Advertentie

KFC-plofkip zorgt voor KFP-nominatie..!


x

x

KFC-plofkip zorgt voor KFP-nominatie..!

2018 © WantToKnow.nl/be

x

Wakker Dier doopt KFC om tot KFP – Kentucky Fried Plofkip. De fastfoodketen gebruikt namelijk nog steeds plofkip. Met beelden van knapperige sla en krokante kip verleidt KFC hun klanten tot de ‘real deal’. Maar volgens Wakker Dier is er weinig ‘real’ aan deze gepaneerde plofkip.Wakker Dier voert voor het eerst een grootschalige campagne tegen KFC. De keten was altijd een kleine speler in vergelijking met McDonald’s, maar is de laatste paar jaar aan een opmars begonnen. Momenteel heeft KFC 58 vestigingen.

Plofkip vormt daarbij de basis voor hun menu. Deze groeit in zes weken op tot een vleeshomp van 2,3 kilo. Ze kunnen vaak moeilijk lopen en staan hun leven lang in hun eigen poep. De naam ‘plofkip’ komt van het groeiproces van deze kippen. Ze worden in amper zes weken van een kuikentje opgepompt tot een vleeshomp van ruim twee kilo. En dát wordt dan een ‘vleeskip’ genoemd in kippenboerenjargon.. Eet smakelijk?

Daar komt bij dat er per kip minder ruimte dan één A4-tje is en ze niet naar buiten kunnen. Natuurlijk scharrelgedrag, wat kippen zoals je waarschijnlijk weet, helemaal éigen is, is voor deze dieren onmogelijk. Ze leeft met tienduizenden in een dichte stal, in haar eigen uitwerpselen, met allerlei gezondheidsproblemen tot gevolg. Help jij mee om dit te veranderen? Om het leed van deze miljoenen vleeskuikens te bestrijden, voert Wakker Dier sinds 2012 campagne tegen de plofkip. Steun deze organisatie!

Kentucky Fried Plofkip..
Deze commercial van Wakker Dier is een parodie op de commercials van KFC. Met aantrekkelijke beelden vol knapperige sla en krokante kip verleidt KFC hun klanten tot een “real deal”. Maar er is weinig “real” aan die krokante kip. KFC paneert plofkip en verkoopt die in grote buckets voor absurd lage prijzen. Daarom doopt Wakker Dier de fastfoodketen om tot Kentucky Fried Plofkip. Lees meer over de campagne op www.wakkerdier.nl.

Wakker Dier wil dat alle restaurantketens en A-merken geen plofkippen meer verwerken in hun producten. Ook de supermarkten moeten stoppen met de verkoop van plofkippen. Ze moeten vervangen worden door kippen met minimaal één ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Deze kippen zijn gezonder, hebben meer ruimte en groeien langzamer. Ook hebben ze frisse lucht en een overdekte uitloop naar buiten.

(Credits Concept: Patrick Wijnhoven en Wilbert Leering. Regisseur: Kevin Boitelle  Muziek: Massive Music Voice Over: Hans Kesting, Robin Rienstra)

Ook McDonalds deugt niet..!!
In oktober vorig jaar 2017, op Dierendag, deelde Wakker Dier, tegenover de McDonald’s aan het Spui in Den Haag gratis vegetarische nuggets uit. Omdat de nuggets die Wakker Dier uitdeelde veganistisch zijn, kwam er geen enkel (ander) dierenleed ook aan te pas.

Wakker Dier wilde daarmee de aandacht vestigen op het plofkipbeleid van déze fastfoodketen. “Ook McDonald’s zegt dat ze dierenwelzijn belangrijk vindt, maar weigert nog steeds de plofkip in de ban te doen, zoals de grote supermarkten al wel hebben gedaan”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Vanuit een foodtruck wordt het winkelend publiek getrakteerd op een ‘Happy Chicken Deal’. Naast de vegetarische nuggets zitten daar, net als bij McDonald’s, ook een patatje en een kinderverrassing in. Hilhorst hierover: “McDonald’s promoot haar Happy Meal als een blije maaltijd voor jonge kinderen. Maar zolang de kipnuggets worden gemaakt van plofkip, is de naam ‘Happy Meal’ natuurlijk bijzonder misplaatst.”

Succesvol, maar ze/we zijn er nog niet..!
Wakker Dier voert sinds 2012 campagne tegen de plofkip. Supermarkten schakelen inmiddels langzaam om naar ‘plofkipvrije’ producten. De meeste restaurants in Nederland, waarvan McDonald’s de grootste en bekendste is, verkopen echter nog steeds plofkip. Voor McDonald’s is het belangrijk dat haar producten goedkoop blijven en zij wil niet overstappen naar een kippenras dat minder snel groeit.

Bedrijven die plofkip gebruiken of verkopen worden publiekelijk aangesproken. En ja, aanbieders die omschakelen, worden dan ook in het zonnetje gezet. Veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen hebben toegezegd te stoppen met plofkip, zoals Unilever, Struik en alle merken babyvoeding.

Begin 2016 was er een doorbraak in supermarktenland. De twee grootste supermarkten stappen begin 2016 van de plofkip af, en veel anderen volgen later dat jaar. Zij kiezen helaas nog niet voor kip met één Beter Leven-ster, maar voor een ’tussenvorm’, een goedkopere kip die qua welzijn tussen de plofkip en kip met een ster in zit.

En wat doet ‘de overheid’..?
O.a. de ChristenUnie in het kabinet, steunt deze ‘overheid’, in haar opstelling dat economische belangen boven het dierenwelzijn van dieren gaan in de vee-industrie. Daarom schudt deze organisatie ‘Wakker Dier’ met spraakmakende campagnes bedrijven en consumenten wakker. Zo zorgen ze dat mensen uit bedrijven en de consumenten kiezen voor diervriendelijker geproduceerde zuivel, eieren en vlees. Daarbij nemen ze -zo blijkt- geen blad voor de mond en gaan 100% voor resultaat!

En met deze doelgerichte aanpak boeken ze concrete successen, en krijgen miljoenen dieren écht een beter leven. De voorbeelden zijn er! De grote supermarktketens kúnnen gewoon niet meer om deze actiegroepen en hun campagnes heen. Het gaat simpel om ethiek en moraal, bóven geld en marktaandeel..!

Als je de mogelijkheid hebt, steun dan deze sympathieke organisatie ‘Wakker Dier’, bijvoorbeeld met een (kleine) maandelijkse bijdrage. Kleine beetjes maken één grote! Zo kunnen zij onder meer succesvolle campagnes zoals deze voeren, meer mensen wakker schudden en meer dieren een beter leven geven. Mogen de dieren op jou rekenen? Klik HIER

 

2 gedachten over “KFC-plofkip zorgt voor KFP-nominatie..!

  1. Sinds de landbouw is omgevormd tot industrie,is schaalvergroting de norm. De gevolgen zijn desastreus voor het land ( de grond) het welzijn van werkende in de sector en de dieren . Alles is verworden tot product!! In de landbouw/akkerbouwtak is de voedingswaarde van de “produkten” met tot wel 70% afgenomen, de vleesproducenten dienen door de schaalvergroting enorme hoeveelheden antibiotica door het voer te mengen ,wat leid tot resistente ziektekiemen. De hele interactie van mensen en hun eten is verworden tot iets dat zo ver buiten de mens staat dat veel kinderen nu denken dat melk in de fabriek word gemaakt.
    Mijn opa was veeboer en had een fotoalbum met allemaal stalgezichten …. rijen koeiekonten en hij kende ze allemaal bij naam en karakter! Dat zal je bij een hedendaagse veeboer niet snel meer treffen.Vee is produkt en derhalve ontdaan van individualiteit en rechten. Ik hoor steeds meer kinderen van boeren dat de manier waarop hun ouders het bedrijf dienen te runnen , hen de lol van het werkelijke boeren ontneemt . Een geautomatiseerde melkcarrousel voor zo’n 50 koeien werkt natuurlijk het opbouwen van een band met de individuele koe tegen. De prachtige technologische “oplossingen”, zoals de chip in een halsband die de koe herkennen laat op de melkcarrousel en de voederplaats , geeft weinig ruimte tot persoonlijke interactie met de koe.
    Ook in de akkerbouw is het een zooitje, door schaalvergroting dienen er grotere machines te komen die meer druk op de ondergrond geven waardoor die dichtklinkt, en met veel moeite weer moet worden gedraineerd. Grote hoeveelheden kunstmest dienen te worden gebruikt om de “roofbouw”mogelijk te maken . En net zoals bij de veeteelt leid de grotere opeenhoping van “produkten”tot een grotere ziekte druk die dan weer met vele chemische produkten moet worden in toom gehouden. Dat al deze zaken een (imo negatief)energetisch stempel op onze voeding drukken lijkt me logisch, ook dat dit doorwerkt in onze lichamelijke en geestelijke gezondheid lijkt mij evident.
    Misschien ben ik wel een beetje en aluhoedje als ik denk dat dit hele proces van het vernielen van de relatie tussen mens en natuur “by design” is , maar je ziet dat in alle facetten van het leven terug. De mens moet los worden gemaakt van de natuur waartoe hij zelf ook behoord , en in een technologische wereld worden geplaatst waar hij geen deel van uitmaakt.
    Kortom wat ons word onthouden is de menselijke maat, en onze band met de natuur. Ook wij mensen zijn door ons handelen verworden tot produkt,en derhalve hooguit nog van “economische “waarde. Ik weet niet wie zich daarin prettig voelt, maar ik doe daar niet meer aan mee!

    1. Marcel W :
      Uw beschrijving komt mij heel bekend voor.
      Het waren toen kleine gemengde familiale boerenbedrijven, die grotendeels zelfvoorzienend waren. Ik heb mijn jeugd doorgebracht op een dergelijke boerderij… in de jaren 60!! Deze boeren leefden met de natuur… een systeem met ingewikkelde en delicate evenwichten. Eeuwenlang hebben deze generaties dat volgehouden, maar dan kwam de ramp met de EEG en Sicco Mansholt !!!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.