Veilig vliegen is gewoon onmogelijk.


“Vliegen is geen recht, het is een voorrecht..” Zó en daar kun je het mee doen. En jij mag dus blij zijn, dat je bevoorrecht bent dat je überhaupt bij de groep hoort, die in een vliegtuig mág zitten.
Als je het idee hebt dat ik hier wat zit te raaskallen, dan moet ik je even met beide benen op de grond zetten. Dit standpunt is van meneer Neil Livingstone, een terrorisme-expert, die ons haarfijn in het onderstaande TV-interview (FOX) vertelt dat het toch écht zo in elkaar zit. Je mag blij zijn dat je mee mag vliegen, en daarom moet je niet zeuren als je lichaam, je bagage, je persoonlijke gegevens, etc. etc. door de scanner gehaald worden.

De idee is nu, dat er sprake van is, dat alle vliegtuigpassagiers een electronisch bandje om hun pols krijgen bij het inchecken. Daarmee kan men ‘de passagier’ dan volledig volgen op zijn trip. En ook verloren bagage zou tot het verleden behoren en zo zijn er nog legio voordelen van zo’n veredelde hondenband met elektronische penning. Het bandje, aldus meneer Livingstone (nomen et omen), wordt al succesvol gebruikt bij gevangenen die op verlof zijn en bij pedofielen, die te dicht in de buurt komen van scholen. Werkelijk, dit beweert de brave man hier keihard. Vliegtuigpassagiers en pedofielen. Wat is de overeenkomst? Het lijkt verdorie wel een mop.

Het Amerikaanse Ministerie van Binnenlandse Zaken, afdeling binnenlandse veiligheid, is bijzonder geïnteresseerd in een andere optie van deze band. Namelijk de mogelijkheid om een relatief stevige stroomstoot te laten afgeven aan de drager van de band.. Op deze wijze zouden verdachten makkelijker aan onderzoek kunnen worden onderworpen.. Heftige protesten natuurlijk van allerlei kant in de VS, maar het woord  is eruit. De gedachte van het bandje is geplaatst, die stroomstootfunctie diende alleen als bliksemafleider..
Tja, is het nou werkelijk zo verschrikkelijk, zo’n simpel bandje met een chippie, die uniek is voor mijn persoon..? Er staan ook hele volksstammen met een bandje in het fullservice hotel op hun vakantie-adres. Zeg nou zelf, hoe erg kan dat zijn..?

Waar zijn de tijden dat je nog gewoon klant was? Dat luchtvaartmaatschappijen stonden te springen als je met hen wilde vliegen.. Andersom gezegd: hoever moet het gaan, voordat mensen hun mond opentrekken en het gewoon niet meer pikken. Het vliegen voor gezien houden, omdat ze als beesten worden behandeld. Hoe is het mogelijk dat men serieus bezig is om 100% van de appels tegen het licht te houden om de mogelijk 1 rotte appel in de mand te ontdekken.Onder het motto dat je niet weet wie de rotte appel is, gaat alles door de molen. Maar appels zijn niet intelligent en mensen -zo gaan de geruchten- zijn dat wel.

Vanochtend hoorde ik dat Al Qaida, volgens CIA-bronnen gewoon al de beschikking heeft over bodyscans. Wij moeten ze nog invoeren, maar zij hebben er al de beschikking over. Waar zijn we dan mee bezig?

Steeds vaker moet ik denken aan het filmpje van Koot & Bie, waarin De Bie een agent speelt, die telkens Van Kooten aanhoudt met zijn auto voor preventief onderzoek. Steeds stript hij de auto verder, van autoradio tot deurmat, van binnenspiegel tot het klepje van het ladekastje. Alles onder het motto, dat al deze onderdelen van de auto gebruikt kunnen worden voor en terroristische aanslag. Op het laatst zit Koot in zijn auto, helemaal over de rooie, omdat zijn auto totaal gestript is, en kijkt plots in de camera.. “En nou is die toch het belangrijkste vergeten!’ grijnst hij en draait de auto op de weg en rijdt terug met volle snelheid op politieman De Bie in..

Gaan we elkaar nu letterlijk en figuurlijk in het hemd zetten?

Wie iets afweet van Oosterse vechtsporten, weet ook, dat er technieken zijn, waarbij je met een -relatief simpele- beweging, de tegenstander letterlijk kunt doden. Is het dan uiteindelijk de bedoeling dat alle passagiers niet meer geboeid worden door de on-board film, maar letterlijk handboeien om krijgen? Want waar handen kunnen doden, is het bewaken van deze handen toch een bittere noodzaak..! Waar is het einde, zo vraag je je af.

En behalve Oosterse vechtsporten hebben we natuurlijk een heel vliegtuig tot onze beschikking als kapers. Van levende stewardessen, tot passagiers, van roestvrij bestek uit de eerste klasse, waar we natuurlijk de schitterende steak-mesjes kiezen, tot het wurgkoord dat we van onze veters maakten. Laat ze maar scannen. Of is er iets heel anders aan de hand, waarom er gescanned moet worden? Is het de bedoeling, dat ons nog meer angst wordt aangejaagd? En daarop voortbordurend, is het dan de bedoeling om ons geestelijk nog verder te ‘ketenen’..?

Vertrouwen

Maar het end van het liedje is waarschijnlijk dat al deze afwegingen natuurlijk al lang zijn gemaakt door deskundigen, autoriteiten etc. Die bandjes gaan er ws. wel komen, al was het alleen maar om grip te krijgen op.. Op alles wat beweegt zeg maar. Maar waar ben je als klant van een vliegtuigmaatschappij? Waar houdt het op?

Een vliegtuig is niet te beveiligen, het gaat om VERTROUWEN. Het is net als bij zakendoen. Je kunt elkaar nog zo lang naspeuren als je wilt, uiteindelijk moet je je overgeven. Net zoals je je overgeeft aan de firma Unilever die misschien zelfs 40% van jouw voedsel produceert, net zoals je je overgeeft aan de bakker en hem vertrouwt dat ie integer jouw brood heeft gebakken. En inderdaad:

Net zoals passagiers vertrouwen op een piloot die ze nog nooit van hun leven hebben gezien, en waarvan ze maar af moeten wachten in wat voor stemming die man of vrouw is, en of die wel gezond en wel aan het roer zit van het vliegtuig, zo moeten luchtvaartmaatschappijen en -autoriteiten vertrouwen op passagiers.

En dan kun je elkaar letterlijk en figuurlijk in je hemd zetten, bijv. met die idiote scans, maar het gaat er niet om wat er aan de buitenkant zit. Het gaat om de gedachten en de plannen achter die hemden..

En natuurlijk roep ik niet dat je niet moet controleren, maar doe dat dan bij die groep waar je het meeste kans hebt, dat er mogelijk rotte appels in de mand bij zitten. Juist door het grote gecheck, zien we door de bomen het bos niet meer. En als we horen dat de Keniaanse man op de lijst van verdachten stond, dan is dát toch de nalatigheid van de autoriteiten zélf..?! Waarom horen we daar niets over?

Advertentie

105 thoughts on “Veilig vliegen is gewoon onmogelijk.

  1. Tja, het is kiezen tussen twee kwaden. Ik denk dat de bodyscan een feit zal gaan worden. Nog langere wachttijden. Ik vlieg alleen wanneer het moet, want ik vind het een tijdrovend gedoe.

  2. Nieuws over de UInderwearbomber:

    Eindelijk geven de Amerikaanse autoriteiten toe dat de Nigeriaan met kerst geheel onder hun controle was.

    En niet onbelangri
    jk, eindelijk komt dat feit ook eens in de NRC boven tafel, na lang drammen mijnerzijds, slechts via een Columnist, dat wel.

    http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/2010/02/12/kerstterrorist-expres-doorgelaten/
    (Kijk even mee en vraag transparantie aan journalisten en politici. Ik heb Groenlinks aangeschreven, wie volgt?)

    Dat betekent dus dat Obama glashard liegt dat de Geheime diensten de ‘dots niet hebben kunnen connecten’

    Dat de Nederlandse autoriteiten ook liegen dat er geen handlanger in het spel was.

    Dat het wel heel eigenaardig wordt dat Bin Laden (gestorven 13 dec. 2001) achteraf ook nog eens kwam claimen dat al quida er achter zat.

    De snelheid waarmee die scanners stonden opgesteld was ook echt niet normaal.

    zie ook

    http://www.wsws.org/articles/2010/feb2010/f253-f03.shtml

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.