

Duurzaamheid levert ook ‘winst’ op..!

Unilever

Het logo van Unilever verraadt een schijne-groene wereld, waarbij het bedrijf in balans zou zijn met de Aarde en samenleving. Té vaak is het bedrijf als vernietiger ervan juist op de vingers getikt. Zien we nu een verbetering gloren, op basis van de ‘beloning’ voor duurzaam werken en produceren..?

x

x

Duurzaamheid levert ook ‘winst’ op..!

2015 © WantToKnow.nl/.be

xx

Het verhaal gaat dat duurzaamheid voor bedrijven alleen maar geld zou kosten, en leuk is als een bedrijf winst maakt. Een investering als een soort PR-speeltje van een Raad van Bestuur, om goede sier te maken naar de buitenwereld. Zo van ‘Kijk eens, hoe netjes wij met de wereld omgaan en hoe keurig we ons gedragen’.. Maar niets is minder waar: duurzaamheid wordt beloond met het -vaak op een niet-verwachte wijze- winstgevender maken van een bedrijf.

pdf-thumbnail

Dit duurzaamheidsplan van Unilever kun je downloaden, wanneer je op de illustratie klikt

Zo heeft Unilever sinds 2008 zo’n kleine € 400 miljoen aan cumulatieve kosten bespaard, vanuit het invoeren van eco-efficiënte maatregelen in de fabrieken. Daarnaast heeft het was- en levensmiddelenbedrijf in 2014 meer dan € 200 miljoen kosten bespaard door minder verspilling in de vorm van efficiëntere productie, logistiek, afvoer- en verwerking. Dat blijkt uit het vierde ‘Progress Report’ dat Unilever publiceerde, over de wereldwijde voortgang van Unilevers zogenoemde ‘Sustainable Living Plan’, dat in eind 2010 werd gelanceerd.

Wat je ook van een dergelijke moloch of bedrijvenconglomeraat mag zeggen, feit is, dat veel medewerkers het hart op de goede plek hebben zitten en mee willen werken aan het verwezenlijken van de 5 P’s van duurzaamheid: People, Planet, Profit, Passie & Plezier. En zónder dat dit natuurlijk ten koste gaat van mens en planeet, is het bedrijf vriendelijker geworden en zijn genoemde factoren in steeds belangrijker mate op de voorgrond gekomen..!

Of zoals Unilever het zelf verwoordt: ‘We zien steeds meer dat het integreren van duurzaamheid in alles wat we doen, leidt tot groei en kostenefficiëntie en dat het ons een gezonde uitgangspositie geeft voor de toekomst’.

Veel van Unilevers merken die duurzaamheid integreren en communiceren (waaronder merken als Dove, Lifebuoy, Ben & Jerry’s en Comfort) behalen volgens Unilever een ‘bovengemiddelde groei met hoge enkel- en zelfs dubbelcijferige omzetgroei in de afgelopen 3 jaar’. Deze merken waren in 2014 goed voor de helft van Unilevers groei en groeiden twee keer zo snel als haar andere merken.

Duurzaamheid loont dus en het is te hopen, dat de Raad van Bestuur zich aan dit signaal als aan een vreugdevuur wil verwarmen.. Ga zo door en neem de extra stap naar duurzame producten, die nóg meer natuurlijk zijn en waarbij bijvoorbeeld de menselijke gezondheid niet meer geschaad wordt, door toevoegingen van chemisch-kunstmatige stoffen..

CO2-uitstoot en minder water..
Daarnaast is in de bedrijven/fabrieken van Unilever, de CO2-uitstoot uit energie verlaagd en er wordt minder water gebruikt bij de productie. Deze zijn sinds 2008 respectievelijk met 37% en 32% per ton productie afgenomen. En dat zijn cijfers waar je in onze ogen mee voor de dag mag komen..!
Verder stelt het concern dat binnen de hele leveranciersketen er ‘veelbelovende vooruitgang’ is geboekt. Het blijkt, volgens Unilever, dat meer dan 55% van de agrarische grondstoffen nu duurzaam wordt geproduceerd..! Als je bedenkt wat voor mega-productie aan agrarische producten Uniliever verwerkt, dan kun je je voorstellen, wat deze cijfers betekenen..  Na 4 jaar zit Unilever dus over de helft van haar doelstelling om 100% duurzame productie te halen voor 2020…! Petje af..!

* * *

x

Of het nou om bacteriële zeep, anti-biotica of vaccinaties gaat, het resultaat is hetzelfde: We bereiken precies het omgekeerde dan dat we denken te bereiken..!!

Een van de vele kleine berichtjes, die in de loop der tijd doorsijpelden als teken van goede wil van Unilever

3 Reacties op Duurzaamheid levert ook ‘winst’ op..!

Plaats hier je reactie


Spelregels bij de reacties/ het reageren onder artikelen

  • blijf bij het onderwerp en dwaal niet af naar bijzaken. Dat maakt het voor lezers van de reacties ook prettiger.
  • blijf beleefd en gebruik geen scheldwoorden; stevige taal is prima, als het respect gewaarborgd blijft.
  • wij houden ons het recht voor, zonder enige verantwoording, noch opgave van reden, reacties te verwijderen (wordt niet gemeld!) of toegang tot reacties te blokkeren.
  • maak er een respectvol samenzijn van, hier op de site! WELKOM!
Wilt je een Persoonlijke Avatar afbeelding bij jouw reacties?

Je e-mail wordt nooit gepubliceerd of gedeeld met derden.

  • monika

    Unilever, clean up you’re mess…
    Kodaikanal won’t! A message from India. Cool 🙂

    http://www.youtube.com/watch?t=69&v=nSal-ms0vcI

    3
  • Paul Harmans

    Een massamoordenaar die in de gevangenis zit en zelf zijn voortgangsrapportage schrijft waarin hij aangeeft met sprongen vooruit te gaan en bijna klaar is om weer aan de maatschappij deel te nemen, diens beweringen moeten we eerst maar eens door buitenstaanders heel goed laten onderzoeken.

    Unilever dat opeens met eigen cijfertjes komt waaruit zou moeten blijken dat ze zo duurzaam zijn, ha, neem me niet kwalijk, dit soort bedrijven hebben de mensheid iets te lang besodemieterd, eerst de komende jaren maar eens afwachten of Unilever werkelijk geen wolf in schaapskledij meer is!

    2
  • Pjotr

    Goede sier maken met duurzame resultaten die in ieder geval hun winst opleveren.

    Zolang Unilever door gaat met de productie van schadelijke wasmiddelen, babyvoeding gemaakt van kwalijke grondstoffen, diverse verpakte voeding voorzien van conserveringsmiddellen en smaaakverstekkers zoals E 621 en margarine’s die transvetten bevatten, zoals Becel al dan niet pro actief, hebben ze in mijn ogen boter op hun hoofd.

    1
Feedback
Home

Beste Bezoeker, de website gaat om ongeveer 15:30 in onderhoud voor een noodzakelijke upgrade.

Bedankt voor uw begrip!

Het WantToKnow Team.