Advertentie

E-book Lyme Kaj Alexander

Advertentie

Wie is die Nederlandse ingenieur..?


Er is een raadsel, dat wij van toepassing vinden op het verhaal van de mislukte actie in Libië, door de Nederlandse Koninklijke Marine. Dat raadsel gaat als volgt:
Een jongeman die zojuist een ernstig verkeersongeluk heeft gekregen met zijn vader in de auto, wordt het ziekenhuis binnengereden en dient direct geopereerd te worden. De vader van de jongen is helaas bij het verkeersongeluk om het leven gekomen. De chirurg die dienst heeft, kijkt naar de röntgenfoto’s en ziet dat een spoedoperatie écht noodzakelijk is; verschillende ernstige fracturen dienen behandeld te worden.
Maar na het zien van deze jongeman op de brancard, trekt de chirurg echter wit weg… Het verplegend personeel vraagt wat er aan de hand is, waarop de chirurg antwoord: “Ik kan deze jongeman niet opereren, want het is mijn zoon”..  Hoe kan dit..?

Het antwoord is al even simpel, als je je niet laat afleiden door de titel ‘chirurg’.. De chirurg is namelijk zijn moeder..!

Kijk, van een soortgelijk verhaal, in het geval van de evacuatie van de Nederlandse-ingenieur-uit-Libië, zou er dus ook best sprake kunnen zijn van een vrouwelijk ingenieur..! Nietwaar? Maar goed, speculeren hierover heeft niet zoveel zin, omdat de Nederlandse regering de identiteit van deze ‘ingenieur’ verborgen houdt. Heel journalistiek Nederland inmiddels opschepend met de vraag:

* * *
x
Wie is die Nederlandse ingenieur..?

x

Rutte: ‘Ingenieur heeft geen banden met koninklijke familie’
Premier Rutte (VVD) verklaarde vandaag nog eens dat de man die geëvacueerd had moeten worden, met de fatale helicoptervlucht uit Libië, niets van doen heeft met het Koninklijk Huis of met de koninklijke familie.

De Lynxhelikopter die in de buurt van de Libische stad Sirte landde, om twee evacués op te halen, onder wie 1 Nederlander. Deze helikopter was opgestegen van het fregat Hr. Ms. Tromp, dat al een week voor de kust van Libië lag..! Het was dus geen overhaaste, onbezonnen aktie..!

In de Kamerbrief stond al dat de evacué geen banden had met het Koninklijk Huis. Deze formulering wekte echter argwaan bij Alexander Pechtold van oppositiepartij D’66, aangezien het Koninklijk Huis, zoals het in de brief genoemd wordt,  slechts een gedeelte is van de Koninklijke familie…!

Op het Internet circuleerde het gerucht dat het Mabel Wisse Smit was, de vrouw van prins Johan Friso, die van het Libische strand opgehaald diende te worden. “De sociale media horen nu eenmaal bij de moderne tijd”, zei Rutte hierover.

Veel vragen..!
De Kamer houdt het debat over de evacuatie en de brief van de regering aan de Tweede Kamer, waarschijnlijk volgende week. De oppositie heeft inmiddels al veel vragen klaarliggen. Bij het debat zullen in ieder geval premier Mark Rutte (VVD), minister van Buitenlandse Zaken Rosenthal (VVD) en minister van Defensie Hillen (CDA) aanwezig zijn.

In het antwoord op Kamervragen stellen de ministers Hillen (Defensie, CDA) en Rosenthal (Buitenlandse Zaken, VVD) dat de directe overmeestering na de landing het vermoeden wekt dat de Libische autoriteiten wisten dat de Nederlandse helikopter bij Sirte zou landen. Het verrassingselement, zeer belangrijk in de missie, was verdwenen. Hoe de voorkennis is verkregen, kan volgens de ministers niet met zekerheid worden vastgesteld.

Oppositie wil gesprek met ingenieur Libische reddingsactie..
D66, SP en PvdA willen, zo bleek vandaag tijdens een procedurevergadering over de kwestie, een gesprek met de ingenieur in kwestie. Hij is werkzaam, zo is inmiddels bekend, bij het bedrijf ‘Royal Haskoning’. Het zou om deze ingenieur gaan, die zou worden opgehaald tijdens de mislukte evacuatie in Libië.

In de brief die het kabinet gisteravond stuurde over de evacuatie wordt vaak verwezen naar deze ingenieur. D66-leider Pechtold hierover. “Ik zou hem eigenlijk willen vragen naar voren te treden.” Dat kan volgens Pechtold bijdragen aan de transparantie. Een Zweedse docente, die ook zou worden geëvacueerd, gaf al wel een interview aan NRC Handelsblad.

Uit dit verhaal van deze  Zweedse docente, blijkt dat er op het moment van de evacuatie nog genoeg alternatieven waren voor een veilig vertrek uit Libië. Maar het ministerie van Defensie heeft tot nu toe beweerd dat de evacuatie met de helikopter de enige mogelijkheid was om Erikson en de Nederlander uit het land te krijgen. Ook de Zweedse regering wist van de Nederlandse evacuatieplannen in Libië op 27 februari.

Het ziet ernaar uit dat premier Mark Rutte alle zeilen bij zal moeten zetten, om een acceptabel draai aan de evacuatie-blamage met de Lynx-helicopter te geven..

En óók de Europese Unie was ingelicht, schrijven journalisten Steven Derix en Danielle Pinedo op 19 maart in NRC Handelsblad. Zij interviewden deze Rose Erikson, de  Zweedse-docente-Engels in kwestie, die dus samen met ‘de Nederlandse ingenieur’ zou worden opgepikt in Sirte.

Erikson werd door het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken op de hoogte gesteld van haar aanstaande evacuatie en hoorde later dat deze in ‘EU-verband’ was gecoördineerd. Defensie wilde niet reageren op deze nieuwe informatie.

Alleen de VVD en SGP lieten weten geen behoefte te hebben aan een gesprek met de man (of vrouw??), die bekend staat als ‘de ingenieur’. Voorzitter van de vaste Kamercommissie van Buitenlandse Zaken Nebahat Albayrak (PvdA) gaat het kabinet nu vragen om te bemiddelen of de ingenieur bereid is zijn (of haar!) verhaal te doen.

Advertentie

14 thoughts on “Wie is die Nederlandse ingenieur..?

  1. Juist Guido! Vragen, vragen..er rijzen heel veel vragen. Ook bij mij. Wie, welke persoon was blijkbaar zo belangrijk dat deze weggevoerd diende te worden buiten de publieke mogelijkheden om. En uit het zicht van controleerbare evacuatie. Inmiddels is vast komen te staan dat er wel degelijk nog gewoon mogelijkheden waren om Libië te verlaten met gewoon nog mogelijke chartervluchten. De noodzakelijkheid van de actie zoals in de kabinetsbrief staat geformuleerd is onzin. Zoals gezegd er waren nog reguliere mogelijkheden om het land te verlaten. Ook het feit dat na de vrijlating van de helikopterbemanning deze na hun vrijlating niet onmiddellijk naar Nederland terug vervoerd zijn maar ‘eerst van alle commotie moesten bekomen’. Hebben ze niet eerst een mediatraining gehad om te leren moeilijke vragen omtrent de identiteit van de evacués te leren pareren? Zomaar een paar vragen. Ik heb nog veel meer bedenkingen over deze mislukte missie en de manier waarop deze politiek getracht afgehandeld te worden. Het zaakje stinkt aan alle kanten.

  2. Ik las hier meer over op argusoog,zie onderstaande,

    Het Onderzoeksteam van Herstel de Republiek heeft de koppen bij elkaar gestoken om een concept-regering’s verklaring op te stellen die, anders dan te doen gebruikelijk in de politiek, de waarheid beschrijft, of althans in hoge mate zal benaderen. Met deze regeringsverklaring, kunnen de ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken hun leugens voor zich houden, zo ook de vice-premier van CDA huize. De minister-president kan deze verklaring voorlezen aan de voltallige Staten Generaal, het hoofd van de regering is vrij aan de vergadering deel te nemen, bij gebreke waarvan het wordt aangenomen, dat zij de verklaring volledig onderschrijft. In afwijking van de republikeinse norm om gewone woorden met kleine letters te schrijven, wordt nu de volledige titulatuur aangehouden, teneinde het lezen voor de minister-president te vergemakkelijken. De inhoud is al moeilijk genoeg. Zijn voorganger Balkenende had de gewoonte om moeilijk uitspreekbare woorden te verbasteren tot afkortingen naar eigen inzicht en dergelijk gebrabbel dient nu te worden voorkomen.

    AAN ALLE NEDERLANDERS, AAN ALLE LANDGENOTEN!

    Leden van de Staten Generaal!
    Naar aanleiding van de ontwikkelingen rondom Libië van een aantal weken geleden en de consequenties er van, richt ik het woord tot u in nederigheid. We zetten de ontwikkelingen nog eens op een rijtje en verbinden de nodige consequenties aan het geen staatsrechtelijk niet door de beugel kan. Een recent voorbeeld daar van is het fabeltje wat ik heb op gehangen door te beweren dat ik in deze kwestie “geheim overleg” heb gevoerd met de fractie leiders. Een aperte leugen, die ik eerst heb verkocht als een “vergissing”, wat natuurlijk óók weer gelogen is. Dit liegen, misleiden en verdraaien van de feiten is een on ontkoombaar gevolg van de idiote constructie die we hier de “constitutionele monarchie” noemen.

    Hare Majesteit de Koningin heeft het behaagd een Staats bezoek te brengen aan de Sultan van Oman, Qaboos bin Said al-Said en al dus is deze in gepland voor 6 maart 2011. De Sultan is voornemens vier oorlog’s schepen bij de firma Damen Shipyards aan te schaffen ter waarde van enkele honderden miljoenen Euro’s, hetgeen dit staats bezoek urgent maakte. Aansluitend was een bezoek aan Qatar gepland teneinde de olie belangen voor Royal Dutch Shell veilig te stellen; u bent immers allen bekend met het forse aandeel van Hare Majesteit in Royal Dutch Shell, wat geschat zou kunnen worden op een waarde van minimaal € 20 miljard. Het fregat met de naam De Ruijter werd op topsnelheid als show model speciaal voor reclame-doeleinden naar de havenstad Muscat gezonden. De hoge kosten van die promotie-actie kunnen niet worden door belast aan Damen Shipyards, dan weet u dat al vast.

    Door de ontstane onrust, welke vanuit andere Arabische staten was overgeslagen naar het sultanaat Oman, was er haast geboden om de geld transactie voor de fregatten bij de Krediet verzekeringsmaatschappij (met garanties van de Nederlandse Staat, lees: belastingbetaler) te verzekeren. Bovendien moest uit Oman nog geld worden getransfereerd indien voor de Sultan de nood aan de man kwam en deze onverhoopt zijn biezen zou moeten pakken. Gebruikelijk is dan, dat Hoogheden elkaar op kosten van u allen behulpzaam zijn. Deze transactie kon het best worden afgehandeld door Hare Majesteit, met behulp van haar schoondochter Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Maxima. Maar degene die het meest en snelst heeft bijgeleerd als het gaat om dit soort grote geldbedragen is Prinses Mabel van Oranje natuurlijk, dat spreekt voor zich.

    Alles was reeds geregeld, Prinses Mabel zou in eerste instantie haar wapen transactie in een gesprekje in Libië met Saif al Islam Khadaffi Jr. en daarna de geldt ransactie vanuit Oman veilig stellen. Prinses Mabel van Oranje met haar ervaring is onmisbaar bij het onderbrengen van grote sommen geld. Haar echtgenoot strijkt veelal met de eer, maar zijn vrouw doet het echte zware werk, hetgeen de Familie uiteraard heel fijn vindt en goed bevalt.

    Maar er ging iets ernstig mis! Heel ernstig zelfs, want Mabel van Oranje verdwaalde op 23 februari 2011 in de woestijn van Libië en heeft dat conform afspraak getwitterd door middel van een code bericht: The carnage in Lybya must stop. Op 24 februari 2011 beschikte Mabel van Oranje niet meer over de mogelijkheid om op een of andere manier contact op te nemen of te twitteren en aldus brak de paniek in volle hevigheid ten paleize uit, want waar was Mabel in terecht gekomen? Na verloop van tijd werd zij evenwel getraceerd buiten Tripoli, samen met Erik Oostwegel, CEO van Royal Haskoning, naar mijn informatie een studiegenoot van Prins Friso van Oranje. Majesteit’s collega-Bilderberger Maxime Verhagen werd bij de Koningin ontboden met de opdracht om terstond richting Malta/Tripoli te vliegen om met alle denkbare middelen de veiligheid van Mabel te bewerkstelligen. Alles werd uit de kast gehaald. Het marine-fregat Tromp werd in de omgeving van Malta in de hoogste staat van paraatheid gebracht en de helikopter onder commando van de bekende piraten verdelgster Luitenant Yvonne Niersman werd ingeschakeld om vanuit Malta enkele vluchten naar Tripoli uit te voeren, teneinde Mabel aldaar uit de gevarenzone te halen. Door de hevige gevechten en instabiele situatie in en rond Tripoli konden Mabel van Oranje en CEO Erik Oostwegel Tripoli niet meer bereiken en zij werden naar Sirte gedirigeerd voor een “pick up”. Tegelijkertijd werd de Tromp eveneens naar de Libische kustwateren, vlak buiten de territoriale zee grens gedirigeerd en kwam daar op 25 februari 2011 aan.

    Op 26 februari 2011 laat de Nederlandse ambassadeur, die zich niet buiten Tripoli kan begeven, weten, dat twee Nederlanders van buiten Tripoli onderweg zijn naar Benghazi. Op 27 februari 2011 wordt in opdracht van het Hare Koninklijke Hoogheid de Koningin nabij Sirte met de boordhelikopter een reddingsactie uitgevoerd om Mabel van Oranje in veiligheid te brengen. Zou echter deze redding’s operatie niet zijn mislukt, dan gebiedt de eerlijkheid te zeggen, had hier waarschijnlijk na het uitdelen van Koninklijke Onderscheidingen geen haan naar had gekraaid en was dit op een ieders conveniërende wijze in de reeds in gereedheid gebrachte doofpot terecht gekomen. Waarna in alle stilte bijzetting in de Haagsche DPG had kunnen volgen en de zaak definitief zou zijn afgerond. Dit is een gebruikelijke procedure in dit land, voor het geval u hier nog niet van op de hoogte was.

    Maar deze redding’s operatie mislukte echter door niet nader verklaarde omstandigheden en de ongerustheid bij Hare Majesteit nam onheilspellend toe. In ongewisheid over de veiligheid en beschikbaarheid van Mabel van Oranje besloot zij derhalve op 27 februari 2011 het Staatsbezoek aan Oman af te zeggen, zoals de ministers is wijgemaakt, maar naar later blijkt tot een zogenaamde privé-afspraak te zijn omgebouwd en de minister president niet anders kon, dan dit te accepteren om Hare Majesteit niet in verlegenheid te brengen, U weet immers, dat zij onschendbaar is en derhalve geen ander orgaan “gezag kan afdwingen”, zoals ons door de staats recht geleerde Professor Jan Willem Sap nog eens duidelijk is gemaakt, zodat het dus wel MOET kloppen. Op 28 februari 2011 maakt het NRC van dit besluit melding.

    In de tussen tijd en in afwezigheid van minister en vice-premier Maxime Verhagen in Nederland, werd Elco Brinkman door het CDA naar de debatten voor de Provinciale Staten gestuurd. Door de bekendheid met de diplomatieke mores werd Maxime Verhagen, nabij Libië aanwezig, ingeschakeld. De mislukte operatie moest geheim gehouden worden en de veiligheid c.q. beschikbaarheid van Mabel van Oranje diende in goede banen te worden geleid. Het lukte Verhagen langs diplomatieke weg de finaal mislukte redding’s operatie tot 2 maart 2011 geheim te houden. Zowel de Nederlandse media alsook de Libische Staatstelevisie zwegen tot 2 maart. Langs reguliere weg werden in de tussentijd in het geheim en uit het zicht, Erik Oostwegel en Mabel van Oranje geëvacueerd.

    Eric Oostwegel kwam 3 maart 2011 op Nederlandse bodem in Eindhoven aan en dook op een ons bekende plaats onder om te worden gebriefd. Mabel twitterde op 2 maart 2011 officieus via code vanuit Oost-Afrika (of elders, geruchten spraken over Israël of Londen, niemand die het weet) haar beschikbaarheid voor eventuele verdere acties of transacties. Minister Maxime Verhagen bezocht aansluitend het staats hoofd voor de-briefing en kon zich nog net op tijd voor de Provinciale Staten verkiezing voegen bij zijn CDA-vrinden, om desgevraagd op de hem bekende wijze van onnozele guitigheid te verklaren dat hij even afwezig was geweest voor een skivakantie. Wij konden op dat moment onze lol niet op, want ook na de val van ons nood-kabinetje zouden we uit een keur van lucratieve aanbiedingen hebben kunnen kiezen, zonder enig bewijs van gebleken geschiktheid, fantastisch!

    Het loopt echter geheel anders, landgenoten. We beseffen ons ten volle, dat de volstrekt onwenselijke, volks onvriendelijke en staats gevaarlijke verstrengeling van commerciële Koninklijke Belangen met die van de politiek, volkomen onhoudbaar is geworden en dienen derhalve met directe ingang ons ontslag in. En wat Hare Majesteit de Koningin doet, moet u haar zelf maar vragen, want daar kom ík niet meer, noch voer ik het woord voor haar, noch wens ik voor haar schaamteloos gedrag op te draaien omdat zij zo genaamd onschendbaar zou zijn. Ik dank u en vaarwel, land genoten!

    Tot zover de afscheid’s verklaring van het kortstondig gedoog kabinet je, een afgeleide van het Leidsche Meelopers Gilde en met een premier die het als zijn hoofd taak ziet NIEMAND in de weg te lopen en hare majesteit al helemaal niet! Even eens verheugd over de afloop besloot de van amsberg sr. op 2 maart 2011 de minister-president mee te delen dat op 9 en 10 maart 2011 een bezoek zou worden gebracht aan Oman en Qatar. De minister-president heeft dit de Kamer bevestigd op 4 maart 2011.

    Deze hele affaire, waarin van begin tot eind door de hoogst mogelijke instanties is gelogen en misleid, is voor het Onderzoek’s team reden genoeg om Drs. Rutte op de noodzaak te wijzen het ontslag van de voltallige incompetente en door deze affaire corrupt gemaakte regering’s ploeg, inclusief de door hem zo gerespecteerde hoofd oorzaak van de problemen, zijn Majesteit, aan te bieden aan het Nederlandse volk en met directe ingang nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Het is hier immers zodanig geregeld, dat het ongekozen staats hoofd deel uit maakt van de regering. Door dat het hopeloos disfunctionerende staats hoofd in deze kwestie en de onverbiddelijke opvolging door haar incompetente zoon, de beoogde democratische rechts staat structureel in gevaar en verlegenheid wordt gebracht, zal een Werkgroep Grondwet 2011 worden geformeerd. Om het staats bestel dat na 200 jaar stil stand catastrofaal is vermolmd en gedegenereerd definitief te moderniseren, is een nieuwe Grondwet noodzakelijk en moet bij referendum worden goed gekeurd. Op gepaste wijze zal hopelijk snel de Vrije Republiek der Nederlanden uit worden geroepen. Met dank aan Mabel van Oranje, sneu voor haar dat we in de Republiek niet aan lintjes doen…… Hier nog wat meer informatie over ons Mabeltje en haar definitie van “Liefdadigheid”.

    Op weg naar Bariloche

    Moet Nederland eindelijk weer een Republiek worden?

  3. Ronald Stive’s Experience
    Director Maritime Advisory Group Royal Haskoning
    Privately Held; Civil Engineering industry

    March 1993 – Present (18 years 1 month)

    As Director of Haskoning Libya, Ronald is reponsible for the commercial and technical operations of the Maritime division of Royal Haskoning in Libya.
    Next to that Ronald acts as senior Port Consultant on many different projects around the world, with a focus on North Africa, Middle East and Far East.

    Ronald Stive’s Education
    Technische Universiteit Delft MSc, Civil Engineering

    1. Helemaal gelijk heb je….

      Laten we het niet meer over het verleden hebben….

      Terug naar de serieuzere kant van het leven:

      Weet iemand hoe het weer is volgende week?

      Wellicht dat de zonnige reactie van Sunny en deze reactie daarop direct weer verwijderd kunnen worden, wegens off-topic desinfo.

  4. Vastbijten in deze zaak. Door journalistiek doorzettingsvermogen zou dit best wel eens de ontbrekende link kunnen worden die de zogenaamde bevrijdingsoorlog in Libië linkt naar de ware aard en belangen van de V.S., E.U., V.N., NAVO: de volgende stap naar een NWO.

  5. tóch BLIJFT het “verwarrend”, maar ook SPANNEND,
    want de Zweedse mevrouw zei in de uitzending op t.v.
    dat er nóg een 3e persoon was.
    dus……………….WIE was dat dan?
    was dat dan tóch Mabel ??? (i.v.m. haar baan bij V.N. ?)
    alles KÀN !!!!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.