Advertentie

Elon Musk’s prachtige dakpannen..!


x

elon-musk-zonnecel-dakpan-leitjes

x

x

Elon Musk’s prachtige dakpannen..!

2016 © WantToKnow.nl/be

x

Als het aan Elon Musk ligt rijden we straks niet alleen in een Tesla -de volledig elektrische automobiel-, maar zijn onze huizen straks ook voorzien van een energie-opwekkend Tesla-dak en staan er in dat huis Tesla-accu’s voor het opslaan van die zonne-energie. Al betekent dat niet dat huizen voortaan zónder energieleverancier kunnen, legt hij uit. Wat een bijzondere kerel is het toch, die Elon Musk.

Elon Musk bouwt Tesla langzaam maar zeker uit van een autobedrijf naar een duurzaam energiebedrijf. Als een soort voorproefje van de aangekondigde overname van zonne-energiebedrijf SolarCity kondigde hij vrijdag – op het terrein van Universal Studio’s – 4 nieuwe soorten zonnepanelen aan, waaronder de variant ‘Tuscan Glass’, die we hier boven het artikel hebben geplaatst. Onherkenbaar als zonnepanelen, maar wel als.. dakpannen..

elon-musk-zonnecel-dakpan

Bij zijn zonnepanelen – c.q. zonne-dakpannen – past Musk dezelfde sales-strategie toe als bij zijn auto’s: maak het nieuwe product beter dan wat mensen gewend zijn, en de klanten rollen vervolgens ‘vanzelf’ binnen, omdat ze het nieuwe product allemaal ‘willen hebben’… Musk noemt de nieuwe panelen ‘mooi, betaalbaar en geïntegreerd’. En in die omschrijving kunnen wij ons helemaal vinden. Qua looks lijkt hij op de goede weg, maar hoe betaalbaar deze zonnepanelen zijn, dat moet nog blijken: de pannen-prijzen zijn nog niet bekend. En ook details rondom de installatie van het systeem ontbreken vooralsnog.

Tijdens een perspresentatie in Los Angeles, op het terrein van Universal Studios, kondigde uitvinder/entrepreneur Elon Musk aan dat Tesla haar eigen zonnepanelen zal gaan vervaardigen/produceren en verkopen, waarbij batterijen inbegrepen zijn.  Daarbij presenteerde hij gelijktijdig de zogenaamde PowerWall 2. Deze zal stedelingen in staat stellen, het dak van hun huis te vervangen met zonnepanelen, waardoor het veel eenvoudiger wordt voor de bewoners, om geheel op zonne-energie te leven. Bekijk de hele presentatie:

https://www.youtube.com/watch?v=dRqSkR4ENAg

Energie-opslag er gewoon gelijk ‘bijdoen’..
Wat betreft het onderdeel ‘integratie’ lanceerde Musk een geüpgrade versie van de Powerwall, een accu (14KWh) waarmee zonne-energie kunt opslaan en doorgeven als stroom voor het huis of.. je elektrische bolide. Het bedrijfsleven kreeg een nieuwe versie van Tesla’s Powerpack, een batterij met een vermogen van 50 kW aangereikt. Tesla verkoopt deze ‘Powerpacks’ inmiddels onder meer aan een energieberijf in Californië en op Hawaii.

Tijdens de presentatie deed Musk een poging ook een misverstand uit de wereld helpen: het idee dat energiebedrijven op den duur vervangen worden door energie-opwekkende huishoudens. Oftewel, huizen die geen energiebedrijven meer nodig hebben en ‘off the grid’ functioneren. Want volgens Musk, zijn energiebedrijven, op het moment dat we helemaal ‘elektrisch’ gaan worden, juist belangrijker dan ooit.

Dan zal de vraag naar elektriciteit verdrievoudigen. Een derde daarvan gaat op aan transport, waar dat nu veelal via aardolie geschiedt, een derde zal worden benut voor verwarming en het laatste derde zal voor de rest van het verbruik worden aangewend. Zoals koken, ontspanning, huishoudelijk verbruik, etc. Elon Musk hierover: “De oplossing is zowel lokale energie-opwekking als energieopwekking door bedrijven. Het dak met zonnepanelen wordt soms gepresenteerd als een soort concurrent voor energiebedrijven. Maar het is zelfs nodig dat energiebedrijven meer stroom gaan opwekken.”

Uiteindelijk zal altijd nog tweederde van alle energie afkomstig zijn van energiebedrijven, schat Musk. Oftewel, ook voor die bedrijven ziet de toekomst er zogezegd zonnig uit. De ontwikkelingen voor zijn eigen bedrijf, TESLA, ziet er inmiddels méér dan zonnig uit… Zo wordt in Zuid Afrika een TESLA-fabriek gebouwd, waarvan het dak VOLLEDIG bestaat uit zonnepanelen..

tesla-gigafactory-rendering-001

De visie van Elon Musk..
Als het aan oprichter Elon Musk ligt wordt Tesla niet alleen de producent van zelfrijdende elektrische auto’s, bussen en bestelwagens, maar ook een autodeelplatform en een energiebedrijf, Op 2 augustus was het precies 10 jaar geleden dat Elon Musk achter zijn laptop kroop voor zijn blog ‘The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)’. De alomvattende visie: versnel de opmars van duurzame energie. Om je geheugen op te frissen, blikt Musk in zijn Master Plan, part deux terug op de dingen die hij toen, in 2006 wilde bereiken:

1. Starten met de ontwikkeling van een auto in een kleine oplage. Dat was volgens de ondernemer het meest haalbare dat hij kon doen met het geld dat hij verdiende met de verkoop van PayPal. “Ik dacht dat de kans van slagen zo klein was dat ik niet het kapitaal van anderen wilde riskeren, alleen dat van mijzelf.” De lijst met succesvolle Amerikaanse auto-startups is kort, merkt hij op. De enige twee die tot nu toe niet failliet gingen zijn Ford en Tesla. “Een autobedrijf beginnen is gekkenwerk, en een fabrikant worden van elektrische auto’s, is gekkenwerk in het kwadraat.”

2. Gebruik de inkomsten van de Model S en X voor de productie van een auto met een grotere oplage. Dat werd de Model 3, die naar verwachting vanaf eind 2017 van de band rolt.

3. Maak een auto in nog grotere oplage.

4. Wordt leverancier van zonne-energie. “No kidding“, schrijft Musk met een knipoog naar de reuring die de geplande overname van SolarCity veroorzaakte. “Dit stond letterlijk al 10 jaar op onze website.”

tesla-solar-synergy

Hij vindt het ongelooflijk dat tien jaar na zijn eerste Master Plan hij zijn doelen grotendeels heeft gerealiseerd, schrijft Musk, maar het uitbannen van fossiele brandstof gaat wat hem betreft nog niet snel genoeg. Musk: “We moeten op een gegeven moment belanden bij een duurzame energie-economie, of onze fossiele brandstof raakt op en onze beschaving stort in elkaar. Aangezien we toch van fossiele brandstoffen af moeten, en omdat zo’n beetje alle wetenschappers het met elkaar eens zijn dat het sterk verhogen van de hoeveelheid kooldioxide in de atmosfeer en oceanen insane is, kunnen we die duurzaamheid niet snel genoeg bereiken.”

In zijn nieuwe Master Plan breidt Musk de rol van Tesla uit van automaker naar iets veel breders. En zo ziet de disruptie van de autosector er wat hem betreft uit:

1. Tesla wordt een energiebedrijf
Stapte Tesla vorig jaar met de Powerwall al in de opslag van energie, met de voorgenomen overname van de aanbieder van zonnepanelen SolarCity zette Musk dit onderdeel vorig maand nog serieuzer in de steigers. Batterijen maakt Tesla in zijn Gigafactory, waarvan het eerste deel eind deze maand officieel wordt geopend. Het uiteindelijke doel: een naadloos geïntegreerd zonnedak-met-batterij-product “that just works”, waarmee consumenten hun eigen energieleverancier worden – en dit vervolgens over de hele wereld opschalen.

“Eén bestelproces, één installatie, één service-overeenkomst, één smartphone-app”, hamert Musk er bij de lezer in. Maar dat lukt niet zolang Tesla en SolarCity aparte bedrijven zijn, zegt hij. De geboren Zuid-Afrikaan bedacht zelf het concept voor SolarCity en besteedde het runnen van dat bedrijf uit aan zijn neven Lyndon en Peter Rive. Dat Tesla en SolarCity überhaupt twee verschillende bedrijven zijn noemt hij “grotendeels een ongelukje uit het verleden”.

2. Meer soorten auto’s
Momenteel bedient Tesla met de Model S en Model X nog maar een relatief klein deel van de markt. Met de Model 3, een toekomstige compacte SUV en een nieuw soort pickup-truck, c.q. bestelwagen wil Musk een flink deel van de rest van de consumentenmarkt over de streep trekken. De grootste uitdaging is om de productiecapaciteit op te voeren. Daarom zet Tesla nu alles op alles om zijn fabriek, oftewel ‘the machine that makes the machine‘, te ontwikkelen alsof het een product op zichzelf is.

tesla-elon-musk-carDe eerste Model 3 ‘factory machine‘ zou je moeten zien als versie 0,5, zegt Musk. Versie 1.0 verwacht hij in 2018. De ondernemer hint ook nog op een nieuw soort bus, als manier om zoveel mogelijk mensen te kunnen vervoeren in steden. Net als de pickup-truck verwacht Tesla dat voertuig volgend jaar te kunnen presenteren.

3. Zelfrijdende auto’s
Musk belooft (volledig) zelfrijdende auto’s, maar er moet nog zeker 10 miljard kilometer worden gereden voordat de bijbehorende software slim genoeg is om wereldwijd te worden geaccepteerd door overheden. Op dit moment ligt het tempo op ongeveer 5 miljoen leerkilometers per dag, oftewel 20 jaar. Die snelheid wordt opgekrikt zodra meer mensen hun (steeds slimmer wordende) ‘autopilot’-functie aanzetten, een techniek waarmee Tesla’s momenteel semi-autonoom kunnen rijden: bestuurders moeten nu nog continu opletten of ze moeten ingrijpen en moeten hun handen aan het stuur houden.

Hoewel nog lang niet ‘autonoom’, is dat systeem nu al veiliger dan puur menselijk rijden, zegt Musk. Het zou daarom “moreel verwerpelijk” zijn om het gebruik ervan te beperken, zegt hij met een verwijzing naar de ophef rond een dodelijk ongeluk van een Teslarijder die de autopilot had aanstaan. Wanneer volledig zelfrijdende auto’s eenmaal zijn toegestaan, betekent dit dat je een auto kan oproepen en zichzelf naar zo’n beetje elke plek kan laten rijden. Daarna stap je in en doe je een dutje of lees je de krant.

4. Auto’s delen
Die zelfrijdende Tesla’s kun je straks met een druk op je (smartphone-)knop toevoegen aan een gedeelde autovloot, schrijft Musk. Waarna je de auto à la Snappcar kan gebruiken om geld voor je te verdienen terwijl je op kantoor of op vakantie bent. “Hierdoor worden de kosten van het bezit verlaagd tot een punt waarop bijna iedereen een Tesla zou kunnen betalen.” In steden waar de vraag naar dit soort auto’s groter is dan het aanbod wil Tesla een eigen vloot gaan aanbieden, waarmee het ook de concurrentie aangaat met Uber en de gevestigde orde: BMW (DriveNow) en Daimler (Car2Go)

15 gedachten over “Elon Musk’s prachtige dakpannen..!

    1. Zeker Cozmic, dit gaat toch zo langzaam aan naar onze illusionaire wereld toe, als het geld wolven denken dit toelaat, thats the question. Dit is ook het bewijs voor het denken, dat wat men’sen kunnen bedenken uiteindelijk toch te verwezelijken is.
      Jenne

    1. Beste MC,

      inplaats van jatten kun je ook zeggen dat hij zich laat inspireren, ik vindt hem wel heel inspirerend !

      Jenne

    2. Iedere auto die niet door Ford gemaakt is zal dus ook door een loser met teveel geld 🙂 🙂 🙂 gemaakt zijn… en ga zo maar door.

    3. Heeft hij gezegd dan, dat hij ze heeft uitgevonden..?! Of dat hij (deze speciale modellen) maakt..??
      mc staat toch niet voor ‘muts-corporation’..? 😉

    4. Waarom dan niet al eerder een artikel over deze soort dakpannen?
      Het lijkt alsof jullie allemaal ge-facebookt zijn (mijn nieuwe woordCREATIE voor ge-mindcontrolled) dus niet meer buiten dat cirkeltje iets meekrijgen?? 🙂 😉
      En heerlijk is de vrijheid van meningsuiting…

    5. ik dacht eerder op de middag van ik wil hum er zo graag inknallen maarrrr, is de brug wel grootsgoed genoeg, nu Cozzie haalt het zo uit de lucht kennelijk, de ford connectie brug waar ik naar aan het zoeken was war gewesen geworden, good old Henry hield niet van reguliere traditionele methodes, de opvolger van de kale zwarte T werd de schone sjieke A, man man wat zou ik daar graag dagelijks boodschappen in doen, de concurrentie van Chevy nam toe vanwege veel vraag naar hun ijzersterke 6 in lijn, de A beperkte zich tot dan toe tot een degelijke four banger van ruim 3 liter inhoud in het vooronder, volgens de grote meester moest het de magie van de V en de 8 gaan worden, voor de gewone man, de dag van de aanstaande US ‘verkiezingen’ , al eerder in ster vorm formatie geprobeerd omdat dat in vliegende vorm zo goed vooruit ging, het onmogelijke in 1 keer gieten uit 1 stuk van 2 ijzer delen en nog veel meer zware ontwerp en metallurgische materiaal problemen… De zoon van het beest deel 6 schijnt zelfs minder krachtig te zijn vanuit stilstand dan een onverslaanbare zoeff zoeff Tesla zonder versnellingen. The Son of the Beast Part 6: Mercedes S600 C Road Test – Smoother Than a Tesla https://www.youtube.com/watch?v=tcqcvHi-F1g 1932 – The Invention of the Ford V8 Engine https://www.youtube.com/watch?v=3RB3z1er9Sw Engine block casting https://www.youtube.com/watch?v=Y94GbH-uJCo http://ateupwithmotor.com/model-histories/ford-flathead-v8/ de eco reis Saab van maestro Jenne senior even opgezocht, leuk om te lezen; http://www.autoweek.nl/autotest/643/saab-9000-cse-23i-ecopower ; al vindt ufo scheepsdiesel Paul het niks, nog een keer nog een keer; The Sweet Sounds of a Flathead Ford V8 https://www.youtube.com/watch?v=FpoUtzedVWk

    6. Vrijheid van meningspuiting betekent ook dat er op een meningspuiting een ander argument mag worden geprojecteerd, ook wel bekend als een andere mening. “Mijn mening is heilig” daar mag je niet aankomen. 😛 Mostly Crap

    7. Van jatten is nooit sprake, mensen hebben ideeen op hetzelfde moment, ik weet er als ontwerper alles van; je tankt als het ware uit een veld, sommigen zijn (veel) eerder, maar het eigendomsgoed is niet aan de hand. Patenten zijn in dat opzicht ook misdadig, want de creatieve bron heeft dit echt nooit niet bedoeld…

    8. Hyper, Elon Musk wil een grote concurrent worden binnen Duitsland maar ja, hij moet expertise inkopen. Hij heeft recent het Duitse Grohmann engineering gekocht (prijs in onbekend), maar houdt de eigenaar omdat die die nodig heeft. Dit bedrijf levert ook aan andere autoproducenten. Musk wil van 50.000 tesla’s 3 model naar 500.000. Een tijd geleden heeft die al van Audi, Peter Hochholdinger ‘ingekocht’ etc.

      http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2016/11/08/tesla-motors-kauft-deutschen-maschinenbauer-grohmann-engineering/

      http://www.autoevolution.com/news/tesla-snatches-top-audi-executive-to-oversee-the-model-3-production-efforts-107519.html

      100% elektro-auto’s zijn alleen interessant als je weet waar al die stroom vandaan moet komen. Duurzame auto’s?? tot nu toe een dikke nee. Hybride is iets anders. Ik denk dat de toekomst niet in elektro-autos ligt (ook wil Musk en anderen dat graag) maar in een nieuw ontwikkelde brandstof van Audi, nl co2 en water…

      http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2015/04/30/durchbruch-audi-stellt-diesel-aus-co2-und-wasser-her/

  1. Elektrisch rijden kan alleen maar een grote flop worden. Er zijn nu al voldoende academische studies gedaan die aantonen hoe schadelijk het is om bovenop een tijdbom met een groot elektro-magnetisch veld te zitten.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.