Advertentie

Drijvende stad in Rotterdam centrum.


Het onderstaande testproject, dat tot stand is gekomen via de organisatie URGENDA, zal vanf mei 2010 in Rotterdam worden opengesteld.

Urgenda is de actie-organisatie die Nederland sneller duurzaam wil maken, samen met bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en particulieren. Op basis van een lange-termijnvisie is een concreet actieplan uitgewerkt van nu tot 2050, met o.a. Icoonprojecten, regionale projecten, de Dag en de Nacht van de Duurzaamheid en veel concrete activiteiten, van het stimuleren van duurzame voeding en kleding tot de realisatie van 1 miljoen elektrische voertuigen in 2020.

Dit alles opdat we in dit drukke land, ook over 40 jaar, nog prettig, mooi en gezond kunnen wonen, werken, reizen, eten en recreëren. HIER direct naar het topic op de site van Urgenda.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Urgenda Icoonproject Drijvende stad wordt zichtbaar in Rotterdamse Stadshavens

Een opvallend nieuw bouwwerk, bestaande uit drie drijvende halve bollen, zal in mei 2010 zichtbaar worden in het centrum van Rotterdam. Burgemeester en Wethouders van Rotterdam hebben vandaag ingestemd met de bouw van het drijvend paviljoen.

drijvendestad artist impression
Impressie van de drijvende paviljoenen, zoals die in Mei volgend jaar in Rotterdam geopend zullen worden.

Urgenda is hierbij intensief betrokken als mede-initiatiefnemer en ziet dan ook toe op de duurzaamheidsaspecten van de bouw. Verder is de oplevering in mei 2010 een voorbode van het Urgenda Icoonproject om over uiterlijk vijftien jaar een drijvende stad te realiseren waarin ca. 10.000 mensen kunnen wonen.

Urgenda voorzitter Jan Rotmans: “Het drijvend paviljoen is een kleinschalig experiment dat als leeroefening dient om uiteindelijk de drijvende stad te realiseren.”

Het drijvend paviljoen bestaat uit drie aan elkaar geschakelde bollen, waarvan de grootste een diameter heeft van 24 meter en een hoogte van 12 meter. Het vloeroppervlak is 46 bij 24 meter.

De eerste vijf jaar zal het futuristische paviljoen in de Rijnhaven zijn aangemeerd en dienst doen als expositie- en ontvangstruimte. De hele constructie is gebouwd op ontvangst van circa 500 mensen.

De Rijnhaven is geschikt voor het paviljoen vanwege de beperkte golfslag en steeds minder binnenvaartschepen gaan van de haven gebruik maken. Het drijvend paviljoen zal vanaf de Erasmusbrug zichtbaar zijn en bovendien is de Rijnhaven goed bereikbaar met het openbaar vervoer, ook over water.

Artists impression van de drijvende stad die Urgenda voor zich ziet.
Artists impression van hoe uiteindelijk een drijvende stad, zoals Urgenda die voor zich ziet, eruit zou komen te zien.

Voorbeeld van duurzaam bouwen op water

Het drijvend paviljoen moet niet alleen een voorbeeld zijn voor het bouwen op water, maar ook van duurzaam bouwen. Urgenda zit dan ook in het bouwteam en ziet toe op de duurzaamheidsaspecten zoals de gebruikte materialen, de flexibiliteit en de inrichting. Het paviljoen wordt verwarmd en gekoeld met zonne-energie en oppervlaktewater.

Er zijn verschillende klimaatzones, zodat de energie alleen gebruikt wordt waar die op dat moment nodig is. Op het gebied van energie zal het paviljoen in hoge mate in z’n eigen behoefte voorzien. Het paviljoen zuivert ook zijn eigen toiletwater. Wat er dan overblijft, kan worden geloosd in het oppervlaktewater. Bijzonder is ook het folie waarmee de koepels bekleed worden. Het zogenaamde ETFE-folie is ongeveer 100 keer lichter dan glas. Dat maakt dit folie zeer geschikt voor drijvende gebouwen.

Het complex is een ontwerp van het ontwerpteam Deltasync/PublicDomain Architecten. Het wordt gebouwd door Dura Vermeer. De productie van het drijfsysteem zal naar verwachting in oktober 2009 beginnen.

Ambities

Doordat het paviljoen drijft, stijgt het automatisch mee met de waterspiegel. Het drijvend paviljoen is het eerste resultaat van Rotterdam Climate Proof (onderdeel van Rotterdam Climate Initiative) om klimaatbestendig te bouwen in buitendijkse gebieden. Nog deze eeuw worden drijvende woonwijken een belangrijke invulling van het Stadshavensgebied.

Mensen zullen in deze wijken op het water wonen, boodschappen doen, werken en recreëren. De Rotterdamse ambities met Stadshavens omvatten 1600 hectare voor duurzame ontwikkeling. Het paviljoen gaat de mogelijkheden van deze vernieuwing demonstreren.

8 gedachten over “Drijvende stad in Rotterdam centrum.

  1. Van mij mogen ze !!! D Wat geweldig mooi !!!!
    Alhoewel er ook gevoelsmatig wat beklemmende en gecontroleerde haakjes aan zitten, … (met de “tendensen” van de huidige politieke instellingen)
    Maar puur sec op zich kan ik dit soort dingen op creatief vlak alleen maar aanmoedigen.

  2. @ Rene,
    Lijkt er inderdaad wel een beetje op. Ik vraag me ook altijd af waarom dit soort projecten er zo glasachtig uit dienen te zien, afgezien van het feit dat er op water licht gebouwd dient te worden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.