Advertentie

Facebook maakt van jou een open boek!


Facebook is met haar langverwachte beursgang bezig; het bedrijf gaat naar schatting zo’n US$ 18 miljard ophalen van investeerders wereldwijd, die geldgeil staan te wachten om een piepklein stukje van de Facebook-taart te mogen ontvangen. Maar er zijn al veel ‘mitsen en maren’ te ontdekken in het verhaal van oprichter Mark Zuckerberg. Dit is wat het Financiële Dagblad over de beursgang en onderliggende dreiging schrijft:

‘Het verdienmodel van Facebook rammelt
Hoe dichter de beursgang van Facebook nadert, des te zichtbaarder worden de scheuren in zijn verdienmodel. Een gedesillusioneerd General Motors trekt de stekker uit zijn Facebook-advertentiecampagne van $ 10 mln, bleek deze week. Die heeft de verkoop nauwelijks geholpen. Het is een pijnlijk bewijs dat grote adverteerders zich tot nu toe blindstaarden op het adembenemend grote publiek van Facebook. Het besef dat je daarop minieme impact hebt, sijpelt nu pas door. Zo laat een recente studie van marketingsoftwaremaker Wordstream zien dat één op de 2000 bezoekers klikt op reclame, tegen één op de 250 bij Google, dat gebruikers veel gerichter bedient.

Zuckerberg wil uw geld, maar niet uw inspraak
In theorie wordt Facebook vandaag publiek bezit, maar Mark Zuckerberg zal het bedrijf blijven leiden als het speeltje dat hij bedacht in zijn studentenkamertje op Harvard. Hij houdt de controle over 56% van het stemrecht en benoemt zelf de bestuurders. In de praktijk duldt hij nauwelijks inspraak. Dat bleek in april nog maar eens toen Zuckerberg zonder directieoverleg $ 1 mrd uitgaf aan het jonge softwarebedrijfje Instagram. Dat is hem vergeven in goede tijden: Silicon Valley slikt despotisch gedrag van visionaire oprichters wel vaker. Maar stuurt het icoon zijn geesteskind straks van een klif af, dan kan niemand bijsturen.

De opbrengst vloeit niet naar het bedrijf.
Aanstaande aandeelhouders van Facebook doen er goed aan te beseffen dat ze vooral andermans exit financieren. Het op te halen kapitaal stroomt grotendeels naar cashende oprichters in plaats van een oorlogskas voor overnames of investeringen. Van de $ 16 mrd die het bedrijf in totaal hoopt op te halen verdwijnt $ 9,165 mrd rechtstreeks in de zakken van oprichter Zuckerberg en zijn investeerders. Goldman Sachs, Accel en Tiger Global Management profiteerden deze week optimaal van het positieve sentiment door hun oorspronkelijke exits meer dan te verdubbelen in omvang. De rol van de nieuwe aandeelhouders is vooral die van cashcow.

Tot zover de op- en aanmerkingen van het kwaliteitskrant het FD. Maar zoals je hieronder kunt lezen, is de ruggegraat van Facebook een uiterst bedenkelijke.. Als de Amerikaanse inlichtingendiensten al publiekelijk toegeven dat ze FB als essentiële bron gebruiken voor publieke spionage, wat méér is er dan voor nodig om FB niet of uiterst sporadische te gebruiken?

Hier het artikel dat we in September 2011 plaatsen en in het kader van de beursgang van FB meer dan de moeite waar(d) is..

x

* * *

 

x

x
De natte droom van de CIA!

Facebook maakt van jou een open boek!

© WantToKnow.nl/.be

x

Social Media, zoals het zo mooi heet, staan in het centrum van de belangstelling. Ze zijn ‘hot’. Je telt ook niet meer mee, als je niet ‘meedoet’ aan deze cult. Toch? Wist je dat er al meer dan 800.000.000 (miljoen) mensen op Facebook staan en het bedrijf  beweert dat dagelijks zo’n 100 Miljoen mensen deze website raadplegen om informatie in te winnen over ‘andere mensen’. Naar schatting hebben meer dan 900 Miljoen mensen wereldwijd hun doopceel op internet geplaatst via diverse ‘Social Media’, waar we allemaal de grootste netwerken van kennen. (HIER) Handig dat je informatie kunt vinden van mensen die je gaat ontmoeten, mensen waarmee je zaken wil gaan doen, waar artikelen over geschreven gaan worden etcetera. En vooral dáár ligt het enge aspect van dit medium opgesloten, in dat ‘etcetera’…

Maar volgens Julian Assange, WikiLeaks-oprichter is Facebook de ‘aantrekkelijkste spionagemachine aller tijden die misbruikt wordt door de Amerikaanse overheid’.  Assange deed die uitspraak in Mei jl. in een interview met Russia Today.  De vraag was hoe belangrijk hij Facebook en Twitter vond bij de voorjaarsopstanden in het Midden-Oosten. Assange maakte van de gelegenheid gebruik om Facebook volledig de mantel uit te vegen.  “Facebook is veruit de aantrekkelijkste spionagemachine die ooit werd uitgevonden”, zegt hij. Hij noemt het de meest samenhangende database ter wereld die wordt gebruikt door de Amerikaanse overheid. “Namen, adressen, relaties, noem maar op. Allemaal bewaard in de VS, allemaal toegankelijk voor de VS.”

Maar wist jij dat de CIA en het ministerie van Defensie in de VS 2 instanties zijn, die Facebook een dusdanig warm hart toedroegen, dat ze oorspronkelijk ook geholpen hebben deze club van de grond te krijgen? Vooral vanuit het krankzinnige aspect van Facebook, dat mensen ZELF hun persoonlijke data invullen en deze openbaar maken…! Wat meer hoef je als CIA-agent dan nog te doen, om de lijntjes van personen te volgen, via ‘vrienden’ en ‘activiteiten’..?!

Gegevens die je op een andere wijze bijna niet te pakken zou kunnen krijgen, waar je dus veel, heel veel moeite voor zou moeten doen, als instantie.. En nu zijn er plotseling Hyves, Facebook, Linkdln en noem het maar op, waar mensen zélf hun hebben en houen opzetten.. Is het geen giller..!?

Ongelooflijk wat mensen allemaal aan persoonlijke gegevens aan een openbare databank toevertrouwen!
Ongelooflijk wat mensen allemaal aan persoonlijke gegevens aan een openbare databank toevertrouwen!

Te goeder trouw lijkt Facebook een fantastische website, waar je eindeloos informatie kunt inwinnen, laten we dáár duidelijk over zijn. Zo kan een terrorist ook simpel met ‘goedertrouw’ vliegtuigbestek een vliegtuig kapen, als hij het mes bij een stewardess op de keel zet en haar als gijzelaar gebruikt… Het bestek is goed bedoeld, maar in de verkeerde handen…!

Wanneer je nog eens kijkt naar al die ‘social media’, vooral ook naar de gebruiksvoorwaarden die mensen vaak klakkeloos tekenen en dus akkoord geven, bij het aanmaken van een account, dan lijkt het toch bijzonder raadzaam verder te lezen en de YouTube hieronder te bekijken.

Maar het blijft voor ons krankzinnig..? Welk mens gaat nou zijn hele doopceel op internet vrijgeven..?

Facebook is en blijft dus een fantastische databank van persoonlijke gegevens. Maar wel gegevens die mensen kennelijk achteloos en in goed vertrouwen op het internet zetten, zonder zich verder af te vragen wat de risico’s van hun daden zouden kunnen zijn, goedgelovig en wel. “Anderen doen het toch ook…??”

Maar het is en blijft bizar toch..? Welk mens gaat nou zijn hele doopceel op internet vrijgeven..?Er staan op deze social media vaak meer gegevens openbaar, dan mensen in een persoonlijk gesprek met elkaar zouden delen..!! Denk daar eens over na..!

Een willekeurige blik op een van de 800 miljoen inschrijvingen geeft je al snel informatie over deze zeer persoonlijk gegevens van mensen. Zonder dat je deze mensen kent! Het enige dat degene hoeft te doen die deze informatie wil inzien, is zich als gebruiker aanmelden.

  • favoriete muziek, boeken en films
  • adresgegevens
  • steden waar je gewoond hebt en nu woont
  • telefoonnummers
  • e-mail adresgegevens
  • werkachtergrond, waar heb je gewerkt, hoe lang en wat deed je daar..
  • geboortedatum
  • opleidingsgegevens
  • interessegebieden
  • sexuele interesses
  • dagelijkse afspraken schema’s
  • relaties met vrienden en vriendinnen
  • foto’s, zowel privé alswel zakelijke
  • politieke verbindingen en interesses
  • etc

Maar achter de schermen zijn natuurlijk nog veel meer data te vinden, door zg. crossings te maken. Je geeft een computer daarbij de opdracht om binnen deze databank van miljarden gegevens te zoeken naar werkkring X en postcode Y. Je krijgt vervolgens een prachtige lijst van alle mensen die bij dit bedrijf werken in een bepaald gebied.

In de gebruiksvoorwaarden wordt zelfs melding gemaakt van het feit dat Facebook namens jou informatie mag inwinnen OVER JOU, via kranten en andere printmedia en/of nieuwsservicekanalen. Ongeacht of je je op deze websites persoonlijk hebt aangemeld en/of de informatie die daar staat over jou, door jouzelf is ingebracht..

Er gaan sluwe clubs schuil achter de oprichting van Facebook

Door in te stemmen met de algemene voorwaarden van Facebook, toen je je dus aanmeldde, heb je ingestemd met het openbaar maken van jouw persoonlijke gegevens. Sterker nog, je geeft toestemming aan dit bedrijf ‘Facebook’ om jou persoonlijk gegevens te verhandelen, te kopiëren en beschikbaar te stellen aan derden. Mocht Facebook jouw gegevens en natuurlijk die van de andere miljoenen mensen willen gebruiken voor een andere site of bedrijf, dan heb je hen daarvoor toestemming gegeven.. Onderzoeksbureaus gebruiken de informatie van Facebook, waarvoor ze dus betalen, om deskresearch te doen naar allerlei politieke, sociale en economische gegevens die uit al de genoemde informatie te destilleren is. Scary, vind je niet?

Maar het meest enge van het verhaal is dat de links die de bestuurders van Facebook hebben met de Amerikaanse overheid en vage semi-overheidsinstanties als het Information Awareness Office.

Deze laatste instantie heeft ten doel om zoveel mogelijk informatie in te zamelen over burgers als mogelijk is..

Wees dus voorzichtig met wat je allemaal aan openbare databanken toevertrouwd..!
Niet in de laatste plaats omdat je informatie over jezelf in goeder trouw in de handen legt van personen en instanties die het werkelijk helemaal niets kan schelen of jouw persoonlijk gegevens vertrouwelijk zijn of niet.

WANT JIJ GEEFT HEN TOCH DEZE INFORMATIE, JIJ ACCEPTEERT TOCH DEZE ‘KRANKZINNIGE’ GEBRUIKS-VOORWAARDEN?!

Facebook: de natte droom van de CIA.

Het gaat niet alleen over de krankzinnige manier waarop privé-personen hun hele hebben en houden op het internet kwakken, maar het is -zoals hierboven duidelijk is gemeld-  ook de natte droom voor alle geheime diensten, die tóch al achter deze diensten zaten.. Kijk eens naar dit simpele verhaal in dit verband, de CIA die met grote ‘verwondering’ meldt dat het voor hen ‘ongelooflijk’ was, dat zoveel mensen hun privé-gegevens beschikbaar stelden voor iedereen die er maar interesse in heeft..

x

Advertentie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.