Advertentie

432Hz – De Natuurlijke Universele Stemming


Op de site heb je het muziekstuk van Jendayi kunnen beluisteren in 432 Hertz. De ‘normale’ 440 Hertz-standaard, die dus algemeen als basis voor muziek en muziekinstrumenten wordt gehanteerd, is eigenlijk helemaal niet zo normaal. In ieder geval niet voor je lichaam en je mentale ‘veld’. Geluid dat in 432 Hertz bij je binnenkomt, resoneert veel meer met je, dan de 440 Hertz geluiden. Andersom gezegd: 440 Hertz ‘stoort’.

Over de achtergronden van dit verhaal, plaatsen we hier het artikel van René Klever, die net als veel andere pionierende muzikanten, bezig is om de 432 Hertz toe te passen op zijn muziek en hier ook mee te experimenteren.

Waarom is er dan een 440 Hertz-standaard als deskundigen weten dat die 432 Hertz een stuk meer balans brengt. Nou dat is dus precies het punt! Uit-balans halen.. Wat ‘ze’ willen hiermee willen bereiken is iedereen van zijn natuurlijke afstemming af te halen en daarmee de spirituele ontwikkeling tegen te werken. Een poging die -zeker in deze tijd- sowieso al tégen de stroom in gaat..!

Laten we het daarom op dit moment gewoon ‘omkeren’.. Dat zo iets moois als muziek dus nog een verborgen schat in zich heeft.. Muziek is al mooi, maar dat het nu helemáál  naar het hart (terug) mag.. Zó kun je het ook zien! Er zijn zoveel initiatieven van zo vele kanten om de muziek weer in zijn meest natuurlijke trilling te brengen, dat het wel heel gek moet lopen, als deze ontwikkeling niet krachtig zal doorzetten. Maar eerst het begin, de achtergronden van 432 Hertz.

Het woord is aan René, met dank voor de toestemming om dit artikel hier te plaatsen!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

432Hz – De Natuurlijke Stemming van het Universum

© René Klever 2009 / goto2012.nl

Dit artikel gaat over stemming in de muziek, en wel precies gezegd over de natuurlijke stemming in de muziek. Muziek is belangrijk. Het doet ons iets, het brengt ons in bepaalde stemmingen, het stemt ons letterlijk af op het universum. Het kan ons vrolijk maken, bedroefd, meditatief of in wat voor stemming dan ook. Het kan ons zelfs genezen. Dat is altijd al een functie van muziek geweest. Muziek vind je in alle culturen terug, tot in het verre verleden. Recentelijk is er een fluit gevonden in een Neanderthaler nederzetting. Vanaf het allereerste begin is de mens verbonden geweest met muziek.

Tekeningen uit Egypte, die voor de muziek ook al een bijzonder plaats hadden.
Tekeningen uit Egypte, die voor de muziek ook al een bijzonder plaats hadden.

Muziek heeft ook altijd een rol gespeeld in de mystiek. Denk maar aan medicijnmannen en shamanen die werken met trommels, fluiten, klankschalen en allerlei andere instrumenten. Muziek kan je healen, kan je terug in contact brengen met de natuur. Kan je letterlijk weer “afstemmen” op het universum.

Het universum is muziek.

Muziek is trilling, regelmatige beweging. Het universum is een en al trilling en regelmatige beweging, bevat allerlei “tonen”. Door ons af te stemmen op de tonen van het universum kunnen wij onszelf helen, kunnen wij ons weer bewust maken van het feit dat wij deel uitmaken van dit universum, kunnen wij ons weer bewust worden van onze goddelijke kern.

Dit klinkt allemaal erg mooi, en het is duidelijk dat muziek een goddelijk geschenk is voor het universum. Helaas zouden wij geen mensen zijn als wij dit universele plan niet konden verstoren. Er bestaat namelijk ook zoiets als ontstemmen. Zo goed als natuurlijk gestemde muziek werkt voor ons en het universum, zo slecht is ontstemde muziek voor ons en voor het universum. Wat is er gebeurd? Ik zal het proberen in zo eenvoudig mogelijke taal uit te leggen.

do re mi fa sol la si do

Wie kent niet het kinderliedje “do re mi fa sol la si do”. Het is eigenlijk niet zomaar een wijsje, het is de toonladder. Het begint laag en eindigt precies twee keer zo hoog. De laatste noot, de do, klinkt precies als de eerste maar is hoger. In de muziek heet dat een octaaf. Elke toon heeft een toonhoogte, kan hoog zijn of laag of daar tussenin. Die toonhoogte noemen wij frequentie of trilling, en bestaat uit een bepaald aantal trillingen per seconde. Denk maar aan de slinger van een klok, die gaat zoveel keer per minuut heen en weer, of kijk maar eens naar een snaar van een gitaar. De dikste snaar kun je nog met het blote oog zien trillen, die gaat een aantal keer per seconde heen en weer. Wel heel snel, maar je kunt het nog zien.

Als we terug gaan naar het wijsje, dan is de “do” de eerste toon, de grondtoon. Die eerste toon is van oudsher 432 trillingen per seconde, oftewel 432 Hertz met een moeilijk woord. Die 432 trillingen per seconde is een toon die nauw verband houdt met het universum om ons heen. Die toon zit verweven in de natuur, in de wiskunde, in de planeetbanen, in het hele universum. Dat is ook de reden dat muziek normaal zo goed voor ons is, die muziek stemt ons als het ware af op het universum. Wij weten dat al heel lang. Dat is al heel oude kennis.

Alle klassieke muziek van Bach, Brahms enzovoorts tot en met Verdi is gecomponeerd en uitgevoerd met gebruik van deze standaard, een A op 432Hz. In deze standaard is de C 512Hz of in een lager octaaf 256 Hz, maar in steeds lagere octaven (512-256-128-64-32-16-8-4-2-1) komt de C uit op precies 1 trilling per seconde, de zogenaamde “oertoon”. Ze noemen deze stemming ook wel “wetenschappelijke stemming” omdat deze stemming ook wetenschappelijk gezien past bij het universum. De oudst bekende voorstander van deze stemming is Plato, de wijsgeer uit Griekenland.

Propaganda minister Goebbels besloot in 1936 dat 440 Hertz de standaard werd. Het verhogen van de toonhoogte naar 440 Hertz is een duivelse zet geweest van de illuminati, die zeer zeker in de nazi’s goed vertegenwoordigd waren.

Wat ze daarmee bereiken wilden is iedereen van zijn natuurlijke afstemming af te halen en daarmee de spirituele ontwikkeling tegen te werken.

Echter, op een gegeven moment is men hiervan afgeweken, hetzij door persoonlijke smaak, onwetendheid of andere redenen en zijn er vele standaarden ontstaan, en waren er zelfs per land verschillen. Over het algemeen werd de grondtoon verhoogd, wat in de afgelopen eeuwen vele zangers hun stembanden gekost heeft. In 1884 heeft Verdi in Italië een petitie gestuurd naar het ministerie om de grondtoon weer terug op 432Hz te zetten. Verdi beargumenteerde dat door te vermelden dat dit heel goed zou zijn voor de stembanden van de zangers(zangeressen), maar ook beter voor de instrumenten, en dit levert een harmonischer en rustigere klank op voor de luisteraars.

Helaas is in de tweede wereldoorlog die toon door de nazi’s weer verhoogd, en is in 1936 door de toenmalige propaganda minister Goebbels gedefinieerd op 440 Hertz, wat wij nu nog steeds als de standaard gebruiken. Dat is een duivelse zet geweest van de illuminati, die zeer zeker in de nazi’s goed vertegenwoordigd waren. Wat ze daarmee bereiken wilden is iedereen van zijn natuurlijke afstemming af te halen en daarmee de spirituele ontwikkeling tegen te werken.

In 1953, is in Londen op een congres van musici de 440 Hz internationaal als ISO 16-standaard aangenomen. 23.000 Franse musici hebben een referendum gehouden om de 432 Hz als standaard in te stellen maar helaas zonder succes. We zitten vast aan de 440Hz en worden de hele dag bedolven onder deze “niet afgestemde” muziek!

Muziek op 432Hz voelt rustiger aan, prettiger en ontspannender. Je zou zelfs kunnen zeggen dat muziek in die toonaard helend is.

En veel mensen voelen dat de 440Hz muziek meer naar het hoofd gaat, en de 432Hz muziek meer naar het hart gaat.

Het is duidelijk dat wij daar van af moeten, en dat we weer terug moeten naar de natuurlijke stemming van 432 Hertz. Een Een Stradivarius viool resoneert op 432Hz, is er duidelijk voor gebouwd. De grote componisten uit die tijd zoals Mozart en Beethoven en anderen componeerden in feite hun muziek op instrumenten die gestemd stonden op 432Hz. Muziek op 432Hz voelt rustiger aan, prettiger en ontspannender. Je zou zelfs kunnen zeggen dat muziek in die toonaard helend is. Veel mensen voelen dat de 440Hz muziek meer naar het hoofd gaat, en de 432Hz muziek meer naar het hart gaat. Maar het is beter om het eerst eens zelf aan te voelen wat het verschil is. Ik heb daarom twee afspeelbare bestandjes gemaakt, een met een 432 Hertz toon, de natuurlijke toon, en eentje met de tegenwoordige standaard toon, 440 Hertz. Hieronder staan ze; speel ze allebei eens af en voel het verschil.

Zo, het is altijd beter om het zelf te voelen. Voel het in je chakras, en voel de resonantie, dat is weer een moeilijk woord maar betekent niets anders dan dat je chakras mee gaat trillen. Als je het niet voelt, dat kan natuurlijk, ben je misschien niet zo geinteresseerd in een verklaring, maar voor wie het wel voelt en voor diegenen die toch meer willen weten volgt hier een uitleg van het universum.

Laten we eerst eens meer naar de noten kijken.Als de A dan 432 Hertz is, dan zijn octaven daarvan 27 Hertz, 54, 108, 216, 864, 1728 etc. Zoals al vermeld is de C dan 256 Hz en is een zuiver 8e octaaf van de “oertoon”. De noot D wordt dan 576 Hertz met als octaven onder andere 9 Hertz, 18, 36, 72, 144, 288, 1152 etc. De noot E wordt 324 Hertz met als octaven 81, 162, 648, 1296 etc. Grappig is allereerst al om op te merken dat al deze getallen deelbaar zijn door 9. Ook is 432 4+3+2=9 dus deelbaar door 9. Laten we nu eens gaan kijken naar wat nummers en getallen uit ons universum en dan gaan we zien hoe al deze toonhoogtes daarin terugkomen:

De joden kennen de 144.000 uitverkorenen.

De grote tijdperken in de Indiase cultuur:

Kali yuga = 432.000 jaar

Satyug = 1.728.000 jaar

Treta = 1.296.000 jaar

Dwapar = 864.000 jaar

De cycli van de Maya kalender:

Tun = 18 uinal = 360 dagen

Katun = 20 tun = 7,200 dagen

Baktun = 20 katun = 144,000 dagen

De germanen:

“500 doors and 40 there are, I ween, in Valhalla’s walls;

800 fighters through each door fare,

When to war with the Wolf they go.”

( 540 x 800 = 432000 )

De reden waarom al deze culturen deze getallen gebruikt hebben in hun kosmologie kan waarschijnlijk gezocht worden in de precessiebeweging, die bij al deze culturen al vanaf de vroege oudheid bekend was.

De precessie-beweging van de Aard-as. Bij veel volkeren was deze al bekend, ver voordat astronomie en geologie bestonden!
De precessie-beweging van de Aard-as. Bij veel volkeren was deze al bekend, ver voordat astronomie en geologie bestonden!

Deze cyclus duurt 25920 jaren en is verdeeld over de 12 tekens van de zodiak waarbij elk teken 2160 jaar duurt om te doorlopen. Hier komt ook de basis van onze geometrie vandaan waarbij de cirkel in 360 graden is verdeeld. ( 25920 / 72 = 360 ).

Het is niet verwonderlijk dat veel van onze wiskunde, wetenschap en spiritualiteit oorspronkelijk gebaseerd is op de observaties en metingen van de sterrenhemel. Hoever is wetenschap en spiritualiteit nu van elkaar verwijderd, net als astronomie en astrologie…

Nog wat meer rekenwerk, als je de precessietijd deelt door 60 minuten: 25920/60 = 432

En als je de precessietijd deelt door 360 graden: 25920/360 = 72 (een octaaf van de noot D)

In 12 uur zitten 43200 seconden.

De gemiddelde hartslag van een mens is 72 (noot D)

De lichtsnelheid is 186.000 miles/sec, het kwadraat van 432. Bovendien is dat precies 1 voet/seconde, en dat geeft weer het belang van de keizerlijke eenheden aan. (In tegenstelling tot de metrische maatvoering die wij hebben).

Bovenstaande gegevens tonen aan dat de grondtoon 432 Hertz de toon is van het universum. Ook in de hindu filosofie wordt dat duidelijk gemaakt. Daar worden de chakras geassocieerd met de natuurlijke tonen en wel als volgt:

De hoofd-chakras aangeduid op de schedel
De hoofd-chakras aangeduid op de schedel

De 13 chakras:

Chakra Lokatie Blaadjes Associatie Kleur Toon
Sahasrara boven het hoofd 1000 transcedent goud 486
Guru boven het hoofd 12 transcedent zilver
Nirvana kruin 100 oorsprong van de geest wit
Indu voorhoofd 16 buddhi
Manas voorhoofd 6 chitta
Ajna wenkbrauw 2 manas violet 432
Talu/lalana gehemelte 12 of 64
Vishudda keel 16 ruimte blauw 405
Anahata hart 12 lucht groen 370
Hrit onder het hart 12
Manipura sternum 10 vuur geel 324
Svadhistana onder de navel 6 water oranje 288
Muladhara stuit 4 aarde rood 270

Ik zal nog even iets meer vertellen over hoe de toonladder in elkaar steekt. In plaats van de natuurlijke tonen te gebruiken is de westerse toonladder opgedeeld in gelijke stukjes, ook dit is niet in lijn met de natuurlijke toonladder en leidt tot allerlei “onnatuurlijke” harmonieen. De volgende tabel legt dit uit:

Muziek Noot Frequentie Verlaagd Natuurlijk buis
lengte
Equivalent
diatonisch
Vergelijking Hz Hz Hz
A 440 440.00 432.00 432 397mm do
A# 440 x 2^1/12 466.16
B 440 x 2^2/12 493.88 484.90 486 353mm re
C 440 x 2^3/12 523.25 513.75 512
C# 440 x 2^4/12 554.37 544.29 540 318mm mi
D 440 x 2^5/12 587.33 576.65 576 298mm fa
D# 440 x 2^6/12 622.25
E 440 x 2^7/12 659.26 647.27 648 265mm sol
F 440 x 2^8/12 698.46
F# 440 x 2^9/12 739.99 726.53 740 232mm la
G 440 x 2^10/12 783.99
G# 440 x 2^11/12 830.61 815.51 810 212mm si
A2 440 x 2^12/12 880.00 864.00 864 do

Uitleg: De eerste kolom is de muziek noot, dan volgt de frequentie in de 440 hertz stemming, dan de frequentie als je de toonladder verlaagd naar 432 hertz maar met dezelfde verdeling, en daarnaast de natuurlijke toonhoogten voor zover bekend. Tot slot nog de buislengte in millimeters voor als je zelf een blaasinstrument wil maken met de natuurlijke tonen, en de laatste kolom is de oorspronkelijke toonladder, waarin de halve tonen niet voorkwamen.

Onderstaand plaatje is een voorbeeld van hoe je een soort van panfluit kan maken van stukjes buis die je aan de onderkant dicht moet maken. Als je er op blaast hoor je de natuurlijke tonen.

Het bedoelde buisinstrument
Het bedoelde buisinstrument

Hoe kun je hier aan meehelpen?

Je kunt beginnen met je eigen muziek om te zetten naar 432Hz. Daarvoor zijn verschillende programma’s beschikbaar waarvan Audacity wel de bekendste is. Dat is een gratis programma wat je kunt downloaden van het internet. Je kunt met dat programma je muziek verlagen van 440Hz naar 432Hz. Dat is een percentage van 1,818 lager, maar je hoeft alleen maar in te stellen dat je van 440 naar 432 wilt. Het programma zet dan je muziek om naar 432Hz, en je kunt het vervolgens weer bewaren. Let wel op dat je originele muziekstuk inderdaad in 440Hz is, anders krijg je weer een ander resultaat.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie een goed begrip gekregen hebben van hoe muziek werkt en hoe onze hedendaagse muziek is afgedwaald van ons goddelijk universum. Het is aan ons om hier iets mee te doen, en stapje voor stapje weer terug te keren naar ons universum van goddelijke muziek! Onder dit artikel vind je een paar links naar andere websites die net als goto2012 bezig zijn de grondtoon A=432Hz (oftewel C=256Hz) terug te brengen.

Als je zelf uitvoerend muzikant bent, stem je instrument dan eens op 432Hz en voel het verschil. (Uiteraard zul je bij samenspel met anderen allemaal deze stemming moeten kunnen doen. En voor keyboards is dat niet altijd mogelijk, en ingeval van een echte piano zal die zelfs overnieuw gestemd moeten worden. Niet alle stemapparaten kunnen deze grondtoon aan, ik gebruik zelf een Korg Chromatic Tuner CA-30 en die ondersteunt het.)

Ten slotte wil ik jullie nog wijzen op mijn eigen album, Eternal. Het is meditatieve muziek, helemaal gespeeld en geproduceerd in 432Hz stemming. Als zodanig misschien wel een van de eerste CD albums in Nederland in de 432Hz stemming. Je kunt het bestellen via mijn website. Geniet ervan en ontdek de rust en harmonie van ons universum! En hopelijk komt er nog veel meer muziek in 432Hz in de wereld!!

Aanbevolen websites:

– Terug naar 432 Hertz HIER

– Het Schiller Instituut (onderaan Homepage) HIER

– MTVDANCE HIER

– Anahata Nada HIER

Luister hier naar: 432 Hertz en hier naar: 440 Hertz

Luister hier naar: 432 Hertz en hier naar: 440 Hertz

Luister naar hier naar 432 Hertz en hier naar 440 Hertz

54 gedachten over “432Hz – De Natuurlijke Universele Stemming

  1. Heb het stuk nog niet gelezen….doe dat als zoonlief op bed ligt. Wilde even alvast iets zeggen en vragen……Toen ik naar het muziekstuk luisterde dacht ik te voelen dat het minder en eigenlijk helemaal niet indringend was? Had iemand anders dit ook?X
    Ik bedoel niet gevoelsmatig…bv de effect van muziek op je ziel…maar…X

  2. @Willing: ik kan je alleen maar zeggen dat ik het al een keer of 60 gedraaid heb vandaag. Ik denk dat ik het dus met je eens ben, als je zegt dat het ‘helemaal niet indringend was’.. Ik zal Jendayi vragen of ie -als een soort cadeautje- deze muziek als een mp3 op onze site wil zetten; kan iedereen hem op een Cd’tje branden en maken we er gewoon een hit van. Of zoiets..

  3. ……ik voel het. Al begrijp ik het, is het een moeilijk stuk.
    @Guido, doen!!
    Zo raar en geweldig als je telkens weer ontdek dat alles in elkaar past. Sommige dingen kunnen niet verborgen blijven.
    Bedankt voor voor dit geweldig stuk….XXX

  4. @René Klever
    Je zegt: Let wel op dat je originele muziekstuk inderdaad in 440Hz is. Eh, staat dat ergens op de cd vermeld ofzo?
    En weet je ook hoe dat zit met die Bose speakers, met hun ‘volle’ geluid?

  5. Hier klopt is niet. In de diatonische toonladder is C de kleine terts van A. Uitgaande van de reine stemming is de trillingsverhouding van de kleine terts gelijk aan 5:6. Als A=432 HZ dan C= 6/5 * 432 = 518,4 dus komt de C onder de A uit op 259,2 en niet 256! Als je uit zou moeten komen op 256 dan zou moeten gelden A = 426 2/3, dus 426,6666… Zie ik iets verkeerd?

  6. Even wat kritisch kanttekeningen. Ik ben musicus en muziektherapeut.
    Ja 432 klinkt zachter, vriendelijker. 415 nog zachter enzovoort.
    Al de dingen die er aan opgehangen worden ben ik iets kritischer over.
    De opmerking dat Goebels het bedacht zou hebben is niet juist.

    Al tijdens het leven van Beethoven (± 1810) was de hoogte van de toon A (die daarvoor op alle mogelijke toonhoogten lag) een discussiepunt en ging met hem verhogen naar 440 en zelfs 450. Maar er waren ook mensen die hem lager stelde. Een voorbeeld. De orgels waar Bach op speelde ( ± 1720) waren zo gestemd dat de A op de hoogte 480Hz zou hebben gelegen! Terwijl tegelijkertijd in Engeland orgels waren die de A op 380hz hadden. Dat laat zien dat er nogal wat verschil was.
    De opmerking dat Plato voorstander van die stemming was is wat suggestief. In het oude Griekenland was er geen vaste stemmingshoogte, er waren zelfs geen vast toonsafstanden of toonladders!
    Pythagoras heeft daar baanbrekendwerk gedaan door dat te onderzoeken en toonschalen voor te stellen die in ieder geval qua innerlijk structuur klopte. Er was geen enkele manier om de toonhoogte van A te fixeren (anders dan het menselijk gehoor) en dat gebeurde dan ook niet.
    Fixatie van die toonhoogte ontstond pas met de Werkmeister stemming zo rond 1725! De Engelsman Shore was de eerste die een A stemvork maakte met als stemming A 423,5hz (zo bleek later)
    Daarvoor was het allemaal wat losjes en deed men het ongeveer.
    Men kon het alleen in Hz uitdrukken nadat meneer Herz dat in 1887 ontdekt had!
    Omdat er een stijgende tendens zichtbaar was in de geschiedenis waren het vooral de zangers die protesteerde tegen de alsmaar stijgende grondtoon (diapson). Daarom heeft de Franse regering de toon A vastgelegd voor Frankrijk in 1859 (nog niet uitgerukt in Hz, dat kon nog niet maar laat bleek dat 435 te zijn).
    Iets later deed men in Engeland voor orkesten hetzelfde maar stelde die op 459hz.
    Later ging die omlaag naar 439.
    In 1939 was er, op initiatief van de Engelsen én de opkomende radio industrie, een internationale conferentie die stemming op 440hz zette. De BBC begon toen een 440hz frequentie toon uit te zenden zodat iedereen daarop kon stemmen. Niks initiatief van de Nazi’s of Goebbels. Sindsdien is dat algemeen geaccepteerd. Orkesten echter begonnen al gauw nog hoger te stemmen eerst 442 en heden ten dage 445. Barok orkesten echter spelen tegenwoordig allemaal op 415hz.
    En ja na die internationale conferentie heeft het NAZI regime in Duitsland die stemming ook op 440 hz vast gesteld. Maar dat was niet hun initiatief.
    De 415hz en 432 hz revival is afkomstig uit …..Duitsland na de oorlog.

    1. Dank voor het verhelderend betoog Bachje.
      Uhm WTK redactie plemt u zomaar alles hier neer of doet u ook bron-onderzoek ?

    2. Na verder de andere reactie’s gelezen heb zie ik dat WTK er voor kiest om achteraf te onderzoeken ..

  7. @Bachje: dank voor je uitgebreide toelichting. Ik heb het artikel, zoals het er ook staat, niet zelf geschreven, maar zal Rene vragen om hier op de site commentaar te geven, ook op andere opmerkingen hierboven.

    Misschien is het handig als je wat bronvermeldingen doet, ik weet dat Rene er heel lang mee bezig is geweest; jullie verhalen lijken nogal in contradictie..

  8. @Guido: Wat ik hier eerder geschreven heb vind je in vrijwel elk boek over harmonieleer. Ik ben aardig ingewijd in muziektheorie maar ben er (i.t.t. Bachje) niet professioneel mee bezig.

    Wil je misschien René ook vragen op welke bronnen hij zich baseert? Zijn stuk (incl. jouw inleiding trouwens) staan vol van allerlei uitspraken zonder enige bronvermelding…

  9. @Karsty: je geeft je eigen antwoord: de rest ook niet geloven natuurlijk. Stomme vraag!
    FF serieus: Ik heb Rene al 2x gevraagd hier op de site de vragen hier bij ‘Reacties’ te lezen en erop te reageren. Nog niets van hem gehoord. Komt wel goed denk ik zomaar. Ik ben ook maar een stumpert die in het stille duister tast.. Of met andere woorden:

    ‘De redactie van WantToKnow.nl aanvaart geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van het toepassen van in het bovenstaand artikel weergegeven tips, adviezen, verkapte raad en andere goedbedoelde informatie.”
    Zo dat is alvast geregeld; het wordt me wel erg heet onder de voeten..

  10. @Guido: Maak je niet druk: We Just Want To Know 🙂

    Maar zeg nu zelf, er worden nogal wat boude uitspraken in het stuk gedaan. Als het zou kloppen, is het behoorlijk ernstig: we luisteren allemaal veel naar 440 Hz muziek en daar zouden we flink ziek van worden als ik het even vrij vertaal. Vind je dan ook niet dat enige zorgvuldigheid op z’n plaats is?

    Eerlijk gezegd heb ik me nog ingehouden met het noemen van dingen die niet kloppen. Neem dit nou bijvoorbeeld. Ik citeer: “De lichtsnelheid is 186.000 miles/sec, het kwadraat van 432. Bovendien is dat precies 1 voet/seconde” De lichtsnelheid is echter 186.282 mijl/sec, maar dan nog, 186.000 is niet het kwadraat van 432 en die 1 voet/seconde (!) zal wel een schrijffout zijn – maar ik heb ook geen idee wat-ie dan wel bedoelt.

  11. @ZaKa: ik bedank je serieus voor je commentaar en je speurwerk. Natuurlijk blijven we altijd kritisch. De essentie om dit artikel te plaatsen was voor mij het verschijnsel 432/440 Hertz. Maar goed als ik meedoe met het napraten van de artikelen die hier telkens over verschijnen, blijft dit gedeeltelijk onjuiste verhaal in de lucht hangen.
    Als auteur René niet reageert, haal ik het artikel er voorlopig af. Nogmaals dank voor je inhoudelijke commentaar!

  12. Allereerst wil ik even kwijt dat ik het klasse vind dat als er fouten/vergissingen blijken te zitten in een artikel, WTK het ruiterlijk toegeeft in het forum en daarover in conclaaf wil gaan. Heel netjes.

    Er is nu ook een topic hierover op grenswetenschap.nl
    Ik heb het altijd al een interessante stelling gevonden over 432/440 hz maar het leek me ook zo’n typisch doorgeschoten complotverhaal. Ik weet helaas veel te weinig van deze materie dus geniet als er een kundig onderbouwd commentaar komt wat het artikel weerlegt of bevestigd. Dit is 1 van de, naar mijn vermoeden, typische hardnekkig broodje aap complottheorieen die uiteindelijk elke vaste grond lijkt te missen. En zo recyclen er wel meerdere mythes rond in een bepaald kringetje van sites en magazines. Op deze manier kan dat onderuit worden gehaald. Hoewel de hardnekkige gelovers willen blijven geloven, ook al is het tegendeel bewezen.
    Ik hoop van harte dat René reageerd met een goed onderbouwd weerwoord. Of eventueel heel sportief toegeeft dat hij misschien fout zit. Ben benieuwd…

  13. @iedereen: Sorry dat ik zo laat reageer, ik was me niet bewust dat het van mij verlangd werd. Eerst even over de hedendaagse muziek, ja die is meestal in 440 Hz, al zijn ook andere stemmingen in gebruik. Ik weet dat omdat ik als gitarist probeerde mee te spelen met allerlei hits en al ontdekte dat ik mijn gitaar vaak moest verstemmen. Controleren hoe een muziekstuk gestemd staat doe ik dan ook altijd met een instrument.
    @Bachje: Er is veel onduidelijkheid over wie of wat en dus kan je begrijpen dat verschillende bronnen elkaar tegenspreken. Ik heb niet met alle bronnen gesproken, maar heb ze onder mijn artikel vermeld. Het belangrijkste overigens van 432Hz is niet of het zachter klinkt, maar dat het resoneert met onze kosmos. En dat maakt het goed voor ons. En bewust buiten die resonantie blijven hindert ons in onze ontwikkeling en ons welzijn. Het gaat er niet echt om hoe het aanhoort, iedereen ervaart dat weer anders, maar wat het met je doet. Er is trouwens een test geweest in Nederland waar ik ook bij was en waar aan iedereen gevraagd werd twee stukken te onderscheiden in de verschillende stemmingen en dat bleek heel moeilijk te zijn.
    Nog een opmerking over Herz: Plato was de eerste die deze stemming beschreef en als standaard neerzette (de wetenschappelijke stemming) en dat was ver voor meneer Herz. Herz heeft de trillingen echt niet ontdekt, wellicht “her-ontdekt”. De kennis van trillingen, afstanden, resonantie enzovoorts was in vroegere tijden al bekend, en is afkomstig van Atlantis en weer overgeerfd via culturen zoals egypte, grieken, maya, india enzovoorts.
    @Guido: Nogmaals sorry voor mijn late reactie. Ik hoop dat dit iedereen helpt, en nogmaals, iedereen heeft een vrije keuze. Ik kies voor resonantie met de kosmos. Het gaat jullie allen goed!

  14. Sportief van Rene. Kleine kanttekening: De stelligheid waarmee wordt beweerd dat ‘de kennis van trillingen, afstanden, resonantie enzovoorts was in vroegere tijden al bekend, en is afkomstig van Atlantis…’ lijkt me nooit te bewijzen. Tot in hoeverre zegt deze aanname iets over de schrijver zijn manier van denken en theorieen tot feiten verklaren?
    Is het ijkpunt ook hier ‘je moet voelen of het waar is of niet’?

    Iedereen beweerd altijd maar van alles over Atlantis alsof dat toch een duidelijk gemeengoed is. Bijzonder blijft dat toch. Maar goed, waarschijnlijk resoneer ik dan niet genoeg met de kosmos? 😉

    Wel relaxte tracks te beluisteren als je zijn naam googeld. Spacey meditatie muziek.

  15. @Zaka: dat van die lichtsnelheid ga ik uit het artikel halen. Ik heb dat nog niet eerder nagerekend, maar het klopt inderdaad niet. Het kwadraat van 432 is 186624. Wel in de buurt, maar niet exact. Ook in Imperial Nautische mijlen klopt het niet. Excuses voor die fout, soms sluipen er dingen in niet kloppen.

  16. @Rene
    Dank je wel voor alle antwoorden.
    Als iedereen nu toch zijn hart aan het luchten is mag ik ook even vind ik dan maar.
    Als eerste
    Quote:
    “Controleren hoe een muziekstuk gestemd staat doe ik dan ook altijd met een instrument.”
    Dat is zo vaag dat ik er helemaal niets mee kan. Misschien is je instrument wel niet goed afgesteld. Volgens jouw verhaal was alles inclusief instrumenten ingesteld op 440Hz. Dus dan zou er juist geen probleem moeten zijn.

    Als tweede:
    Quote:
    “Het belangrijkste overigens van 432Hz is niet of het zachter klinkt, maar dat het resoneert met onze kosmos.”
    Ik heb begrepen dat de schumanresonantie (volgens mij refereer je hieraan) niet altijd 432Hz is. Dat die plaatselijk varieert en dat die gemiddeld genomen zelfs aan het stijgen is.
    Uhh kosmos…?

  17. @Dropple: mijn instrumenten stel ik altijd middels een electronische stemmer perfect af op 432Hz.
    Wat betreft de schumann resonantie, dat is heel iets anders en die is rond de 10 Hz.
    Wat betreft die resonantie, ik geef je hierbij een link naar een artikel op Schiller wat laat zien dat Keppler hier al mee bezig was, resonantie dus in ons eigen zonnestelsel:
    http://www.schillerinstitute.org/fid_91-96/fid_911_jbt_tune.html
    The foundations of scientific musical tuning.
    Nog een laatste opmerking: 440Hz is een WILLEKEURIGE keus geweest, waar helemaal geen enkele redenatie achter zit, en al helemaal geen resonantie. Waarom zou de wereld zich vastklampen aan een willekeurig getal?
    Iedereen wederom gegroet! 🙂

  18. @Rene: Wat jij noemt vastklampen aan een willekeurig getal noemt men standaardisatie. Vaak maakt het niet veel uit van welk getal je uitgaat, zolang je met z’n allen maar wel van hetzelfde getal uitgaat. Daar zijn afspraken voor nodig. Als iemand vindt dat de afspraken moeten worden gewijzigd dan mag-tie dat best roepen, maar als het gaat om een wijziging met grote consequenties dan moet-ie wel met steekhoudende argumenten komen.

  19. Verder heb ik nog geen reactie gezien op een eerdere opmerking die ik maakte. Mijn opmerking raakt de kern van het verhaal, de verwijzing naar de “wetenschappelijke stemming” die gebaseert zou zijn op de “oertoon” (1 Hz). Ik herhaal:
    In de diatonische toonladder is C de kleine terts van A. Uitgaande van de reine stemming is de trillingsverhouding van de kleine terts gelijk aan 5:6. Als A=432 HZ dan C= 6/5 * 432 = 518,4 dus komt de C onder de A uit op 259,2 en niet 256. Als je uit zou moeten komen op 256 dan zou moeten gelden A = 426 2/3, dus 426,6666… Zie ik iets verkeerd? N.b.: nogmaals, volgens het stuk betreft dit de kern waar die hele stemming van 432 Hz op is gebaseert. Als ik gelijk hebt blijft er van het hele verhaal niet veel over…

  20. @Rene
    “432 Hz is a harmonic of 8 Hz (which is the low threshold of the Alpha brainwave) and has the ability to synchronize the hemispheres of the brain”. http://www.soundshaman.com/ConcertPitch.html. Bij mij was het de tweede hit als je op ‘schumann resonance 432 Hz’ zoekt.
    Ik had ‘m oorspronkeleijk uit http://www.niburu.nl/index.php?articleID=16794 dat weer een ander getal aanhoudt:” “normale” alfa cycli van 10.4 Hz…..”

  21. Kan iemand mij uitleggen hoe ik kan zien in welk Hz een stuk muziek staat in audacity? Lukt het niet om die Hz (in toonhoogte wijzigen) om te zetten in 432?? Ergens anders op het web werd uitgelegd dat je alle muziek kan omzetten, maar dan moet je deze waarde invullen; 440 hz naar 432,186. iemand enig idee of dit wel klopt?

  22. hoi,

    Ik had een vraag; Weet iemand of het mogelijk is een keyboard om te zetten naar 432hz, of kent iemand een muziek winkel waar dat mogelijk is. Weet iemand wanneer het wel of niet mogelijk is?
    alvast bedankt.

  23. 440 Hz , 432 Hz , of ieder ander willekeurig aantal trillingen per seconde/tijds-eenheid …. jarenlang heb ik mijn gitaar gestemd met een apparaatje op 440 Hz , en evenzovele jaren heb ik direct daarna , wanneer ik begon te spelen op mijn “perfect gestemde” gitaar alles weer een beetje naar “beneden” bijgesteld . Waarom ? Geen idee ; gewoon , omdat het dan “lekkerder klonk” , omdat de tonen dan prettiger waren , het zingen makkelijker ging , kortom ; het was gewoon fijner . De reden dat ik hier schrijf is vanwege een vraag waar ik al heel lang mee rond loop , en wellicht gerelateerd is aan het verhaal van Guido ; waarom vinden we muziek mooi , of juist niet ? Waarom vind ik gitaarmuziek mooier dan bijvoorbeeld (de meeste)trompetmuziek ? Sterker nog ; waarom vind ik een “perfecte” C op een trompet zo veel minder mooi dan een “perfecte” c op een gitaar ? Wanneer ik dit voorbeeld nòg verder trek , kan ik de vraag stellen waarom ik een muziekstuk van één artiest geweldig kan vinden , terwijl ik de “cover” van een gerenomeerd en door mij zeer gewaardeerd muzikant als “helemaal niets” ervaar .

    Ik heb het idee dat er geen eensluidend antwoord is op mijn vraag , maar zou toch graag van gedachten wisselen met jullie op mijn vraag wat het nou precies is in ons wat op muziek appelleert , en waarom …… 440Hz , 432Hz , of ieder ander willekeurig aantal trillingen per seconde/tijds-eenheid .

  24. Wel grappig dat vaak de natuur (hier de kosmos) als heilige maat of standaard wordt gezien en dat dan “als het in de natuur voorkomt dan is het goed” uitspraak wordt gehanteerd. Allemaal aannames gebaseerd zijn op?

  25. Met deze opmerking dat er 13 sterrebeelden zijn ipv 12.
    Het 13de is de slangendrager.

    Boogschutter: 18 december – 18 januari
    Steenbok: 19 januari – 15 februari
    Waterman: 16 februari – 11 maart
    Vissen: 12 maart – 18 april
    Ram: 19 april – 18 mei
    Stier: 14 mei – 19 juni
    Tweeling: 20 juni – 20 juli
    Kreeft: 21 juli – 9 augustus
    Leeuw: 10 augustus – 15 september
    Maagd: 16 september – 30 oktober
    Weegschaal: 31 oktober – 22 november
    Schorpioen: 23 november – 29 november
    Slangendrager: 30 november – 17 december

    1. ooh 🙂

      Het 13e dierenriemteken –
      de Slangendrager (Ophiuchus)

      De slangendrager is officieel geen dierenriemteken, maar misschien juist nu wat we nodig hebben. Hij/zij bevind zich wel in de dierenriemgordel, in het “gat” tussen Schorpioen en Boogschutter en wordt door sterrenwachten als het teken “Ophiuchus = Slangendrager/Slangenbezweerder” aangegeven.

      De Slangendrager staat voor de sjamaan/sjamanca en is de bewaker van de levensenergie. Hij/zij kent het geheim van het leven. Zijn/haar voet wijst naar het hart van de Galaxis, de Bron en verbind ons met dit Hogere Zelf.

      Hij/zij brengt vrouwelijke en mannelijke waarden in ons samen en schenkt ons eenheidsbewustzijn. Ophiuchus helpt ons met de laatste stappen in onze ontwikkeling richting 21-12-2012. Hij/zij wijst de weg naar het centrum van de melkweg, waarmee wij en onze zon op juist die dag in een lijn staan!

    2. Leuk hè Sun, ik wist het al een tijdje. Nou klein geheimpje dan, mijn geboortedatum 7 december ;).
      Wat de mayakalender betreft ben ik een Red Spectral Skywalker. Kan je eigen teken op vinden als je het leuk vindt op http://www.starroot.com
      Veel plezier!

    3. Charles 36

      In de astrologie is er ook nog een andere visie op het 13e teken van de Zodiac. Die visie gaat er vanuit dat het teken Schorpioen twee gezichten heeft. Het ene is de aardegebonden Schorpioen met al haar onbewust emotionele diepgang. De tweede is de de Adelaar, die de mens in verbinding brengt met het geestelijke.

      https://thezodiac.com/eagle2.htm

      In het volgende artikel wordt ook de Feniks daar nog mee verbonden als vertegenwoordiger van het transformerende proces.

      http://www.beliefnet.com/columnists/astrologicalmusings/2006/11/the-scorpion-the-eagle-and-the.html

    1. Mooie artikel Mr. Consemulder, de hoofdlijnen kan ik begrijpen, maar zijn al deze getallen, geen menselijke aannames, om iets weer te geven, of is dit 432 net zo iets als bij het creéeren de gulden roede van 3,18, een soort PI gegeven want ik neem aan dat in het heelal geen geluiden voor komen, en ook geen gemeten afstanden, en net zo als wij de frequentie van geluid hebben gewijzigd is dit ook gedaan met het meten, van Duim, Voet en El, zijn we afgeperst, terwijl dit veel mooiere maten zijn, en helemaal op de menselijke verhoudingen en perspectief zijn gebaseerd.

  26. Quote “Propaganda minister Goebbels besloot in 1936 dat 440 Hertz de standaard werd. Het verhogen van de toonhoogte naar 440 Hertz is een duivelse zet geweest van de illuminati, die zeer zeker in de nazi’s goed vertegenwoordigd waren. Wat ze daarmee bereiken wilden is iedereen van zijn natuurlijke afstemming………”
    Dit klopt niet.
    Volgens Wikipedia: Sinds 1885 is voor wetenschappelijke toepassing vastgelegd dat de A4 een frequentie van 440 Hz hoort te hebben (standaard van een specifieke klankbron bij 20°C, zie onderstaande tabel). De meeste stemvorken worden dan ook op 440 Hz gemaakt.
    Spiritualiteit prima, maar wel volgens de feiten.

    1. Jaaaah, laten we Wikipedia als waarheidsbron omarmen.. Als we verder niets te doen hebben, als leuk tijdverdrijf..

  27. Wat de pitch (toonhoogte) is van een instrument is naar mijn inzicht niet zo heel erg belangrijk, als de snaren van een instrument maar goed kunnen trillen; niet te hard en niet te zacht.

    Kwalijk vind ik de 440 Hz stemming dan ook zeker niet. Wel stem in mijn instrumenten regelmatig op 432 omdat ik dit ff lekkerder in ’t gehoor vind liggen.

    Echter, wat ik wel een klein beetje naar vind is het gegeven dat instrumenten zoals de piano of de gitaar per definitie niet zuiver gestemd kunnen worden en dus altijd een pietsje vals zijn.
    Aangezien dit inherent is aan het instrument moeten we daar maar mee leren leven, ook is misschien wel een belasting voor de geest.

    Die geest (de hersenen) zal de ongerijmdheden in de tonen waarschijnlijk best wel verwerken en aanpassen, want vals is vals en dat wordt (denk ik) intern gecorrigeerd, maar wordt misschien wel een beetje moe daarvan.

    Waarom het instrument (altijd) een klein tikje vals is (moet zijn) kan ik wel uitleggen, maar dit gaat wat ver op deze webstek. Een leerboek elementaire muziekleer bevat het antwoord ook wel. Dus daar is het wel in te vinden.

    1. Voor de hersenen maakt het misschien niet zoveel uit. Voor de geest maakt het wel uit….

    2. Aquarius,
      graag wil ik daar wel eens over in discussie gaan, over de geest.
      Nu niet op deze plaats. Maar ik wil je wel vast vertellen dat ik een iewat andere opvatting heb over de geest dan gebruikelijk. Maar, jij hebt ook gelijk; een beetje vals is vermoeiend.
      Heerlijk lijkt mij zuivere muziek. Dan denk ik aan de regen, of het ruisen van de bladeren. Het fluiten van een vogel of het spreken van een ziel-vol mens. Of het horen van waarheden. Of het voelen daarvan. Allemaal een soort muziek, vind ik. En als wij daarop meezingen met mooie muziekinstrumenten en zang, dan kan dat zeer waardevol zijn, lijkt mij.

      Maar ja. De 50 Hz-kussen (brom genoemd) die alom vertegenwoordigd lijkt te zijn, vind ik zelf iewat saai en ook vermoeiend.
      Gelijkstroom zou veel mooier zijn, wat dat betreft. Eén zachte elektromagnetische spanning is misschien wel beter. Maar ja, dat kost dikke kabel hè?.

  28. Een staan een aantal onwaarheden in het geschreven artikel. Dit komt wellicht omdat dit artikel – als velen die over dit onderwerp gaan – een verzameling van “knip en plakwerk” is vanuit andere artikelen. Ik twijfel ook of de schrijver/ster van dit artikel zelf onderzoek heeft gedaan, danwel muziek geschiedenins en muziek theorie gestudeerd heeft.

    Een aantal van mijn kritiekpunten zijn (in iedergeval deels) al aangestipt door anderen eerder, maar daar er geen verbetering zijn doorgevoerd aan dit artikel, zal ook ik een poging wagen de schrijver/ster hier op te attenderen.


    “Die eerste toon is van oudsher 432 trillingen per seconde, oftewel 432 Hertz met een moeilijk woord.”
    “Onder dit artikel vind je een paar links naar andere websites die net als goto2012 bezig zijn de grondtoon A=432Hz (oftewel C=256Hz) terug te brengen.”

    Met deze twee zinnen lijkt te schrijver/ster te suggereren dat 432Hz in het verleden (“oudsher”, “terug te brengen”) een algemeen of vaak voorkomende stemtoon is geweest. Niets is minder waar. 432Hz is NOOIT een nationale of internationale standaard geweest. De enige officiele standaard anders dan 440Hz was ooit de “Diapason Normal”, de Franse pitch (ingevoerd op 16 Februari 1859) van A4=435Hz (2 Hz hoger). Er waren ook wel andere niet-officiele standaards, zoals de Baroque Pitch A4=415Hz, maar ook dat was geen nationale of internationale standaard.

    Voor 1676 was men uberhaupt niet in staat tone frequencies te analizeren. Men kon frequencies wiskundig berekenen (hetgeen bijv. Pythagoras al had gedaan), maar daar de tools nog niet bestonden op geluidsfrequencies te registreren en analizeren, waren tot die tijd de exacte geluidsfrequecies een raadsel. De uitvinding van bijvoorbeeld de “heterodyne” maakte het pas mogelijk op met “het oor” toon frequencies te vergelijken en uit te rekenen welke frequency te horen was. Erg precies waren the technieken toen nog niet, pas in rond 1870 (de zogenaamde “Acoustic Era”) – het tijdperk van de microfoon, Thermophone en Galvanometer – kon men vast stellen met welke toon frequencies men daadwerkelijk to doen had.

    Voor 1711 (uitvinding van de stemvork) had men uberhaupt geen vaste referentie frequency en kon de concert pitch verschillen van land to land, van regio to regio en zelfs van stad tot stad en zelfs van concert tot concert – afhankelijk van welk instument gebruikt werd om “de toon aan te geven”, als mede zaken als luchtvochtigheid en luchtdruk (dat een effect heeft op de pitch van instrumenten).

    Voor aanvullende info …https://roelsworld.eu/en/tuning-frequency/audio-frequency-history/

    Het is dus domweg “gefantaseer” om te beweren dat “van oudsher” 432Hz de Concert Pitch was. Men had vroeger simpelweg GEEN mogelijkheid de exacte pitch te bepalen.


    “Alle klassieke muziek van Bach, Brahms enzovoorts tot en met Verdi is gecomponeerd en uitgevoerd met gebruik van deze standaard, een A op 432Hz. In deze standaard is de C 512Hz of in een lager octaaf 256 Hz…”

    Dit is wederom een muziek historische fabel en geeft wederom aan dat de schrijver/ster geen muziek geschiedenis gestudeerd heeft. Zoals eerder beschreven was er in de tijd van Bach en Brahms geen standaard referentie pitch, niet national, nog internationaal. Een componist schreef niet voor een bepaalde pitch en de pitch daadwerkelijk gebruikt gedurende een uitvoering hing dus af van de locale standaard en omstandigheden.

    De meeste grote componisten (Bach als de meest bekende) waren veel minder met de Concert Pitch bezig dan met het te gebruiken Temperament. Een temperament is een “systeem” waarin de onderlinge toon relatie van alle 12 tonen vastgelegt is.

    De reden waarom ik ook hier aannemen kan dat de schrijver/ster van dit artikel geen muziek theorie gestudeerd heeft (of er dan in iedergeval niet diep genoeg ingedoken is) is vanwege het laatste deel van de eerder gequote zin: “… een A op 432Hz. In deze standaard is de C 512Hz of in een lager octaaf 256 Hz…”

    Om A4=432Hz en C4=256Hz/C5=512Hz in 1 Temperament te gebruiken, is men namelijk genoodzaakt Just Intonation te gebruiken i.p.v. de standaard 12-Tone Equal Temperament. In dit geval dient dat 3-Limit Just Intonation te zijn – beter bekend als Pythagorean Temperament (gebazeerd of de reine kwint) of een variant daarop (bijv. Maria Renold’s temperament).
    Al in de “Baroque era” was 12-TET de meest gebruikte standaard, Pythagorean stemming werd al lang niet meer gebruikt i.v.m. de “wolfskwint” die de meer complexe harmonische structuren en toonsoort veranderingen binnen een compositie bijzonder onprettig doet klinken. Zelfs als grote componisten als Bach een voorkeur voor 432Hz zou hebben gehad, dan nog zouden in hun composities niet zowel 432Hz als 256/512Hz hebben geklonken.

    Er is daarnaast totaal geen fysiek bewijs (brieven, notities, partituren, boeken van de hand van de componist) dat een componist as Bach wat met 432Hz had. Verdi was de enige componist waarbij een verwijzing naar 432Hz bewezen is. In een briefwisseling schrijft Verdi overigens het nummmer 432 niet, maar schrijft hij over 864Hz, het octaaf boven 432Hz. Meer info hierover: https://roelsworld.eu/en/432-tuning/giuseppe-verdi-435hz-432hz-256hz/
    Hij refereerd verder aan de Franse pitch (A4=435Hz). Het schijnt dat Verdi ook geinstereseerd was in de “Scientici Pitch” C4=256Hz, maar ook in het geval van Verdi’s composities en de tijd waarin hij leefde zou 432Hz en 256Hz nooit in dezelfde uitvoering hebben geklonken, daar 12-TET de standaard was.


    “Propaganda minister Goebbels besloot in 1936 dat 440 Hertz de standaard werd. Het verhogen van de toonhoogte naar 440 Hertz is een duivelse zet geweest van de illuminati, die zeer zeker in de nazi’s goed vertegenwoordigd waren.”
    “Helaas is in de tweede wereldoorlog die toon door de nazi’s weer verhoogd, en is in 1936 door de toenmalige propaganda minister Goebbels gedefinieerd op 440 Hertz”.

    Dit is wel de meest fantastische mythe en allergrootste onzin die over 440Hz vermeld word. Deze hoax is ooit door New-Age figuren de lucht in geslingerd om hun eigen 432Hz producties extra bijzonder te doen lijken. Goebbels en Nazi Duitsland hebben niks met de introductie en het gebruik van 440Hz te maken gehad.

    Al in 1834 werd 440Hz als Concert Pitch voorgesteld door Johann Schreibler tijdens de “Stuttgart Conference” (“Deutsche Naturforscherversammlung”). In de daarop volgende jaren werd 440Hz (of daaraangrenzend 439Hz en 441Hz) gebruikt op verschillende plekken in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italie … om er enkele te noemen. Het bewijs daarvan zijn een aantal verschillende stemvorken uit die tijd. Meer info hierover: https://roelsworld.eu/en/tuning-frequency/standardization/

    440Hz was begin 1900 ook inmiddels in de practijk ook al een productie standaard geworden in o.a. de Verenigde Staten. De bewijzen hiervan zijn vele vintage blaas instrumenten. Zo heb ik bijvoorbeeld een Conn sax uit 1922 en een Martin sax uit 1930 en beiden (zoals de meeste instrumenten uit die periode) waren ontworpen om gestemd te worden voor C4=440Hz. Alleen in Frankrijk en Duitsland waren er nog instrument bouwers die speciaal voor de Franse markt instrumenten maakte voor A4=435Hz (Diapason Normal, de oude Nationale Franse standaard). Wederom zijn ook hier fysieke bewijzen voor, vintage instrumenten. Voorbeelden: https://roelsworld.eu/en/blog-saxophone/vintage-435hz-saxophones/

    Het word tijd van supporters van Concert Pitch 432Hz eens ophouden met het verspreiden van rare verhalen en onvolledige of onware informatie wat betreft muziek theorie en geschiedenis.

    Als men echt wil dat 432Hz een nieuwe standaard gaat worden, dan is het contra-productief om met slecht onderboude verhalen en verzinsels te komen. Daar is niemand die 432Hz het spreekwoordelijke “warm hard toedraagt” mee gebaad. Ga voor feiten, niet voor fictie.

    Ik hoop dus ook dat de schrijver/ster van dit artikel nu eens serieus gaat studeren op de door mij – en anderen eerder al – aangestipte punten.

    Het zou jammer zijn als de aangestipte onzinnigheden blijven staan … tenslotte ben je als schrijver/ster wel degelijk verantwoordelijk voor het in stand houden en verspreiden van de informatie gedeeld het werk.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.