Advertentie

Benzine in Nederland: duurste ter wereld..!


Benzine in Nederland nu duurste ter wereld

Jan Bom – website P+

x
x
Nergens ter wereld is de benzine op dit moment zo duur als in Nederland. Zelfs de Denen en Grieken zijn nu van de eerste plaats verdreven. In de VS wordt Mark Rutte een “$8-per-Gallon-President” genoemd. Dit meldt Erik van Erne op zijn weblog op Milieunet; hij houdt de ontwikkeling van de prijzen aan de pomp al sinds 2008 scherp in de gaten.

Van Erne baseert zich op de officiële getallen, die verzameld zijn door Good Environment en plaatst het meest recente overzicht van 16 maart op zijn website.
Toen kostte een liter benzine in Nederland 8,83 dollar per gallon (het is Amerikaans onderzoek. Omgerekend is dit in € 1,65 per liter -inmiddels alweer gestegen naar € 1,67 per liter). In de VS betaalden ze op dat moment slechts 3,55 dollar per gallon (3,78 liter).

Van Erne constateert: “Nederland heeft het voor elkaar: dankzij wat extra belastingen is niet alleen de eerste plaats in Europa veroverd, maar voert Nederland nu zelfs wereldwijd fier de ranglijst aan als het gaat om de duurste benzineprijzen ter wereld”.

Van Erne laat op zijn website ook zien dat de hoge prijs aan de tank niet in overeenstemming is met de prijs die voor een vat ruwe olie wordt betaald. Die was in februari hoger (106 dollar) dan in maart (105 dollar). Op een eerder prijsoverzicht van 15 december 2010 stonden we in Europa ook al bovenaan, maar nog samen met de Grieken. De benzine kostte toen € 1,58 per liter.

Het stevige commentaar op de koppositie van Nederland van Van Erne: “Lijkt mij dat felicitaties aan Maxime Verhagen en Jan Kees de Jager op zijn plaats zijn voor het behaalde resultaat. Dat verder helemaal niemand in Nederland daar blij mee is, doet er verder niet toe. De autorijder wordt al jaren kaalgeplukt, terwijl de schatkist fors wordt gespekt.”

Waarom is de benzine in Nederland de duurste ter wereld?
Is het de onrust in het Midden-Oosten? Zijn het de geruchten over peak-oil, het punt waarop het maximum aan ruwe olie wordt opgepompt, waarna het alleen maar minder wordt? Kan allemaal meespelen, maar Van Erne constateert nuchter dat de Nederlandse Staat goed verdient aan de heilige koe. Op 2 januari van dit jaar schreef hij: “De prijs van benzine, diesel en LPG krijgt vanaf 1 januari 2011 een extra zetje. Het kabinet heeft namelijk besloten de accijns te verhogen met 0,6%.”

Hoe extreem hoog de benzineprijs in Nederland is, blijkt uit het commentaar op de website van Good Environment, waarop de blogger nog wat andere extremen verzamelde. Zelfs in oorlogsland Afghanistan, waar alles schaars is, wordt er aan de pomp nog steeds minder betaald dan in Nederland: US$ 8,04 per gallon tegen US$ 8,83 in Nederland.

.

Blogger Ben Jervey noemt alle staatshoofden die de prijs opstuwen “8-Dollar-Per-Gallon-Presidents”. Met andere woorden: Minister-president Mark Rutte is dus op dit moment aanvoerder van de groep “8-Dollar-Per-Gallon-Presidents.”

En de goedkoopste plek ter wereld om te tanken?
Dan moet je in Irak zijn, waar je niet meer dan 1,44 dollar per gallon kwijt bent. Dat is omgerekend 27 eurocent per liter, zes keer zo goedkoop als hier in ons land.

Jan Bom,
hoofdredacteur P+

Links:

Nederland duurste benzineland
–  Cijfers op Good Environment

23 gedachten over “Benzine in Nederland: duurste ter wereld..!

  1. Als een visser beweert 1.57 euro voor een kilo garnalen te krijgen en deze door de tussenhandel aan tot 40 euro verkocht worden aan gebruikers en deze zelfde visser zit ook tegen hoge brandstofprijzen aan te hikken, wat is de conclusie dan over alle winsten en belastingen.?
    Ze komen allemaal op te hoge plaatsen terecht. De ladder wordt steeds hoger en hoger tot in de hemel.
    En zo rijzen onze voedsel en energieprijzen zo heel erg boven ons hoofd. En niemand ziet wie boven aan die ladder zijn buit staat te tellen.
    Als we niet weten waar ons duur en/of zuur verdiende geld heen gaat, waarom geven we het dan eigenlijk nog af/weg ?

  2. schandalig, en dat noemen ze dan 1 europa, je moet eens in luxemburg gaan tanken, dan zie je het verschil heel goed.
    en inderdaad, als de olieprijs omhoog gaat, dan gaat de benzine mee, maar als de olie weer zakt, dan blijft de benzineprijs altijd nog even hoog staan.
    Er is vorig jaar al een uitspraak gedaan door iemand, ik weet niet wie, die voorspelde toen al dat de benzineprijs het hele jaar rond de 1.60 zou blijven.
    Ik vraag me af hoe ze dat een jaar geleden al konden zeggen, “voorkennis”??

  3. Zo worden we altijd weer belazerd….

    Vroeger in de gulden-tijd kon ik product X kopen voor 18 gulden.
    Toen werd de prijs steeds hoger, omdat de dollar zo hoog stond, zo werd mij verteld.

    Naderhand daalde de dollar, maar bleef het product minstens zo hoog geprijsd. In die tijd meer dan 36 gulden.

    Het exact zelfde product kost inmiddels in de euro-tijd €30,- à €38,50!

    Ooit op gelet hoe er in de supermarkt opeens een geweldige aanbieding is van een product dat nu in de aanbieding hetzelfde kost als de week ervoor zonder de aanbieding? En de prijs is dan opeens blijvend verlaagd!!!

    Het kwartje van Kok was ook maar tijdelijk…., toch?

    Aan benzine en olie valt veel te verdienen. Geen wonder toch dat Saddam Hoessein afgezet moest worden. Hij had immers “weapons of mass consumption”

  4. Vorige week voor het laatst getankt,ik heb een heel oud autootje.Mijn volle tank was meer waard dan mijn auto hahahahahahahah.Ik lach er wel om…….maar wel met kiespijn.

  5. Er zit maar 1 ding op….wegsturen onze regering. Ze zijn er duidelijk niet voor de burger.
    We moesten maar weer eens het heft in eigen handen nemen !!!!

    1. Heel veel onvrede overal. Het gevoel, of de ervaring van ‘ze’ en ‘we’ geeft al aan dat we het heft uit handen hebben gegeven aam gasten die niet ons vertegenwoordigen.
      Wij willen anders. We leven in de illusie dat wanneer we gaan stemmen dat we dan er iets aan kunnen veranderen. Mooi niet dus, niet mooi. De realiteit is dat hoe dan ook de agenda wordt geïmplementeerd no matter who is in power. Nou dan weet je het wel. Stemmen heeft geen zin en een regering wegsturen ook niet. De gasten die achter de wereldgebeurtenissen staan lachen zich een slag in de rondte dat wij nog denken ergens invloed op te hebben. Hun existentie, hun macht…juist door onze onnozelheid. Dat wij nog in de veronderstelling leven dat een nieuw gezicht een nieuwe wind zal doen gaan laten waaien Whahaha… Deze mensen lachen over zoveel onbenul, hebben hun existentie en het kunnen voortbestaan hiervan te danken aan onze onbenulligheid. ZIJ hebben de touwtjes in handen. Af en toe verschijnt er weer een vooruitgeschoven nieuwe trekpop op het wereldtoneel en ze lachen weer hun broek aan flarden. Als het nu bij die broeken was gebleven had ik het niet zo erg gevonden.

    1. Je hebt helemaal gelijk!

      Als je het bekijkt op Diesel zijn er 12 landen die een hogere prijs hebben.
      En bekeken op LPG zijn er 8 landen die een hogere prijs hebben dan Nederland.

      Op 6 april 2011 zijn de prijzen voor euro95 ongeveer €1,72
      Op 6 april 2010 zijn de prijzen voor euro95 ongeveer €1,58
      Een verschil in een jaar van ongeveer 14 cent dus.

      Diesel is gestegen met 21 cent in datzelfde jaar.
      LPG is gestegen met 10 cent.
      En een vat olie is gestegen met een ruime 11 euro.

      Echter de olieprijs is pas echt toegenomen sinds de golfoorlogen (Irak, Koeweit, Iran) en wie weet wat er nu met de olieprijs gaat gebeuren door de gebeurtenissen in Libië. Er wordt nou eenmaal van alles gebruikt om het volk uit te zuigen, te beangstigen en te beheersen.

  6. de euro heeft voor een algemene prijsstijging gezorgd,
    sinds zijn “ontstaan”,
    van ongeveer 60% gemiddeld
    iets van 1 euro bij het begin van die verdomde “euro”
    kost nu gewoon 1,60 (of meer)

    komt daar nog bij dat benzine eigenlijk spotgoedkoop is,
    als je er de taksen en accijnzen aftrekt

    dan blijft er slechts dertig procent van het bedrag aan de pomp over,
    en van dat kleine deel van die dure brandstofprijs
    worden heel veel mensen stinkend rijk:
    de oliesjeik,
    de reder,
    de raffinaderij
    de verdeler
    en de pomphouder,
    allemaal rijke gastjes
    en
    de overheid loopt met meer dan twee keer dat bedrag weg,
    zonder iets te moeten doen

    zakkenvullerij, dat is het,
    en bij ons in belgië zijn die hollandse prijzen er ook al !

  7. Ja, een droevig record.
    Maar we hebben hier in Nederland ook b.v. Shell, dat toch elk kwartaal minimaal 30% meer winst moet maken dan het voorgaande kwartaal.

    Het goedkoopste land voor benzine lijkt mij Venezuela, waar je ongeveer 2 eurocent per liter betaalt. Dat is minder dan 5,5 dollarcent per gallon.

  8. Nog nooit in Turkije geweest zeker, daar is de benzine nog een flink stuk duurder dan in ons land. Bij vergelijking met de VS moeten we ook rekening houden met de reiskostenaftrek die we voor onze loon/inkomstenbelasting mogen maken, in de VS is dit niet het geval.

    1. Ooh Mirakeltie dit is fantastisch nieuws waar ik van jongs af aan altijd al wel een vermoeden over heb gehad.
      Water is dusz gewoon super brandstof.
      En dan te bedenken dat die fantastische dikke lompe hemelse rauwe 8 cylinder Amerikaanse motoren daar ook op lopen.
      Heerlijk geen gezeur meer met die irritante politiek correcte co2 prietprut automobieltjes van tegenwoordig met akelige slappe “groene” kabouter grasmaai motortjes.
      Mirakel jij hebt dit snel gevonden dit super nieuws vers van de pers, hoe kunnen we nou regelen dat Mister X in leven blijft?!
      Geef mij maar een Dodge pick up met een ronkende gorgelende brullende gierende stampende grauwende V8 met liefst 8 liter inhoud en vul die tank van 100 liter maar helemaal met kraan water.

    2. Hey Hyper, zie ik hier ineens dat we een passie delen. Veels te groot voor hier die dingen maar aah zo geweldig.

  9. Gaat goed met de brandstofprijzen, we zitten inmiddels als boven de 1.80 terwijl onze Oosterburen al bij een lagere brandstofprijs de schrik om het hart heen slaat:

    Hoge benzineprijs wordt man fataal

    De hoge benzineprijzen zijn een man in het Zuid-Duitse Vilsbiburg, ten noordoosten van München, kennelijk te veel geworden. De Duitse krant Bild noemde vandaag het 72-jarige slachtoffer de eerste dode door de hoge benzineprijzen.
    De gepensioneerde man kreeg een hartaanval pal voor de kassa van een benzinestation dat als vrije pomp en door reclameborden buiten de indruk wekte relatief goedkoop te zijn.

    Na de tank te hebben gevuld gingen de man en diens zoon betalen. Ze raakten in conflict met de verkoper achter de kassa toen ze 1,65 euro per liter moesten afrekenen, meldde de Abendzeitung München. Dat was volgens de verbijsterde klanten meer dan ze verwachtten. De verkoper maakte een beledigende opmerking en tijdens de hoogoplopende ruzie begaf het hart van de bejaarde man het, aldus de krant. (ANP/Redactie)

  10. dat noemen ze economie. Bij devertikale productieproces van oerproducent tot consument worden er allerlei handelsvormen tussen geschoven voordat de benzine bij u daadwerkelijk aankomt. Ook belasting is tussenhandel. Hoeveel brandstof accijnen komen daardoor in onze staatskist terecht. Het grappige is mw. Van Amsberg is grootaan-deelhouder Koninkelijke Shell. En geniet ook nog eens een lukratief riante uitkering uit diezelfe ruif. Dat noemen ze in de volksmond we worden twee maal genaaid eenmaal via de benzinepomp en andermaals via instituut belastingsdienst. En allemaal ten gunste van die ene familie die zogenaamd goede bedoelingen heeft voor het volk, maar het tegendeel is waar, dit volk wordt gewoon in de steek gelaten, geschoffeerd en uitgebuit. En is door de eeuwen heen nooit veel anders geweest en is gewoon legitieme criminaliteit. Zij zijn er voor zichzelf en nooit voor ons al doen ze dat eenmaal per jaar op konninginnedag dat voorkomen, door ‘aardig’ tegen ons doen. Geef het volk brood en spelen. Zij kunnen nooit als het ons worden aangesproken op hun daden, daar zorgt de wet voor die naar hun hand is geschreven middels de wettelijke term van koninklijke onschendbaarheid. Ook het lakeienvolk de poppenkast uit Den Haag steunt niet het volk maar laat zich voor het karretje van de Van Amsbergjes spannen. Het heet ook niet voor niets democratische monarchie. Met accent op monarchie. Onze gehele grondwet is doordrenkt met in naam van de koningin en voor het volk is er helemaal niets dan verdeel en heers. Met democratie heeft het niets van doen. Ze hebben zelfs onze soevereiniteit uit handen gegeven door de ondertekening van het eu verdrag van Lisabon (een verkapte eu grondwet) om zonder goedkeuring van het volk door te voeren. We hadden toch op ‘democratische’ wijze nee gestemd. Maar wat blijkt het tegendeel is waar. Ze snappen het zelf ook niet meer daar in Den Haag. een stelletje hersenloze euro papagaaien met een struisvogelmentaliteit. Wordt het wat heet onder de voeten dan steek men dat struisvogelkoppie gewoon de grond in. Alleen het volk moet bloeden en blijven wij in onze economisch technologische matrix (wat ze vooruitgang noemen) digitaal gezien altijd een nulletje, want in deze gevestigde matrix is een eentje worden is voor ons helaas niet weggegelegd. Het gelag zullen we tot onze dood betalen.
    Co2 belasting wie heeft dat in godsnaam uitgevonden? Ook een vorm van symptoom-bestrijding evenals onze ‘geneeskunde’. Kijken naar de natuur geeft gewoon simpel de oplossing voor dat probleem. Want groene planten en bomen verbruiken Co2. Waarom liegen ze ons dat dan voor middels co2 belasting. En planten ze niet ‘gewoon’ planten en bomen. Dan is die co2 gehalte in mum van tijd gereduceerd.
    En dat die olieprijs zo omhoogschiet komt door ‘kunstmatig’ economisch gecreeerde schaarste. Een andere moet toch aan u en mij verdienen, toch? En zolang onze auto heilig is en wij niet zonder die koe kunnen maken we ons afhankelijk van die benzine. Dat beetje vrijheid laten we ons toch niet afpakken? Slapen we niet met ze allen wordt eens wakker. Wij zijn gewoon junks die verslaafd zijn en alleen tegen betaling (zo zit ons leven in elkaar) zogenaamde ‘vrijheid’ kopen. Echte vrijheid is helaas onbetaalbaar.

  11. HET IS MAKKELIJKER OM EEN LAND TE BESTUREN DAN EEN GEZIN
    als je een land bestuurdt en je komt te kort dan verhoog je de benzine prijs
    of op een andere manier de belasting. ergens klopt dit natuurlijk niet er zou naar mijn mening een TOETSINGS ORGANISATIE MOETEN KOMEN DIE BOVEN DEZE REGERING STAAT. geen parlement maar een soort ombuds club raad van wijzen zonder
    ook maar enige relatie met het geloof of politiek met!! met een wetboel in de hand
    super neutraal en rechtvaardig. die ook een minister of zo zouden moeten kunnen ontslaan of hoge bestuurders aanpakken
    gr de ombudsclub ist wat??

    1. @GG
      Je blijft(imo) vooral oplossingen zoeken binnen de oude structuren, dat is gedoemd te mislukken. Als we overgaan naar een hogere dimentie, vallen met de rotzooi uit deze ook de oplossingen uit deze(3D) werkelijkheid af.Een oplossing kan nooit vanuit het systeem dat het probleem veroorzaakt, heeft gevonden worden.

  12. Zullen we dan ook even noemen dat we het beste drinkwaterleidingnet van de wereld hebben en dat wij ook één van de beste elektrische netwerken van de wereld hebben en dat wij één van de beste zijn in de wereld met rioolwaterzuivering. Zullen we dan ook niet vergeten dat hier geen oorlog is, nee ik wil die 8 euro wel betalen als dit nodig is om ons welvaartspeil te handhaven wat ben ik blij dat ik in Nederland woon waar je nog mag zeggen wat je denkt. Count your blessings 🙂 We zitten niet te wachten op een mister WAR president like the USA,
    Obama; the 8 Dead-People-a-day-by-warPresident slaap zacht mnr de president en hoera voor Nederland ook soms met zijn kneuterigheid mvgrt Harm

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.