
*
Klimaatconferentie:
8 Km snelweg door Amazone aanleggen!!
2025 © WantToKnow.nl/be
*
Voor de COP30-klimaattop in de Braziliaanse stad Belém is een nieuwe vierbaans-snelweg aangelegd die door tienduizenden hectaren beschermd Amazonewoud loopt. Het doel is om het verkeer naar de stad ’te vergemakkelijken’, waar in november meer dan 50.000 mensen – waaronder wereldleiders – zullen deelnemen aan de conferentie. De meeste milieu-lieden komen per vliegtuig van over de hele wereld.. De deelstaatregering prijst de ‘duurzame’ kwaliteiten van de snelweg aan, maar sommige lokale bewoners en natuurbeschermers zijn verontwaardigd over de gevolgen voor het milieu.
Het Amazonegebied speelt een cruciale rol in het absorberen van koolstof voor de wereld en het bieden van biodiversiteit, en velen zeggen dat deze ontbossing in tegenspraak is met het doel van een klimaattop. Langs de gedeeltelijk aangelegde weg torent aan weerszijden weelderig regenwoud – een herinnering aan wat er ooit was. Op het gekapte terrein, dat zich over meer dan 13 km door het regenwoud tot aan Belém uitstrekt, liggen hoge stapels boomstammen.
Graafmachines en andere machines banen zich een weg door de bosbodem en egaliseren het moerasgebied om de weg aan te leggen die door een beschermd gebied zal lopen. Lokale burger Claudio Verequete woont ongeveer 200 meter van waar de weg is aangelegd. Vroeger verdiende hij zijn inkomen met het plukken van açaí-bessen van bomen die ooit op deze plek stonden. “Alles is vernietigd, onze oogst is al gekapt. We hebben dat inkomen niet meer om ons gezin te onderhouden.”
Hij zegt geen enkele compensatie te hebben ontvangen van de deelstaatregering en dat hij daardoor momenteel op zijn spaargeld leeft. Zijn vrees is, dat de aanleg van deze weg in de toekomst tot meer ontbossing zal leiden, nu het gebied is opgelegd en dus eenvoudiger bereikbaar is voor bedrijven.
“We zijn bang dat er op een dag iemand hier zal komen en zal zeggen: ‘Hier is wat geld. We hebben dit gebied nodig om een tankstation of een magazijn te bouwen.’ En dan zullen we moeten vertrekken. We zijn hier in deze gemeenschap geboren en getogen. Waar moeten we heen?”
Zijn gemeenschap zal geen verbinding hebben met de weg, gezien de muren aan weerszijden ervan.
“Voor ons, die aan de kant van de snelweg wonen, zal dit geen voordelen opleveren. Het zal wel voordelen opleveren voor de vrachtwagens die erlangs rijden. Als iemand ziek wordt en naar het centrum van Belém moet, kunnen we er geen gebruik van maken.”

De weg laat twee niet met elkaar verbonden gebieden van beschermd bos achter. Wetenschappers zijn bezorgd dat dit het ecosysteem zal versnipperen en het verkeer van wilde dieren zal verstoren. Prof. Silvia Sardinha is dierenarts en onderzoeker aan een universitair dierenziekenhuis dat uitkijkt op de locatie van de nieuwe snelweg. Zij en haar team rehabiliteren wilde dieren met verwondingen, die voornamelijk door mensen of voertuigen zijn veroorzaakt. Zodra ze genezen zijn, worden ze weer in het wild uitgezet – iets wat volgens haar moeilijker zal worden als er een snelweg voor hun deur komt te liggen.
“Vanaf het moment dat er ontbossing plaatsvindt, is er sprake van verlies. We zullen een gebied verliezen om deze dieren weer in het wild vrij te laten, de natuurlijke omgeving van deze soorten. Landdieren zullen ook niet meer naar de andere kant kunnen oversteken, waardoor de gebieden waar ze kunnen leven en zich voortplanten, kleiner worden.”
De Braziliaanse president en minister van Milieu zeggen dat dit een historische top zal worden, omdat het “een COP in het Amazonegebied is, en niet een COP over het Amazonegebied”.
De president zegt dat de bijeenkomst een gelegenheid zal bieden om aandacht te besteden aan de behoeften van het Amazonegebied, het bos aan de wereld te laten zien en te presenteren wat de federale overheid heeft gedaan om het te beschermen. Maar prof. Sardinha zegt dat hoewel deze gesprekken “op zeer hoog niveau, tussen zakenmensen en regeringsfunctionarissen” zullen plaatsvinden, de mensen die in het Amazonegebied wonen “weer niet zullen worden gehoord”.
De deelstaatregering van Pará had het idee voor deze snelweg, bekend als Avenida Liberdade, al in 2012 geopperd, maar het was herhaaldelijk opgeschort vanwege milieubezwaren. Nu is een reeks infrastructuurprojecten nieuw leven ingeblazen of goedgekeurd om de stad voor te bereiden op de COP-top.
Adler Silveira, de infrastructuursecretaris van de deelstaatregering, noemde deze snelweg als een van de 30 projecten die in de stad worden uitgevoerd om deze “voor te bereiden” en “te moderniseren”, zodat “we een erfenis voor de bevolking kunnen achterlaten en, nog belangrijker, de mensen voor COP30 op de best mogelijke manier van dienst kunnen zijn”.
Hij zegt dat het een “duurzame snelweg” en een “belangrijke mobiliteitsmaatregel” was en voegt eraan toe, dat er wildoversteekplaatsen voor dieren, fietspaden en zonne-energieverlichting zouden komen. Er worden ook nieuwe hotels gebouwd en de haven wordt herontwikkeld, zodat cruiseschepen daar kunnen aanmeren om het overschot aan bezoekers te kunnen opvangen.
De Braziliaanse federale overheid investeert meer dan US$ 81 miljoen om de capaciteit van de luchthaven uit te breiden van “7 naar 14 miljoen passagiers”. Er wordt een nieuw stadspark van 500.000 m² aangelegd, Parque da Cidade. Het zal groene ruimtes, restaurants, een sportcomplex en andere faciliteiten omvatten die daarna door het publiek kunnen worden gebruikt.

Sommige ondernemers op de enorme openluchtmarkt Ver-o-peso zijn het erover eens dat deze ontwikkeling kansen voor de stad met zich meebrengt. Dalci Cardoso da Silva, die een kraam met leren schoenen runt, zegt hierover:
“De stad als geheel wordt verbeterd, er wordt aan gerepareerd en er komen veel mensen uit andere plaatsen op bezoek. Dat betekent dat ik meer kan verkopen en meer kan verdienen”
Hij zegt dat dit nodig is omdat Belém toen hij jong was “mooi, goed onderhouden en goed verzorgd” was, maar sindsdien “verlaten” en ‘verwaarloosd’ is geraakt en “weinig belangstelling geniet van de heersende klasse. We hopen dat de discussies niet alleen op papier blijven staan, maar ook tot echte acties leiden. En dat de maatregelen, de genomen beslissingen, ook echt in praktijk worden gebracht, zodat de planeet wat beter kan ademen en de bevolking in de toekomst wat schonere lucht heeft.”
Dat zal ook de hoop zijn van de wereldleiders die ervoor kiezen om de COP30-top bij te wonen. Er wordt steeds kritischer gekeken naar de vraag of het vliegen van duizenden mensen over de hele wereld en de infrastructuur die nodig is om hen te ontvangen, het doel niet ondermijnt. Om het maar even voorzichtig te stipuleren..
Interesting 🤨 pic.twitter.com/W4UODJfImB
— #childofGod726 (@childofGod726) November 7, 2025
The UN’s COP30 climate conference begins on Monday.
Remember when Spain’s climate minister flew to COP26 in a private jet, was driven most of the way to the venue in a several-vehicle motorcade, then got out with just a few hundred metres to go and cycled the rest of the way on… pic.twitter.com/kSv17co5tw
— Wide Awake Media (@wideawake_media) November 7, 2025

