Advertentie

Reclame: besparen in NEON-letters..!


Op 16 oktober j.l. kopte ‘Het Laatste Nieuws’ dat de Vlaamse Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) vanaf volgende zomer het licht langs de meeste Vlaamse snelwegen wil uitdoen. Tot nu toe gaat het licht op de Vlaamse snelwegen tussen middernacht en zes uur ’s morgens uit. De minister wil het licht voortaan overal waar het kan doven, permanent. De politica beoogt op die manier tot € 2 miljoen per jaar te besparen. En een goed voorbeeld doet goed volgen: is het een idee om nu alle overbodige reclame-verlichting eens aan te pakken?

* * *

x

Neonreclame? Aangestraalde bedrijfspanden? Reclamemasten?

Er valt nog zat te besparen!

Door Jan Smith voor Wanttoknow.nl/be

x

 

Neonreclame en lichtzuilen zo ver je kijkt.
Het afgelopen weekend reed ik vanuit het inmiddels schemerige Drenthe richting de Randstad en werd mij plotseling bewust van iets dat gewoonlijk niet door mijn brein wordt opgemerkt: neonreclame en lichtbakken. Het is er gewoon, we zijn er inmiddels aan gewend geraakt: fel gekleurde, energievretende reclame-uitingen. Overal waar je kijkt zie je neonreclame branden: midden in de polder, langs onze snelwegen en behalve in de grote steden ook tot in de kleinste gehuchten in de uithoeken van ons land.

Vanuit de ruimte is een beeld te zien van de enorme hoeveelheid kunstlicht die in Europa ’s nachts wordt ontstoken.

Nu heb ik helemaal niets tegen het maken van reclame; bedrijven moeten het hebben van wijdverbreide naamsbekendheid en een groot bord met de bedrijfsnaam op de gevel van het pand van de ondernemer helpt daarbij. Maar moet die naam ook gedurende de nachtelijke uren blijven branden, zo vroeg ik mij in een opwelling af?

“Het is goed voor de economie”, zo luidt het credo van ondernemersland. Maar wie is er diep in de nacht op zoek naar een bedrijfsactiviteit? Wie kijkt er überhaupt naar al die ‘economisch verantwoorde’ uithangborden? Van een patatzaak op de hoek van de straat kan ik me dat nog voorstellen, van een apotheek, dokterspost of ziekenhuis ook, zelfs bij de reclamelichten van een hoerenkast kan ik glimlachen.

Maar bij de helverlichte naam van een doodnormaal bedrijfspand dat ’s nachts geen enkele activiteit vertoont en toch baadt in een zee van licht, plaats ik toch zo mijn vraagtekens.  Wat zijn nu eigenlijk de beweegredenen voor dergelijke energieverslindende uithangborden? Ik ging eens op onderzoek uit en kwam tot een aantal verbazingwekkende argumenten.

Neonreclame als make-up?
Reclamebureaus en leveranciers van neonverlichting hanteren ondermeer de volgende lokkende teksten:

  • Omdat neonreclame ervoor zorgt dat Uw bedrijf gezien wordt. Dat is de kunst. Het is een  uitdaging uw bedrijf de uitstraling te geven die u zoekt.
  • Uw naam, logo of product in neon uitgevoerd, geeft ‘s avonds de meest opvallende uitlichting en heeft een bijzonder professionele uitstraling. Van grote afstand is neonreclame het meest  helder leesbaar.
Neon, wel mooi, natuurlijk…..
  • Als het gaat om uitstraling is neonverlichting al vele jaren een van de meest gewaardeerde vormen van lichtreclame.
  • Neon reclame is de make-up van de stad.
  • Neonreclame is niet alleen voorbehouden aan grotere bedrijven en instellingen. Ook kleinere bedrijven maken van deze zeer opvallende en eigentijdse naamsaanduiding in neon gebruik.
  • Een neonreclame geeft een hoge toegevoegde waarde aan een bedrijfspand.
  • De attentiewaarde is vooral bij het rijdend verkeer zeer groot.
  • Steeds meer gemeenten geven de voorkeur aan de plaatsing van neonletters boven de plaatsing van een lichtreclamebak. Volgens hen is dit esthetisch meer verantwoord.
  • Voor vele bedrijven en organisaties is een goede uitstraling,  vindbaarheid en bereikbaarheid van het bedrijfspand van groot belang voor het aantrekken van nieuwe klanten. Naast deze manier van promotie is het ook belangrijk om het pand goed vindbaar te maken voor leveranciers en bestaande klanten. Dit heeft een efficiënte distributie als gevolg. Neon reclame maakt uw bedrijf beter vindbaar en heeft een opvallende uitstraling als gevolg.

Wat kost dat allemaal wel?
Hallo dan, denk ik, leuk allemaal, maar wat kost dat eigenlijk? Een rondje op het internet levert de volgende informatie op:

  • Neonreclame wordt gevoed door beveiligde hoogspanning-transformatoren (lage sterkte) van 1.000 tot 10.000 volt.
  • Neon brandt onder een hoogspanning variërend van 4.000 tot 8.000 volt, afhankelijk van de grootte van de reclame-uiting.
  • Neonlichten verbruiken tenminste 50 watt per uur per meter!

Verlichte bedrijfspanden

Ook ’s nachts duidelijk vindbaar….

Om nog maar te zwijgen over al die schijnwerpers die ’s nacht de bedrijfspanden in een zee van licht zetten om maar vooral op te vallen.

Met welk doel eigenlijk? Omdat het bedrijf dan makkelijker te vinden is voor de nachtelijke vervoerders? Die hebben tegenwoordig toch allemaal de meest moderne navigatiesystemen aan boord? En wat is er mis om zo af en toe eens de weg te vragen aan een verdwaalde voetganger die in de nachtelijke uurtjes de hond loopt uit te laten?

Rijkssubsidie en belastingvoordeel
Kennelijk is er meer aan de hand met al die op stroom werkende reclame-uitspattingen.

De plaatselijke en landelijke overheden roepen de laatste tijd toch op om zoveel mogelijk stroom te besparen? Worden wij niet dagelijks opgeroepen toch vooral energiezuinige lampen en apparatuur aan te schaffen? Krijgen we niet bij het overstappen op groene stroom een spaarlamp cadeau? Worden we in grote landelijke reclamecampagnes niet voortdurend met onze neus op het feit gedrukt, dat we met elkaar zoveel CO2-uitstoot veroorzaken dat de aardatmosfeer eraan onderdoor dreigt te gaan?
Bij een minimum jaarbesteding van € 2100,00 is overheidssubsidie mogelijk. De regeling is geldig zolang de subsidiepot gevuld is. Veel ondernemers weten het niet, maar bij een investering van € 2200 of hoger krijgen bedrijven een investeringsaftrek van 44%.

Feit is in ieder geval dat de overheid zelfs subsidiepotjes heeft en belastingvoordeel biedt voor het laten toenemen van het energiegebruik.

 

Bewuster omgaan met energie
Gelukkig worden echter steeds meer mensen zich bewust van de noodzaak daadwerkelijk iets positiefs bij te dragen aan het tegengaan van die ongebreidelde energieverspillingen.

Zo las ik op het internet het volgende bericht:

BRUSSEL, 18 APR 2010 – Groepen activisten trekken ’s nachts door de winkelstraten van Brussel om de neonreclames van winkels uit te zetten. Met een stok van ruim drie meter kunnen ze bij veel noodschakelaars van de hoge lampen.

De milieuactivisten trekken sinds februari er ’s nachts geregeld op uit om in Brussel hun slag te slaan. De winkels zijn voorzien van een lichtschakelaar zodanig dat de brandweer in geval van nood de elektriciteit kan afsnijden. Het uitschakelen van de neonreclame is dan ook niet verboden.

De actievoerders delen zich op in groepen zodat ze verschillende centrale punten kunnen aanpakken. Met behulp van een lange buis drukken ze de lichtschakelaar uit die zich bovenaan de voorgevel bevindt. Het is hun doel om Brusselaars te mobiliseren en hun bezorgdheid te tonen over de milieuproblematiek.

Daarmee treden ze in de voetsporen van hun Franse zuiderburen. Clan du Néon is een Franse actiegroep die zich al enkele jaren bezighoudt met het uitschakelen van nachtelijke lichtreclame. Ook zij voeren geregeld actie in verschillende steden in Frankrijk als Lyon en Parijs.

Clan du néon vindt de neonlampen lelijk en onnodig. “Pure verspilling ook”, zegt de 24-jarige Renaud van in De Morgen. “En niet te vergeten: ze verstoren de slaap van de vogels en andere dieren in de stad”, voegt zijn strijdmakker Pierre eraan toe.

Neonlichten verbruiken volgens hen 50 watt per uur per meter. “Eigenlijk zouden de eigenaars ons op hun knieën mogen bedanken. We besparen hun een hele hoop geld aan energiefacturen.” De winkeliers vinden de actie echter hoogst irritant. Volgens hen helpen de lampen ook tegen inbraken.

De Nacht van de Nacht

.

Zaterdag 30 oktober 2010 vindt voor de zesde keer de Nacht van de Nacht plaats. De Nacht van de Nacht is een nationale campagne van de provinciale Milieufederaties en Stichting Natuur & Milieu, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, gemeenten, provincies, IVN, NME-centra, NIVON, Musea, Provinciale Landschappen, Nationale Parken, Sterrenwachten, Vleermuiswerkgroepen, kleine lokale bewonersgroepen en ga zo maar door. In totaal zijn er ruim 300 activiteiten door heel Nederland.

De Nacht van de Nacht wil mensen bewust maken van lichtvervuiling en van de mogelijkheden om deze vorm van vervuiling terug te dringen.

Nederland kent maar weinig echt donkere plekken. Sterker nog; Nederland behoort tot de landen met de meeste lichtvervuiling.

Over lichtvervuiling en lichthinder is nog relatief weinig bekend. Wel is duidelijk dat enkele negatieve effecten zijn: licht- en energieverspilling, ontregeling van de natuur, aantasting van gezondheid en verstoring van het nachtelijk landschap.

Het wordt mijns inziens hoog tijd dat we ons echt diep bewust worden waarmee we met elkaar bezig zijn. Hoog tijd om het licht uit te doen, niet alleen dat ene lichtbakje aan een verdwaald bedrijfspandje, maar gewoon ALLES! En niet zeuren dat er zonder neonreclame geen cent meer wordt verdiend. Het is gewoon een kwestie van het stellen van onze prioriteiten, toch?

1 gedachte over “Reclame: besparen in NEON-letters..!

  1. Recente acties milieuactivisten… Ideetje voor 30 oktober ?

    http://www.ravagedigitaal.org/2010nieuws/april/18/nws.php

    BRUSSEL, 18 APR 2010 – Groepen activisten trekken ’s nachts door de winkelstraten van Brussel om de neonreclames van winkels uit te zetten. Met een stok van ruim drie meter kunnen ze bij veel noodschakelaars van de hoge lampen.

    De milieuactivisten trekken sinds februari er ’s nachts geregeld op uit om in Brussel hun slag te slaan. De winkels zijn voorzien van een lichtschakelaar zodanig dat de brandweer in geval van nood de elektriciteit kan afsnijden. Het uitschakelen van de neonreclame is dan ook niet verboden.

    De actievoerders delen zich op in groepen zodat ze verschillende centrale punten kunnen aanpakken. Met behulp van een lange buis drukken ze de lichtschakelaar uit die zich bovenaan de voorgevel bevindt. Het is hun doel om Brusselaars te mobiliseren en hun bezorgdheid te tonen over de milieuproblematiek.

    Daarmee treden ze in de voetsporen van hun Franse zuiderburen. Clan du Néon is een Franse actiegroep die zich al enkele jaren bezighoudt met het uitschakelen van nachtelijke lichtreclame. Ook zij voeren geregeld actie in verschillende steden in Frankrijk als Lyon en Parijs.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.