Advertentie

E-book Lyme Kaj Alexander

Advertentie

Whole Foods-keten verplicht GMO-etiketering..


gmo_food

x

Whole foods verplicht GMO-etiketering..!

2013 © Mike Adams – Natural News

 x

no_gmoHet is een grote overwinning voor de alternatieve media en grassroots activisme; het grote supermarktbedrijf ‘Whole Foods’, gespecialiseerd in biologische voeding, maakte deze week bekend dat het GGO-etiketering op alle etiketten op GMO-producten vereist vanaf 2018.Whole Foods is de grootste gespecialiseerde biologische-voedselsupermarktketen in de wereld, met bijna 1000 winkels in de VS, Canada en in Engeland. Met een omzet van rond de US$ 10 miljard is het een wereldspeler op het gebied van biologische voedseldistributie.

De aankondiging om GMO-voedsel vanaf 2018 te gaan labelen, is een stevige klap voor Monsanto, DuPont en alle andere GMO-duwers die openlijk toegeven dat ze willen dat de consument onwetend dient te blijven over wat ze eten…

Maar het is een briljante zet van Whole Foods, wanneer je bedenkt dat iedereen die er zeker van wil zijn dat ze GMO-voeding vermijden, vanaf 2018 kan gaan kiezen om AL hun boodschappen te gaan doen bij Whole Foods. Immers, er ontstaat een voorkeur voor klanten, wanneer een directe concurrent van Whole Foods deze  GMO-etikettering niet nodig vindt, terwijl Whole Foods deze wél heeft. In welke winkel zal de consument dan liever winkelen? Whole Foods natuurlijk!

Maar het echte verhaal achter dit verhaal is het werkelijke keerpunt; Dat was namelijk de 2012-release van een secret video, die was gemaakt in Whole Foods-winkels, waaruit keihard naar voren kwam dat Whole Foods medewerkers logen over GMO-producten.

De site van Mike Adams, ‘Natural News’ bracht dit verhaal en was de site die deze video wereldwijd liet zijn, op basis van de vrijheid van meningsuiting. De video werd op een publieke site geplaatst, zodanig, dat deze niet gemakkelijk kon worden verboden door Whole Foods. YouTube, ter vergelijking, fluit regelmatig en steeds meer routinematig verboden video’s terug, ook die video’s, die het oneerlijke gedrag van sommige ondernemingen aantonen. TV.naturalnews.com is een ware site geworden voor ‘klokkenluideers-video’s’ en heeft zich tot nu toe succesvol verzet tegen alle pogingen om die video’s verboden of verwijderd te krijgen. (Deze site host zelfs de video’s van oud-gouverneur Jesse Ventura, de zg. ‘Conspiracy Theory-serie’. Met inbegrip van de speciale aflevering, die kennelijk uit het geheugen van het publiek dient te verdwijnen, de aflevering over de FEMA-kampen, een episode die overal elders verdwenen is…)

Deze genoemde verborgen-camera-video bleek uiterst gênant te zijn voor Whole Foods, waardoor een oproer ontstond onder klanten van het bedrijf en veel klanten besloten om elders te gaan winkelen. Een van die concurrenten profiteerde er enorm van, het bedrijf ‘Green Polkadot Box’ , dat o.a. het vervoeren van producten die GMO’s bevatten, vermijdt.  Naar aanleiding van de verborgen-camera-video, kwam de site ‘Infowars’, via de verslaggevers Aaron Dijken en Melissa Melton met de lancering van een doorbraak, waarbij het bedrijf Whole Foods werd gebrandmerkt als ‘de grote Whole Foods leugen’..

Just lable itWhole Foods claimde tot die tijd keihard, dat het met de slagzin ‘Niets kunstmatigs, ooit‘ op de zijkant van hun winkels, de waarheid sprak. Terwijl ze ondertussen in het geheim ongelabelde GMO-producten in hun winkels aanbood. GMO’s, zijn genetische gemanipuleerde producten, die feitelijk ‘kunstmatig’ zijn. Ze zijn ontworpen door de mens, niet door de natuur.

Maar er was nog iets..
In deze geheime video, werd ‘Whole Foods’ namelijk betrapt op nóg een andere, flagrante, en even gênante leugen. In de tijd dat de ‘Prop 37-campagne’ liep, (hier en hier) in volle gang tijdens deze hele ontwikkeling, bleek dat ‘Whole Foods’ weigerde om ook maar één dollar bij te dragen aan ondersteuning van de aanname van deze Californische wet, die wettelijk verplicht zou stellen, dat GMO-producten gelabeled dienen te worden..  Pas nádat Whole Foods hiermee in het openbaar werd geconfronteerd en voor schut werd gezet, had een Whole Foods-leidinggevende zich in de pers laten zien, door een ‘spontane’ gift te doen aan deze campagne van US$ 25.000.-

De alternatieve media blijft nog steeds ‘Whole Foods’ het vuur aan de schenen leggen. Want alles opgeteld is het nauwelijks te begrijpen dat een bedrijf als het ‘organische’ ‘Whole Foods’ zo actief was tégen GMO-etikettering. De mainstream media weigerden zelfs het probleem te benoemen in een of ander nieuwsbulleting. Maar dat blijkt keer op keer: de mainstream media zijn niets meer dan een naíeviteits-bevordende, op cartoon-niveau werkende, disinfo-verspreidende organisaties, voor idioten en ‘sheeple’). De alternatieve media ploegen echter nog steeds in ‘volle kracht vooruit’.

Sites als ‘Natural News’, ‘Infowars’, ‘Dr.Mercola’, de ‘Organic Consumers Association’, het ‘Instituut voor Verantwoorde Technologie’ en vele andere organisaties blijven steeds maar hameren op openheid in deze kwestie, net zoals tientallen miljoenen activisten hun stem lieten en laten horen op een klinkende manier.  Via deze verschillende, elkaar ondersteunende kanalen en media, kreeg ‘Whole Foods’ de boodschap luid en duidelijk aangereikt. Dat er geen manier zou zijn waarop ze in staat zouden zijn om deze berichtgeving zouden kunnen stoppen. Alternatieve media kunnen niet gemakkelijk worden afgekocht, omdat de simpele reden dat de belangrijkste mensen die in de alternatieve media werkzaam zijn, dit niet in het belang doen van geldelijk gewin; dit in tegenstelling tot de mainstream media.

Het ziet er allemaal zo zoet uit. Whole Foods dat de bezoekers van haar website meedeelt dat het bedrijf -in het belang van haar klanten- de GMO-voedsel gaat labellen.. Hoe anders is de werkelijkheid zoals je die in dit artikel aantreft..!
Het ziet er allemaal zo zoet uit. Whole Foods dat de bezoekers van haar website meedeelt dat het bedrijf -in het belang van haar klanten- producten die GMO-varianten bevatten, gaat labellen.. Hoe anders is de werkelijkheid zoals je die in dit artikel aantreft..! Het is vooral in haar eigen interesse dat Whole Foods deze stap zet. Klanten hebben met hun protesten en door grote druk Whole Foods zover gekregen..!

Als ‘Whole Foods’ zich niet volledig achter de verplichte etikettering van GMO-producten opstelt, dan gaat het natuurlijk zichzelf tegenkomen, in een op hol geslagen vertrouwenscrisis met haar klanten. Immers, als de gezondheids-bewuste klanten van dit bedrijf, niet kunnen vertrouwen op een bedrijf als ‘Whole Foods’,  om transparant te zijn met hen, over wat er werkelijk in hun voedsel zit, is er dan nog veel van een reden om te blijven winkelen bij ‘Whole Foods’?

Whole Foods capituleerde..!
Dit gebeurde ergens tussen november 2012 en maart 2013; Whole Foods-leidinggevenden besloten uiteindelijk zich áchter GMO-etikettering te scharen. Ze kondigde aan dat al het voedsel dat Whole Foods verkoopt, zal moeten worden geëtiketteerd met het gehalte van GMO dat in voedsel aanwezig is, vanaf 2018. Zoals StreetInsider.com rapporteerde:
‘Whole Foods Market heeft aangekondigd … dat, in 2018, alle producten in de Verenigde Staten en Canada in hun winkels dienen te worden geëtiketteerd, om aan te geven of deze genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s) bevatten. Het is de eerste nationale supermarktketen die besluit tot een uiterste datum, om volledige GMO-transparantie in te stellen.’

whole_foods-logo1Op het eerste gezicht staat dit dus aangekondigd als een zeer ethisch leiderschapsbesluit van deze marktleider in de gezondheids- en voedseldetailhandel. Maar achter de schermen blijkt een heel andere vergelijking op te gaan. Whole Foods CEO John Mackey blijkt namelijk nooit een beslissing te nemen, tenzij het ​​in zijn financieel belang is om dit te doen. En zoals zijn geschiedenis keihard aantoont, is ook deze beslissing niet meer dan het verrichten van nieuwe, wilde misleidingen om meer geld te verdienen voor zichzelf en zijn investeerders .

Uiteindelijk besefte John Mackey en alle Whole Foods-leidinggevenden, dát wat ik al maanden heb geprobeerd te vertellen: Dat wanneer ze niet achter etikettering van GMO-producten zouden staan, ze dan alles zouden verliezen. Het bevorderen van etikettering van GMO-producten is niet eenvoudigweg een keuze van ethiek voor Whole Foods, het is een zaak van economisch overleven, niks ‘groen-doen’, gewoon een economische beslissing.  En wat maakte die beslissing doorslaggevend? De alternatieve media.  Deze Whole Foods beslissing is dus een grote overwinning voor de alternatieve media en het grassroots activisme. We kunnen met z’n allen dus wel degelijk een verschil uitmaken..!

In zekere zin verdient Whole Foods lof voor het doen van de juiste dingen in dit kader, maar op een ander niveau werd het bedrijf in die positie gedwongen door mensen zoals jij, de lezers van de alternatieve media. Whole Foods zal natuurlijk dit alles keihard ontkennen; ze zullen beweren dat deze beslissing niets meer was dan een reactie op de verzoeken van hun vele klanten. Maar deze verzoeken werden grotendeels veroorzaakt door mensen te informeren over deze hele kwestie, vanuit de alternatieve media. Media die steeds meer uitgroeien tot de nieuwe mainstream media, omdat wij de enige bronnen van écht nieuws zijn deze dagen. Niet opgedragen door het Witte Huis of mega-industriële corporaties).

Voor Whole Foods is het het tonen van de ‘engelen in hun harten en geesten’. of zoals Whole Foods-voorzitter AC Gallo het zegt: “We hebben altijd geloofd dat kwaliteit en transparantie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en dat het verstrekken van gedetailleerde informatie over onze producten een onderdeel is van het voldoen aan de wensen van de miljoenen mensen die hun vertrouwen in Whole Foods Market leggen, elke dag weer.”

Maar dit citaat is complete onzin natuurlijk, want in werkelijkheid heeft Whole Foods systematisch zijn klanten misleid over GMO’s. En dat vele jaren lang..!  Het heeft borden op de winkels geplaatst, die schaamteloos, vals en misleidend melden: ‘Niets kunstmatige, ooit’ En het bedrijf heeft een campagne gevoerd met totale desinformatie over de GMO’s die overigens op dit moment nog steeds worden verkocht. GMO-componenten zitten daarmee niet alleen in hun voedselproducten, maar ook in allerlei supplementen. Jazeker, veel voedingssupplementen die worden verkocht bij Whole Foods, zijn volgeladen met genetisch gemodificeerde ingrediënten..!)

Whole Foods heeft dus van armoede besloten om het juiste ding te doen, alleen als laatste redmiddel, na te zijn gedwongen dit te doen door de alternatieve media en activisten. Of zoals premier Winston Churchill van het UK het uitdrukte, in zijn beroemde uitspraak in het Europese theater van de Tweede Wereldoorlog: “De Amerikanen daar kun je op rekenen, dat ze altijd het juiste doen … nadat alle andere mogelijkheden zijn uitgeput .”

(klik voor lead)
(klik voor lead)

Wat er vervolgens is gebeurd..
Ondanks alle zaken die hierboven zijn geschreven, heeft Whole Foods nog steeds het lef om publieke aankondigingen te blijven doen als deze. Daarmee zullen ze tóch mijn steun krijgen. Het is een moedige stap om in het openbaar tegen Monsanto en de gehele verdorven, maffia-minded biotech-industrie op te staan. Geen twijfel erover: Whole Foods gaat ongelooflijk veel sympathie krijgen voor deze stap. We kunnen verwachten dat er een rechtszaak zal worden ingediend door Monsanto tegen deze bio-retailer. En zelfs de USDA en FDA zullen hierbij waarschijnlijk betrokken raken. Vergeet nooit in dit verband dat het toch écht Monsanto EN DE FDA waren, die melkproducenten dwongen om van hun gezonde melkproducenten het label ‘Geen rBGH’ te verwijderen. (zie voor deze hele kwestie o.a. dit schandalige verhaal, punt 5!).

Mijn voorspelling is dat Monsanto én de FDA, een enorme regelgevingsaanval op Whole Foods zullen voeren om dit bedrijf te dwingen van haar belofte om GMO-producten te labelen af te zien. Wij, de activisten die hebben meegeholpen dit te realiseren, zouden het verstandig vinden, mee te helpen Whole Foods te verdedigen in deze beslissing. Op een gegeven moment, zullen wij mogelijk bijvoorbeeld het schrijven van brieven gaan organiseren, call-in campagnes, enz., om de FDA en zelfs Amerikaanse senatoren aan FDA-voorschriften te houden, dat er niet mag worden gecensureerd noch gezwegen over GMO-etikettering. Dit proces zal waarschijnlijk plaatsvinden tussen 2014 – 2015.

In de tussentijd zijn het de leveranciers van producten aan Whole Foods die een grote beslissing zullen moeten nemen: Gaan zij de durf hebben om een aparte productlijn gelabelde GMO-producten te maken, alleen voor Whole Foods? Of gaan ze al hun producten labelen, ongeacht waar ze worden verkocht ? Sommige voedingsmiddelenbedrijven zullen waarschijnlijk besluiten zich terug te trekken uit ‘Whole Foods’ uit protest. Maar dit gaat ze, gezien de omvang van orders van Whole Foods, enorm veel marktaandeel, omzet en dus ook inkomsten schelen! Maar dit zullen dan waarschijnlijk de sub-merken zijn, die dit doen. Maar er zal ook een enorme economische druk uitgeoefend worden op Whole Foods van deze kant, van de leveranciers dus, geloof me.

Whole foods over organic farmingMaar meer verantwoordelijke merken – zoals Nature’s Path granen en Amy’s Kitchen – zullen gewoon blij zijn met de etikettering en ze zullen snel voldoen aan de eisen hieromtrent. Veel van dit soort merken zijn natuurlijk al volledig GMO-vrij. Dit betekent ook dat er schapruimte zal kunnen vrijkomen bij de Whole Foods-winkels, omdat de GMO-bedriegers zullen vertrekken.

Eigenlijk dus een fantastische kans voor niet-GGO-merken om binnen te komen bij deze marktleider op het gebied van biologisch en gezond voedsel. En ook deze ontwikkeling zal daadwerkelijk het bedrijf Whole Foods verbeteren.

Bedrijven die ervoor kiezen om te voldoen aan de GMO-etikettering zullen op hun beurt weer het verhaal vertellen aan hun eigen grondstoffenleveranciers. Dat deze niet meer GMO-producten aan hen kunnen verkopen. En die leveranciers van grondstoffen, zullen op hun beurt weer vertellen aan boeren om te stoppen met het verbouwen van GMO-gewassen, omdat de vraag van de markt aan het instorten is..! Eenvoudige economie leert dus dat dan meer boeren zullen stoppen met verbouwen van GMO-voedselgewassen. Het resultaat hiervan is, dat boeren die GMO-voedselgewassen verbouwen, zullen worden gestraft met een kelderende vraag, terwijl boeren die gecertificeerde niet-GMO-gewassen verbouwen, zullen worden beloond met de toegenomen vraag en hogere prijzen. (Is het vrije-markt-principe niet geweldig?)

Het eindresultaat: overwinning voor iedereen
Whole Foods heeft zijn reputatie terug, zij het met ‘horten en stoten’. De consument krijgt de eerlijke etikettering waar die recht op heeft en de boeren zullen wegtrekken van de giftige GMO-producten en de superonkruidontwikkeling die o.a. Monsanto op haar geweten heeft staan. En last but not least, zal het milieu profiteren van minder genetische vervuiling en giftige Monsanto-pesticiden die worden gespoten. Het eindresultaat voor de kopers bij Whole Foods: hun gezondheid zal sterk verbeteren door het niet eten van verborgen GMO’s!

Wie zijn de verliezers in dit alles? Natuurlijk zijn dat Monsanto en de rest van de biotech-industrie. Natuurlijk zijn ze feitelijk vanaf het begin al verliezers, ethisch gezien, maar ik heb het over hier even over de economische kant. Deze bedrijven staan ​​op het punt klappen te krijgen daar waar het telt: in hun portemonnee. In wezen is deze moedige beslissing van Whole Foods een gigantische schop in het kruis voor Monsanto, en dat is precies wat dit ‘corporate gedrocht’ verdient. Ik zou persoonlijk graag in deze kruisschopwedstrijd meedoen, door achter Whole Foods te gaan staan, hen feliciteren met dit besluit en het bedrijf helpen haar inspanningen te ondersteunen om door te gaan met haar etikettering van GMO-producten.

 

Mike Adams

Advertentie

8 thoughts on “Whole Foods-keten verplicht GMO-etiketering..

  1. Etiketteren pas gerealiseerd in 2018 !
    Rekken en trekken, de bekende tactiek, die ook in eigen land wordt toegepast, bijvoorbeeld in de bio-industrie. Toen eenmaal de legbatterijen werden verboden hadden kippenboeren nog 15 jaar de tijd om dit voor elkaar te krijgen……

  2. Dat zie je telkens weer. Als men zogenaamd erachter is dat iets echt niet meer kan en zeer kwalijk is, dan wordt het niet meteen stopgezet en teruggedraaid, nee men mag er dan inderdaad zo’n 15 jaar over doen voordat het wettelijk verboden is. Raar maar waar. Neem bijvoorbeeld het gewolframiseerde hout waarvan allang bekend is dat dit zeer giftig en kankerverwekkend is. Is het niet mogelijk dit proces meteen te stoppen? Nee, in Nederland niet, eerst veel actie tegen voeren en dan uiteindelijk als men er niet meer onderuit kan geeft de regering af dat het niet meer mag maar moeten er eerst een heleboel jaren overheen gaan voordat bij wet het verboden is. Bah.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.