Advertentie

E-book Lyme Kaj Alexander

Advertentie

De kunst van David Lawrence: Green Man, mysterie en het onverklaarbare


WantToKnow probeert voor jou regelmatig bijzondere aanbiedingen te organiseren, met producten die je niet zo snel in de winkel zult tegenkomen. Een service met producten die veelal uit het buitenland komen, van kleine, vaak ambachtelijke leveranciers. Vanzelfsprekend kiezen we producten die passen in de sfeer van de website en dus zullen aansluiten op jouw smaak. En we kijken zeker ook naar het duurzame karakter van de producten (en diensten).

Het essentie van deze aanbiedingen is zódanig, dat wij de aanbieding een beperkte geldigheidsduur moeten geven. Wij werken namelijk niet met voorraden en bestellen daarmee de producten aan de hand van de bestellingen die wij van de lezers van WantToKnow krijgen. Daarom duurt het leveren van de producten vaak iets langer dan een ‘paar dagen’. Meestal zijn wij in staat de levering binnen 2-3 weken te verzorgen.

WantToKnow heeft niet zo heel veel mogelijkheden tot inkomsten, vandaar dat we deze postorderservice ook hebben ontwikkeld. Zo snijdt het mes dus aan twéé kanten. Wij hopen je met deze service van dienst te zijn!

* * *

x

In onze zoektocht naar mooie, bijzondere en vooral inspirerende artikelen voor in ons aanbiedingenwinkeltje, kwamen wij begin 2017 de Green Man sculpturen op het spoor, de bekende oer-afbeeldingen van een vriendelijk gezicht dat tussen de bladeren door kijkt. Als je langer kijkt, dan lijkt het gezicht misschien zelf wel van bladeren gemaakt…

Zo zijn deze Green Man en Green Women archetypisch symbolen voor de kracht en het bewustzijn van de natuur. We waren niet alleen onder de indruk van de stille kracht die deze natuurgeesten uitstralen, want we zagen ook direct de verfijnde manier waarop de sculpturen waren vormgegeven. Het ambachtswerk spatte er als het ware van af!

Een aantal maanden later vonden we een heel ander artikel, althans dat dachten we..! Samen met een handboekje, boden we een prachtige keramische voet aan, levensgroot, met daarin de reflexologische energiebanen gegraveerd. De set was bedoeld als een handige introductie in de verfijnde kunst van de reflexologie, maar toen we het keramiek beter bekeken bleek het wederom een prachtig gedetailleerd kunstwerkje! En toen viel ons iets op: er stond een bekend signatuur op het werk! David Lawrence… Waar hadden we die naam nu eerder gehoord?

Een kleine speurtocht bracht het antwoord: David had niet alleen deze prachtige Green Manbeelden en vele reflexologiebeelden gemaakt, hij was ook al jaren bezig met zijn bijzondere vorm van het Engelse Surrealisme. Toen zagen we, dat we zijn werken al eens in het magische Glastonbury tegen het lijf waren gelopen, de spirituele ‘hotspot’ in Zuidwest Engeland. In een van de fantastisch fascinerende winkeltjes waar het stadje om bekend staat, vonden we onze originele Green Man sculptuur van David en kregen we een eerste glimp van zijn wonderlijke kunstwerken. En wij wisten al die tijd niet eens dat we fans van hem waren!

We namen contact op met David Lawrence, in zijn atelier in het Engelse Bath, om meer over zijn werk te weten te komen en wat een geweldig enthousiast gesprek volgde toen. Zo vertelde hij dat zijn sculpturen over de afgelopen jaren steeds populairder waren geworden, vooral onder het spiritueel-bewuste publiek. Hij had ze jaren geleden ontworpen, toen hij een periode werkeloos was. Zijn focus was altijd gebleven bij het schilderen.

Zijn dromerig archetypische schilderkunst komt van een bijzondere plek in zijn hart, maar helaas weten nog maar weinig mensen van die tak van Davids werk. En wat bleek? Toen we belde was hij net bezig met het maken van hoge kwaliteit prints van zijn schilderwerken. We besloten direct om samen te werken en deze aanbieding in elkaar te zetten. Samen met David maakte we een selectie uit zijn oeuvre.

Zo vind je een vijftal bijzondere schilderijen, de ansichtkaarten die David van zijn kunstwerken maakte en de vier populairste Green Mansculpturen (die we al eerder aanboden hier op de site). Hieronder lees je ons interview met de bjizonder kunstenaar, David Lawrence, waarin hij meer vertelt over zichzelf, zijn kunst en zijn inspiratiebronnen. Een interessant inkijkje in het leven van een authentiek Engels kunstenaar, die zijn werk baseert ‘op een gevoel van het mysterieuze en onverklaarbare.’

* * *
x

x
Kunstenaar, illustrator, beeldhouwer:
van Pastische tot Engels Surrealisme
x

In gesprek met
– David Lawrence –

2019 © WantToKnow.nl/.be
X

David Lawrence is kunstenaar, illustrator en beeldhouwer en woonachtig in de oude, door de Romeinen gestichte badplaats Bath in zuidwest Engeland. Aan WantToKnow vertelt hij over zichzelf en het werk dat hij maakt.

Als kind was ik altijd aan het tekenen en eigenlijk het enige waar ik goed in was en het enige wat ik echt wilde doen. Op school was ik verveeld, verbijsterd en bang voor de meeste vakken en alle leraren. Ik zat op een zeer academische school – ‘kunst’ was geen ‘echt’ vak – dus ik blonk zelden ergens in uit. Mijn moeder was er erg op tegen dat ik naar de kunstacademie zou gaan, omdat ze wilde dat ik een ‘goede’ baan zou krijgen. Ik ging toch. Zo ben ik opgeleid als ‘Wetenschappelijk Illustrator’ – het schilderen van vogels en vliegen en medische procedures in fotografisch detail.

Maar zodra ik afgestudeerd was, realiseerde ik me dat ik vogelboeken en natuurgidsen ging illustreren en nooit zou worden gevraagd om een kabouter of fee te schilderen of om mijn verbeelding te gebruiken – en dus moest ik mijzelf al snel opnieuw uitvinden. Ik kreeg werk bij een Londens Illustration-agency als een ‘inval-kunstenaar’: werkend in de verschillende stijlen van de andere illustratoren van de agency, als zij té druk bezig waren om extra werk aan te nemen. Ik deed alsof ik hen was en de klanten hebben het nooit gemerkt…

Hiervan ben ik uitgegroeid tot een ‘Pastichekunstenaar’ en schilderde ik bierflessen in de stijl van Rembrandt en repen zeep in de stijl van Van Gogh.Als illustrator maakt ik kunst voor reclame, verpakking en publicaties in een breed scala aan media: van scratchboard, aquarel, acrylverf tot olieverfschilderijen.

Schilderend ‘in de stijl van’ de oude meesters, promoten ik internationale merken bier, reuzel en zelfs aambeiencrème en hoewel het mijn vaardigheden verscherpte, vond ik uiteindelijk het kortstondige karakter van reclame en verpakkingen ontmoedigend: het werken in een koortsachtig tempo om een deadline te halen waarna je werkt over de reclameborden en metrostations van de hoofdstad wordt gepleisterd, tot het een week of twee later door de campagne van een ander wordt bedekt. Ik verdiende toen erg goed: het zorgde er ook voor, dat het nodige comfort er was, ook om een gezin te kunnen stichten, maar de kwaliteit van het werk werd vaak in gevaar gebracht door een krappe deadline en een storende art-director van het reclamebureau.

In de afgelopen jaren heb ik veel minder reclamewerk gedaan en heb ik meer gewerkt in de geschiedenissector – die natuurlijk erg groot is in het Verenigd Koninkrijk. Veel archeologische reconstructies van kastelen en landhuizen getekend en ook gewerkt aan het ontwerp van musea en tentoonstellingen; het is veel interessanter dan reclamewerk. Ook heb ik heel wat ‘Special Edition’-munten ontworpen voor de Koninklijke Engelse muntenmaker ‘the Royal Mint’.

Dit alles terwijl ik aan een duurzamer en aantrekkelijker wilde werken: maar ik had er een lange periode gewoon even geen tijd voor. Het is dus nog maar een paar jaar geleden, dat ik me tot de ‘echte’ schilderkunst wendde om een meer bevredigende richting te vinden om naartoe te werken. Je kunt me dus een iets ‘late starter’ in de wereld van de ‘echte kunst’ noemen.

Ik groeide op in de buitenwijken van Londen, waar men zich nauwelijks bewust was van de wisselende seizoenen – pas toen ik na de kunstacademie verhuisde naar het afgelegen platteland, werd ik getroffen door het verdriet van de aftakeling in de herfst, de ondoordringbare somberheid van de levnloos lijkende winter, de schandalig vruchtbare glorie van een Engelse heg in de lente en de zomer, en de stemmingswisselingen van de seizoenen daartussen. Deze natuurlijke, energetische stromingen, zijn sindsdien een blijvende bron van inspiratie voor me gebleken.

David (onderste rij in het midden) met zijn theatergezelschap: de ‘Midwinter Mummers’

Ik raakte betrokken bij de volkscultuur – ik danste met het lokale Morris-team in dorpen en schreef zelfs een ‘Midwinter Mummers Play’ – die op bijzondere wijze vertelt over de strijd tussen zomer en winter, de dood van de zomer en zijn wedergeboorte. We zette elke tweede kerstdag een optreden op in mijn dorp en het is ondertussen onderdeel geworden van de lokale kalender – ik heb er inmiddels 27 jaar opgetreden.

Het Greenman-hoofdstuk..
Naast het schrijven van het toneelstuk was een andere reactie op het leven in de wildernis het beeldhouwen van een reeks Greenmen-muurplaten.
Deze Greenman is een blijvend embleem hier op de Engelse eilanden, maar zijn oorsprong en doel zijn vooralsnog onduidelijk. Ze zijn op grote schaal te vinden in middeleeuwse kerken en kathedralen, maar wat zo’n schijnbaar heidense beeltenis doet op zulke schijnbaar heilige plaatsen is en blijft een mysterie. Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met de dood en de wedergeboorte, die voor de kerk in het begin werd gebruikt voor de verbeelding van dit fenomeen.

De groene man is een dominant en veel voorkomend beeld – maar de groene vrouw wordt zelden of nooit gezien. Ik vond dit vreemd en ik vroeg me af hoe ze eruit zou zien – zou het ‘werken’ als ik een Green Woman zou tekenen..?  Dus uiteindelijk heb ik twee of drie vrouwen gebeeldhouwd – en dit bleek het meest succesvolle houtsnijwerk dat ik heb gemaakt.

De reproducties van mijn Greenman (en woman) is de afgelopen twintig jaar erg populair gebleken – ik denk dat ze succesvol zijn, omdat ik de moeite heb gedaan om ze écht met aantrekkelijke, menselijke gezichten te snijden. Ik denk dat ik tot nu toe meer dan een paar honderdduizend van de sculpturen heb mogen verkopen..!

Hoe ziet een dag in je kunstenaarsleven eruit?
De technieken die ik gebruik zijn altijd erg arbeidsintensief; ik werk nauwkeurig en minutieus. Om een schilderij af te maken moet ik in de eerste plaats de uren erin steken. Ik probeer in het atelier te zitten als de hele wereld nog stil is en ik nog fris en helder ben. Normaal gesproken sta ik om 6.00 uur ’s morgens aan mijn bureau.

Meestal dwing ik mijzelf om midden op de dag een wandeling te maken – het is zo gemakkelijk om op te gaan in het huidige project en het belang van een frisse neus te vergeten. Ik woon nu in Bath – achter ons huis liggen enkele zeer steile hellingen: erg goed voor de beweging van het hart en de longen. En ik werk door tot 18.00 uur, waarna ik voor mijn vrouw Karen en mezelf ga koken.

Ik werk in verschillende media en op verschillende oppervlakken. Mijn voorkeur gaat uit naar stevige, vlakke oppervlakken zoals gestrekt papier, waterverf bord of dun MDF (geperst hout). Ik houd niet van de textuur en de beweging die sommige canvassen hebben. Tekenen is een belangrijk onderdeel van het kunstwerk – verschillende elementen kunnen worden getekend en vervolgens samengevoegd in fhotoshop en soms gedrukt op aquarelpapier alvorens verf toe te voegen.

Ik geef de voorkeur aan olieverf, omdat het zijn glans en transparantie beter behoudt en kan worden bewerkt terwijl het nog nat is…. Ik heb de neiging om in glazuurlagen te schilderen omdat ik ben opgeleid als aquarellist – en het blijkt moeilijk om deze vaardigheid als creatie-potentie uit de vingers te krijgen. Het ontwerpen van een schilderij kan jaren duren; sommige kunstwerken waar ik nu mee bezig ben begonnen als schetsen of krabbels in de jaren negentig.

Ik heb ontdekt dat het idee snel komt, maar dat er vaak een zeer lange periode is waarin ik elementen en details teken, herteken en opnieuw herteken, verplaats, toevoeg, verwijder en herzie. Soms kom ik terug op een oud idee en vind ik opnieuw de inspiratie om een nieuwe wending toe te voegen – een onverwachte juxtapositie – die het uit het gewone tilt.

Een schilderij kan meer dan 150 uur in beslag nemen; eerst rekende ik de tijd die het in beslag nam, maar ik vond dit contraproductief: het deed me denken aan hoeveel tijd ik nodig had om het schilderij te verkopen om de moeite die ik moest doen om de inspanning te rechtvaardigen (véél meer dan wat ik zou kunnen krijgen!) en leidde tot haastige dingen. Het is soms moeilijk om schilderijen af te maken als er nieuwe ideeën opduiken, luider schreeuwen en altijd leuker lijken dan iets dat al een tijdje in het atelier ligt…

Zijn er andere kunstenaars die een bijzondere invloed hebben gehad op je werk?
Er zijn een paar kunstenaars die al vroeg een belangrijke invloed hadden op mijn manier van werken.
Natuurlijk zijn daar Pieter Breughel & Jeroen Bosch, de twee vroege surrealisten, William Hogarth met zijn komische verhaal en wrange observaties over het leven, Samuel Palmer met zijn visionaire omarming van het platteland, Alphonse Mucha met zijn kwaliteit van lijnwerk en compositie en de expressionisten in al hun vreemdheid… En nog veel meer, maar ik moet ergens stoppen…!

Toch is er eerder een enorme input van beelden en historische verhalen die in mijn hoofd rondzweven, die me aan het denken zetten, ideeën doen oplaaien, achter de schermen werken in mijn onderbewustzijn: De middeleeuwse iconografie op de Westerdeur van de kathedraal van Exeter, Krampus, de tekeningen van George Cruikshank voor de volksverhalen van Grimm, de heksenfles in het Pitt Rivers Museum, de schilderijen van Hogarth in het John Soane Museum, de avonturen van Rupert, Pippety’s Unlucky Day, Giffords Circus, de relikwieën van St Mark, Stingray, Ray Harryhausen, Sir John Mandeville, Pinterest, The Singing Ringing Tree, Ca Goldoni, vroege Alchemische gravures, Kwekerij Chryme, Worzel Gummidge……en ga zo maar door……en ga zo maar door. [Noot vertaler: Allemaal het Googlen waard!]

Onze lezers vertellen ons dat ze een klassieke Engelse twist zien. Bent je het daarmee eens?
Mijn werk is gebaseerd op een gevoel van het mysterieuze en onverklaarbare. Aan de hand van mijn invloeden kun je zien dat veel van hen van Engelse oorsprong zijn en vaak verbonden zijn met de geschiedenis en het landschap van Groot-Brittannië. Daarbij komt dat elementen van het surrealisme zich door de tijd heen manifesteren in de kunst en ik geloof daarom niet dat het een recent fenomeen is. Het was al lang voor de twintigste eeuw aanwezig.

Neem bijvoorbeeld de bizarre capriolen en kwellingen van de heiligen zoals ze middeleeuwse manuscripten en Book of Hours verschijnen. Weergegeven in een bizar perspectief en onrealistische proporties zien we de vreemdste gebeurtenissen: miraculeuze sterfgevallen en wedergeboorten, lynchpartijen, verbrandingen, verdwijningen en wonderbaarlijke herverschijningen. Elk van deze schilderijen had zijn oorspronkelijke doel: het belichten of verklaren van een gelijkenis, mythe of bijgeloof.

Nu, echter, in onze meer Filistijnse tijd, zijn veel van deze oorspronkelijke betekenissen verloren, vergeten of genegeerd. Wat overblijft zijn de kunstwerken zelf. Als we hun oorspronkelijke verhaal achter ons laten, zien we een fantastische en bizarre assemblage van zwevende hoofden, brandende bomen, gespietste figuren, die toch nog steeds wandelen en praten…!

Hoe verkoop je de kunstwerken? Doe je exposities?
Omdat ik nog vrij nieuw ben in de ‘echte kunstwereld’ heb ik de zakelijke kant van het werk nog niet echt op orde.  Ik vergaar veel mooie schilderijen op mijn muren, ik heb prints en cadeaubonnen gedrukt en een website gesorteerd, maar wat betreft het vinden van een galerie of iemand om mijn werk te promoten… Ik hoop snel iemand te vinden die geïnteresseerd is!

Ik denk dat kunstenaars niet per se erg goed zijn in het promoten van hun eigen werk; de commerciële kant is moeilijk, want ze zitten te dichtbij hun werk en raken daardoor ook te gemakkelijk gekwetst door afwijzing. De beelden van de Green Man daarentegen worden gegoten door externe fabrieken en op de markt gebracht door groothandels. Tegenwoordig heb ik er niet veel meer mee te maken.

Tot slot, wat is je visie op de toekomst? Is er nu iets van bijzondere inspiratie?
Aan het begin van het millennium werkte ik voor een cadeaubedrijf genaamd ‘Harmony Kingdom’ en produceerde ik tamelijk schattige kunstwerkjes van hars. Een van de eerste series die ik voor hen creëerde – ‘Harmony Circus’ – blijft mijn favoriet. De typisch eigenzinnige Engelse humor van die stijl heeft nog steeds een amusant plekje in mijn hart. En terwijl Harmony Circus commercieel niet succesvol was, was het toch de voorbode van veel van wat ik nu aan het doen ben.

Toen ik eerder dit jaar terugkeerde naar de schilderkunst (na een pauze van drie jaar, veroorzaakt door huiselijke voorvallen) zag ik dat er al een sterk circusthema liep door veel van de schilderijen die ik al voltooid had. Ik realiseerde me dat veel van mijn nieuwe ideeën in een soortgelijke richting gestuurd konden worden. Dus dat is, waar ik nu mee bezig ben – een verzameling surrealistische Circus schilderijen. Als alles wilt lukken, moet ik eind 2019 een tentoonstelling hebben die de moeite waard is…! Ik hoop volgend jaar veel meer tijd te kunnen besteden aan mijn schilderij én als ik een of twee sympathieke galerieën kan vinden die er wat van verkopen, dan zal ik zeker nog meer doen met die stimulering (en subsidiëring!).

 

x
Daarom deze speciale aanbieding:

De kunst van David Lawrence

x
– geldig t/m dinsdag 15 oktober –
X

Wij maakten, in samenwerking met David, deze
speciale aanbieding voor de lezers van WantToKnow.
Wij selecteerden:

5 schilderijen,

5 kaarten sets en

4 van de mooiste Green Man sculpturen.

Ook met het oog op de aankomende feestdagen,
zijn deze werken een fantastisch kunstcadeau-idee!
X
Alle artikelen worden met de hand vervaardigd in Engeland.
Houd er daarom rekening me dat jouw bestelling begin november in huis is.

(Klik op de afbeeldingen hieronder om een vergroting te zien!)

x

1. The Morning Herald
Een schilderij met een verhaal!  Maar wat wilt het JOU vertellen? De gevleugelde morning herald, de ochtend bode, kijkt je aan. Wat gebeurt hier?
Hoe langer je kijkt, hoe meer je zit in dit kunstwerk dat overloopt van de symboliek.
Formaat: H 530 mm x W 730 mm

Prijs: € 130,-
x

2. Rev. Huw Janus
The Reverend, de eerwaarde Huw Janus, gekleed als een typische christelijke minister. Een prachtig pastiche werk, waarin elk detail klopt. En ga je er met je neus op staan, dan zie je de geweldig gedetailleerde scheurtjes die David in het portret heeft getekend! Een bijzonder staaltje schilderwerk, natuurlijk met een dikke, relativerende knipoog..!
Formaat: H 770 mm x W 610 mm

Prijs: € 130,-

x

x

x

x

 


3. Morning Star

Overrompeld door de letterlijke en figuurlijke diepte van dit werk zijn we.
De gevleugelde morning star, in het licht van de eerste zon. Maar waar zien we haar?
Formaat: H 470 mm x W 895 mm

Prijs: € 130,-

x

4. The Two Seasons
De jonge lente en de rijpe herfst.
Als eeuwige partners die ons jaargetij liefdevol sturen.
Samen, altijd in een trage liefdevolle dans. Heerlijk!
Formaat: H 600 mm x W 690 mm

Prijs: € 130,-

x

5. Price Pig
Wat kan een beeld voor zich spreken zeg!
Dit fantastisch geestige kunstwerk vat in een compositie een hoop samen…
Ge-wel-dig!
Formaat: H 420mm x W 515mm

Prijs: € 130,-

WIL JE DE KAARTEN HIERONDER GROTER ZIEN,

KLIK OP DE AFBEELDING HIERONDER

EN OP DE AFBEELDING DIE JE DAN ZIET

6. Kaartenset A
Een collectie van 5 wenskaarten inclusief enveloppen.
De kaarten hebben het standaard briefformaat van 127mm x 178mm.

Prijs: € 15,-

 

x

x

x

x

x

x

7. Kaartenset B
Een collectie van 5 wenskaarten inclusief enveloppen.
De kaarten hebben het standaard briefformaat van 127mm x 178mm.

Prijs: € 15,-

x

x

x

x

x

x

 

8. Vierkant A
Een collectie van 5 wenskaarten inclusief enveloppen.
De kaarten hebben het vierkant briefformaat van 15 x 15 cm

Prijs: € 15,-

 

x

x

x

x

x

x

x

 

x

9. Vierkant B
Een collectie van 5 wenskaarten inclusief enveloppen.
De kaarten hebben het vierkant briefformaat van 148mm x 148mm.

Prijs: € 15,-

 

x

x

x

x

x

x

x

x

x

10. Pastiche kaarten
Een collectie van 5 wenskaarten inclusief enveloppen.
De kaarten hebben het standaard briefformaat van 127mm x 178mm.

Prijs: € 15,-

X

 

x

x

x

x

x

x

x

 

11. Large and Lordly
Deze koninklijke bosbewoner maakt, als één van de twee extra grote ‘Green Man’-figuren, een wijze, imposante en toch rustige indruk. ‘Large and Lordly’ verwijst naar de natuur als een harmonieus koninkrijk dat wordt gestuurd door de koninklijke krachten die het leven mogelijk maken.

De sculptuur heeft een formaat van 28,5 x 30 cm.
Prijs: € 39,-
x

 

 

x

12. Woodland Enchantress
Deze wonderlijk mysterieuze verschijning kijkt je aan door het bladerdak. Het is haast alsof deze jonge androgene man of vrouw je vanuit een andere realiteit bezoekt, met een betekenisvolle en licht ondeugende glimlach. De ‘Woodland Enchantress’ staat symbool voor de frisse en jeugdige natuur. Ook jongere bomen dragen de wijsheid van de natuur in zich.

De sculptuur heeft een formaat 26,5 x 26,5 cm.
Prijs: € 33,-
x

 

x

x

13. Green Spirit
Deze groene ziel is een slag kleiner dan de bovenstaande twee sculpturen, waardoor de spirit een jongere indruk maakt. Tussen de bewegelijke bladeren, in het ‘haar’ van de spirit vinden we kleine vogeltjes, die doen denken aan de wind en het suizen van bladeren. Ook deze mooie androgene spirit maakt een mannelijke én een vrouwelijke indruk.

De sculptuur heeft een formaat 24 x 23,5 cm.
Prijs: € 29,-
x

 

 

14. Oak Man
Deze ‘eiken man’ is een voorbeeld van de klassieke afbeelding van de green man. De Germanen zagen de eik als de boom van Donar, de God van de donder en onweer. Het is opvallend dat de bliksem vaker eiken treft dan andere bomen. Ook de Kelten zagen de eik als bezield en verzorgden de boom als de woonplaats van de feeën-natuurwezens.

De sculptuur heeft een formaat 20,5 x 20,5 cm.
Prijs: € 29-
x

 

 

 

* * *

“Ja, ik wil graag een kunstwerk
van David Lawrence

 

Vul hieronder de gevraagde persoonlijke gegevens in en
rond de bestelling af, VÓÓR de

sluitingsdatum: dinsdag 15 oktober a.s.

Per bestelling geldt
een bijdrage porti/handelingskosten van € 6,-

* * *
Woon je buiten Nederland, in de Benelux?
Dan geld er een bijdrage voor handling/verzending van € 9,-

Woon je buiten de Benelux?
Dan geld er een voor handling/verzending een bijdrage van € 15,-

* * *

Wil je een andere/grotere bestelling plaatsen,
dan ons bestelsysteem toelaat?

Stuur dan even een berichtje naar aanbieding@wanttoknow.nl
We laten je dan snel even weten hoe we je bestelling kunnen aannemen/verzorgen.

x

* * *

Totaal: € -

Advertentie