Advertentie

E-book Lyme Kaj Alexander

Advertentie

Avontuurlijk onderwijs, je kinderen zijn er klaar voor. Jij ook?


abcIeder kind wil van nature graag leren, maar niet ieder kind wil naar school. Misschien herken je het als ik zeg dat het reguliere onderwijssysteem weinig ruimte biedt voor gevoel, creativiteit, bewustzijn, intuïtie, kortom; wie jij óók bent. Het accent ligt meer op presteren, feiten in je hoofd stampen, iets doen ‘zoals het hoort’. Maar het enige wat ‘hoort’ zijn je oren. Toch? Dat hebben ze bij Aventurijn goed begrepen, een kleine privé-school in Loenen waarbij het draait om ‘leren van het leven’. Oprichtster Hannah de Vos-Beckers: “In principe is het onderwijs van Aventurijn geschikt voor ieder kind. Maar helaas is het nog niet geschikt voor alle ouders en leerkrachten.”

Onderwijspionier Hannah
Onderwijspionier Hannah

Van een enthousiaste moeder kreeg ik het boekje toegestuurd: ‘Op avontuur met een vernieuwende school’, geschreven door onderwijspionier Hannah de Vos- Beckers. In de brief schreef ze: ‘Mijn dochter zit erop, en ik ben elke dag weer dankbaar dat de kinderen op deze school onttrokken worden aan het huidige schoolsysteem. Het onderwijs is er helemaal op gericht om van kinderen, slaafse, niet zelf denkende werkers te maken.’

Manipulatie via onderwijs

Wie zich al enige tijd beweegt in de informatie – zoals ondermeer te lezen op WantToKnow – is bekend met de werkwijze van de machtselite. Manipulatie via massamedia, politiek, de entertainmentindustrie maar last but not least ook het onderwijs, is één van de meest krachtige manieren om mensen ‘klein’, ‘dom’, onzeker en angstig te houden. Je vergeet als het ware dat je zelf bij machte bent om je eigen werkelijkheid te scheppen. Ongemerkt stel je jezelf afhankelijk op van het ‘systeem’, dat je gevangen houdt in een soort angstgreep. Met als gevolg dat we zelf bijdragen aan het in stand houden van de wereld zoals die is.

Dringend op zoek naar sponsoren

Gelukkig worden steeds meer mensen wakker, zoals de ouders van de kinderen die leren op Aventurijn. De school is in 2000 opgericht en telt 22 kinderen. Dat is een mooi aantal, maar natuurlijk in feite heel erg weinig: ‘Slechts een heel kleine groepje is uitverkoren om werkelijk verrijkend onderwijs te krijgen, maar dat zijn geen kinderen van ‘gewone’ mensen,’ aldus de moeder in de brief. Deze moeder – Mariëlle Schavemaker – trekt eigenlijk aan de noodbel. Ze verzucht: “We zijn dringend op zoek naar sponsoren, die schoolmateriaal, onderhoud aan het gebouw en een salaris kunnen waarmaken voor de begeleiders/leraren van deze prachtige school.”

Aventurijn uniek in zijn soort

De nieuwe Uri Geller?

Ik blijf even hangen bij de woorden ‘geen kinderen van ‘gewone’ mensen’. Ik snap natuurlijk precies wat deze moeder bedoelt. Eigenlijk zou werkelijk verrijkend onderwijs heel ‘normaal’ moeten zijn, waar ‘normale’ kinderen van ‘normale’ ouders naartoe gaan. Want hoewel Aveturijn uniek is in zijn soort, is het eigenlijk een hele ‘normale’ school. Want – zo schrijft Hannah in haar boek – wij hebben aandacht voor het kind. ‘Voor iedereen gelijke lessen is mijns inziens de grootste ongelijkheid die er is. Ieder mens heeft immers zijn eigen levenslessen te leren!’ Ja maar, hoor ik je denken: leren ze dan wel genoeg?????

Geloven in zichzelf

Hannah schrijft in haar boek: ‘Ik zie dagelijks kinderen opbloeien en krachtiger worden. Niet omdat ze mooie cijfers hebben, maar omdat ze weten wie ze zijn, geloven in zichzelf en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leven.’ Op Aventurijn mogen de kinderen zelf kiezen wat voor lessen ze willen volgen. Bijvoorbeeld: Wiskunde, Taal, Engels, Rekenen en nog veel meer. Je bepaalt dan met een leraar/begeleider wat voor niveau je doet. In haar boek noemt ze talloze voorbeelden uit de praktijk. ‘Zo kwam er laatst een knulletje van 10 met een rood hoofd van het skaten naar binnen. Hij zag een boek liggen, las er even in en rende weer naar buiten. Hij wist later feilloos te vertellen wat er in het boek stond.’

Menselijk contact, daar draait het om

Een les over vertrouwen en contact
Een les over vertrouwen en contact

De BBC heeft onderzocht wat er blijft hangen na een vorm van mondelinge overdracht (bijvoorbeeld een les): 55% uit de context, 38% van de non-verbale communicatie en slechts 7% van de verbale communicatie. Hannah: ‘Dit betekent dat een traditionele lessituatie een weinig effectieve vorm van kennisoverdracht is; daar komt nog bij dat als je kinderen continu dwingt iets te leren waar zij het nut niet van inzien, er nog minder blijft hangen en de motivatie laag is.’ Op Aventurijn is veel aandacht voor de leeromgeving maar ook de begeleiders zijn van essentieel belang. Hannah: ‘Het werkelijke menselijke contact, dat is waar het in feite allemaal om draait. Dus ook aandacht voor emotionele zaken.’

Kinderen laten zien dat het anders kan

Iets waar de zogenaamde ‘nieuwetijdskinderen’ veel baat bij hebben. Het lijkt ook wel alsof er steeds meer van deze hooggevoelige kinderen zijn. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit filmpje, een 8 minuten durende documentaire over de nieuwe generatie kinderen, die sinds de jaren ’80 is opgestaan. Veelal kinderen met paranormale gaven, die grote moeite hebben om zich te voegen in het bestaande systeem dat bijvoorbeeld onderwijs heet. Deze kinderen krijgen vaak niet de begeleiding die ze nodig hebben. Ze krijgen etiketten opgeplakt als ADHD, ADD, autisme en andere aanverwante stoornissen. Terwijl ze juist met zo een groot geschenk komen. Ons laten zien dat het ook anders kan.

Niet de ultieme methode

Maar goed… Aventurijn heeft dus sponsoren nodig, want geld voor ‘gewoon’ onderwijs, voor ‘gewone’ kinderen van ‘gewone’ ouders, dat is nog niet zo vanzelfsprekend. Mariëlle: “Maar ook mensen die hun kennis en ervaring over willen dragen aan de kinderen, liefst gecertificeerd en voor langere tijd, zijn erg welkom!’ Misschien ben je na het lezen van dit artikel zo enthousiast dat je graag meer wilt weten hoe je zelf een school als Aventurijn kunt opzetten. Het is zeker raadzaam om dan het inspirerende boekje van Hannah te lezen, verwacht echter geen strakke handleiding over ‘dè nieuwe onderwijsmethode’, want vindt Hannah met 10 jaar ervaring: ‘Ik geloof dat er geen ultieme methode bestaat.’

Je kind is er klaar voor. Jij ook?

Oeh en dat vinden we verwarrend, want we willen graag ‘controle’, zekerheid, het beste voor ons kind. Maar maak je niet al teveel zorgen. Hannah: ‘Voor ons als volwassenen is het vaak nog te moeilijk om onze oude ideeën en dogma’s los te laten. Die vrijheid is allemaal wel mooi, maar ze moeten toch de tafels kennen en weten wie Willem van Oranje was?’ Hannah denkt echter dat wij zullen toegroeien naar een hele nieuwe manier van leren. Een manier van leren waarbij vrijheid, waarmee nu op diverse scholen wordt geëxperimenteerd, geen doel meer is maar een vanzelfsprekende voorwaarde. Je kind is er klaar voor. Jij ook?

www.aventurijn.org
Klik hier om het boekje te bestellen (14,50 euro)

Inspirerende websites:

www.artimedes.wordpress.nl een site waaro.a. meer informatie te vinden is over de workshops over vernieuwend onderwijs die Hannah geeft.
www.wizzkunde.nl een site over natuurwetenschappen, gemaakt door leerlingen van Aventurijn.
www.educare.nl Educare, tijdschrift voor holistische opvoeding en onderwijs
www.earthgames.nl alles over coöperatieve spellen en zelfwaardering.

Aanbevolen door WantToKnow:

 

Ken Robinson: ”Onze scholen vermoorden creativiteit”..

* * *

“Wat ben je aan het tekenen?” vraagt de juf aan ’t meisje dat met rode wangetjes driftig tekent en kleurt.

Ik ben een tekening van God aan het maken!” antwoordt het meisje enthousiast.

“Maar hoe kan dat nou” zegt de juf, “Niemand weet toch hoe God eruit ziet?”

“Nou,” zegt het meisje “Maar als ik klaar ben, zal iedereen dat wél weten..”

* * *

Dit schitterende verhaal komt uit de YouTube hieronder van Ken Robinson. Onderwijsexpert Sir Ken Robinson houdt hierin een schitterend verhaal, tijdens een van de TED-talks sessie, over het unieke karakter van elk kind; ieder kind verdient een unieke aanpak.

En ons huidige schoolsysteem blokkeert in feite dit proces om ieder individue als uniek te behandelen. Het schoolsysteem is daarmee verouderd, het betekent in feite een enorme knal voor ieder individu dat zich ontwikkelt van kind tot volwassene. Want  ‘Aanpassen’ is het credo, aanpassen aan wat de maatschappij vraagt!

Maar wat vraagt de maatschappij dan? Niet wat ie VROEG, maar wat ie NU VRAAGT? Dat is het verhaal van Ken Robinson met schitterende voorbeelden, schitterende praktijkgevallen uit zijn leven. Zijn Engels is keurig, zoals een Sir betaamt en zoals je op de foto kunt zien, is het ook een Engelse levensgenieter, die snapt wat Plezier en Passie is in het leven..! Overigens onze excuses dat we geen YouTube-versie met ondertitels konden vinden! (Weet je er wel een, laat het ons weten!)

Advertentie

17 thoughts on “Avontuurlijk onderwijs, je kinderen zijn er klaar voor. Jij ook?

  1. Wat is eigenlijk het verschil met de vrije school?
    Mijn kind is iemand die moeilijk zichzelf bezig kan houden, alles leuk vindt, altijd overenthousiast is en de hele tijd loopt te stuiteren, nou denk ik niet dat adhd gewoon etiketjes zijn, die sommige kinderen krijgen opgeplakt, gelukkig heeft mijn kind geen adhd, maar toch heb ik niet het gevoel dat een gewone basisschool en een gewone middelbare school zulke goede opties voor hem zijn. Want hij is iemand die voortdurend aangemoedigd moet worden, hij kan weinig met berispingen…
    maar als moeder voel ik toch de verantwoordelijkheid dat hij straks in de toekomst voorbereid is op de maatschappij en dat hij straks de juiste papieren heeft, voor wat hij dan ook maar wil doen. En ik denk gewoon dat er te weinig informatie is, over wat kinderen op vrije scholen en op een school als Aventurijn, nou precies leren, wat ze straks in handen hebben als ze een baan zoeken, of ze dan genoeg gekwalificeerd zijn, en ze niet alsnog, en opnieuw buiten de boot vallen.

  2. Assyma, wat ik je aan kan raden, is het boek te lezen, dan wordt er heel veel duidelijk.
    Er is genoeg informatie, je moet alleen weten waar je het kan vinden, lezen, en vragen stellen.
    Vrije school is iets totaal anders, zeer gestructureerd, klassikaal, en volgens het gedachtegoed van Rudolf Steiner.
    Het enige vrije is het ontbreken van overheidsbemoeienis, althans, dat was zo, inmiddels doet ook de vrije school mee aan de cito toets, en richtlijnen vanuit de overheid.

    Aventurijn is echter uniek in zijn soort, en de kinderen die daar als jong volwassenen vandaan komen, zijn zeer evenwichtige daadkrachtige mensen, met een eigen verfrissende kijk, die echt gewenst is in het bedrijfsleven, of welke richting dan ook.

    Succes!

  3. Misschien geïnteresseerd in onze worsteling met het mis dadig ‘onderwijs’ ???

    http://verlichterebel.hyves.nl/blog/4522399/Onderwijs_HET_wapen_in_de_klauwen_van_het_KWADE/x6Nx/

    Zoals Mariëlle betoogt: “Vrije school is iets totaal anders, zeer gestructureerd, klassikaal, en volgens het gedachtegoed van Rudolf Steiner. Het enige vrije is het ontbreken van overheidsbemoeienis, althans, dat was zo, inmiddels doet ook de vrije school mee aan de cito toets, en richtlijnen vanuit de overheid.”

    Dat was dus ook mijn bevinding en die werd in bovengestelde link bewoordt.

  4. Beste WantToknow
    Bij deze een verzoek van het team NIBURU uit Amsterdam om deze datum en infostukje te plaatsen op de site
    Bij voorbaat onze dank.

    Vrijdag 20 maart
    Gerrit Bolkade 38/40
    1507BR Zaandam
    zaal open 19.00 uur aanvang 20.00 uur
    entree 7.50 euro

    Groet Rene

    Aan alle geïnteresseerden
    Je hoort tegenwoordig vaak de term ADHD vallen.
    De een denkt meteen aan drukke kinderen die niet kunnen luisteren, de ander aan een modegril.
    Om nog maar niet te spreken over de meningen mbt medicatie voor ADHD.
    Her en der rijst de vraag, bestaat ADHD wel?
    Wat houd het eigenlijk in en hoe kun je ermee omgaan?
    Wat zijn de (neven)effecten van medicatie?

    Deze avond zullen we verschillende standpunten op ADHD belichten.
    Je bent van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn.

    Nog vragen? Stuur even een mailtje naar: renejanssens@chello.nl

  5. dag René, tot onze spijt is de site nog niet zó ingericht, dat we agendapunten kunnen opnemen; we zijn dat wel van plan. Het is een belangrijke aanvulling vinden we, dus die agenda komt eraan. Hopelijk is deze aandacht hier een mooi begin..! Groeten, Guido

  6. Hier iets voor de new adults eh…
    Via dit artikel http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=58350 kwam ik op de Amerikaanse socioloog Richard Sennett.

    In zijn niewste boek De Ambachtsman (vertaling van The Craftsman) gaat hij in op hoe werk, werkzaamheden worden ervaren door handwerkslieden, computerprogrammeurs, doktoren, ouders, burgers….
    Hoe wij onszelf daarin verliezen, onszelf daarin te kort doen.
    Waar blijft de menselijke maat, de menselijke waardigheid. Hoe zou dit anders kunnen…

  7. Hier de konklusie van een ‘hoog’ opgeleid huppelkutje:

    Onderzoek: leerlingen vrije school rekenen slechter

    Bron: http://www.depers.nl/binnenland/289095/Leerlingen-vrije-school-rekenen-slechter.html
    Gepubliceerd: vandaag 10:59

    Leerlingen op vrije scholen scoren slechter op rekenen en Nederlands dan hun leeftijdgenoten in het reguliere onderwijs. Maar ze vinden leren wel leuker. Dat concludeert Hilde Steenbergen in een onderzoek naar de leeruitkomsten van de onderwijsvormen. Ze promoveert volgende week in de gedrags- en maatschappijwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

    Steenbergen bekeek hoe leerlingen het deden in zowel het basis- als het voortgezet onderwijs. De rekenachterstand die de leerlingen op vrije scholen oplopen in het basisonderwijs, halen ze op de middelbare school vaak niet meer in. Na drie jaar voortgezet onderwijs scoren vrije scholen nog steeds lager op wiskunde en ook op Nederlands.

    Ondanks de slechtere prestaties hebben de leerlingen op vrije scholen vaak een beter zelfbeeld. “Dat kan komen door zelfoverschatting, maar ook door minder faalangst”, meent Steenbergen.

    Het is volgens Steenbergen te vroeg om te concluderen dat ouders hun kinderen niet naar een vrije school moeten sturen. Dat zou namelijk afhangen van wat zij belangrijk vinden. De vrije school zou geen goede keuze zijn als ouders het belangrijk vinden dat hun kind zich goed ontwikkelt in het verwerken van informatie. Maar als de ouders willen dat het kind met plezier naar school gaat, ligt het antwoord volgens haar ‘genuanceerder’.

    Ook wijst Steenbergen erop dat ze de creatieve ontwikkeling van de leerlingen niet heeft vergeleken, terwijl dat juist voor veel ouders een reden is om hun kind naar een vrije school te sturen.

  8. Ik probeerde de aanduiding ‘Kosmies Wonder’ te koppelen aan 1:11, zie onze eerder stukken hierover. Verder niets achter zoeken hoor. Niets dan respect voor je bijdrage. ‘Kosmies Wonder’ geeft blijk van zelfkennis. Aangenaam.. 😉
    Er zijn al té veel zaken in handen als wapen van het ‘Kwade’. Laten we onszelf goed informeren, blijven voelen en de weg richting Nieuwe Eenheid inslaan!

  9. het is een kwestie van tijd voordat de nieuwe generatie ook op dit gebied naar voren stapt en zal zorgdragen dat de schooltijd voor de kinderen in het licht van eigen ontwikkeling zal stellen i.p.v. “school” t.b.v. vervanging van arbeidsplaatsen! heerlijk stukje informatie, Dank!

  10. Ik wil even reageren over het onderwijs op de vrije school. Mijn jongste dochter zit nu in klas 6 (groep 8) en ik ben nog altijd blij met mijn keuze voor het vrije school onderwijs. Er zijn en blijven vrije scholen die NIET aan de cito toets mee doen maar je komt er niet onderuit om te testen om naar vervolg onderwijs te gaan. Helaas zijn er te weinig middelbare vrije scholen dus houdt dit voor mij in dat mijn kinderen wel naar regulier vervolg onderwijs moeten. (de reistijd is onaanvaardbaar lang) Maar de basis hebben ze wel en het is prettig dat mijn kinderen hun mening hebben leren onderbouwen.Dat scheelt een hoop geruzie. (wat is het toch lastig om dit al schrijvend duidelijk te maken..)
    Ik hoop dat Avonturijn gaat groeien (de naam alleen al geeft aan dat scholing een avontuur kan zijn, (zou moeten zijn!!)Wel hoop ik dat er ook al nagedacht gaat worden over middelbaar onderwijs zodat de kinderen na Avonturijn niet het zelfde probleem ondervinden met middelbaar onderwijs zoals nu mijn kinderen ondervinden.

  11. Gelukkig, Pintje, daar hoeven we ons voorlopig geen zorgen over te maken.
    Op Aventurijn kunnen kinderen van 4 tot ong.18 jaar terecht!
    Ze zijn verzekerd van een echt vrije ontwikkeling, tot ze evenwichtige jong volwassenen zijn!

    Erg fijn voor jullie, dat jullie een goede plek op een vrije school hebben.
    Het zou ook allemaal heel mooi kunnen zijn, en het is zoo jammer dat dogma en vasthoudendheid vrijheid inperken.
    Het ene kind heeft er een fantastische tijd, en voor het andere is het een ramp.
    Het heeft zoveel te doen met de leerkracht, schoolbestuur, en het leren van het kind zelf.

    Succes met de vervolg keuze!

  12. Toch kunnen scores van de Entreetoets of de Cito-toets gericht helpen om niveaus te bepalen en in te schatten. Onderwijs kan nu eenmaal niet te vrij zijn. Leerlingen mogen niet de dupe worden van vrije onderwijsstromen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.