Advertentie

De verstikkende media-octopus die DPG heet..!!


In januari 2024 verscheen het boek ‘De Belg’, geschreven door Mark Koster. Het is een biografie van DPG-directeur Christian Van Thillo. Een ondernemer die met zijn familiebedrijf ‘De Persgroep’, later ‘DPG’, eerst België veroverde en vervolgens Nederland. We hebben dit boek als basis gebruikt voor dit artikel. Méér dan de moeite waard, zoals gezegd, om even goed te lezen..!  Maar het meest lezenswaardig in het boek, zijn niet de talloze sappige verhalen over Van Thillo zelf. Deze zijn als laatste hoofdstukken in het boek geplaatst.

Deze laatste hoofdstukken, geven een onthutsend, dystopisch beeld van de clickbait-machine waarin Van Thillo zijn mediarijk heeft herschapen. Een jaar nadat redacteur De Paepe is overleden aan kanker, warmt de krant ‘De Morgen’ diens lichaam nog eens op met een memorial van een reeks artikelen: ‘Je bent er nog. Je bent overal.’ Lijkenpikkerij? Mark Koster heeft zelf wat metingen gedaan: ‘Wie op het woord kanker zoekt bij De Morgen, treft tientallen verhalen over de dodelijke ziekte.’

Het machtigste mediaconcern in ons taalgebied is een soort nieuws-oven, gevoed met ‘emoporno’. Het meest verzengende fornuis in deze reeks is het AD, digitaal de grootste krant van Nederland. Nu heeft Van Thillo zijn stokerij nog verder uitgebreid met de streamer en tv-kanalen van RTL Nederland. Eerder wilde RTL nog fuseren met Talpa van John de Mol, die Van Thillo toen al een paar keer te slim af was geweest. Maar de combi RTL-Talpa werd uiteindelijk verboden door de Autoriteit Consument & Markt. 

In februari 2022 onthult Yves Gijrath in zijn podcast ‘het ultieme lezersverraad’. De hoofdredacteuren van alle DPG-kranten hebben zes jaar lang verzwegen dat hun ‘superhoofdredacteur’ en Van Thillo-vertrouweling Jaak Smeets zich stelselmatig heeft vergrepen aan vrouwen binnen het bedrijf. Zij staan lelijk te kijk, net als hun hoogste baas. Maar de clickbait-machine voegt zich snel en soepel naar de nieuwste abonnee-magneet: #MeToo. ‘De verhalen over grensoverschrijdend gedrag van bekende mensen behoren al snel tot de meest gelezen stukken van het concern’, schrijft Koster.

* * *

*
De verstikkende media-octopus genaamd DPG!

2025 © WantToKnow.nl/be
*

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.