WantToKnow - Zo kan het ook

Elon Musk’s prachtige dakpannen..!

x

elon-musk-zonnecel-dakpan-leitjes

x

x

Elon Musk’s prachtige dakpannen..!

2016 © WantToKnow.nl/be

x

Als het aan Elon Musk ligt rijden we straks niet alleen in een Tesla -de volledig elektrische automobiel-, maar zijn onze huizen straks ook voorzien van een energie-opwekkend Tesla-dak en staan er in dat huis Tesla-accu’s voor het opslaan van die zonne-energie. Al betekent dat niet dat huizen voortaan zónder energieleverancier kunnen, legt hij uit. Wat een bijzondere kerel is het toch, die Elon Musk.

Elon Musk bouwt Tesla langzaam maar zeker uit van een autobedrijf naar een duurzaam energiebedrijf. Als een soort voorproefje van de aangekondigde overname van zonne-energiebedrijf SolarCity kondigde hij vrijdag – op het terrein van Universal Studio’s – 4 nieuwe soorten zonnepanelen aan, waaronder de variant ‘Tuscan Glass’, die we hier boven het artikel hebben geplaatst. Onherkenbaar als zonnepanelen, maar wel als.. dakpannen..

elon-musk-zonnecel-dakpan

Bij zijn zonnepanelen – c.q. zonne-dakpannen – past Musk dezelfde sales-strategie toe als bij zijn auto’s: maak het nieuwe product beter dan wat mensen gewend zijn, en de klanten rollen vervolgens ‘vanzelf’ binnen, omdat ze het nieuwe product allemaal ‘willen hebben’… Musk noemt de nieuwe panelen ‘mooi, betaalbaar en geïntegreerd’. En in die omschrijving kunnen wij ons helemaal vinden. Qua looks lijkt hij op de goede weg, maar hoe betaalbaar deze zonnepanelen zijn, dat moet nog blijken: de pannen-prijzen zijn nog niet bekend. En ook details rondom de installatie van het systeem ontbreken vooralsnog.

Tijdens een perspresentatie in Los Angeles, op het terrein van Universal Studios, kondigde uitvinder/entrepreneur Elon Musk aan dat Tesla haar eigen zonnepanelen zal gaan vervaardigen/produceren en verkopen, waarbij batterijen inbegrepen zijn.  Daarbij presenteerde hij gelijktijdig de zogenaamde PowerWall 2. Deze zal stedelingen in staat stellen, het dak van hun huis te vervangen met zonnepanelen, waardoor het veel eenvoudiger wordt voor de bewoners, om geheel op zonne-energie te leven. Bekijk de hele presentatie:

Energie-opslag er gewoon gelijk ‘bijdoen’..
Wat betreft het onderdeel ‘integratie’ lanceerde Musk een geüpgrade versie van de Powerwall, een accu (14KWh) waarmee zonne-energie kunt opslaan en doorgeven als stroom voor het huis of.. je elektrische bolide. Het bedrijfsleven kreeg een nieuwe versie van Tesla’s Powerpack, een batterij met een vermogen van 50 kW aangereikt. Tesla verkoopt deze ‘Powerpacks’ inmiddels onder meer aan een energieberijf in Californië en op Hawaii.

Tijdens de presentatie deed Musk een poging ook een misverstand uit de wereld helpen: het idee dat energiebedrijven op den duur vervangen worden door energie-opwekkende huishoudens. Oftewel, huizen die geen energiebedrijven meer nodig hebben en ‘off the grid’ functioneren. Want volgens Musk, zijn energiebedrijven, op het moment dat we helemaal ‘elektrisch’ gaan worden, juist belangrijker dan ooit.

Dan zal de vraag naar elektriciteit verdrievoudigen. Een derde daarvan gaat op aan transport, waar dat nu veelal via aardolie geschiedt, een derde zal worden benut voor verwarming en het laatste derde zal voor de rest van het verbruik worden aangewend. Zoals koken, ontspanning, huishoudelijk verbruik, etc. Elon Musk hierover: “De oplossing is zowel lokale energie-opwekking als energieopwekking door bedrijven. Het dak met zonnepanelen wordt soms gepresenteerd als een soort concurrent voor energiebedrijven. Maar het is zelfs nodig dat energiebedrijven meer stroom gaan opwekken.”

Uiteindelijk zal altijd nog tweederde van alle energie afkomstig zijn van energiebedrijven, schat Musk. Oftewel, ook voor die bedrijven ziet de toekomst er zogezegd zonnig uit. De ontwikkelingen voor zijn eigen bedrijf, TESLA, ziet er inmiddels méér dan zonnig uit… Zo wordt in Zuid Afrika een TESLA-fabriek gebouwd, waarvan het dak VOLLEDIG bestaat uit zonnepanelen..

tesla-gigafactory-rendering-001

De visie van Elon Musk..
Als het aan oprichter Elon Musk ligt wordt Tesla niet alleen de producent van zelfrijdende elektrische auto’s, bussen en bestelwagens, maar ook een autodeelplatform en een energiebedrijf, Op 2 augustus was het precies 10 jaar geleden dat Elon Musk achter zijn laptop kroop voor zijn blog ‘The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)’. De alomvattende visie: versnel de opmars van duurzame energie. Om je geheugen op te frissen, blikt Musk in zijn Master Plan, part deux terug op de dingen die hij toen, in 2006 wilde bereiken:

1. Starten met de ontwikkeling van een auto in een kleine oplage. Dat was volgens de ondernemer het meest haalbare dat hij kon doen met het geld dat hij verdiende met de verkoop van PayPal. “Ik dacht dat de kans van slagen zo klein was dat ik niet het kapitaal van anderen wilde riskeren, alleen dat van mijzelf.” De lijst met succesvolle Amerikaanse auto-startups is kort, merkt hij op. De enige twee die tot nu toe niet failliet gingen zijn Ford en Tesla. “Een autobedrijf beginnen is gekkenwerk, en een fabrikant worden van elektrische auto’s, is gekkenwerk in het kwadraat.”

2. Gebruik de inkomsten van de Model S en X voor de productie van een auto met een grotere oplage. Dat werd de Model 3, die naar verwachting vanaf eind 2017 van de band rolt.

3. Maak een auto in nog grotere oplage.

4. Wordt leverancier van zonne-energie. “No kidding“, schrijft Musk met een knipoog naar de reuring die de geplande overname van SolarCity veroorzaakte. “Dit stond letterlijk al 10 jaar op onze website.”

tesla-solar-synergy

Hij vindt het ongelooflijk dat tien jaar na zijn eerste Master Plan hij zijn doelen grotendeels heeft gerealiseerd, schrijft Musk, maar het uitbannen van fossiele brandstof gaat wat hem betreft nog niet snel genoeg. Musk: “We moeten op een gegeven moment belanden bij een duurzame energie-economie, of onze fossiele brandstof raakt op en onze beschaving stort in elkaar. Aangezien we toch van fossiele brandstoffen af moeten, en omdat zo’n beetje alle wetenschappers het met elkaar eens zijn dat het sterk verhogen van de hoeveelheid kooldioxide in de atmosfeer en oceanen insane is, kunnen we die duurzaamheid niet snel genoeg bereiken.”

In zijn nieuwe Master Plan breidt Musk de rol van Tesla uit van automaker naar iets veel breders. En zo ziet de disruptie van de autosector er wat hem betreft uit:

1. Tesla wordt een energiebedrijf
Stapte Tesla vorig jaar met de Powerwall al in de opslag van energie, met de voorgenomen overname van de aanbieder van zonnepanelen SolarCity zette Musk dit onderdeel vorig maand nog serieuzer in de steigers. Batterijen maakt Tesla in zijn Gigafactory, waarvan het eerste deel eind deze maand officieel wordt geopend. Het uiteindelijke doel: een naadloos geïntegreerd zonnedak-met-batterij-product “that just works”, waarmee consumenten hun eigen energieleverancier worden – en dit vervolgens over de hele wereld opschalen.

“Eén bestelproces, één installatie, één service-overeenkomst, één smartphone-app”, hamert Musk er bij de lezer in. Maar dat lukt niet zolang Tesla en SolarCity aparte bedrijven zijn, zegt hij. De geboren Zuid-Afrikaan bedacht zelf het concept voor SolarCity en besteedde het runnen van dat bedrijf uit aan zijn neven Lyndon en Peter Rive. Dat Tesla en SolarCity überhaupt twee verschillende bedrijven zijn noemt hij “grotendeels een ongelukje uit het verleden”.

2. Meer soorten auto’s
Momenteel bedient Tesla met de Model S en Model X nog maar een relatief klein deel van de markt. Met de Model 3, een toekomstige compacte SUV en een nieuw soort pickup-truck, c.q. bestelwagen wil Musk een flink deel van de rest van de consumentenmarkt over de streep trekken. De grootste uitdaging is om de productiecapaciteit op te voeren. Daarom zet Tesla nu alles op alles om zijn fabriek, oftewel ‘the machine that makes the machine‘, te ontwikkelen alsof het een product op zichzelf is.

tesla-elon-musk-carDe eerste Model 3 ‘factory machine‘ zou je moeten zien als versie 0,5, zegt Musk. Versie 1.0 verwacht hij in 2018. De ondernemer hint ook nog op een nieuw soort bus, als manier om zoveel mogelijk mensen te kunnen vervoeren in steden. Net als de pickup-truck verwacht Tesla dat voertuig volgend jaar te kunnen presenteren.

3. Zelfrijdende auto’s
Musk belooft (volledig) zelfrijdende auto’s, maar er moet nog zeker 10 miljard kilometer worden gereden voordat de bijbehorende software slim genoeg is om wereldwijd te worden geaccepteerd door overheden. Op dit moment ligt het tempo op ongeveer 5 miljoen leerkilometers per dag, oftewel 20 jaar. Die snelheid wordt opgekrikt zodra meer mensen hun (steeds slimmer wordende) ‘autopilot’-functie aanzetten, een techniek waarmee Tesla’s momenteel semi-autonoom kunnen rijden: bestuurders moeten nu nog continu opletten of ze moeten ingrijpen en moeten hun handen aan het stuur houden.

Hoewel nog lang niet ‘autonoom’, is dat systeem nu al veiliger dan puur menselijk rijden, zegt Musk. Het zou daarom “moreel verwerpelijk” zijn om het gebruik ervan te beperken, zegt hij met een verwijzing naar de ophef rond een dodelijk ongeluk van een Teslarijder die de autopilot had aanstaan. Wanneer volledig zelfrijdende auto’s eenmaal zijn toegestaan, betekent dit dat je een auto kan oproepen en zichzelf naar zo’n beetje elke plek kan laten rijden. Daarna stap je in en doe je een dutje of lees je de krant.

4. Auto’s delen
Die zelfrijdende Tesla’s kun je straks met een druk op je (smartphone-)knop toevoegen aan een gedeelde autovloot, schrijft Musk. Waarna je de auto à la Snappcar kan gebruiken om geld voor je te verdienen terwijl je op kantoor of op vakantie bent. “Hierdoor worden de kosten van het bezit verlaagd tot een punt waarop bijna iedereen een Tesla zou kunnen betalen.” In steden waar de vraag naar dit soort auto’s groter is dan het aanbod wil Tesla een eigen vloot gaan aanbieden, waarmee het ook de concurrentie aangaat met Uber en de gevestigde orde: BMW (DriveNow) en Daimler (Car2Go)

15 Reacties op Elon Musk’s prachtige dakpannen..!

Plaats hier je reactie


Spelregels bij de reacties/ het reageren onder artikelen

  • blijf bij het onderwerp en dwaal niet af naar bijzaken. Dat maakt het voor lezers van de reacties ook prettiger.
  • blijf beleefd en gebruik geen scheldwoorden; stevige taal is prima, als het respect gewaarborgd blijft.
  • wil je met mensen even apart of niet over het onderwerp kletsen? Daarvoor is de 'chat' bedacht. Klik op dat knopje en je kunt aan de gang.
  • wij houden ons het recht voor, zonder enige verantwoording, noch opgave van reden, reacties te verwijderen (wordt niet gemeld!) of toegang tot reacties te blokkeren.
  • maak er een respectvol samenzijn van, hier op de site! WELKOM!
Wilt je een Persoonlijke Avatar afbeelding bij jouw reacties?

Je e-mail wordt nooit gepubliceerd of gedeeld met derden.

Feedback
Home

Beste Bezoeker, de website gaat om ongeveer 15:30 in onderhoud voor een noodzakelijke upgrade.

Bedankt voor uw begrip!

Het WantToKnow Team.