Advertentie

candida banner april 2019

‘Lepelbuiger’ Uri Geller: ‘Een ruimer bewustzijn is de sleutel naar een andere wereld’


35 jaar geleden deed Uri Geller de wereld versteld staan met zijn magische krachten. Hij groeide uit tot een mythisch figuur, met sterrenstatus. Maar de ‘lepelbuiger’ heeft afstand genomen van zijn egokant. Dus minder shows puur ter vermaak. Zijn gaven worden nu vooral ingezet voor een hoger doel: de wereld ervan overtuigen dat een ruimere kijk op ons bewustzijn de sleutel is naar een wereld zonder ziekte, oorlog en armoede. Zijn weg kruiste die van Ronald Jan Heijn en Harry Beckers, met wie hij zijn overtuiging deelt. Samen besloten ze de film Staya Erusa, Find the Book of Knowledge te maken.

Wat is er precies gebeurd in de tuin? Dat vraagt Uri zich nu al 54 jaar af. Gaandeweg zijn leven lijken steeds meer puzzelstukjes in elkaar te vallen. Hij was vier jaar en speelde in een verlaten tuin, vlakbij zijn huis in Tel Aviv. “Opeens stond ik oog in oog met een heel fel licht, waaruit een soort lichtbol kwam die mijn voorhoofd raakte. Het was zo krachtig dat het mij in het gras duwde. Ik kan me niet meer herinneren of ik direct opsprong en naar huis rende of dat ik nog een paar minuten bleef liggen. Ik kan me wel herinneren dat het is gebeurd: het was geen droom, zoals mijn moeder dacht. Haar reactie was niet verwonderlijk, aangezien we verre familie zijn van ‘dromenarts’ Sigmund Freud.”

‘Ik was geobsedeerd door geld en roem’
We zitten aan de rand van het Vondelpark, Ronald Jan, Uri en ik. Het is prachtig weer. De reden dat Uri een paar dagen in Nederland is, heeft alles te maken met de nieuwe film van het duo. “Een zeer belangrijke film voor de toekomst van de mensheid,” aldus Uri.
Voor zijn 60 jaar ziet hij er nog jongensachtig uit: zwart kort haar en een slank, atletisch lijf. In de jaren ‘60 pronkte hij er als fotomodel nog mee op covers van glossy bladen. Geller is nooit vies geweest van aandacht. Na zijn mysterieuze ervaring, ontdekte hij tijdens het eten van soep, dat hij met gedachtekracht lepels kan buigen en breken. Hij oefende deze gave door het telkens aan schoolvriendjes voor te doen. Het heeft hem geen windeieren gelegd.

Het begin van de film schetst een beeld van wat er zich in de jaren ’70 en ’80 heeft afgespeeld. Nadat hij zijn eigen land (Israël) versteld deed staan van zijn gaven, reisde hij de hele wereld over. In Londen bracht hij het klokwerk van de Big Ben tot stilstand, in Duitsland stopte hij een kabelbaan en steevast tijdens zijn uitverkochte shows verboog en brak hij lepels, las gedachten en liet kapotte horloges weer lopen. Hij verscheen aan hoven, sprak met regeringsleiders en rekende beroemdheden als John Lennon, Michael Jackson en Salvador Dali tot zijn vrienden. Uri: “Ik was geobsedeerd door geld en roem. In die tijd was ik altijd verdrietig en had paniekaanvallen. Het was mijn vriend John Lennon die tegen mij zei: ‘Jij bent niet gelukkig omdat je niet weet wat spiritualiteit is.’ Hij had gelijk.”

Na die bijzondere ervaring had Uri niet het gevoel dat hij een missie had in het leven. “Ik had als kind maar één droom: mijn moeder laten stoppen met werken. We waren zo arm. Mijn vader was nooit thuis, hij had andere vrouwen en mijn moeder werkte keihard om het gezin te onderhouden. Als kind wist ik niet dat ik tot grote dingen in staat was, zoals het stoppen van kabelbanen, het buigen van metaal en het laten lopen van horloges. Maar ik dacht: ‘Op een dag ben ik succesvol. Ik ga heel veel geld verdienen. Ik ga een huis kopen voor mijn moeder, een televisie en een nieuwe auto voor mezelf. Dat was mijn droom, daar heb ik jarenlang mijn energie op gericht en zo is het ook gegaan.”

‘Ik was erbij en zag het licht ook!’
Tijdens die ervaring in de tuin, werd er nog iets gezegd? “Nee, niets. Kort daarna at ik soep en de lepel boog. Ik weet niet of er een verband is. Het is voor mij net zo’n raadsel. Ik houd altijd drie theorieën voor mogelijk: het was een bovennatuurlijk fenomeen, een buitenaards wezen of iets met vortexen op die plek in de aarde (een energiestroom – IPM).” Maar dat het geen droom was, weet Uri nu 100% zeker. “Twee jaar geleden kreeg ik een e-mail van een man, hij schreef: ‘Uri Geller, ik ben geschokt. Je weet niet wie ik ben maar ik zag zojuist een documentaire over jou op de BBC, waarin jij vertelde over de lichtbol in de tuin. Ik moet je iets vertellen: ik was er bij en ik zag het licht ook!’ Ik was verbaasd.”

Later, over de telefoon, vertelde deze man aan Uri dat hij in die tijd als jonge officier op weg was naar het huis van zijn ouders. Op de hoek waar beiden straten elkaar kruisen, zag hij een klein jongetje spelen en plotseling een fel licht. Uri: “Hij legde uit hoe het licht mij achterna kwam. Dus ik zei: ‘Oh mijn God, dit is zo belangrijk voor mij. Want jij bent de eerste ooggetuige van iets waar ik over heb verteld en over heb geschreven, waarna mensen mij hebben uitgelachen, voor gek verklaard en gezegd: ‘Dat is onmogelijk, dat is gelogen, dat is verzonnen.’ Toen ik weer in Israël was, heb ik deze man, die nu in de zeventig is, opgezocht en zijn verhaal vastgelegd op film.”

Lepelbuigen heeft met een positieve geest te maken
Zijn missie – en de reikwijdte daarvan – wordt Uri nu pas duidelijker. Hoewel het aanvankelijk leek alsof hij zijn gaven verspilde door wereldwijd de ene televisieshow na de andere af te gaan, komt zijn bekendheid nu goed van pas. Ronald Jan: “Het geeft onze film die aandacht die nodig is om de boodschap over te brengen.” Dat is volgens Uri allemaal onderdeel van een groter plan. Hij pakt mijn pen en begint op mijn kladblok een fles te tekenen op een stromende rivier. “Kijk, de mensen in de fles hebben een vrije wil en kunnen bewegen. Maar we kunnen de fles niet laten stoppen met drijven. Dat is het lot, dat is het plan, dat is oneindigheid. Go with the flow!”

Klinkt logisch maar bij mij rijzen steeds meer vragen: Wat is dan het grotere plan? Wat is het doel van het feit, dat deze man met zijn geest (‘ik hoef alleen maar te denken: smelt en buig.’) metaal kan ‘omkrullen’? Wat betekent dit voor de toekomst van onze wereld? En zou het echt zo kunnen zijn dat zijn gave afkomstig is van een buitenaards wezen. Hoewel er een lepel naast zijn kopje groene thee ligt, vraag ik hem er niet naar om zijn kunsten te tonen. Alsof ik hem niet serieus neem en bewijs wil hebben dat hij geen charlatan is. Mijn gevoel zegt dat deze man authentiek is. “Het is ook vaak genoeg misgegaan hoor tijdens grote televisieshows,” zegt Uri nuchter. “Als ik erg moe ben of somber, dan lukt het niet. Ik moet me goed voelen. Het heeft met een positieve geest te maken.”

‘Besef je wel hoe belangrijk jouw krachten zijn?’
De wetenschap wilde in de jaren ’70 ook graag verklaren waar Uri zijn ongewone talenten vandaan kwamen. Sceptici onder de wetenschappers wilden vooral de oplichter en geldwolf ontmaskeren. Uri Geller is de meeste geteste paranormale in de wereld. Maar de eerste wetenschapper was de Amerikaan Andrija Puharich, die veel onderzoek deed naar het occulte. Uri: “Hij zocht mij op tijdens één van mijn shows in een nachtclub in Israël en zei: ‘Als dat wat jij doet echt is, besef je dan wel hoe belangrijk jouw krachten zijn?’ Waarop hij mij uitnodigde om naar de Verenigde Staten te komen, zodat ik in prestigieuze laboratoria – zoals het Stanford Research Institute (SRI) in Californië – onderzocht kon worden.”

Voor Uri kwam de uitnodiging in 1972 precies op het goede moment: “Ik trok in mijn eigen land nog nauwelijks publiek. Iedereen had mijn kunstjes inmiddels gezien en ik kon mijn act niet veranderen.” Hij was 26 jaar en zag dit opnieuw als één groot avontuur. “Het moest ‘mind-blowing’ worden,” lacht hij. Dat werd het. Vooral omdat hij met zijn gaven het paradigma van de wetenschap volledig op zijn kop zette. Namelijk dat de realiteit verder gaat dan alleen materie. Vooruitstrevende wetenschappers realiseerden zich dat wat hier gebeurde, het begin was van een grote doorbraak. Ronald Jan: “In de film komen deze vooraanstaande wetenschappers ook aan het woord. Dat draagt bij aan de geloofwaardigheid van de boodschap van Staya Erusa.”

‘Niets in het heelal is vast. Alles is gemaakt van energie’
Uri wordt zeer enthousiast als we tot de kern van de film – en eigenlijk zijn boodschap voor de wereld – komen. “Einstein zei het al in 1925: niets in het heelal is vast. Alles is gemaakt van energie. We ontdekken nu dat er een soort veld is, waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is en waarin allerlei informatie ligt opgeslagen. Ook onze gedachten zijn energieën met een bepaalde frequentie. In het universum geldt de wet van aantrekkingskracht. Gelijksoortige frequenties trekken elkaar aan als een magneet en manifesteren zich in de realiteit. Daarom is het belangrijk je aandacht te richten op datgene wat je wilt verwezenlijken. Geloof daarbij in jezelf en je zult zien dat het zo werkt.”

Uri beheerst dit inzicht tot in de puntjes en is zelfs direct in staat om met zijn geest materie te laten ‘gehoorzamen’. Zou het kunnen dat hij deze gave heeft gekregen om de mensheid met zijn neus op de feiten te drukken en een tool te geven om de wereld te veranderen? Zelf laat hij inmiddels geen kans onbenut. Er zijn talloze ‘mindpower-boeken’ van zijn hand verschenen, hij geeft motivatieshows aan grote multinationals als Google, Sony en Rolls Royce en zijn huis staat altijd open voor zieke kinderen: “Ik ben geen genezer maar ik kan een katalysator zijn om positief te gaan denken. Als een ziek kind meer positief wordt, dan zal hij of zij sneller genezen. Dit zal iedere dokter kunnen bevestigen. Dus naast medicijnen, naast behandelingen, ben je met positief denken in een betere situatie dan als je dat niet doet.”

Opkomst van de moderne wetenschap
De klassieke wetenschap is gebaseerd op ‘zien is geloven’. Het fundament van ons collectieve wereldbeeld stamt nog uit de tijd waarin de ideeën van de Franse filosoof en wiskundige René Descartes (1596-1650) hoogtij vierden. Hij ontwierp de analytische meetkunde. Mens, dier en het universum waren volgens hem een soort machines. Ook in die tijd was het moeilijkste probleem een wetenschappelijke verklaring te vinden voor het bewustzijn. De opkomst van de moderne wetenschap heeft tot de technische revolutie geleid, maar heeft aan de andere kant totale vervreemding in de hand gewerkt. Waarin de mens denkt afgescheiden te zijn van zichzelf, van anderen en van de natuur.

Het is niet eens een gek idee om de gave van Uri als een soort alarmbel te beschouwen. Het is immers hoog tijd voor een transformatie van ons bewustzijn. Als we doorgaan zoals we nu doen, stevenen we af op onze eigen ondergang. Zolang wij nog in de veronderstelling zijn afgescheiden te zijn van het geheel, verandert er niets aan onze overtuigingen en het vernietigende gedrag dat daaruit voortvloeit. Ronald Jan: “Begrippen als macht, ziekte, en oorlog zullen na het zien van deze film een andere betekenis krijgen. De film verklaart de grote wereldvraagstukken en reikt mogelijkheden aan door een letterlijk ruimere manier van denken tot oplossingen te komen. Hoe? Door het bewustzijn zelf te verklaren.”

Niet alleen wetenschappers die nog met Einstein hadden gewerkt waren in de jaren ’70 bij de experimenten met Uri betrokken. Ook Dr. Edgar Mitchell, hij was de 6e man op de maan met de Apollo 14 vlucht. Daarna heeft hij het Institute of Noetic Sciences opgericht, dat onderzoek verricht naar de verbinding tussen wetenschap en bewustzijn. En Brits fysicus en Nobelprijswinnaar (1973) Brian Josephson, hij bestudeert de invloed van het denken (mind) op materie (matter). Kortom; de relatie tussen kwantumfysica en paranormale verschijnselen. Mijlpaal voor alle betrokkenen was een publicatie (1974) in het prestigieuze Britse wetenschapsmagazine Nature, dat de SRI-resultaten van Uri Geller publiceerde.

Mysterieuze ‘metalen’ stemmen en het kosmisch brein
Maar er speelt nog meer. In de film Staya Erusa, Find the Book of Knowledge wordt een tipje van de sluier opgelicht. Uri: “Deze film is denk ik het begin van het kennisboek, zoals me dat jaren terug in 1973 – tijdens de experimenten in het SRI – een paar keer door een soort metalen stem uit de bandrecorder van Puharich werd geopenbaard.” Ja, er gebeurden rare dingen in de laboratoria waar Uri werd onderzocht: “Wij waren er getuigen van dat de taperecorder uit zichzelf begon af te spelen. Ik dacht eerst dat het een grap was, maar het was echt. De stem zei dat ik of ik en Puharich het kennisboek zouden vinden, met daarbij de belofte: ‘Wij sturen het kosmische brein.’ Dat laatste was ik eigenlijk helemaal vergeten. Wel heb ik vaak gedacht: wanneer ga ik dat boek vinden? Is het ook echt een boek of is het een computer, een tape, een film. Wat is het!”

Zijn ontmoeting met Ronald Jan en Harry Beckers vorig jaar, was het moment waarop alles op wonderbaarlijke wijze bij elkaar kwam. Ronald Jan: “Een man had via onze website gereageerd op de eerste film Staya Erusa, The Beginning. Hij mailde ons dat we die film aan Uri Geller moesten laten zien. Ik heb Uri gebeld en de dvd opgestuurd. Een week later zaten we bij hem thuis. Uri zei toen: ‘Wat een fantastische film! Hier heb ik 35 jaar op gewacht!’”

De kennis over de menselijke evolutie uit de eerste film, komt voort uit het bewustzijn van Harry (37). In de nieuwe film komt naar voren dat hij een soortgelijke ervaring heeft gehad met een lichtbol als Uri. Hij lag alleen in bed toen hij zich bewust werd van de aanwezigheid. De lichtbol heeft Harry nooit meer verlaten en hij staat voortdurend in contact met het ‘veld’. Dat betekent dat hij permanent toegang heeft tot alle informatie in het universum. Leven en dood, de werking van ons zonnestelsel, de evolutie van de mens: niets is langer een geheim.

In tegenstelling tot Uri Geller, houdt Harry zich liever op de achtergrond. Maar voor Uri viel een belangrijk puzzelstukje op zijn plaats door Harry te ontmoeten: “Ik voelde dat deze man zich beweegt in één of andere hogere sfeer, dat hij verbonden is met een hogere intelligentie of iets dat met hem verbonden is, waardoor hij informatie channelt. Toen Ronald Jan mij een fragment uit het boek Uri van Andrija Puharich faxte, waarin hij schrijft dat metalen stemmen over het kosmisch brein spreken, herinnerde ik het mij weer en wist ik dat het om Harry Beckers ging.”

Buitenaards leven en New World Order
De Engelstalige film Staya Erusa, Find the Book of Knowledge – die in dertien talen via internet beschikbaar is voor de rest van de wereld – is dus pas het begin van een opeenvolging van documentaires. In latere films zal elk onderwerp dat nu in de film wordt aangeraakt, worden uitgediept en nader verklaard. Denk aan onderwerpen als: inzicht in het bewustzijn, leven en dood en de gevolgen van deze inzichten, voor de wetenschap, de geneeskunde, de machtsverhoudingen op aarde en de vraag die menigeen al decennia lang bezighoudt: zijn wij alleen in het heelal? “Wat denk je zelf,” vraagt Uri mij. “Is het niet naïef om dat te denken? Het universum houdt niet op bij ons zonnestelsel. Er zijn oneindig veel levensvormen in de melkwegstelsels in het heelal. Een ruimer bewustzijn leidt ook tot dit inzicht.”

Van hogerhand wordt hier nogal geheimzinnig over gedaan. Het bestaan UFO’s wordt al jaren in de doofpot gestopt. Geloof jij in het bestaan van de New World Order , een verborgen kracht achter het wereldtoneel dat de mens tot slaaf wil maken? Uri: “Zelf denk ik dat niet direct. Machtige personen en leiders, ze hebben hun eigen denkpatronen, maar dat maakt ze nog niet ‘evil’. Je hebt nu veel mensen die tegen Bush zijn, of tegen van alles zijn. Er zijn mensen die tegen mij zijn, mensen die denken dat ik een goochelaar ben…”
“Ik denk wel dat er organisaties en grote bedrijven zijn die biljoenen dollars verdienen aan oorlogen of situaties creëren waardoor oorlog ontstaat, omwille van de wapenhandel. Of dat er farmaceutische bedrijven zijn, die niet willen dat kanker of aids te genezen is. Net zoals de olie-industrie niet wil dat auto’s op water kunnen rijden. Al deze krachten bij elkaar zou je kunnen denken dat het werk is van de Illuminatie, maar nee ik denk van niet.”

‘De Aarde is de mooiste planeet in het universum’
Dus je denkt dat het beter is als mensen hun energie richten op positieve zaken en inzien dat ze met hun gedachten hun eigen werkelijkheid creëren? “Precies. Daar gaat de film ook over. Ik geloof ook niet dat in 2012 de wereld vergaat. Ja, er zijn nog veel problemen die opgelost moeten worden, dat laten we ook in de film zien. Denk aan armoede, ziekte, klimaatverandering en oorlogen. Maar het gaat erom dat de mensen zich bewust worden van hun eigen kracht en NU in actie komen. Als we met elkaar de aarde weer in goede conditie brengen, dan is dit de mooiste planeet in ons universum.”

Dan vraagt Uri ineens of ik een zwarte stift bij me heb (‘nee’). Vervolgens voelt hij even in zijn eigen broekzak. Jawel, er zit een zwarte stift in. De lepelbuiger blijkt altijd voorbereid op een onverwachte demonstratie. Zonder dat ik hem erom heb gevraagd pakt hij het theelepeltje naast zijn lege kopje, en begint er met duim en wijsvinger over te wrijven. En ja hoor; het lepeltje buigt direct en trekt uit zichzelf nog even krom tot een hoek van negentig graden. Geroutineerd zet hij met de zwarte stift zijn handtekening in de lepel en overhandigd hem aan mij. Uri Geller, hoezo een charlatan?

Dit artikel is gepubliceerd in Frontier Magazine, september/oktober 2007.

Advertentie