Advertentie

Over ‘de Ziel & de School’


Een voorwoord uit het schitterende boek over onderwijs: ‘De Ziel & De School’ van Claudia Jansen:
“Een boek dat ik opdraag aan alle kinderen, groot en klein, die meespelen in het Grote Spel. Zij spelen hun rol goed en weten dat het een Spel is en ze daarin een rol spelen. Die rol zegt niets over wie ze werkelijk zijn. Dat kinderen voortaan alleen zichzelf mogen geloven en niet wat er óver hen gezegd wordt. Dat ze dát nog even vol mogen houden, want het Spel is bijna afgelopen en dan begint een nieuw spel, een nieuw avontuur… Wie doet (weer) mee?”

X

Elke staat van bewustzijn

heeft een eigen kader

met een eigen beleving

van de werkelijkheid,

een eigen waarheid

en bijpassende mogelijkheden.

X

* * *

x

Over ‘de Ziel & de School’

2013 © WantToKnow.nl/.be  – Claudia Mars – Jansen

x

Claudia Mars - Jansen
Claudia Jansen

De auteur van het boek ‘De Ziel & De School’, Claudia Jansen, studeerde in 1993 af aan de Pabo, de Pedagogische Academie en ging vervolgens enthousiast aan de slag in het onderwijs. Haar eerste klus was om een nieuwe school in een snelgroeiende wijk in Almere op te starten en ze genoot ervan! Kreeg meteen met alle facetten van het onderwijs te maken en tegelijkertijd volgde ze de opleiding ‘Speciaal Onderwijs’. Daar werd direct de kiem gelegd voor dit bijzondere boek.

Claudia zag namelijk toen al genoeg kinderen die op de een of andere manier moeite hadden met leren en ze wilde daar iets in betekenen. Ze kwam toen op een school als intern begeleider te werken. Als IB-er zag ze dat in het onderwijs bij problemen vrij vaak meer van hetzelfde toe werd gepast. Nog meer oefenen. Nog een keer uitleggen. En dat soort zaken.

Ze vroeg zich bijna hardop af of wel de goede sleutel bij de goede deur was gepakt om de ontwikkeling van dat kind te openen. Of er meer deuren zouden zijn die een opening konden geven. Dit kader plaatsen we hier graag even de presentatie van Sir Ken Robinson, tijdens een van de bijeenkomsten van TED-talks. Ken Robinson is de man die al jaren roept dat  onze scholen de creativiteit vermoorden.  Zijn humorvolle presentatie is ronduit indrukwekkend en sowieso een aanrader:
xX

x
Creatief therapeut, de doorbraak

In die tijd kwam er bij Claudia een jongen in haar klas te zitten, die naar een creatief therapeut ging en precies dát was haar eerste kennismaking met een andere benadering van kinderen en hun problemen.

“Wat ben je aan het tekenen?”
vraagt de juf aan ‘t meisje,
dat met rode wangetjes en
de tong uit haar mond,
driftig tekent en kleurt.

“Ik ben een tekening van
God aan het maken!”

antwoordt het meisje enthousiast.

“Maar hoe kan dat nou” zegt de juf,
“Niemand weet toch
hoe God eruit ziet?”…

Nou,” zegt het meisje
“Maar als ik klaar ben,
dan weet iedereen het..”

Ook de komst van haar eigen kinderen brachten haar bij het concept ‘In vrijheid leren’ van Rebeca en Mauricio Wild. Dat was thuiskomen; aansluiten bij de natuurlijke ontwikkeling van een kind en tegelijkertijd dit kind ook blijven uitdagen. Tegelijkertijd werd de ‘Iederwijsschool’ opgericht en later richtte Claudia ook een eigen Iederwijsschool op.  Ze besefte dat ze toen haar ultieme droom leefde..! Dit was zoals het onderwijs werkelijk diende te zijn! Of zoals ze het nu zegt: “Hier was ik voor geboren. Ik was een gelukkig mens en we leerden, zagen wat werkte en wat niet.”

Na verloop van tijd kwam er het inzicht. Het is namelijk heel makkelijk om in je eigen ‘paradijsje’ te zitten, maar het was de bedoeling dat dit type onderwijs voor meer kinderen toegankelijk zou gaan worden! Dat het niet een uitzondering op de regel moest zijn, maar meer gemeengoed zou gaan en ook ‘moéten’ worden. Geaccepteerd en bekostigd. ‘Iederwijs’ was echter té vroeg, zo had minister Bijsterveld van onderwijs gezegd. “Jullie zijn je tijd vooruit, want dit is toekomst. Over 20 jaar misschien”.

Maar Claudia voelde het toen al als haar waarheid, en die wilde ze ook leven en niet over 20 jaar! Veel mensen hadden een menig over iederwijs zonder te weten hoe het precies werkte, maar weinig mensen verdiepten zich in de visie die daar achter lag. Toen voelde ze dat ze terug moest naar het reguliere onderwijs, om daar haar kennis en ervaringen te delen. En elke verandering dient van binnenuit en van onderop te gebeuren; want een opgelegde verandering werkt niet.

De Ziel & De School coverZe besloot met ook haar kinderen weer richting een reguliere school te gaan. En deed als moeder pijn om haar kinderen weer af te zetten bij school. Ze uit handen te geven aan iets waar ze niet meer echt achter stond! Zelf dook ze ook weer de schoolbanken in om zich verder te ontwikkelen.
Ze werd energetisch therapeut en volgde diverse scholingen in coaching. Volgde trainingen in het leren leren, meervoudige intelligentie en  ze specialiseerde zich in hersenwerk, het zogenaamde herstructureren van de hersenen.

En precies dit is met name gericht op de kinderen van deze tijd, waarbij je kunt denken aan de hooggevoelige kinderen, kinderen met ADHD, PDD NOS, en aan autisme verwante stoornissen (ASS). Maar ook de hoogbegaafde kinderen en de beelddenkers.

Inmiddels ging haar interesse ook heel erg uit naar nieuwe inzichten vanuit de grens-wetenschap, zoals het werkveld van de kwantumfysica, etherfysica, het verenigd veldtheorie. Maar ook heilige geometrie en systeemwerken zijn hier onderdeel van ; Claudia zag dat het onderwijs bij de inzichten van deze grenswetenschappen veel baat zou kunnen hebben! Ze verbond al haar scholingen, opgedane inzichten en ervaringen en vertaalde deze naar een integrale visie en werkwijze, waar ze voor komt te staan; uiteindelijk blijkt het ook een persoonlijke zoektocht in bewustwording te zijn geweest!

In eerste instantie in kennis en technieken, maar nadat ook de reis naar binnen werd gemaakt werd het écht. Een intense persoonlijke ontwikkeling waarbij kennis ‘doorleefde kennis’ was geworden. En dát is feitelijk wijsheid. Het is nu haar passie geworden om deze wijsheid te delen met de kinderen, hun ouders en het onderwijsveld. Het onderwijs helpen van binnenuit en van onderaf en daartoe dient voor haar dit boek hopelijk een bijdrage te leveren. Een aanrader voor eenieder die in het onderwijs werkzaam is, maar vooral begaan is met de bewustwording en ontwikkeling van kinderen!

De tekst van de cover van het boek:

“Er is wel iets aan de hand, maar is er niets mis met onze kinderen! Het lijkt er op dat er steeds meer kinderen een label krijgen. Dat er steeds meer kinderen afwijken van ‘de norm’. Dat roept allerlei vragen op over de norm. Welke norm is dat en wie hanteert deze norm en hoe wordt deze geïnterpreteerd? En klopt de norm nog wel?

Zegt het ‘afwijkend gedrag’ van kinderen, dat we overal om ons heen zien, iets over déze kinderen, of zegt het iets over het ‘systeem’ (gezin en school) waarin ze zitten? Of zegt het iets over ons perspectief, over de manier van kijken en het meetinstrument? Dit boek gaat over onze wereld die in een snel tempo aan het veranderen is en hoe ons onderwijs daarin mee zou kunnen en moéten groeien, voordat het nog verder vast loopt.

Een revolutionair boek over onderwijsvernieuwing volgens de nieuwste inzichten omtrent het leren, de werking van onze hersenen, ons bewustzijn, het verbindende veld en de velden van informatie in en om ons heen. Maar vooral over de rol van de ziel en bezieling in ons onderwijs! Over de connectie tussen Spirit, lichaam (gezondheid) en leren. Dat alles geplaatst in een groter kader van de tijd waarin wij leven. Over onze werkelijkheid en de illusies van alledag.”

De inhoudsopgave van het boek.

  1. Hoe ziet joúw werkelijkheid eruit?
  2. Het schrijfproces en hoe u dit boek kunt lezen.
  3. De kinderen van deze tijd.
  4. Mensbeeld
  5. Velden. Over geometrie, bewustzijn, informatie en holografische werkelijkheid.
  6. De verdieping Over kwantumfysica en etherfysica
  7. Lichtlijnen en ons fysieke lichaam
  8. Blokkades
  9. Levensplan Over o.a. de verbinding lichaam en ziel.
  10. Kinderen met een verhoogd bewustzijn Over o.a. fijngevoeligheid en het ‘nadeel van structuur’ bieden
  11. De inhoud van hogere velden van bewustzijn
  12. Onderwijs en maatschappij O.a. over ‘Out of the box’-denken, ons geheugen, ons neuronennetwerk en en ons geometrisch lichtlichaam en hersenkronkels
  13. Ervaringsverhalen van kinderen

Het boek via WantToKnow te bestellen!
Dit schitterende boek is van dezelfde uitgever als de WantToKnow-site en wij bieden het jou daarom als bezoeker van deze site aan. Het boek is ook  te koop/te bestellen via de boekhandel. Wil je het 200 pagina’s dikke, rijk geïllustreerde, full colorboek bestellen?

Maak dan € 26,- over
(€ 22,- boek en € 4,- bijdrage verzendkosten)
op rekening:

NL35INGB0004313174
  t.n.v. Dolphins & Whales publishing bv in Heemstede

VERGEET NIET duidelijk je volledige adres en de code ‘DZDS’
te vermelden bij je betaling/bestelling.

Je hebt het boek dan binnen 1 week in huis!

Woon je niet in Nederland maar wel in Europa?

Maak dan € 31,- ( € 22,- + € 9,- voor een bijdrage in verzendkosten) over
op de hierboven genoemde IBAN-rekening.  (Bic code is:   INGBNL2A)

* * *

 

 

18 gedachten over “Over ‘de Ziel & de School’

  1. Dit is voor mij fantastisch om te lezen. En het kan wat mij betreft niet gauw genoeg gemeengoed worden. Zowat mijn hele leven (65 nu) heb ik ingezien dat het onderwijs aan hele belangrijke dingen voorbij ging en gaat. Hoe kunnen zoveel verschillende mensen hetzelfde standaard onderwijs bijgebracht worden. Dit is niet aanreiken van wat bij je intelligentie past maar feiten aanleren. En als we nu zien in het onderwijs, naast veel gedemotiveerde leerlingen ook gedemotiveerde leraren, dit komt niet (soms) door de leerlingen maar door het systeem wat van hogerhand wordt opgelegd. Ik merk het bij mijn kleinkinderen, en ik praat ook wel met leraren die graag anders zouden zien. Wat ik hier lees is zo’n verademing dat ingezien wordt dat het anders moet en kan. Meer waardering voor leraar en leerling, meer afstemming. Niet langer hameren op beperkingen maar van iedereen de kwaliteiten voorop. Dat levert mooie mensen, die zich in hun totaliteit gekend voelen. Het boek: De Ziel, de school en dan de subtitel; het bewustzijn in leer en ontwikkelingsprocessen. En dan de inhoudsopgave belooft veel moois, zo kunnen kinderen bij zichzelf blijven, bij hun kracht. Waar je nu a.h.w. wordt uitgehaald. Nu moet men veelal eerst van alles afleren om bij jezelf uit te komen. Op deze manier kan de weg korter. Claudia, in een woord: “Geweldig” Heel veel plezier en succes!!!.

  2. Claudia wat geweldig dat we dit boek kunnen bestellen. Ik ben bezig samen met iemand om binnen het onderwijs hier ook een bijdrage in te gaan leveren.
    Heel veel succes en ik zal deze informatie onder velen gaan verspreiden.

  3. Hi Claudia, van harte! We zagen elkaar onlangs bij ons ons vaccinatie Tv-debat en we konen helaas de dag erna zoals je weet niet aanwezig zijn bij de opening.

    Maar je bent uiteraard wel welkom om eens voor de camera te komen praten voor een WorldPeaceChild Tv-uitzending, dan maken we er iets moois van (kunnen we ook gelijk praten over het boek) x, J

  4. He hallo Claudia, je boek is er.
    Proficiat! Geweldig!
    Dank je.
    En zoals Erna Seiger hierboven als schreef, hopen wij ook binnen het onderwijs en opvoeding hieraan een bijdrage te leveren.
    Ik zie er naar uit om je boek te lezen en je binnenkort weer te ontmoeten.

    Liefs, Angelien

  5. wil graag het boek ziel en school bestellen, woon echter in België en heb dus jullie iban en bic nr nodig om de storting te kunnen doen. Mag ik jullie vragen van me deze te bezorgen alsook de eventuele meerkosten voor verzendingen….alvast bedankt en een fijne dag verder
    jacqueline

  6. Ik heb het boek meteen besteld en ben benieuwd naar de inhoud.

    Zelf ben ik werkzaam in het onderwijs (ZML) en het lijkt steeds ‘waanzinniger’ te worden. Elke stap die je met de leerlingen maakt, dien je tot 3 cijfers achter de komma op papier te zetten. En uiteraard elk onderdeel van elke leerling evalueren. Met een hijgende inspectie in de nek. Zonder die papieren berg krijg je al snel het predicaat zwak en heb je als school een jaar de tijd om alles op orde te krijgen. Het is net een trein die op hol is geslagen en niet meer bestuurbaar is. En omdat hij zo hard gaat, is uitstappen een hachelijke zaak.
    Ik zie dat het anders moet. Weet alleen niet hoe. Mogelijk geeft het boek inspiratie.

    Ook met mijn eigen zoons heb ik gezien dat het systeem niet werkt.
    Mijn oudste zoon was altijd heel leergierig en vrij in de omgang met mensen. Eenmaal op school raakte hij al snel dat vrije kwijt en werd hij een gesloten kind. Voordat hij bepaalde dingen op school leerde, was hij daar vaak al zelf mee bezig. Lag bv in bed lekker in de atlas te neuzen toen hij 6 jaar oud was en wilde in de auto altijd dat ik hem sommetjes opgaf om uit zijn hoofd te bereken. Hij ervaarde dit niet als rekenen, maar vond het gewoon leuk. Gaandeweg kreeg hij een hekel aan leeren.
    Mijn andere 2 zoons konden zich iets makkelijker voegen naar het systeem school (hoewel…..), maar hebben ook een hekel gekregen in leren.

    Hoe zou het ze zijn vergaan als zij op een andere manier onderwijs hadden gekregen?

    Ik wens Claudia veel succes met haar boek en hoop dat het bijdraagt aan een transformatie in het onderwijs. Zou mooi zijn als ik daar zelf ook ooit een rol in kan vervullen

    1. Een top-boek is verschenen: Van Céline Alvarez: De natuurwetten van het kind. Heeft een blog die al meer dan 1 miljoen keer is bekeken!Met video’s. Boek al meer dan 200 000 keer verkocht in Frankrijk; heeft veel stof doen opwaaien; inmiddels in meer dan 10 landen vertaalrechten. Kinderen van amper 4 kunnen vlot lezen en rekenen volgens haar experiment in kleuterschool.

  7. Hoi Claudia,

    Kreeg vanuit mijn vakgebied een mail betreft subsidiegelden voor kunstprojekten; mogelijk interessant voor jou, om buiten de context van het traditionle onderwijs voeten aan de grond te krijgen in een breder collectief perspectief? (voor Pilots)
    http://www.bkkc.nl/impulsgelden

    Met vriendelijke groet,

    Jacobine Weggen

  8. Dag Claudia, wat jij schrijft voel ik al zo lang ook toen ik zelf nog op school was(inmiddels 51 jaar), heb zelf twee dochters gekregen en ben ook pleegouder van meerdere kinderen geplaatst door de rechter, ook voor deze kinderen is een “gewone” school een lijdingsweg, zo snel geetikeerd en geblokkeerd in hun ontwikkeling, dank je wel, ik woon in Frankrijk, met nog een gefrustreerder schoolsysteem, volgens mij, maar wellicht door het lezen van jouw boek kom ik steviger in m’n schoenen te staan en kan ik het beter ook hier over brengen(mijn gedachtes en gevoelens). Succes met al het goede wat je doet(en je omgeving)

    1. Vandaag kwamen er mensen aan de deur die het jehova geloof verkondigen.
      Nou heb ik toevallig het boek van ex jehova Joseph Wilting in bezit en gelezen.
      Omdat ik voor alles open sta liet ik ze eerst een stukje van hun pleidooi voor hun geloof doen.
      Vervolgens heb ik het boek erbij gehaald en gevraagd hoe zij daar over dachten,toen zeiden ze dat ik onderzoek naar de bijbel moest doen en dat het verhaal van Joseph Wilting niet klopte en dat ik het verhaal van maar 1 persoon niet mocht geloven.
      Joseph Wilting is meer dan veertig jaar jehova getuige geweest eer hij erachter kwam dat hij bedonderd werd.
      Ook over de bijbel heb ik iets gezegd namelijk dat ik gelezen had dat bv de ene broer de ander uit jaloezie dood sloeg (Cain en Abel) en dat ik ook gelezen had dat er incest werd gepleegd in het geval van twee dochters die hun vader dronken voerden om vervolgens de ene dag de ene dochter en de dag erop de andere dochter incest met hem te plegen en ook dat van het hele verhaal niet veel klopt omdat Adam en Eva twee zonen kregen en die kunnen niet voor bevolkingsgroei gezorgd hebben dus daar stopt het verhaal voor mij.

  9. Wat ontzettend mooi dat er nu een boek over verschenen is, dat wat je schrijft en bent tegengekomen met je kinderen roep ik al jaren deze nieuwe generatie heeft een ander bewustzijn en past niet meer in het kader wat ze nog steeds voorgeschoteld krijgen met dito etiketten ADHD etc.

    De farmaceutische industrie verdient er alleen maar aan.

    veel succes Gitta van Helvoort

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.