Advertentie

De Gaza-oorlog, één jaar later.


Ton van der Kroon neemt je in de gastcolumn hier op WantToKnow mee op reis naar de Palestijnse gebieden, vooral naar Gaza. Een verslag dat veel duidelijk maakt. Maar de oorlog in het Midden-Oosten zal ‘vriend en vijand’ blijven verbazen.

Het conflict tussen de Arabische wereld en het pro-westerse Israël blijft de gemoederen intens bezig houden. De steun die de Verenigde Staten geven aan Israël, vooral op het gebied van militaire ondersteuning, maakt dat dit land zich zó veilig waant, dat het zich het massaal onteigenen van Palestijns land meent te moeten kunnen permitteren. Israël is hierdoor echter bezig -op grote schaal-, zich te isoleren van de internationale gemeenschap.

Het Joodse volk is door de eeuwen heen in letterlijke en figuurlijke zin gefolterd, door vooral haar ontheemdheid. Een mens zonder thuis is een zwerver, een volk zonder thuis loopt verloren rond op het wereldtoneel. Het land Israël is een thuis voor de Joodse gemeenschap, daarover bestaat niet veel misverstand.

De onverzettelijkheid in beeld?

Maar de ongelooflijke kinderachtige spelletjes die worden gespeeld op het wereldtoneel, van het niet erkennen van elkaars simpele ‘bestaan’, of zelf het ‘bestaansrecht’ is toch werkelijk niet meer van deze tijd! Door het ontkennen van elkaars bestaan, hoef je ook geen rekening te houden met die ‘niet-bestaande’ club..!

De mega-militaire overmacht die Israël heeft, doet het Palestijnse volk echter niet terugdeinzen. Integendeel. Noch de intensieve bombardementen op de Gaza-strook, voor een groot deel op onschuldige burgers, noch het plegen van internationaal strafbare oorlogsmisdaden door Israël, weerhoudt het Palestijnse volk ervan haar bestaansrecht op te eisen en te vechten voor haar stukje grond.

‘Disproportioneel geweld’ is de term die keer op keer valt. Hoe is het mogelijk dat het land Israël, waarvan de inwoners vanuit de zelf ervaren geschiedenis, toch beter zouden moeten weten, in staat is, een ander volk dusdanig te onderdrukken, dat je volledig gerechtvaardigd kunt spreken over genocide. (volkerenmoord)

De komende weken zullen we de artikelen die Ton van der Kroon schreef over zijn verblijf in de Palestijnse gebieden hier op WantToKnow plaatsen. Het wordt tijd dat jij deze informatie te lezen krijgt; informatie die andere media niet willen plaatsen..!

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De Gaza-oorlog: een jaar later.

Ton van der Kroon © 2010

Ton van der Kroon, auteur en expert in het Joods-Palestijnse conflict

Op 27 december 2008, derde kerstdag, begon operatie Cast Lead. Het Israëlische leger viel de Gazastrook binnen en teisterde de bevolking gedurende 23 dagen met luchtaanvallen en een grondoorlog. 23 Dagen had ik slapeloze nachten. Ik hoorde de bombardementen in mijn hoofd, terwijl ik veilig in mijn appartement in de Jordaan lag.

Ik werk namelijk al zes jaar in de Gazastrook en ken er inmiddels vele mensen. Ieder jaar ga ik er een week in mei naar toe om traumahulpverlening te geven aan acteurs en dramadocenten van een theateropleiding in Gazastad. In die zes jaar had ik een band gekregen met de jonge Palestijnse mensen die er werkten, woonden en acteerden. En bij iedere dag en nacht dat de oorlog langer duurde vroeg ik mij af: Waarom doet niemand iets? Waarom grijpt niemand in? Waarom laten we dit gebeuren?

Terug naar 2003.
Ik kreeg de uitnodiging om met een kleine groep acteurs te werken die in de Gazastrook theater maken voor kinderen. ‘Het zijn geweldige acteurs,’ zei Jan Willems, de Nederlandse initiatiefnemer van de school, ‘maar de stress en emoties van de oorlog speelt hun danig parten.’ Ik beloofde mezelf neutraal te blijven in het conflict en geen partij te kiezen voor hetzij de Israëliërs, hetzij de Palestijnen. Maar in die zes jaar werd mijn neutraliteit danig op de proef gesteld en ik weet niet zeker meer of ik er in geslaagd ben.

Wat mij in eerste instantie opviel was de grote ongelijkheid in het conflict, dat op allerlei manieren vorm kreeg. Zo stond ik op een kruispunt tussen een Israëlische weg naar de settlements en een Palestijnse weg naar een woonwijk in oost Jeruzalem. Het stoplicht voor de Palestijnen stond 10 minuten op rood, het stoplicht voor de Israëliërs stond 1 minuut op rood, terwijl het daar veel minder druk was. ‘Een pesterijtje’, verzekerde de taxichauffeur mij.
Maar het was het begin van een lange serie ontluisterende ervaringen die de grove ongelijkheid tussen de twee partijen tekende. Hier was geen sprake van twee vechtende volken, maar van het ene volk dat het andere verdreef, vervolgens gevangenzette, economisch uithongerde en uiteindelijk ook nog de schuld gaf van het probleem.

Mad Max movie
Op weg naar de Gazastrook reed ik door de heuvels van Israël, met mooie akkers, olijfboomgaarden, winkelcentra, woonwijken met mensen die naar hun werk gingen; kortom; een land met een ontwikkeling die ongeveer gelijkstaat met de onze. Na een uitvoerige controle bij het checkpoint van Erez kwam ik aan de andere kant van de acht meter hoge muur. Het leek alsof ik in een décor van een Mad Max movie terecht was gekomen: overal zand, kapotgeschoten beton, ingestorte gebouwen, en aan de kust een grijze stad waarvan je het idee krijgt dat de derde wereldoorlog er onlangs gewoed heeft.

De ongelijkheid trof ik uiteindelijk ook aan in de aantallen slachtoffers wat culmineerde in de situatie in de Gazaoorlog: 13 Israëlische doden (waarvan een paar door eigen beschietingen) en zo’n 1300 Palestijnse doden, waarvan het merendeel burgers, vrouwen en kinderen. Hoe ik ook probeerde neutraal te blijven, hier klopte iets niet.

Toen ik me in de recente geschiedenis ging verdiepen vielen me de schellen van de ogen. Van het Palestijnse land was sinds de komst van de Joden nog maar twee kleine stukjes over: de Westbank en de Gazastrook. Door verscheidene oorlogen was de bevolking van Palestina opgesloten in deze twee stroken. De Gazastrook spande de kroon: op een gebied van 10 bij 40 kilometer leefden inmiddels anderhalve miljoen mensen, waarvan eenderde kinderen. Een volledig overbevolkt gebied, opgesloten in de grootste openluchtgevangenis ter wereld.

Daarbij kwam dat ze volledig afhankelijk waren van de Israëliërs voor de toevoer van goederen, drinkwater, brandstof, medicijnen en voeding. Ik probeerde me voor te stellen hoe het zou zijn als de Nederlandse bevolking door de onderdrukking van een ander volk nog slechts de Veluwe en een strook land tussen pakweg Den Haag en Zandvoort zou hebben. En dat gedurende zestig jaar de ‘nieuwe bewoners’ een steeds grotere welvaart kenden en wij waren teruggevallen tot onder het laagste ontwikkelingsniveau….Volledig gecontroleerd door de bezetter, en economisch gemangeld door regels, bombardementen en confiscatie van land, huizen en goederen. Ik vermoed dat we niet anders zouden worden dan de bevolking van de Gazastrook: razend en wanhopig.

Dit zijn de beelden die nauwelijks meer indruk maken op de wereldbevolking.. Wat is er dan wel nodig voor verandering, kun je je afvragen!

Monddood gemaakt
Na mijn eerste bezoek schreef ik een artikel over mijn ervaringen in het werk met de acteurs. Ik schreef over hun leven, hun angsten en pijn, hun verhalen over hoop, liefde en mislukking –kortom: een verhaal over gewone mensen – en stuurde het artikel op naar de media.

Zes jaar lang stuurde ik artikelen op naar kranten, tijdschriften en dagbladen, en zes jaar lang werd ik steevast geweigerd. Na de eerste paar afwijzingen dacht ik dat ik wellicht geen goed verhaal had, – te persoonlijk, te weinig journalistiek, te inhoudelijk – maar allengs begon me te dagen dat ik net zo monddood werd gemaakt als de Palestijnen zelf.

Het paste niet in het plaatje van Islamitische fanaten, gillende moeders van martelaren, schietende en stenen gooiende jongeren en mannen met baarden en kalashnikovs. Ik beschreef gewone mensen. Het werd me pas echt duidelijk toen ik een keer aan het ontbijt zat in mijn hotel in Gazastad en er een journalist van de BBC aanschoof. ‘Heb jij nog wat ergs meegemaakt?’ vroeg hij. ‘Ik heb nog een minuutje over voor mijn documentaire en ik zoek nog beelden van slachtoffers.’

Een tijdje geleden zag ik de herdenking van de val van de muur in Berlijn en het raakte me diep. Ik herinnerde me nog de eerste trabantjes die door de muur heenkwamen en de uitzinnige begroeting van de West-Duitse bevolking. De emoties waren over de hele wereld voelbaar. De nacht na de herdenkingsbijeenkomst werd ik wakker: razend. Al zes jaar reis ik door de muur van de Gazastrook heen en weer en het leek of niemand dit verhaal wilde horen. Ik werd er gek van. Het leek erop dat we de situatie oogluikend toestonden, net zoals we de deportatie van de Joden door de Duitsers ooit stilletjes lieten gebeuren.

Vooruit, er was verzet en een februaristaking, maar ik vrees dat het merendeel van de Nederlandse bevolking niet zo dapper was om zijn mond open te doen. Zo’n 100.000 joodse burgers werden uit Amsterdam afgevoerd, en het merendeel kwam nooit meer terug.

Het Joodse volk.
Ik besloot me in die zes jaar te verdiepen in de geschiedenis van het joodse volk. Tweeduizend jaar lang was dit volk achtervolgd, verbannen, vermoord en vernederd. Dat begon met de bezetting van de Romeinen (lees: Europeanen) die in zestig na Christus de hele joodse bevolking verbanden uit hun land.

Een diaspora – omzwerving – van tweeduizend jaar ving aan. Joden vestigenden zich vooral in Europa, Rusland en later in Amerika. Maar waar ze ook kwamen: overal werden ze als een tweederangs volk gezien: lastig, slinks, joods. ‘Da’s echt een jodenstreek,’ hoorde ik vroeger in mijn familie zeggen. De Joden waren niet geliefd. In alle Europese landen werden ze opgejaagd tot aan de uiteindelijke climax van de Duitse Holocaust toe.

Wat me opviel in de geschiedenis en tevens in het contact met Israëliërs die ik in Israël ontmoette, is dat het Joodse volk zo ontwikkeld is. Op cultureel, intellectueel en spiritueel gebied is het een hoogstaand volk. Ik begon steeds meer te begrijpen waarom dit volk, dat na de tweede wereldoorlog zijn toevlucht zocht tot het Beloofde land, waar ze tweeduizend jaar geleden uit verdreven waren, zich tot de tanden toe bewapende en geen enkele tegenspraak meer duldde. Genoeg is genoeg.

Er lijkt zich een diepe kloof te bevinden tussen twee tektonische platen: die van het Westen en die van de Islamitische wereld. De Israëliërs en de Palestijnen bevinden zich op het breukvlak van die twee. Het is niet voor niets dat de hele wereld zijn adem inhoudt over de afloop van het conflict. Waarom? We zijn er tot onze nek toe in betrokken. Hoewel we vaak toekijken naar het conflict in het Midden Oosten als onschuldige toeschouwers, willen we niet zien dat we er een groot aandeel in hebben.

Het Joodse trauma
Een aandeel in het trauma van het joodse volk, een aandeel in het stichten van de staat Israël terwijl we niet beseften dat er al een ander volk woonde, – de Palestijnen – een aandeel in de achterstand van het Islamitische Midden Oosten, waar na de periode van tweehonderd jaar kruistochten de Arabische cultuur ontgoocheld en verslagen achterbleef en in Europa een periode van welvaart en ontwikkeling aanbrak.

Toen een aantal jaren geleden een Turkse man een aanslag op de paus beraamde, deed hij dat tegen de ‘aanvoerder van de kruistochten.’ Wat bij ons al lang verleden tijd is, leeft in de Islamitische landen nog steeds voort als een pijnlijke wond. Die wond van schaamte en achterstand werd weer danig opengereten bij de zinloze inval in Irak, in Afghanistan en in het halfslachtige en partijdige beleid ten opzichte van Israël en de Palestijnse gebieden.

Een feitelijke kaart die de onteigening van en controle over Palestijns gebied door Israël, dramatisch in kaart brengt..

We hebben niet zoveel op met Islamitische volken. Ze zijn gevaarlijk, dragen baarden en burka’s, knielen naar Mekka, zijn fanatiek en geloven in een andere god dan de onze: Allah. Wat we voor het gemak vaak vergeten is dat de drie grote Patriarchale godsdiensten – De Islam, het Jodendom en het Christendom – allemaal dezelfde achtergrond en wortels hebben: vader Abraham. Van zijn zonen werd Ismael, verwekt bij zijn slavin Hagar, de stamvader van het Islamitische volk, en Jacob de stamvader van het Joodse en later dus ook van het Christelijke volk. Als we teruggaan naar de wortels van het wereldwijde conflict tussen de Westerse en de Islamitische wereld zou je kunnen zeggen dat het om een ordinaire broedertwist gaat die volledig uit de hand is gelopen. Het wordt tijd dat Allah, God en Jahweh eens de handen ineenslaan en hun oeroude vetes bijleggen zodat we elkaar weer in de ogen kunnen kijken.

Ik herinner me nog het verhaal van een van de acteurs die vertelde hoe zijn oudste broer werd verdacht van collaboratie met het Israëlische leger.

Zijn vader besloot – onder zware druk van de familie – zijn eigen zoon te vermoorden. Twee weken later kwam hij erachter dat zijn zoon onschuldig was.

Gewone mensen zoals jij en ik
Terug naar de realiteit van de Gazastrook. In de afgelopen zes jaar heb ik verhalen gehoord, die zo schrijnend en traumatisch waren, dat ze soms te moeilijk waren op te vertellen. Ik herinner me nog het verhaal van een van de acteurs die vertelde hoe zijn oudste broer werd verdacht van collaboratie met het Israëlische leger. Zijn vader besloot – onder zware druk van de familie – zijn eigen zoon te vermoorden. Twee weken later kwam hij erachter dat zijn zoon onschuldig was.

Drie jaar lang was de jongere broer in psychose geraakt zodra ik een oefening deed, en na drie jaar kwam zijn verhaal eruit. Als een groepje aapjes klommen we over elkaar heen en konden een half uur alleen maar met hem mee huilen. Eindelijk kon hij zijn nachtmerrie vertellen aan zijn collega’s. Dit is slecht één verhaal van de vele schrijnende nachtmerries die ik hoorde, en de hoeveelheid pijn, verdriet en shock die ik bij deze mensen heb gezien zijn niet meer na te vertellen. Gewone mensen zoals jij en ik…

De groepen waarmee ik werkte werden in de zes jaar almaar groter. In de laatste twee jaar werkte ik met groepen van zestig tot tachtig jonge mensen, acteurs en dramadocenten, mannen en vrouwen, die tijdens de zomers voor meer dan 20.000 kinderen workshops en theater verzorgden zodat ze voor een kort moment de verschrikking van de oorlog konden vergeten. De aanhoudende bombardementen en aanvallen zorgen voor continue stress, depressiviteit en trauma.

Als ratten in de val..
Hier zaten anderhalf miljoen mensen als ratten in de val, en de wereld keek toe en zei geen boe of bah. De Nederlandse regering bij monde van Maxime Verhagen en Jan Peter Balkenende maande de Israëlische bondgenoten aan tot ‘terughoudendheid’, verdedigde het recht van het Israëlische volk op ‘zelfverdiging’, nodigden mensen als de extremistische Avigor Liebermann uit als gast, en gaven hun veto aan het VN onderzoek onder leiding van de Joodse onderzoeker Goldstone naar de schendingen van het internationale recht tijdens de Gazaoorlog. Ieder contact met de regering van de Hamas werd categorisch geweigerd.

Obama spreekt op een AIPAC-meeting (American Israel Public Affairs Committee); de Joodse lobby in de VS is door haar tentakel-achtige invloed, wellicht de grootste bedreiging voor de stabiliteit in de wereld..

Onderwijl is in Israël een neoconservatieve regering aan de macht die wordt gesteund door een machtige joodse lobby uit Amerika en goed bevriend was met Bush junior. Onder hun toeziend oog werd de bevolking in Gaza gestraft en kwamen meer dan dertien honderd mensen om en vielen er nog eens duizenden gewonden.

Scholen, ziekenhuizen, ambulances, bedrijven, infrastructuur voor water, vervoer en elektriciteit werden gebombardeerd en beschoten, toe en met de opslagplaatsen van de UNWRA (afdeling van de VN) toe, en wat deden wij: we stonden erbij en keken er naar, net als destijds bij de aanval op Srebrenica.

Uit angst om voor antisemiet te worden uitgemaakt houden we onze mond, we heulen met de onderdrukker, en voelen de schaamtelijke naweeën van onze apathie in de Tweede wereld oorlog ten opzichte van het Joodse volk. Deze schuld uit het verleden verlamt ons en maakt ons ziende blind.

We zien het verschil niet meer tussen een David en een Goliath, tussen een volk dat in de afgrond wordt gedreven en een ander volk dat met harde hand regeert en disproportioneel geweld gebruikt. De slachtoffers van vroeger zijn de nieuwe daders geworden.

Een van de lessen die ik heb geleerd in het werken met trauma’s is dat als een trauma niet verwerkt wordt, het er later alsnog uitkomt en eventueel wordt doorgegeven aan een volgende generatie of ander volk. De zwarte Piet wordt doorgeschoven en het oorspronkelijke slachtoffer wordt een dader. Dit gebeurt momenteel in het conflict tussen Israël en de Palestijnen. Zonder dat ze het beseffen zijn de soldaten van het Israëlische leger gaan lijken op de Duitse soldaten in de tweede wereldoorlog, rücksichtslos en gewelddadig, en zijn de muren en wachttorens rond de Gazastrook gaan lijken op die van een getto of een concentratiekamp.

Van Agt wordt volledig respectloos als een beetje achterlijk en politiek incorrect afgeserveerd, door met name zijn verdwaalde CDA-partijleden!

Mensen als Gretta Duisenberg, Anja Meulenbelt of Dries van Agt, die in de afgelopen jaren op zijn gekomen voor het Palestijnse volk, werden door de Nederlandse media en politiek als een beetje achterlijk en politiek incorrect afgeserveerd. De Nederlandse media nemen de beelden, die worden gemanipuleerd door joodse mediaorganisaties klakkeloos over en draaien daarmee de Nederlandse bevolking een rad voor ogen.

Wat lijkt op zelfverdediging is ronduit een aanval en verkapte en vertraagde vorm van genocide. De huidige Israëlische regering lijkt er geen doekjes meer omheen te winden: Israël is van hen, en de bouw van grote woonwijken en settlements gaat gestaag door.

Ik ben boos en verontwaardigd over het grote onrecht dat een volk wordt aangedaan, in dit geval het Palestijnse volk, zoals ik boos en verontwaardigd ben over het grote onrecht dat het joodse volk is aangedaan. Ik snap de pijn aan beide kanten, en wil niet een partij als schuldige aanwijzen. Uiteindelijk zijn beide partijen slachtoffer. Maar ik wil niet uit lafheid mijn mond dichthouden over de dingen die ik zie.

Misschien nog wel het ergste vind ik de opstelling van de Nederlandse regering, een regering die zich beroept op (christelijke?) normen en waarden en trots is op het internationale gerechtshof in Den Haag. Ik weet niet hoe zij hun Christelijke geloof beleven, maar ik vrees dat ze er mijlenver vanaf gedwaald zijn. Hoezo opkomen voor de zwakkeren en onderdrukten? Oogluikend wordt de onderdrukking van een geheel volk toegelaten, en wordt het onderzoek naar de oorlog van vorig jaar door de commissie Goldstone openlijk tegengewerkt.

We hebben een schuld ten opzichte van het joodse volk, maar die lossen we niet in door onze mond te houden en een oogje toe te knijpen. We zijn aan hen verplicht, als onze medemensen, om te vertellen dat hun regering hun een bloedig rad voor ogen draait dat alleen maar aanzet tot haat en nog meer bloedvergieten.

We zijn het aan het Palestijnse volk verplicht om voor ze op te komen, om te vermijden dat ze het definitieve slachtoffer worden van een Zwarte Pieten spel waar de halve wereld aan mee heeft gedaan, wijzelf incluis.

Dit artikel draag ik op aan de moedige acteurs die ik in de Gazastrook heb leren kennen, die blijven geloven dat spel en theater een betere vorm van communicatie zijn dan geweld en geweren, en aan de vele mensen aan Israëlische zijde, die blijven geloven en hopen op vrede en hun nek uitsteken om tot verzoening te komen.

Ton van der Kroon is auteur van o.a. ‘De Terugkeer van de koning, het boek voor mannen over liefde, lust en leiderschap’. Voor info: www.tonvanderkroon.nl

281 gedachten over “De Gaza-oorlog, één jaar later.

  1. Ik heb helemaal niets tegen Joden. Alleen tegen geweld. Had allang afgelopen moeten zijn. Geweld los je niet op met geweld.

    Bomaanslagen aan beide kanten. De één heeft iets grotere bommen en wil hierom machtig zijn.

    Ze moeten het verleden laten rusten met al die geschriften erbij.

    Dat is echt de enige oplossing. Het zal wel weer uitdraaien op een wereldoorlog met Jerusalem als middenpunt.
    Vinden ze nog mooi ook.

    Ik vecht niet mee. Laat ze eerst hier de boel maar komen verklooien, dan kom ik misschien ook in opstand.

  2. Nee hoor, als ze mijn vrouw en kind wat aandoen, dan hebben ze een HELE verkeerde aan mij.

    Ik voer dan echter wel mijn eigen strijd.
    Laat me niet aanvoeren door een of andere eikel.

    Ik ben geen kanonnenvoer!

  3. @ Gait

    Met het Beloofde Land wordt het oude Kanaän aangeduid dat in het Bijbelboek Genesis (Beresjiet) door God aan Abraham en zijn nakomelingen, de Israëlieten zou zijn beloofd.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Beloofde_Land

    De Bijbel (ca. 600 v.Chr.) identificeert Kanaän met Libanon – voornamelijk de kuststad Sidon – maar laat het “Land van Kanaän” zuidwaarts doorlopen over Gaza naar de “Beek van Egypte” en oostwaarts naar de Jordaanvallei, inclusief het huidige Israël en de Palestijnse gebieden. Het is dan een gebied, gelegen ten westen van de rivier Jordaan (Genesis 28:1)

    Aaaaaaaaaaaaaaah een staatje te ver, was niet Palastina maar Libanon, excuse me !

  4. With God On Our Side
    Oh my name it is nothin’
    My age it means less
    The country I come from
    Is called the Midwest
    I’s taught and brought up there
    The laws to abide
    And that land that I live in
    Has God on its side.

    Oh the history books tell it
    They tell it so well
    The cavalries charged
    The Indians fell
    The cavalries charged
    The Indians died
    Oh the country was young
    With God on its side.

    Oh the Spanish-American
    War had its day
    And the Civil War too
    Was soon laid away
    And the names of the heroes
    I’s made to memorize
    With guns in their hands
    And God on their side.

    Oh the First World War, boys
    It closed out its fate
    The reason for fighting
    I never got straight
    But I learned to accept it
    Accept it with pride
    For you don’t count the dead
    When God’s on your side.

    When the Second World War
    Came to an end
    We forgave the Germans
    And we were friends
    Though they murdered six million
    In the ovens they fried
    The Germans now too
    Have God on their side.

    I’ve learned to hate Russians
    All through my whole life
    If another war starts
    It’s them we must fight
    To hate them and fear them
    To run and to hide
    And accept it all bravely
    With God on my side.

    But now we got weapons
    Of the chemical dust
    If fire them we’re forced to
    Then fire them we must
    One push of the button
    And a shot the world wide
    And you never ask questions
    When God’s on your side.

    In a many dark hour
    I’ve been thinkin’ about this
    That Jesus Christ
    Was betrayed by a kiss
    But I can’t think for you
    You’ll have to decide
    Whether Judas Iscariot
    Had God on his side.

    So now as I’m leavin’
    I’m weary as Hell
    The confusion I’m feelin’
    Ain’t no tongue can tell
    The words fill my head
    And fall to the floor
    If God’s on our side
    He’ll stop the next war.

    Bob Dylan

  5. Ik heb nog steeds lp’s.
    Van Bob Dylan heb ik nog veel, maar ook anderen uit die tijd. Ook cd’s en dvd’s natuurlijk.

    In die jaren 60, met Vietnam, atoombom, toen gebeurde er wel wat met de mensen. We zijn nu in slaap gesukkeld en het maakt allemaal schijnbaar niet zo veel meer uit.

    Als we maar een dik betaalde baan hebben, mooie spullen.
    Dan zijn we blij met z’n allen!

  6. @ Gait, wat nou bullshit, volgens mij weet jij niet was chakra’s zijn als je je zo durft uit te laten in je taal. Sorry, maar wilde dit toch ff kwijt hoe je reageert in je taalgebruik

  7. In Duitsland werden eerst de Communisten opgepakt.

    Ik deed mijn mond niet open, omdat ik geen Communist was.

    Toen werden de Joden opgepakt,

    En opnieuw hield ik mijn mond, omdat ik geen Jood was.

    Toen was het de beurt aan de vakbondsmensen,

    En opnieuw hield ik mijn mond, want ik was toch geen vakbondsman..

    Toen ze kwamen om de Katholieken op te pakken,

    Hield ik weer mijn mond, want ik was toch Protestant?

    Uiteindelijk kwamen ze om ook mij op te pakken,
    En toen was er niemand meer die zijn mond open kon doen!

    http://www.wanttoknow.nl/inspiratie/voorbij-goed-en-kwaad-dualiteit-en-polarisatie/

  8. lieve mensen, deze oproep van St. Germain wil ik graag onder de aandacht brengen.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~

    Hello and greetings,
    Saint Germain asked me to send this message to everyone. Please share it with all of your friends, as well.
    Blessings

    Troika (hier)

    ~~~~~~~~~~~~~~~~

    Dear Souls
    I ask for everyone to send the Violet Flame to Haiti — NOW!
    Send the Violet Flame every day, as many times a day as you can.
    The calls must be made from the earth plane.
    Ask the Violet Flame to transmute all pain, suffering, fear, and other negatives into HOPE,
    LOVE, MIRACLES and BLESSINGS for all of Haiti. Please remember the animals, too.
    Ask the Violet Flame to purify ALL who crossed-over so that they may receive their Ascension.
    Be of Service to the earth and ALL life forms, for we are all ONE.
    The ascended masters can not intervene unless you ask for our help.
    Ask us and we WILL respond.
    Blessings to All
    I AM Saint Germain

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  9. Ik heb de ballen verstand van het hele conflict, vandaar mijn dank voor dit duidelijke artikel.

    Toch kan ik niet anders dan denken dat de oplossing van dit probleem bij de mensen zélf ligt. En dan ook letterlijk bedoeld.

    Zolang de soldaat – die eigenlijk geen mens wil doden, maar anngstig is voor zijn meerdere, KIEST om te doden, zal er oorlog blijven.

    Zolang de vader – die altijd vreedzaam was – KIEST om de dood van zijn zoon te wreken, zal er oorlog blijven.

    Zolang de broer – wiens zus mishandeld is – KIEST zijn buurmeisje te mishandelen, zal er oorlog zijn.

    Zolang een volk – dat ooit zelf onderdrukt is geweest – KIEST een ander volk dat zelfde aan te doen, zal er oorlog zijn.

    En wij kunnen erover zeveren wat we willen, ongeacht aan wiens kant je staat, zij ZELF maken de KEUZES om zo te HANDELEN.

    Wat is het alternatief als je niet NIET HANDELT en een ander pijn doet?
    Een kogel door je knar….de dood dus.

    Echter, als je gelooft dat je ná je dood doorleeft…is de keuze dan niet voor de hand liggend?
    Misschien wel angstig en onzeker…maar heet het daarom niet juist GELOOF?

    Het is niet mijn bedoeling iemand te kwetsen, ik probeer alleen alle conflicten, groot én klein tot de kern te benaderen.

    Help de mensen die slachtoffer zijn, voorkom dat zij de zelfde verkeerde keuzes maken die zo’n conflict in stand houden. Dat is het enige wat je als buitenstaander kunt doen. Mensen bewust maken dat ze altijd een keuze hebben hoe te handelen.

    Liefs Sam

  10. @ sam ik denk dat je de koe op de staart trapt ,despijker bij de hoorns vat .De dood is niet een argument om maar mee te doen aan waar je van weet dat het je niet verheft.Dat klinkt nogal bot maar denk ereens overna de dood is geen einde .En ga je die tegemoet vanwege de intentie om jezelf te verheffen ben je denk ik goed bezig.

  11. @martijn
    u/jij begrijpt waar ik het over heb.
    ik heb in dienst gezeten nadat ik heb gezien wat de amerikanen in vietnam deden.
    laat ik mijn mond maar dicht houden daarover.
    zo ook over wat de nobele nederlanders deden meteen na de oorlog met vrouwen die het lot hadden verliefd te worden op een duitse soldaat.
    meer dan schande.
    en degene die het deden waren dezelfde die tijdens de bezetting niets dorsten te doen (=angst)want stel je voor dat ze erachter kwamen.
    ik zie nu weer hetzelfde gebeuren.
    ik las net (waar of niet?) dat iedere nederlander verplicht is om controleambtenaren zonder een bevel tot huiszoeking tot zijn/haar huis toe te laten op straffe van stoppen van een eventuele uitkering/pensioen/oaw.
    waar blijven de protesten? of gaan we onder het genieten van een kopje thee en een gezellige babbel protesteren?
    als ik over een protestbijeenkomst lees dat er een postieve sfeer heerste snap ik dat niet.
    ik verwacht dan een sfeer van duidelijk willen maken dat je het er niet mee eens bent.
    maar ik herinner me de protesten nog van de jaren tachtig en zeventig van de vorige eeuw.
    toen waren er duidelijke uitspraken en leuzen op spandoeken en dergelijke zonder dat er een dreigende of bittere sfeer heerste.
    daar zal het wel aan liggen.

  12. @Robth

    NU-lezer wil ontslag kabinet vanwege rapport-Davids
    http://www.nu.nl

    Een meerderheid van de NU-lezers vindt de conclusies van de commissie-Davids ernstig genoeg om het kabinet naar huis te sturen. Van de 70.000 stemmers zegt 58 procent ‘ja’ op de vraag of het kabinet zou moeten aftreden.

  13. @Robth

    De film Zwartboek al gezien? Zie je dat een vrouw die werkelijk tot het verzet hoorde, werd afgeschilderd als nazi hoer.

    Vreedzaam protest is zeker mogelijk. John Lennon deed dit bijvoorbeeld ook. Jammer dat er altijd weer gekken opduiken om deze personen de wereld uit te helpen.

  14. @martijn

    de dood is niet het einde en het lost niets op!

    Grappig toch! Als leven na de dood bestaat, wij leven in de wereld waar de dood is het einde, maar wat als de dood is geen einde. Ergo dat na de dood gaat het gewoon door, zowel creatief zielsbewustzijn als de ellende van het aards leven.

    Bizaar, hey!

  15. Over de dood gesproken, ik keek recent naar een repportage over Palestina. Er kwam een man aan het woord, die in Palestina leeft, hij zei letterlijk, hier leven, in Palestina is erger dan dood zijn.

    In welke situatie dan ook, hoe moeilijk de situatie ook is, het leven gaat door! Dat is soms het moeilijkste.

  16. @ea

    als jij het zo wil zien is dat ok, en zul je het zien zoals jij zegt dat het zal zijn. lijkt mij persoonlijk geen leuk beeld, ik ben er voor mezelf dan ook van overtuigd, dat dat voor mij niet zo zal zijn. ik wens voor jou alle goeds van de wereld.
    klinkt wat veel, maar zeer gemeend.

  17. @ea

    Vergeet niet dat wanneer nu het kabinet valt, PVV de grootste partij zal worden. Ik weet niet of er veel PVV stemmers hebben meegedaan met de enquete?

    Of ze moeten vallen of niet, ik weet het niet, het brengt een ieder geval niet veel beters.

  18. @aram
    thanks, ik kan het alle goeds van de wereld goed gebruiken voor een hele goede zaak, de wereld. Bedankt!

    Reincarnatie is een feit! Die ellende, ach ja, elk leven krijg je weer een portie van, maar de rest is wel de moeite waard om terug te blijven komen! of niet dan?

    Morgen komt er een deskundige bij Argusoog om licht op deze materie te werpen, dus laten we luisteren naar de bevindingen van een deskundige op het gebied van leven en dood, daarna kunnen we verder over leven en dood discusseren.

    Stel je voor dat dood niet bestaat, dat het door gaat, dat is al ellendig genoeg in sommige gevallen of niet dan!?

    Ik moet gelijk denken aan de verhaal van Biesheuvel over een manisch depressieve persoon die zelfmoord pleegt en dan in de hemel komt zich af vragend hoe kan dat, ik ben toch dood?

  19. @martijn

    het enige wat ik hierop kan zeggen is dat we wilders liefdevol kunnen steunen in zijn ¨zijn¨.hoe paradoxaal dat ook moge klinken. wij als totaal houden hem in zijn cocon. door negatieve gedachten op hem af te vuren.

  20. @martijn
    bij een enquete van 70.000 mensen in Nl, zouden PVV’s ook tussen zitten.
    Het punt is dat erkent en gerespecteerd dient te worden, dat het gaat niet over de partij of kabinet. Het gaat om het feit, we, the people steunen geen oorlog. Dat is essentieel! Welke partij of geheime organisatie de oorlog bewerkstelligd. Wij steunen het niet!

    Alle verandering beginnen bij bewustzijn en als wij, ( we the people) genoeg hebben van de oorlog(en), dan kunnen we ook de vrede leven!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.