In januari 2024 verscheen het boek ‘De Belg’, geschreven door Mark Koster. Het is een biografie van DPG-directeur Christian Van Thillo. Een ondernemer die met zijn familiebedrijf ‘De Persgroep’, later ‘DPG’, eerst België veroverde en vervolgens Nederland. We hebben dit boek als basis gebruikt voor dit artikel. Méér dan de moeite waard, zoals gezegd, om even goed te lezen..! Maar het meest lezenswaardig in het boek, zijn niet de talloze sappige verhalen over Van Thillo zelf. Deze zijn als laatste hoofdstukken in het boek geplaatst.
Deze laatste hoofdstukken, geven een onthutsend, dystopisch beeld van de clickbait-machine waarin Van Thillo zijn mediarijk heeft herschapen. Een jaar nadat redacteur De Paepe is overleden aan kanker, warmt de krant ‘De Morgen’ diens lichaam nog eens op met een memorial van een reeks artikelen: ‘Je bent er nog. Je bent overal.’ Lijkenpikkerij? Mark Koster heeft zelf wat metingen gedaan: ‘Wie op het woord kanker zoekt bij De Morgen, treft tientallen verhalen over de dodelijke ziekte.’
Een eerdere publicatie diende verboden te worden..
Eerder had Van Hillo, via DPG Media, zich verzet tegen de publicatie van het boek ‘Man bijt Van Thillo’, van auteur is Guido Van Liefferinge. Deze voormalige ster-hoofdredacteur van meerdere tijdschriften van DPG, was tevens een naaste medewerker van Christian Van Thillo. Hun samenwerking werd echter door DPG verbroken, nadat Van Liefferinge zich in het openbaar had uitgelaten over het verdienmodel van deze ‘nieuwlichters’ in de journalistiek.
Na jaren juridisch touwtrekken bereikten DPG Media en Van Liefferinge uiteindelijk in 2015 een schikking over de definitieve financiële afhandeling van de arbeidsrelatie. Precies die schikking blijkt te hebben geleid tot een nieuwe rechtszaak, waarbij DPG Media in kort geding betoogde dat Van Liefferinge niet gerechtigd is iets over het mediabedrijf wereldkundig te maken. De rechter bepaalde dat de auteur en zijn uitgeverij dwangsommen schuldig zijn als ze ‘Man bijt Van Thillo’ toch zouden gaan publiceren.
Het machtigste mediaconcern in ons taalgebied is een soort nieuws-oven, gevoed met ‘emoporno’. Het meest verzengende fornuis in deze reeks is het AD, digitaal de grootste krant van Nederland. Nu heeft Van Thillo zijn stokerij nog verder uitgebreid met de streamer en tv-kanalen van RTL Nederland. Eerder wilde RTL nog fuseren met Talpa van John de Mol, die Van Thillo toen al een paar keer te slim af was geweest. Maar de combi RTL-Talpa werd uiteindelijk verboden door de Autoriteit Consument & Markt.
Van Thillo’s DPG zag enkele jaren geleden, met de tamelijk geruisloze overname van de van oorsprong Finse uitgever Sanoma Nederland, haar omzet met een slordige € 1,2 miljard groeien naar bijna €2 miljard. Maar vooral werd DPG ook weer een stuk Nederlandser. Zo’n 30 titels -tijdschriften en websites- als Libelle en Margriet, Donald Duck, Cosmopolitan en Panorama, werden in een klap Vlaamse uitgaven.
Maar de afgelopen jaren kwamen er ook ‘DPG-smetjes’ in de publiciteit. Zo onthulde in februari 2022 Yves Gijrath in zijn podcast wat hij noemt: ‘het ultieme DPG-lezersverraad’. De hoofdredacteuren van alle DPG-kranten hebben zes jaar lang verzwegen dat hun ‘superhoofdredacteur’ en Van Thillo-vertrouweling Jaak Smeets zich stelselmatig heeft vergrepen aan vrouwen binnen DPG; zij staan lelijk te kijk, net als hun verantwoordelijke hoogste baas.
Het tekent vervolgens DPG, dat het deze schandvlek tot een nieuwsspektakel weet te manoeuvreren.. De clickbait-machine voegt het onderwerp snel en soepel onder de nieuwste abonnee-magneet: #MeToo. ‘De verhalen over grensoverschrijdend gedrag van bekende mensen behoren al snel tot de meest gelezen stukken van het concern’, schrijft Koster in zijn boek over Van Thillo.
* * *
*
De verstikkende media-octopus genaamd DPG!
2025 © WantToKnow.nl/be
*
DPG Media heeft zich de afgelopen jaren opgewerkt tot veruit de machtigste speler op de Nederlandse mediamarkt, zeker sinds kort, nu ook RTL Nederland in hun handen is gekomen. Met grote kranten, websites, tijdschriften en radiozenders , beheerst het van oorsprong Belgische concern een ongekende hoeveelheid nieuwsaanbod. Critici waarschuwen voor de gevolgen: minder pluriformiteit, sluipende beïnvloeding van redacties en zelfs de schijn van belangenverstrengeling door een overvloed aan Europese subsidies, waarover de EU er het zwijgen toe doet. DPG zet alle zeilen bij, om de kritiek te pareren, maar de zorgen over journalistieke onafhankelijkheid nemen toe.
Bij de overnames van DPG hoor je de alarmbellen rinkelen, zoals de overname van RTL Nederland door DPG Media. Niet alleen omdat DPG nu de controle krijgt over een ongekende hoeveelheid nieuws- en entertainmentkanalen – van NU.nl tot Videoland. Maar vooral omdat die machtsconcentratie plaatsvindt met instemming én financiële steun van een Europese Commissie die weigert inzage te geven in haar eigen geldstromen.
Het is volslagen idiotie, en zéker volstrekt ondemocratisch; de Europese Commissie weigert openheid te geven over de besteding van EU-gelden aan DPG Media. Uit een recent antwoord op een openbaarmakingsverzoek (Woo/Wob), ingediend door de website ‘NieuwRechts’, blijkt dat Brussel inzage in cruciale documenten blokkeert..! Het gaat om stukken over de subsidiëring van projecten waarin DPG Media of haar dochterbedrijven betrokken zijn, zoals RTL Belgium. Als reden voert de Commissie ‘commerciële belangen’ aan.
De Europese Investeringsbank (EIB) verstrekte (HIER) recent een lening van € 120 miljoen, als onderdeel van een bredere financiering van.. € 392 miljoen voor ‘digitalisering en innovatie’. Dit roept vanzelfsprekend vragen op over de onafhankelijkheid van de DPG journalistiek in het algemeen en de invloed van internationale overheden op de media in het bijzonder.
DPG Media wint ‘Big Brother Award’
De Nederlandse versie van de ‘Big Brother Awards’ (gebaseerd op het boek ‘1984’ van George Orwell), worden elk jaar georganiseerd door Bits of Freedom. Hiermee vragen zij vooral aandacht voor personen, bedrijven en overheden die grove inbreuken hebben gemaakt op de privacy en/of communicatievrijheid van burgers. Door het ‘intensief tracken en profileren van miljoenen gebruikers’ kreeg DPG Media, de ‘Big Brother Award 20241’ toegekend.
Het jury-rapport zet ook vraagtekens bij de journalistieke onafhankelijkheid van DPG Media. Daarnaast schendt het mediabedrijf volgens de jury de AVG-richtlijnen, aldus het juryrapport:
“De wet geeft mensen controle over hun eigen persoonsgegevens, maar dat gebeurt hier volstrekt niet. Zelfs wij waren verbaasd over de omvang van deze praktijk. Wat goed is voor het bedrijf, is niet per se goed voor de maatschappij.”
De kritiek richt zich op het gebrek aan transparantie over dataverzameling en gebruik. De jury stelt dat DPG Media via e-mailadressen klantprofielen koppelt met andere bedrijven, zoals bouwmarkten, waardoor persoonlijke gegevens worden gedeeld zonder dat gebruikers hiervan op de hoogte zijn. Bovendien bewaren advertentiepartners van DPG Media volgens de jury surfgegevens tot wel tien jaar.
Het dagelijks tracken en profileren van miljoenen nieuwsconsumenten zal naar aantal alleen maar toenemen, om de simpele reden dat DPG Media steeds meer mediamerken overneemt. Stefan Havik, Chief Digital Officer DPG Media, nam de award op de avond van de uitreiking, zelf in ontvangst. Zijn reactie was als volgt: