Advertentie

Shell: Nigeria, spaarzegeltjes en de hoogste benzineprijs…


Al meer dan 60 jaar fakkelt SHELL in Nigeria onbruikbare aardolie-resten af. Deze roetdampen gaan ten koste van mens en milieu..

x

Grappig deze laatste dagen.. Nou.. Grappig.. Maar zet een aantal berichten in een bepaalde volgorde en er ontstaat een bizar plaatje.. Een plaatje waarbij in alle berichten onze ‘Koninklijke Olie’, in ieder geval de hoofdrol speelt..! Een overzicht van de bizarre berichten rondom Shell op een rij, geven een plaatje, dat bijna vraagt om actie van onze kant. En simpel is het, maar daarover onderaan dit artikel meer.

x

* * *

Shell: Nigeria, spaarzegeltjes en de hoogste benzineprijs…

januari 2012 © WantToKnow.nl/.be – Guido Jonkers

x

Shell behoort tot de 6 grootste oliemaatschappijen in de wereld. Het bedrijf, dat feitelijk Royal Dutch Shell heet, beheert de zogenaamde bedrijfskolom, waarbij het in staat is, de olie die het zelf wint, te raffineren, te distribueren en te verkopen aan de pomp, om het simpel te stellen.

Met zo’n 100.000 werknemers en een omzet van bijna US $ 370 miljard is het bedrijf eigenlijk een virtueel land. Want met zo’n omzet zou Shell menig land achter zich laten in termen van Bruto Nationaal Product. Het bedrijf zou met stip binnen komen rond de 30ste plaats op de wereldlandenlijst.

Shell maakte met al die activiteiten een stevige winst en is daarmee menig land kennelijk ’te slim’ af..  Daar waar landen het ene recordtekort ná het andere noteren, maakt Shell in 2010 een winst van ruim US $ 20 miljard. Maar de vraag is natuurlijk of deze winst feitelijk ‘winst’ is, of een bedrag dat veelal ’ten koste van’ tot stand is gekomen.. Laten we eens kijken naar een paar van die punten die van de week voorbij kwamen.

Een van de vele, vele spotprenten inzake SHELL’s wandaden in Nigeria. Ondanks allerlei beloftes is Shell nog steeds niet in staat , haar ‘goede gedrag’ te tonen..

Lekkage. En nóg een..
Nigeria is, zoals je wellicht weet, de grootste olieproducent van Afrika met een productie van 2 tot 2,4 miljoen vaten per dag. En Shell is een van de ‘exploitanten’ van de rijke oliebronnen aldaar. Shell heeft het in de afgelopen decennia op een houtje gegooid met het dictatoriale militaire regime aldaar en betaald(e) deze militaire heersers voor ‘bewezen diensten’. Hiervan zijn veel documenten als bewijs in te zien.

Maar Shell beschouwt kennelijk Nigeria als een ‘noodzakelijk kwaad’ om de olie eruit te halen; het bedrijf heeft volledig lak aan alle milieu- en/of duurzaamheidseisen, die je toch aan een dergelijk oliewinning mag stellen. Het is vooral de vervuiling in dit opzicht, die steeds weer in opspraak komt. Onlangs nog.

2011, vervuiling en nog eens vervuiling..
Eerst was daar het bericht eind december 2011, over 2 grote lekkages veroorzaakt door Shell in Nigeria. En dan hebben we het niet over de al meer dan 60 jaar (!!) durende intensieve vervuiling van de Nigerdelta, of over het vervuilen van de levens van mensen in de Ogoni-delta, we hebben het over een lekkage, zo’n 120 km voor de kust, bij een olieplatform.

Eind december werd het lek gedicht, maar… er werd nóg een lek gevonden; en hoelang dát lek al een lek was, is onbekend, maar Shell wist wel te melden dat er (via het ‘officiële’ lek) zo’n 6 miljoen liter olie in zee was gestroomd. Shell had snel boten de zee opgestuurd, aldus haar woordvoerders, om met ‘oplosmiddelen’ de olie te bestrijden.

Terwijl het toch allemaal best meeviel, aldus diezelfde Shell-woordvoerders. De vlek was weliswaar zo’n 800 vierkante kilometer groot, maar volgens Shell ‘was het maar een héél dun laagje olie op het water, minder dan één honderdste millimeter dik’.. Tja, vervuiling is vervuiling toch? Waarom anders die boten de zee opsturen met allerlei chemische olie-oplosmiddelen..?

Nigeria en Shell..
Terwijl Shell weliswaar haar excuses aanbood voor dit incident, kun je je afvragen wat dit excuus waard is.. Want waarom past dit verhaal nou tóch weer precies in het ‘grote Nigeria-vervuilingsplaatje van Shell’..? Want eerder in 2011 erkende Shell dat het verantwoordelijk is voor twee grote, structurele olievervuilingen in Nigeria.

Een daarvan betrof een olielekkage in een pijplijn, die eigendom is van Shell en die olie lekte in de Bodo Creek. Er bleef meer dan 2 maanden olie uit de leiding lekken, voordat Shell de moeite nam deze te repareren. En in deze 2 maanden werden de bewoners van deze buurt volledig van hun bron van voedsel beroofd.. Meer dan 70.000 mensen die in deze dorpen wonen, waren de pineut. De olievervuiling had bijna al het leven in de rivier gedood en de mensen uit deze Bodo Creek zagen hun levensader letterlijk dichtslibben met olie.

Kijk hier naar een indringend bericht hierover met pastor Christian Kpandei in de hoofdrol.

x

Eerder kreeg Shell ook al een veeg uit de pan in een VN-rapportover olievervuiling in Nigeria. Twee jaar lang onderzocht de milieuorganisatie van de VN (UNEP) dit deel van Nigeria. Dit rapport concludeert dat de olievervuiling in Zuid-Nigeria mogelijk de grootste is uit de wereldgeschiedenis en dat het herstel van het gebied 30 jaar (!!) kan duren en een miljard dollar (€ 700 miljoen) zal kosten. Het rapport werd in Augustus 2011 overhandigd werd aan de Nigeriaanse president Goodluck Jonathan…
Volgens de VN is de vervuiling in de regio in Ogoniland, waar overigens ook andere bedrijven dan Shell naar olie boren, al 50 jaar gaande.

Maar over de schandalige rol die Shell in dit scenario speelt, verwijzen we je naar de verschillende artikelen hierover op de site. Als je HIER klikt kom je op het resultaat van de zoekopdracht ‘Shell Nigeria’.. Je kunt dan tevens kijken naar de video, waarvan Shell juridisch de vertoning wilde verbieden, vergeefs zo oordeelde een rechter. (HIER dit artikel)

Het zegeltjessysteem
En hoe ironisch is dan de stap naar de consumentenmarkt van Shell? Maar het bedrijf maakte begin van deze week bekend, dat het zegeltjessysteem, gestart in 1983, in het voorjaar stopt. Zie het Teletekst-bericht hiernaast over deze stap van Shell.

Shell heeft met een totaal aantal van 461 benzinestations ca. 11% van de pompen in Nederland in handen, maar deze zijn verantwoordelijk voor een marktaandeel van maar liefst 18,2%. Dat betekent dat Shell-pompen natuurlijk op zeer strategische posities liggen, op plaatsen langs de snelweg, waar je wel moet tanken, als je niet met een lege tank wilt komen te staan..

De reden voor dit spaarsysteem is dan zeer waarschjnlijk ook, dat Shell haar markt- en omzetaandeel in de Nederlandse autobrandstofmarkt niet wil laten afpakken door concurrenten. De grootste wil blijven dus. Kijk hier naar het staatje van de BOVAG, m.b.t. deze marktcijfers.

 

Maar je vraagt je af waarom een bedrijf als Shell niet ‘gewoon’ haar best doet om naast ‘het rijkste en grootste jongetje van de klas’, ook het ‘schoonste jongetje van de klas‘ te worden..

De vraag blijft hoe het mogelijk is, dat de Nederlandse bevolking een bedrijf steunt, bij een bedrijf koopt, dat er zo’n rotzooi van maakt..? Dat Nederlanders zich niet doodschamen omdat een Nederlands bedrijf dit soort zaken flikt..!
Hoe is het mogelijk dat mensen dan bij Shell gaan tanken, omdat je ‘daar voor handdoeken kunt sparen..’, of nóg zo’n dooddoener:  ‘omdat je daar handdoeken gratis bij de benzine krijgt’... Nou je krijgt niks gratis, je betaalt er gewoon voor, maar daarover later meer..!

Shell en het predikaat ‘duurzaamheid‘..
Wij vragen ons af, hoe het kan dat Shell marktleider kan en mag blijven, terwijl het lak heeft aan de wereld.. En wat helemáál bizar is, is dat het bedrijf mee wil dingen naar de titel van ‘duurzaamste bedrijf’..! Deze titels worden toegekend door de beurskenners van Dow Jones en heet dan ook de Dow Jones Sustainability Index. De DJSI World honoreert ‘s werelds toonaangevende bedrijven op het gebied van economische, milieu- en sociale prestaties, en evalueert bedrijven gebaseerd op hun betrokkenheid en succes bij het integreren van duurzaamheid in hun kernactiviteiten en prestaties.
Leidende industrieën én vaak de bekendste merken ter wereld, hebben zo de kans om een aanmerkelijk invloed uit te oefenen op de eigen bedrijfstak en daardoor bij te dragen aan de doelstellingen om een verantwoordelijke partner te zijn van alle belanghebbenden bij deze bedrijven’.

En laat Shell nou precies terecht uit deze index gedonderd zijn, juist om haar ‘Nigeria-rotzooi-makerij’.. Haar ‘belanghebbenden in de steek latend, zowel de Nigeriaanse burgers waarmee Shell samen-leeft, als de consumenten van Shell, wereldwijd. Mensen die erop willen vertrouwen dat dit bedrijf geen ‘smerige’ streken uithaalt. Shell werd zowel in 2010 als ook in 2011 uit de DJSI geweerd. Geert Ritsema van Milieudefensie: “Het is geen verrassing dat Shell opnieuw niet in de in de duurzaamheidsindex staat, vorige maand rapporteerde VN-milieubureau UNEP nog dat Shell zich bij de oliewinning niet aan de Nigeriaanse wet en internationale milieu-eisen houdt en dat het bedrijf gelekte olie onvoldoende opruimt.”

Shell werd in 2010 uit de index verwijderd omdat de olievervuiling die het bedrijf in Nigeria veroorzaakt vergelijkbaar werd geacht met de impact van de BP ramp in de Golf van Mexico. De verwijdering uit de Dow Jones index vorig jaar kwam vlak nadat het bedrijf het eigen bonusbeleid had gekoppeld aan de index. Deze koppeling werd echter teruggedraaid toen het bedrijf uit de index werd gezet. Ritsema: “Het bedrijf reageerde snel om de eigen bonussen veilig te stellen. Maar een jaar later hebben ze in Nigeria nog niks gedaan om de schade aan het milieu te repareren. Terwijl Shell wettelijk verplicht is de gelekte olie op te ruimen.”

Hoe is het mogelijk dat een bedrijf dat zo’n 20 miljard per jaar winst maakt, zichzelf niet de verplichting oplegt om een situatie, zoals die in Nigeria, met man en macht op te lossen?

De benzineprijs stijgt en stijgt..
Hoe is het mogelijk dat wij hier in Nederland, het thuisland van Shell, de hoogste benzineprijzen betalen? Een onderzoek, eerder dit jaar, leek te wijzen op vooral de invloed van de overheidsbelastingen, de accijnzen, die een enorme prijsdruk op voertuigbrandstoffen leggen. Het is niet toevallig natuurlijk dat de grootste marktaanbieder, Shell dus, ook bijna altijd bij de duurste tankstations bij jou in de buurt zit..! Je kunt je dus voorstellen, hoeveel geld Shell aan ons allemaal verdient, in relatie tot het aantal kleinere tanksstation(s)(ketens)..

We raden je aan om de test te doen en op DEZE link van Athlon Car Lease jouw postcode in te vullen. Je zult zien dat Shell bijna altijd bij de hoogste prijsaanbieders zit..!

Afbeelding van de Athlon tankstation-prijsvergelijker (klik voor link naar Athlon)

Dus daar gaan we weer: ‘Hoe is het mogelijk dat mensen niet massaal Shell ‘rechts’ laten liggen en dáár gaan tanken waar de autobrandstof het voordeligst is..?’

Hoe is het mogelijk dat werkgevers, die hun werknemers in lease-auto’s laten rijden, niet massaal dezelfde werknemers verplichten NIET bij Shell te kopen..! Of gaan al deze lease-rijders voor de ‘gratis handdoeken’…? Deze leaserijders zitten waarschijnlijk het meeste op de snelweg en komen ‘dus’ het meest met Shell-pompen in ‘contact’. Maar dat zou, zeker met die handige Athlon-zoeker, natuurlijk geen enkel beletsel moeten vormen om dáár te tanken waar het voor het bedrijf het efficiëntst is..!

Er zijn natuurlijk méér sites die je helpen om veel efficiënter EN VERANTWOORDER TEGELIJKERTIJD te tanken..! Kijk eens op deze site:  Brandstof-zoeker.nl Het is tegenwoordig, met de nieuwste generatie telefoons, snel en eenvoudig om even te zoeken en even om te rijden, voor een prijsverschil van een volle tank van 60-70 liter van wel € 10 to € 15,- !!

Shell voorbij rijden?
Het lijkt een oproep en dat is het feitelijk ook. Maar het dient een oproep te zijn die we al lang gehoord zouden moeten hebben; het is de roep van ons gezond verstand geweest, die ons al lang had moeten doen besluiten om Shell te mijden. Voorbij rijden die pomp, ‘rechts’ laten liggen, simpel toch..? Want nu gebeurt het omgekeerde.. De top van Shell lacht in haar vuistje om ons, de ‘sukkels’ die:

– voor de hoogste prijzen brandstof komen tanken bij Shell. Alleen omdat dat de pomp is, die ‘dichtbij’ ligt, of ‘waar je langs komt’..?

– zelf feitelijk al die tijd dus hun ‘gratis handdoeken’ en AirMiles hebben betaald bij Shell en ‘last but not least’:

– het Shell niet kwalijk nemen dat het in Nigeria er een smeerboel van maakt, want de consequenties om Shell hiervoor aan te pakken in eigen land, blijven uit.

De keuze is vanzelfsprekend aan ons, Shell dwingt ons niet met een vuurwapen in de rug om hun pompstations binnen te rijden..

* * *

 

 

14 gedachten over “Shell: Nigeria, spaarzegeltjes en de hoogste benzineprijs…

    1. Hoi Markus,

      Die betere wereld is onderweg en wordt gecreërd door ons zelf, door niet langer mee te doen aan de hufterigheid, door bv, niet meer bij Shell te tanken, en door zelf het voortouw te nemen.
      We are the world!!

      Stay Human,

      Joz.

    1. Beste Pietje & all,

      Bezie het van de positieve zijde, namelijk, op deze manier worden steeds meer mensen zich bewust van de huichelarij.
      Steeds meer mensen zien zo in dat de “koningin” en de rest van het rapalje persoonlijke belangen hebben bij de gebeurtenissen in het Midden Oosten.
      Ze zien hun eigen oliehandel in gevaar komen als de Golf afgesloten wordt, en dat Shell grote verliezen dreigt te lopen.
      Langzaam aan worden alle leugens en bedrog zichtbaar, en dat is maar goed ook.
      Hun tijd is voorbij, en gezien dit soort stomme acties beginnen ze dat zelf ook door te krijgen.
      We zijn aangekomen in de tijd van Liefde en Licht, en daar is voor dit soort praktijken geen plaats meer.
      Richt je op positieve zaken, daarmee bouw je mee aan de nieuwe wereld, blijf uit de duisternis.

      Stay Human,

      Joz.

  1. In naam der koniging………….verzoeken wij u, nee adviseren wij u geachte burgers
    om geen shell producten te consumeren.
    Of Esso, BP, Texaco etc. veel beter zijn???? Maar door gewoon te beginnen om eerst maar onze koninklijke met geen bezoek meer te waarderen, kunnen we in ider geval dicht bij huis iets doen. Dat is toen ook gebeurd met dat olie platform.

    1. Bien sur, volgens mij zit elke oliemaatschappij goed fout, althans, ik ben op al mijn omzwervingen nog geen groene oliemaatschappij tegengekomen.
      Oja, men kwam ineens met biodiesel, wel, dat is het dus ook niet. Namelijk als men heel nederland vol zou zetten met koolzaad, levert dat ca. 1 1/2 % ( anderhalf), op van de jaarlijkse behoefte.
      Dus gooit men dat door de gewone diesel. Als men over de grens in Duitsland de aldaar verkrijgbare pure koolzaadolie in de tank gooit, en daarmee in NL gepakt wordt, levert dat een bekeuring op van 450 euro op. Een beter milieu begint immers bij jezelf, ( helaas alleen in je portemonnai).
      Eén hectare koolzaad levert ca. 900 biodiesel op, maar kost ca. 1500 liter aan totale productiekosten. En nog steeds worden boeren gesubsidieerd om koolzaad te verbouwen. Wie is hier nou helemaal gek geworden? Ik denk niemand, ik ben van mening dat dit precies de bedoeling is.
      Want we weten inmiddels wel waar die al die subsidiecenten vandaan komen, en in welke zakken ze uiteindelijk terecht komen.
      Maar vrees niet, de keerzijde van dit alles is, is dat de waanzin van onze huidige wereld er steeds zichtbaarder door wordt, dat het steeds meer mensen bewuster maakt hoe dat ze constant bestolen, voorgelogen en besodemieterd worden.
      En die weg is nodig om te zorgen dat iedereen wakker wordt en uiteindelijk opstaat uit zijn luie stoel en in actie komt.
      Het is een traag proces, maar het is wel de enige weg om onze vrijheid terug te krijgen.
      Dus, nog even geduld, en vooral, blijf positief.

      Stay Human,

      Joz.

    2. Alleen al het mijden van Shell zou een enorme boodschap afgeven aan de wereld, uiteraard aan Shell, ook aan de andere oliemaatschappijen. Maar vooral aan onszelf, omdat we dan ZIEN dat we onszelf kunnen beKRACHTigen in ons streven-naar.. En laten zien dat WE er sámen toe doen, dát we samen de macht vertegenwoordigen, en niet een handjevol krijtstreeppakken-in-boardrooms-die-zo-graag-willen-doen-geloven-dat-zij-de-machtigen-zijn..

      Maar overigens kom je via die ‘omzwerving’ ook bij de mensen zélf terug, de aandeelhouders van Shell en de aandeelhouders van al die andere multi-nationals, die op maar 1 ding zitten te geilen: aandeelwaarde.. En die wordt bepaald door de (mate van) winstgevendheid van bedrijven zoals Shell. Voor een groot deel doet deze raad-van-bestuur(loos) dus gewoon wat aandeelhouders vragen = winstgeilheid bevredigen..!

      Grote groepen actievoerders zouden op een nette manier Shell moeten dwingen om een uiterst gedetailleerd plan te presenteren, publiekelijk, hoe ze de kolerezooi in Nigeria gaan opruimen, tijdsplan, budget erbij en voila!
      Een vertegenwoordiger uitnodigen van de Ogoni uit de Niger-delta, en hen -als Raad van Bestuur- plechtig beloven, tegenover de aandeelhouders, dat Shell deze rotzooi gaat opruimen.
      Zoiets?

  2. Volgens de VN is de vervuiling in de regio in Ogoniland, waar meerdere bedrijven naar olie boren, al 50 jaar gaande. Twee jaar lang onderzocht de milieuorganisatie van de VN (UNEP) dit deel van Nigeria.

  3. Zowel in de Niger-delta als in het zuiden van Irak ligt olie, veel olie. In beide gebieden wordt er al jarenlang strijd of oorlog gevoerd vaak rond moerasgebieden. Allebei hadden ze de potentie om rijke en welvarende landen te worden, waar levenskwaliteit centraal stond en de economische voorspoed iedereen kansen zou geven. What went wrong there? En in Angola, in Tsjaad, in Soedan, in … Wij, studenten Conflict and Development, zochten het voor u uit.

  4. en als de shell hier in de buurt (ok, na de witte pomp die ook gewoon met tankwagens van de grote merken bervoorraad wordt..) nou wel de goedkoopste is ? Ik heb minstends 5 pompen vlak in de buurt, maar shell is hier echt de goedkoopst… Ja langs de snelwegen zijn alle pompen duur, maar in bewoind gebied concureren de pompen gewoon met hun prijzen…
    Kan dus niet helemaal achter het bovenstaande artikel staan, maar weet natuurlijk al lang dat shell niet zuiver is, maar houdt met een half wegbezuinigde baan toch ook rekening met de potemonaie…

    1. Niks moet Merlin, jij tovert je eigen leven in elkaar. De mensen in Nigeria doen het hunne.

    2. Hoi Merlin,

      Avia en Esso zijn ook Shell, en nog een paar anderen.
      Ik heb, lang geleden , op Pernis in de Rotterdamse havens gewerkt, en raad eens, alle maatschappijen werden bevoorraad door dezelfde tankers uit het Midden-Oosten.
      It’s all the same…….

      Groet, Joz.

  5. Shell…..ons paradepaardje?? Heb er geen goed woord voor over. Maken ze hier in Nederland zich druk om een beetje hondepoep op de stoep…Zo meneer Rutte, wat is hierop uw antwoord?? Man dit is bijna volkerenmoord.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.